Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:07:43 GMT

چمران بذر مقاومت در لبنان را کاشت

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۲۵۴۹

چمران بذر مقاومت در لبنان را کاشت

بیروت - ایرنا - سی و هفت سال از شهادت «مصطفی چمران» می گذرد، اما یاد و خاطره او در لبنان همچنان زنده است، جایی که او در کنار «امام موسی صدر» نقش محوری در شکل گیری مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی داشت.

به گزارش ایرنا، چمران (1310 تهران – 31 خرداد 1360 دهلاویه)، فیزیک‌دان، فعال سیاسی، وزیر دفاع دولت موقت، از همراهان امام موسی صدر در تشکیل «جنبش امل لبنان»، وزیر دفاع ایران، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی، از فرماندهان عالی در جنگ تحمیلی و بنیان‌گذار «ستاد جنگ‌های نامنظم» در جریان جنگ ایران و عراق بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هدف شهید چمران و امام موسی صدر از راه اندازی جنبش امل در لبنان، گردهم آوردن جوانان این کشور برای مبارزه علیه اشغالگری صهیونیستی بود.
«محمد نصرالله» نماینده پارلمان لبنان در حساب کاربری خود به مناسبت سالگرد این فرمانده بزرگ با توصیف شهید چمران به «حمزه زمان» نوشت: او اولین گلوله را «الطیبه» و «رب الثلاثین» لبنان ضد صهیونیست ها شلیک کرد و آتش مقاومت را در دل ها و جان ها برافروخت.
وی ادامه داد: چمران، دوست و همراه امام موسی صدر و نخستین مسئول سازمانی امل و گروه های مقاومت، عزت و کرامت بود و برای انقلاب اسلامی چون مشت محکمی برای مقابله با شاه و طرح های استکباری به شمار می رفت.
نصرالله در ادامه یادداشت خود، شهید چمران را «دانشمندی زاهد و مومن» عنوان کرد و نوشت: او به ما عشق و عرفان الهی را مانند فنون جنگی آموزش داد. فرمانده شهید مصطفی چمران، صدای محرومین و «پدیدآورنده فجری» بود که پایان ندارد.
این نماینده پارلمان لبنان افزود، چمران که ایمان داشت، «جهاد دری از درهای بهشت است»، در نهایت با شهادت آسمانی شد که گوارایش باد.

** سی و هفتمین بزرگداشت
مراسم سی و هفتمین سالگرد شهادت چمران از سوی جنبش امل و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، عصر جمعه در جنوب لبنان برگزار شد.
جمعی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دینی لبنان در کنار مسئولان جنبش امل و «حزب الله» و اقشار مختلف مردم و نمایندگان جنبش های مقاومت فلسطینی، در سالن «نبیه بری» در منطقه «المصیلح»، حضور یافتند.
«محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی در بیروت در سخنانی در این مراسم با بیان اینکه جبهه مقاومت، دستاوردهای متعدد، مهم و عمیقی داشته است، این دستاوردها را به فضل جان فشانی ها و خون شهدا و رزمندگانی چون شهید چمران و فداکاری های مردم مقاوم، شجاع، آگاه و عزتمند حامی این جبهه دانست.
وی وجود رهبرانی حکیم را عنصر دیگر در دستیابی مقاومت به موفقیت های چشمگیری همچون آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 از چنگال رژیم صهیونیستی و پیروزی الهی در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 و همچنین شکست تروریست های تکفیری عنوان کرد.
سفیر ایران در لبنان خاطرنشان کرد: ما باید برای حفظ این میراث بزرگ و ارزشمند که ثمره مجاهدت ها و جان فشانی هاست، بکوشیم.
فتحعلی در ادامه تاکید کرد: ایران همواره در برابر همه توطئه هایی که علیه لبنان و امت اسلامی می شود، می ایستد و این انجام به وظیفه شرعی و انسانی است که ما از «امام خمینی»(ره) آموخته ایم.
دیگر سخنران این مراسم، «خلیل حمدان» عضو هیات رئیسه جنبش امل بود که شهید چمران از نخستین فرماندهان و پایه گذاران آن در لبنان به شمار می رود.
وی پس از اینکه دقایقی پیرامون نقش شهید چمران در پایه ریزی و شکل گیری این جنبش و پس از آن در ایفای نقش آن شهید در جمهوری اسلامی صحبت کرد، گفت: مسیر جهاد طولانی است و توطئه گران نقشه های خود را یکی پس از دیگری در گستره جهان اسلام و جهان عرب اجرا می کنند.
وی افزود: هیچ نقطه ای نیست که در آن استعمارگران حضور داشته باشند، اما نشانه ای از آزادگان نباشد، بنابراین با وجود همه اینها، راه جهاد متوقف نمی شود.
خاورم**م.ا**2054**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی لبنان شهید چمران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از کشف محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز خبر داد.

سرهنگ غلامرضا زینالی با اعلام این خبر گفت: محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز طی دریافت گزارش‌های مردمی توسط عوامل یگان‌ حفاظت کشف شد.

وی ادامه داد: طی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیر مجاز در منزل شخصی و اخذ دستور مقام قضایی، عوامل یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی تبریز طی بررسی محل مورد نظر، محل حفاری به عمق ۱۶ متر و دهانه‌ای به طول ۱۰ متر کشف کرده و مالک متورای این واحد مسکونی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین طی این عملیات ابزارآلات حفاری غیرمجاز اعم از طناب، سیم‌ بکسل، موتور برق، دستگاه هواساز، و ماسک شیمیایی نیز کشف شده و برای انجام مراحل قانونی به مراجع‌ قضایی ارجاع داده شد.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور اطلاع دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ده‌ها موشک به پایگاه میرون
  • بیانیه جدید حزب الله درباره شلیک ۳۰موشک به پایگاه میرون صهیونیستی
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین
  • آماده باش تمام عیار حماس برای نبرد با اسرائیل در رفح/ حمله موشکی حزب‌الله لبنان به سربازان اسرائیل
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز
  • گرامیداشت یاد شهدای مدافع حرم صادق شیبک و احمد غلامی در گالیکش و آزادشهر
  • جانشین فرمانده کل سپاه: شهید حجازی موجب اقتدار و اوج‌گیری جبهه مقاومت شد