Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق گلزاده، جامعه شناس دینی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه اسلام دینی فردی، اجتماعی، دنیوی، اخروی، مادی، معنوی و فراگیر است و اکمل الادیان و اتم الادیان محسوب می‌شود، اظهار کرد: اسلام دینی است که در کنار مسائل فردی به امور اجتماعی و جمعی نیز توجه دارد؛ به طور مثال همان گونه که افراد به اقامه نماز توصیه شده‌اند، از آنان برای حضور در نمازهای جماعت و جمعه نیز دعوت و به آن بهای زیادی نیز داده شده است تا افراد وارد اجتماع عبادی شوند و مسائل و مشکلات آنان مطرح و پیرامون آن همفکری به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در کنار هم قرار گرفتن مسلمانان در حج نیز امر واجب دینی است که تکلیفی عبادی و اجتماعی محسوب می‌شود، به نحوی که مسلمانان مکلف مستطیع از تمام دنیا فراخوانده می‌شوند تا در کنار یکدیگر قرار گیرند و افراد در جریان درد و رنج جهان اسلام قرار گیرند و به فکر چاره برای آن باشند.

حجت‌الاسلام گلزاده اوج فرهنگ دغدغه‌مند بودن برای مسائل اجتماع را در بیان پیامبر اکرم(ص) دانست که می‌فرمایند: امام صادق(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل می‌کنند که فرمودند: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ هر کسی که صبح کند و اهتمامی به امور مسلمانان نداشته باشد، مسلمان نیست» و گفت: در نگاه‌های دیگر اجتماعی همچون تولی و تبری و امر به معروف و نهی از منکر نیز نگاه دغدغه مند بودن اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته است.

این کارشناس دینی گره گشایی و کارگشایی را از دیگر اموری برشمرد که نگاه اجتماعی در آن لحاظ شده است و گفت: مسلمانان نسبت به اجتماع خود وظیفه‌مند هستند و تعالیم دین در قالب احکام مختلف این وظایف را برای افراد تبیین کرده است.

وی به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «یَدُاللهِ مَعَ الجَماعَة؛ دست خدا بر سر جماعت است» اشاره و عنوان کرد: با وجود تأکیدات دین مبین اسلام مبنی بر توجه به اجتماع مسلمانان در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که افراد فردگرا شده و از پرداختن به امور جمعی خودداری می‌کنند و  مسائل و معضلات اجتماع از اهمیتی برای آنان برخوردار نیست.

علل بی‌توجهی اجتماعی

حجت‌الاسلام گلزاده به تبیین علل بی‌توجهی اجتماعی پرداخت و گفت: تفکر غلط جدایی دین از سیاست سبب می‌شود افراد دچار فردگرایی شوند و نسبت به سرنوشت اجتماع از حساسیت کافی برخوردار نباشند. شهید مدرس نیز در این زمینه می‌فرمودند «سیاست ما عین دیانت ما است» وظیفه مسلمانان در مدار حاکمیت دینی و اسلام این است که نقش‌های اجتماعی خود را دین مدارانه ایفا کنند.

وی بروز فردگرایی در برابر اجتماع گرایی را از دیگر علل بی‌توجهی اجتماعی خواند و عنوان کرد: گاهی افراد صرفا خود را دیده و بر مدار خود قضاوت می‌کنند و برای هر آنچه با آنان سنخیت نداشته باشد ارزشی قائل نیستند، این در حالی است که انسان قبل از آنکه متعلق به خود باشد متعلق به خداوند و مکلف به اجرای نقش‌های اجتماعی است. این در حالی است که امام علی(ع) می‌فرمایند: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه؛ کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌‏شناسد» یعنی خود را در نسبت با خدا مقایسه می‌کند و در برابر قدرت خداوند که وی را مسئول می‌داند در برابر اجتماع پاسخگو می‌بیند.

حجت‌الاسلام گلزاده به عوامل تشدید کننده بی‌توجهی اجتماعی در جهان معاصر و تلاش استکبار برای هویت زدایی اشاره و عنوان کرد: دشمنان در تلاش هستند افراد جهان را به لحاظ دینی، سیاسی و فرهنگی به خود شبیه کنند که این امر سبب بی‌هویتی و عدم دلبستگی به اجتماع می‌شود. وقتی فرد نسبت به اجتماعی که در آن زندگی می‌کند وابستگی نداشته و جذابیت‌های سایر ملل وی را فریفته باشد، نسبت به معضلات درونی بی‌تفاوت می‌شود و درد سایرین را احساس نمی‌کند.

وی گفتمان سازی و تبیین حقایق اجتماع ایران و اسلام و مسلمانان را از جمله راهکارهای مبارزه با بی‌هویتی و دل سپردن به بیگانگان ارزیابی و تصریح کرد: پاسخ به شبهاتی که ذهن جامعه را از طریق فضای مجازی، رسانه‌های نامتعارف و ... مشغول کرده است نیز می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد؛ وقتی شبهه‌ای مطرح می‌شود بهترین راه حل پاسخ دادن به آن است، در غیر این صورت بی تفاوت بودن نسبت به آن سبب پرنگ‌تر شدن آن می‌شود.

توسعه وحدت اجتماعی و انسجام اسلامی؛ سبب کاهش غفلت اجتماعی

این جامعه شناس دینی توسعه وحدت اجتماعی و انسجام اسلامی را سبب کاهش غفلت اجتماعی بیان کرد و گفت: در نهج البلاغه آمده است که امیر‌المؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَيْثُ جَاءَ، سنگ را از همانجا كه آمده بازگردانيد،» یعنی باید جنس غفلت اجتماعی را بشناسیم و از همان جنس بحران را برطرف کنیم. همچنین توسعه ایران گردی مذهبی نیز در قالب‌های مختلف می‌تواند روحیه همبستگی را در افراد تقویت کند.

وی توسعه انس و ارتباط اسلامی را از دیگر راهکارهای این مهم برشمرد و اظهار کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی به خودی خود سبب بی‌توجهی و غفلت اجتماعی نمی‌شوند، اما در این زمینه نقش دارند. مشکلات اقتصادی در این زمینه اثرگذار هستند اما نباید چنان این عامل را بزرگ دید که به یک باور حتمی بدل شود. همان طور که مشکلات اقتصادی می‌تواند افراد را منزوی و متوجه خود کند، گاهی ثروت نیز افراد را به خود مشغول می‌دارد چرا که معتقدند با پول می‌توانند تمام مشکلات خود را حل کنند و به اجتماع نیازی ندارند؛ هردوی این موارد می‌تواند افراد را از جامعه جدا کند.

انتهای ‌پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، به طور کلی کلمه عبارتی از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی انسان و سلامت جسمی که شامل همه قابلیت‌های جسمی و بدن است می‌شود.همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم عقیده دارد سلامتی نبود بیماری جسمی در بدن نیست بلکه نداشتن هیچگونه مشکل روانی، اجتماعی و همچنین جسمانی برای هر شخص است.

کسی که بخواهد جسم و روحی سالم داشته باشد باید با برنامه ریزی مشخص، پیروی از قواعد سلامت و پیگیری همه جانبه به این هدف‌خودبرسد.
معمولا هفته سلامت از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با یک شعار آغاز می‌شود که شعار امسال «سلامت خانواده و مردمی سازی سلامت» است. این درحالیست که هر روز با هدفی متفاوت و در راستای شعار آغاز می‌شود تا فرهنگسازی سلامت به درستی و با جزئیات دقیق نهادینه شود. روز نخست هفته سلامت ۱۴۰۳ به «سلامت خانواده، حق و مسئولیت همگانی» روز دوم «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» روز سوم «سلامت خانواده و سلامت زمین» روز چهارم «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی» روزپنجم «سلامت خانواده و فرهنگ سلامت» روز ششم «سلامت خانواده و جوانی جمعیت» و روز هفتم «سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی» نامگذاری شده است.

همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند

در همین خصوص فرشید رضایی سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری انا در رابطه با هفته ملی سلامت اظهار کرد: مفاهیم بنیادین سلامت بر اساس اولویت‌های ملی در هفته سلامت تبیین می‌شود. در همین جهت مردم، سازمان‌های مختلف کشور و وزارت بهداشت که در شکل‌گیری سلامت نقش دارند در جریان اولویت‌های سلامت قرار گرفته و گفتمان سازی شکل می‌گیرد. روز اول این هفته به نام سلامت خانواده حق و مسئولیت همگانی شکل گرفته است. سلامتی نه تنها حق آحاد ملت است بلکه تک تک افراد در شکل گیری آن مسئولیت فردی و اجتماعی دارند.

وی ادامه داد: برنامه‌های سلامت خانواده و نظام ارجا به عنوان جدید‌ترین برنامه وزارت بهداشت تعریف شده است که در راستای برقراری عدالت و دسترسی همگانی به خدمات با کیفیت سلامت بدون دغدغه‌های مالی به ویژه در کلان شهر‌ها است.

مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت افزود: در این برنامه پزشکان به بیمار نگاه فوق تخصصی نداشته بلکه از یک بعد جامع و کاملی از ابعاد مختلف سلامت نگاه می‌کنند. هرفردی دارای یک مراقب سلامت خواهد شد و پزشک خانواده او را تحت پوشش خدمات قرار می‍‌دهد. به عبارت دیگر مردم در برابر چالش‌های سلامت تنها نیستند.

رضایی مطرح کرد: نگاه برنامه سلامت خانواده نگاه صرفا درمان نگر و بالینی نیست بلکه نگاهی به سبک زندگی سالم، سواد سلامت، توانمند‌سازی مردم، ایجاد سلامتی در بدن و نگاه پیشگیرانه است.

وی گفت: در شکل گیری سلامت، نقش مردم از درون خانواده تا محل کار و زندگی روزانه آنها در شکل گیری سلامت که هم سلامت جسمی و هم سلامت ذهنی است تاثیر دارد. معقوله فرهنگ سلامت، موضوع دیگری است که به آن پرداخته می‌شود و فرهنگ سلامت به عنوان لایه‌ای از جامعه در همه ابعاد سلامت تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حمله متقابل ایران به رژیم صهیونیستی عاقلانه و اخلاق‌مدارانه بود
  • رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند
  • رومن رینز و کیانو ریوز همکاری مشترک خواهند داشت/ اخبار WWE
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات منطقه ۱۳
  • همه افراد در شکل گیری سلامت مسئولیت فردی و اجتماعی دارند
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • تخریب قبور ائمه بقیع از تلخ‌ترین حوادث تاریخ اسلام بود
  • فیک بیوتی
  • حمله افراد ناشناس به آمبولانس اورژانس اهواز