Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مسجد باید در موضوعات مطالعات، فقه و نظام اجتماعی پایه قرار گیرد گفت: در موضوع مطالعات مسجد باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام شود همچنین فعالیت‌های علمی باید در مساجد به‌صورت برنامه چندساله دنبال شود. ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله اعرافی شامگاه شنبه در بازدید از فعالیت‌های قرارگاه منتظران شهادت، ضمن تشکر از فعالیت‌های جهادی و خالص افراد در این مجموعه اظهار داشت: مسجد در تمدن اسلامی به‌عنوان معبدی که همه نقش‌ها را ایفا می‌کند شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در قرون متمادی مسجد جای تعلیم و تربیت مسائل اجتماعی، فرهنگی و رسیدگی به امور کلان جامعه به شمار می‌آمد، افزود: اگر ما دقتی در مجموعه احکام  مساجد داشته باشیم قطعاً به نکات کلیدی مؤثری بر خواهیم خورد که می‌توانیم از آنان استفاده کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور مسجد را در اندیشه دینی و اسلامی دارای سلسله مراتبی دانست و عنوان کرد: سلسله‌مراتب مسجد از لحاظ ارزش‌های معنوی، عبادی، کارکردهای سیاسی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، مجموعه این تعالیم در مساجد نشان می‌دهد که مسجد باید یک‌قطب باشد تا بتواند جامعه را هدایت کند.

وی تصریح کرد: قبل از دوره رنسانس مسجد تا حدودی نقش پایگاه را داشت اما موج سکولار در 200 الی 300 سال گذشته موجب دگرگونی‌هایی در جهان اسلام شد.

اعرافی به یکی از عناصر مهم در اندیشه اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر انقلاب اسلامی بخواهد بر یک صراط دینی حرکت کند باید بازگشت به مسجد جامعه و محور را احیا کند.

وی ادامه داد: در روند برنامه‌ریزی‌های خارجی در طول این چهار دهه به‌طور اساسی به عنصر مهم اندیشه اسلامی پرداخته نشده است.

امام‌جمعه قم از اجرایی شدن طرح آمایش یاد و عنوان کرد: کار ویژه روحانیت بر اساس این پروژه در حال اجرا است که 30 الی 40 کار ویژه‌ها موردتوجه قرارگرفته است که بخش مهم این کار ویژه مسجد است.

وی ادامه داد: در این طرح هر روستای بیش از 500 نفر جمعیت باید یک مسجد داشته باشد البته مسجد باید  20 شاخص از قبیل حضور امام جماعت ثابت در آن باشد.

مدیر جامعه المصطفی به جلسه اخیر شورای اقامه نماز استان اشاره و تصریح کرد: در این جلسه 10 مصوبه بیان شد که یکی از آنان الگو شدن استان قم در زمینهٔ نماز و مسجد محور بودن است.

وی با اشاره به دیگر مصوبات جلسه شورای اقامه نماز استان، خاطرنشان کرد: تهیه اطلس جامع از وضعیت مساجد، تهیه برنامه پنج‌ساله و تهیه سند راهبردی ازجمله مصوباتی بوده که در جلسه شورای اقامه نماز استان مصوب شده است.

اعرافی با بیان اینکه مسجد باید در موضوعات مطالعات، فقه و نظام اجتماعی پایه قرار گیرد، تصریح کرد: در موضوع مطالعات مسجد باید برنامه‌ریزی‌های مطلوبی انجام شود، همچنین فعالیت‌های علمی باید در مساجد به‌صورت برنامه چندساله دنبال شود.

انتهای پیام/ح

R7854/P1357/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه تایید شد

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران گفت: در فرایند احداث مسجد در بخشی از پارک قیطریه، هیچ درختی قطع و یا جابجا نخواهد شد.

مجید غفوری روزبهانی در خصوص احداث مسجد در قسمتی از پارک قیطریه، گفت: محله قیطریه یکی از محلاتی است که از نظر سرانه امکان مذهبی از جمله مسجد با کمبود مواجه بوده و درخواست‌های مکتوب متعددی از سوی اهالی متدین این محله برای احداث مسجد به ما ارسال شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که بالاترین مرجع تصویب کننده احداث مساجد در شهر تهران، شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد است که ریاست آن را شهردار تهران بر عهده دارد، چندی پیش یکی از خیرین که خود از اهالی قیطریه است، به ما مراجعه کرد و خواستار تخصیص زمین برای احداث مسجد در این محله شد. این موضوع در شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد مطرح و پس از انجام بررسی‌های کارشناسانه، زمینی با موقعیت مناسب در ضلع شمال شرقی پارک قیطریه برای احداث مسجد تخصیص داده شد.

دستیار شهردار تهران تأکید کرد: این زمین، محل بسیار مناسبی برای ساخت مسجد است، چراکه این مکان با سایر اماکن مذهبی و مساجد حداقل یک کیلومتر فاصله زمینی دارد و هم مردم حاضر در پارک و هم اهالی محله می‌توانند از خدمات مذهبی و فرهنگی آن بهره مند شوند؛ بنابراین، این مسجد کارکردی نه صرفا محلی بلکه منطقه‌ای خواهد داشت.

غفوری با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ درختی به هیچ عنوان در پارک قیطریه قطع یا جابجا نشده است، گفت: مساحت این پارک 122 هزار متر مربع است و حدود 800 مترمربع آن به ساخت مسجد اختصاص داده شده، یعنی سطح اشغال مسجد، کمتر از یکصدم پارک خواهد بود. در طرح اولیه مسجد مذکور، پیش بینی جابجایی حدود 4 درخت در نظر گرفته شده بود که با دستور زاکانی، قرار شد این طرح مجددا مورد بازنگری قرار گیرد و در طرح جدید هیچ درختی جابجا نخواهد شد.

دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با بیان اینکه هیچگونه فضای تجاری برای این مسجد طراحی نشده است، گفت: به شهروندان محله قیطریه مژده می دهیم که طراحی این مسجد به یکی از بهترین مهندسین معمار واگذار شده است تا به عنوان مسجدی فاخر و باشکوه، به زیبایی پارک قیطریه و محله بیفزاید و به عنوان نگینی نه تنها در محله قیطریه که در کل منطقه بدرخشد.

منبع: مهر

tags # شهرداری تهران سایر اخبار (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ آیا حیوانات هم از آمیزش جنسی لذت می‌برند؟ اگر ماه به زمین برخورد کند چه می‌شود؟ (عکس) انسان‌های امروز چقدر شبیه نئاندرتال‌‌ها هستند؛ از دماغ بزرگ تا کشیدن سیگار!

دیگر خبرها

  • واکنش شهرداری تهران به موضوع ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • ساخت مسجد در پارک قیطریه؛ اولین و آخرین بار نیست
  • برگزاری جشن آیه‌های بندگی در بیرجند
  • برگزاری آیین شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • برخی مسئولان اسلامی فکر می‌کنند اما قارونی عمل می‌کنند
  • برنامه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای شب‌های قدر
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • برگزاری مراسم شب قدر در بیش از ۹۵ مسجد شهرستان بهار
  • بازدید نوروزی بیش از ۲۸ هزار نفر از سد‌های گردشگرپذیر آذربایجان غربی
  • طرح ساخت مسجد در پارک قیطریه تایید شد