Web Analytics Made Easy - Statcounter

کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد، نمونه بارز کار فرهنگی آتش به اختیار است؛ چرا که این کانون طبق منویات مقام معظم رهبری، فعالیت‌های فرهنگی خود را به صورت تمیز و خودجوش انجام می‌دهد و بی قانونی در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو از مشهد، کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان، یکی از بنیادی‌ترین عرصه‌ها در جهت تقویت سرمایه‌های فرهنگی و پرکردن اوقات فراغت دانشجویان است که در ایجاد فضایی بانشاط در دانشگاه، کشف و شکوفاسازی خلاقیت دانشجویی نقش بسزایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کانون‌ها به منظور پاسخگویی به نیازهای متنوع و رشد خلاقیت‌های فرهنگی دانشجویان، سامان بخشیدن به خواسته‌ها و تلاش‌های خودانگیخته فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشجویان و همچنین حمایت از فعالیت‌های گروهی در جهت نیل به ارزش‌های متعالی اسلامی انسانی، تشکیل شده‌ است.

 

حضور فعال و پرنشاط دانشجویان در برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و هنری، افزون بر ایجاد نشاط، منجر به رشد مهارت‌های ارتباطی و نوآوری دانشجویان خواهد شد. انجام کار فرهنگی در عرصه جنگ نرم مشکل و دشوار است؛ اما آثار و برکاتی در انجام کار فرهنگی نهفته است که تلخی و سختی کار را شیرین می‌کند.

 

کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد نیز یکی از موفق‌ترین کانون‌های دانشجویی است که هم اکنون در عرصه مهدویت در حال فعالیت است؛ بنابراین به سراغ علی جلالیان، دبیر کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد رفتیم و در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های این کانون با او همکلام شدیم.

 

دانشجو: تاریخچه‌ای از آغاز فعالیت کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد بیان کنید
فعالیت‌های کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد تا سال ۹۳ محدود به برنامه‌هایی کوچکی چون دوره‌های بصیرت افزایی و مهدوی بود که به صورت ماهانه و با شرکت تنها ۱۰ تا ۱۵ نفر از دانشجویان برگزار می شد که بعدها با ورود نیروهای جدید و تغییر ساز و کار خود، به سمت برگزاری برنامه‌هایی با مفاهیم عمیق و دقیق‌تر با موضوعاتی مانند مهدویت و تشیع در سطح دانشگاه و شهر مشهد حرکت کرد و توانست خیلی زود مخاطب خود را پیدا کند.


کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد، نمونه بارز از کار فرهنگی آتش به اختیار است؛ چرا که این کانون طبق منویات مقام معظم رهبری  فعالیت‌های فرهنگی خود را به صورت تمیز و خودجوش انجام می‌دهد و بی قانونی در آن وجود ندارد.

 

دانشجو: در مورد فعالیت‌های بارز کانون توضیح دهید
از جمله برنامه‌هایی که در کانون طراحی شده، دیدار دانشجویان از بیماران مراکز توان‌بخشی و بیمارستان‌ها با عنوان «وقت ملاقات» است که خوشبختانه مورد استقبال دانشجویان دانشگاه آزاد و همچنین دانشجویان سایر دانشگاه‌ها مانند فردوسی قرار گرفت و در این راستا سال گذشته نیز ۳۰۰ دانشجو از بیماران ۳۲ مرکز توان بخشی و بیمارستان دیدار کردند.


به نظر من این کار اجتماعی بزرگی است؛ چرا که با این اقدام، علاوه بر اینکه بیماران در گفتگوی خود با دانشجویان روحیه می‌گیرند، دانشجویان نیز طعم خدمت به اهل بیت(ع) را درک می‌کنند.

 

از دیگر فعالیت‌های این کانون، می توان به برگزاری نمایشگاه‌های فاطمی با عنوان‌های مختلفی چون «گاهی زود دیر می‌شود» و یا «ردپا» اشاره کرد. در این نمایشگاه‌ها سعی شده که موضوعاتی چون داعش، تاثیر شهدای مدافع حرم بر زندگی و اجتماع، تنهای حضرت علی(ع) و مظلومیت و شهادت فاطمه زهرا(س) به صورت تئاتر برای دانشجویان بیان شود و باید بگویم که ۳ هزار نفر از دانشجویان از این نمایشگاه‌ها بازدید کرده‌اند.

دانشجو: در مورد ویژه برنامه‌ای که هرسال در ایام ولادت امام زمان (عج) برگزار می‌کنید، کمی توضیح دهید
از دیگر فعالیت‌های کانون مهدوی دانشگاه آزاد مشهد به غیر از برگزاری مراسم مذهبی، برگزاری سلسله جلساتی با محوریت خانواده مهدوی، ازدواج مهدوی و وقت طلایی است. در سلسله جلسات وقت طلایی به مخاطبان فن بیان، ارتباط گیری موثر و انجام کار گروهی آموزش داده می‌شود که افراد توانایی خود را در جهت انجام کارهای مهدوی بالا ببرند؛ چون بالا بردن سطح توانایی دانشجویان برای این کانون اهمیت بسیار دارد.

 

همچنین «لطفا بدون چتر بیاید»، «ویرگول» و «کافه رو به تو» از دیگر برنامه‌های محتوای کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد است که طی این چند سال اخیر برگزار و با استقبال خوب دانشجویان مواجه شد.


از دیگر برنامه‌هایی که دانشجویان داوطلبانه و بدون تبلیغات در آن شرکت می‌کنند، برگزاری «حلقه صالحین با عنوان «کافه رو به تو» بود که در این برنامه از دانشجویانی که در جلسات «وقت طلایی» آموزش دیده بودند، استفاده شد و 2 روحانی برای پاسخ به شبهات در این کافی شاپ حضور داشتند.

دانشجو: از آثار و برکاتی که این برنامه‌ها برایتان دارد، بگویید. 

این برنامه آثار و برکات بسیاری در زندگی اعضای کانون داشته است و باید بگویم که رزق سال خود را از نوکری برای امام زمان (عج) می گیریم. این کانون مجوز خود را از معاونت فرهنگی و دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد مشهد دریافت‌ می‌کند، در نتیجه بودجه مراسم از این دو ارگان تامین می شود که تامین کننده اصلی بودجه کانون مهدویت هستند.

 

دانشجو: استقبال دانشجویان از برنامه‌های کانون چطور بوده است؟
در ابتدا ۵۰ دانشجو در برنامه‌ها شرکت می‌کردند؛ اما این میزان در همایش ها و برنامه‌های عادی به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسید و این تعداد در نمایشگاه‌ها ودیگر برنامه‌ها چون «کافه رو به تو» به بیش از سه هزار نفر رسیده است. خوشبختانه کانون مهدویت دانشگاه آزاد با برگزاری برنامه‌های پرمحتوا و جدید توانسته است جایگاه خود را در بین دانشجویان پیدا کند و اکنون به عنوان کانون فرهنگی تراز اول دانشگاه معرفی شده است، باید بگویم که قالب دانشجویان به ما اعتماد دارند.

دانشجو: در ایام فعالیت خود در کانون بهترین حسی که تجربه کرده‌اید، مربوط به چه زمانی بوده است؟
نوکری برای حضرت فاطمه(س) حس خوبی به انسان دست می‌دهد و این حس خوب را ما بیشتر در برپایی دو نمایشگاه فاطمی «ردپا» و «زود دیر می‌شود»، تجربه کرده‌ایم. یکی از اتفاقات عجیبی که رخ داد، تهیه ناهار دانشجویان فعال در یکی از نمایشگاه‌ها به صورت عجیب وغیر منتظره بود. جریان از این قرار است که ۴۵ نفر از دانشجویان در حال آماده کردن نمایشگاه برای افتتاح و بازدید دانشجویان بودند، نزدیکی ظهر تقاضای ناهار کردند که من با شنیدن در خواست آنان مستاصل شده‌م؛ چون پولی نداشتیم که غذا تهیه کنیم و گرفتن پول از دانشگاه زمان زیادی می برد؛ اما با این وجود دانشجویان را دلداری دادم که ناهار هم تهیه می شود.


در این فکر بودم که چطور پول ناهار را تهیه کنم که وقت نماز شد، به مسجد دانشگاه رفتم و سر نماز از خداوند متعال در خواست کمک کردم، هنوز چند دقیقه‌ای نگذشته بود از طریق یکی از دوستان فهمیدم که ناهار تهیه شده است. بعدا فهمیدم که فردی ناشناس برای هر ۴۵ نفر ناهار آورده و گفته بود که به جلالیان سلام برسانید، بچه ها گمان کرده بودند که از قبل با من برای آوردن غذا هماهنگ شده است؛ در صورتی که این چنین نبود. اصلا نفهمیدیم که این ناهار از کجا و توسط چه کسی تهیه شده است و این اتفاق و حس عجیبی بود که ما آن را تجربه کرده ایم.

 

دانشجو: از آثار و برکات شهدای گمنام دانشگاه آزاد مشهد بگوید
هرجا که کم می‌آوریم، متوسل به شهدای دانشگاه می‌شویم، در کنار مزار شهدا دعای آل یاسین می‌خوانیم و برای فرج امام زمان(عج) دعا می کنیم و این عزیران را واسطه بین خود و امام زمان(عج) قرار می دهیم.

دانشجو: با تغییر مدیریت دانشگاه آزاد آیا شرایط برای فعالیت کانون تسهیل شده است؟
این تغییر به نفع دانشجویان انقلابی و باعث تسهیل در انجام فعالیت آنان شده است، ریاست جدید دانشگاه از ما حمایت می‌کند و حامی ایده‌های جدید و برنامه‌های جذاب است. نگاه ویژه به کار فرهنگی دارد، در نتیجه زمینه برای انجام کارهای فرهنگی توسط دانشجویان تسهیل شده است.

 

شاکر این تغییر مدیریت هستیم، معاونت جدید فرهنگی دانشگاه نیز فردی فرهنگی، انقلابی و پای کار است؛ بر عکس معاونت فرهنگی سابق که ما زیاد وی را نمی‌دیدیم، مگر در هنگام خروج و یا ورود به دفتر کارشان. ریاست جدید دانشگاه آزاد نیز با نگرش جدی و گفتمانی که در فضای دانشگاه ایجاد کرد، امید را به دانشگاه آزاد باز گردانند.

و اما هر چه دل تنگت می‌خواهد بگو ...
از جمله انتقادات ما به برخی مسئولان این است که چرا به کار تشکل‌های فرهنگی به اندازه ای به کارهای تشکل‌های سیاسی بها داده نمی شود؟! البته این معضل در دانشگاه آزاد مشهد با مدیریت جدید تا حدودی حل شده است؛ با این وجود چنین نگاهی در بتن دانشگاه و در نگاه برخی مسئولان وجود دارد که این موضوع باعث دلسردی دانشجویان فعال در عرصه فرهنگی می‌شود.

 

صحبت دیگر بنده این است که کانون مهدویت در سطح شهر مشهد و دانشگاه‌ها یکپارچگی ندارد؛ یعنی مسئول مستقل برای این کانون‌ها وجود ندارد. به نظر من باید زیر نظر دفتر نهاد رهبری این کانون‌ها را سرخط کنیم و از سمت همین دفتر به این کانون‌ها محتوا داده شود واز آنها کار بخواهند. چنانچه ابن فعالیت‌ها زیر نظر نهاد رهبری باشد، قعطعا از نفوذ برخی جریانات انحرافی در سطح شهر جلوگیری می‌شود و این امر نیز در حال پیگیری است ورایزنی های با مسئول نهاد رهبری در استان شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کانون مهدویت دانشگاه آزاد مشهد کانون موفق جنگ نرم امام زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۲۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا خاکساری رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان در افتتاحیه رویداد صدرا با شعار«صنعت، دانشگاه، راه اشتغال» که در این دانشگاه برگزار شد این رویداد را اتفاقی مبارک و پیونددهنده علم و صنعت دانست و اظهار کرد: در سند تحول و تعالی دانشگاه به موضوع حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه و لزوم ارتباط این دو رکن مهم در عرصه عمل توجه شده است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فعالیت‌های فناورانه و تمرکز بر ایجاد کارآفرینی عنوان کرد: رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و پیوند صنعت و دانشگاه و مسیری برای ایجاد اشتغال است و در همین راستا همکاری با شرکت‌ها و صنایع بزرگ استان را در عمل دنبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان گفت: با ورود دانشگاه به صنعت از یک‌سو می‌توان در حل مسئله مثمر ثمر بود و از سوی دیگر با ورود دانشجو به‌عنوان کارورز، موضوع کسب مهارت را شاهد خواهیم بود.

خاکساری از تحقق کارورزی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: در این طرح دانشجو در عرصه عمل و حضور در واحد‌های صنعتی به کسب تجربه آموزش و یادگیری می‌پردازد که می‌تواند راهی برای شناخت مسیر شغلی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تلقی شود.

وی مطرح کرد: طرح پویش در راستای تقویت توانمندی دانشجویان در ارتباط با صنعت و بازار کار راه‌اندازی شده است. این طرح منجر به پرورش دانشجویان ماهر خواهد شد که همزمان با تحصیل در دانشگاه، مهارت‌های لازم را از طریق اشتغال در نهاد‌های مختلف کسب می‌کنند.

رئیس دانشگاه اسلامی واحد همدان اضافه کرد: در طرح پویش، دانشگاه امکان اشتغال همزمان دانشجو با تحصیل را فراهم کرده تا تجربه خوبی را در محیط کاری کسب کنند و پس از فارغ‌التحصیلی با آمادگی کامل وارد بازار کار شوند.

خاکساری با بیان اینکه در این طرح دانشجو هیچ هزینه‌ای را بابت این واحد نمی‌پردازد تا بی‌دغدغه زمینه مهارت‌آموزی محقق شود از اجرای طرح پایش و بررسی مشکلات به‌ویژه در حوزه کشاورزی و حل آن توسط دانشگاه آزاد خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واحد پردیس به جمع میزبانان جشنواره امامت و مهدویت پیوست
  • رویداد «صدرا» بهترین فرصت برای تبادل اندیشه‌ دانشجویان و صاحبان صنایع است
  • راه‌اندازی «مدارس سعادت» در دانشگاه آزاد اسلامی
  • جای خالی وزرای علوم و بهداشت در سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی و انتقاد دانشجویان
  • جذب حداکثری از اهداف مهم برگزاری جشنواره امامت و مهدویت است
  • استقبال دانشجویان و جای خالی مسئولین در اولین روز جشنواره «تیتر ۱۳» + فیلم
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • بالگردها در آسمان، پلیس روی زمین؛ حلقه فشار بر دانشگاه‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • اشتغال به تحصیل یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی