Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:34:02 GMT

توافق وام دهندگان و نفس راحت یونان

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۲۶۸۸

توافق وام دهندگان و نفس راحت یونان

آتن - ایرنا - یونان با توافق اتحادیه اروپا مبنی بر پرداخت 15میلیارد یورو وام واعطای مدت 12 سال بیشتر برای بازپرداخت بدهی های خارجی، نفس راحتی کشید.

به گزارش روزیکشنبه ایرنا، براساس تصمیم و توافق هفته گذشته وزیران اقتصادی و دارایی اتحادیه اروپا با یونان در لوکزامبورگ، یونان عملاً از بحران مالی خارج و از نظارات نمایندگان وام دهندگان و بانک مرکزی اتحادیه اروپا بر روند اوضاع اقتصادی این کشور کاسته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت یونان این توافق را یک توافق تاریخی قلمداد کرد و'الکسیس چیپراس' نخست وزیر چپگرای یونان با برپایی جشنی به مناسبت این توافق، بالاخره برای یک لحظه کراواتی را که نخست وزیر پیشین ایتالیا به وی هدیه کرده بود را پوشید.
در ابتدای تشکیل دولت چپگرای یونان یعنی سه سال پیش وقتی که نخست وزیر به مقر اتحادیه اروپا برای اولین بار سفر کرده بود، نخست وزیر پیشین ایتالیا کرواتی را به وی هدیه کرد ولی نخست وزیر یونان دراین رابطه گفته بود، وقتی که اتحادیه اروپا برخورد مساوی با یونان نسبت به دیگر کشورها داشته باشد و کشورش از بحران مالی خارج شود، آن را خواهد پوشید.
براساس توافق وزیران اتحادیه اروپا، سیستم مالی و بانکی اتحادیه اروپا که مبلغ نود و شش میلیارد و 600 میلیون یورو از یونان طلب کار است، به مدت ده سال یونان فقط بهره های آن را پرداخت خواهد کرد و پس از ده سال رفته رفته تا سال 2032 میلادی این کشور موظف است که بدهی های خود را بپردازد.
رسانه های خبری یونان روز شنبه گزارش دادند: با این توافق در واقع یک سوم کلی بدهی های یونان به این کشور بخشیده و کاهش داده شده است.
در همین حال وزیران اقتصادی و دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پنجشنبه شب توافق کردند که ظرف چند روز آینده مبلع 15 میلیارد یورو یعنی آخرین قسط وام 86 میلیارد یورویی اعطایی به یونان را به آتن پرداخت کنند.
گفتنی است که سه سال پیش وقتی که یونان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، اتحادیه اروپا توافق کرد منوط به اینکه یونان تمام خواسته های آنان که شامل واگذاری شرکت ها دولتی به بخش خصوصی، کاهش شدید هزینه دولتی، کاهش حقوق و مزایای بازنشستگان و کارکنان دولت و بخش خصوصی،افزایش شدید مالیات ها را به مرحله اجرا بگذارد ، طی مدت سه سال و پس از بررسی روند اوضاع اقتصادی یونان و عملکرد به خواسته های وام دهندگان، مبلغ 86 میلیارد یورو در اختیار آتن قرار دهد و روز پنجشنبه تصمیم گرفته شد که آخرین قسط این وام یعنی مبلغ 15 میلیارد یورو را ظرف جند روز آینده در اختیار آتن قرار داده شود.
در همین حال سیستم نظارت مالی اتحادیه اروپا با استرداد مبلغ 4.6 میلیارد یورو از دارایی های یونان که به عنوان ضمانت در اختیار دارد،توافق کرد و بهره 2.4 میلیارد یورویی به خاطر تاخیریونان در پرداخت بدهی هایش ، را نیز از آتن دریافت نمی کند.
درمقابل وام دهندگان و اتحادیه اروپا از دولت یونان بر اساس این توافقنامه خواسته اند که از سال 2019 میلادی تا سال 2060 میلادی بطور متناوب هر ساله، اضافه بودجه این کشور 3.2 و 2.2درصد کل بودجه هرساله باشد تا بتواند در آینده خود بصورت مستقل اقدام به پرداخت بدهی های خارجی اش بکند.
گفته می شود که یونان علاوه بر بدهی به بانک مرکزی اتحادیه اروپا، به دیگر کشورها نیز مقروض می باشد و در حال حاضر جمع بدهی خارجی این کشور 345 میلیارد یورو می باشد.
یونان ازاواخر سال 2009میلادی بابحران مالی روبرو گردید و از آن زمان تاکنون از این بحران رنج می برد.د سال 2012میلادی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت و در سال 2014 مجبور گردید محدویت دریافت پول توسط شهروندان از بانک( کاپیتال کنترل) را به مرحله اجرا بگذارد.
در سال 2015 میلادی و پس از حدود یکسال مذاکره دولت یونان با اتحادیه اروپا، توانست با این اتحادیه برای دریافت مبلغ 86 میلیارد یورو وام منوط به اجرای سخت ریاضت اقتصادی و با نظارات شدید نمایندگان وام دهندگان براجرای خواسته های وام دهندگان، طی مدت سه سال توافق کند.
بر اثر اجرای سیاست ریاضت اقتصادی کشور،بیش از 30درصدشهروندان این کشور زیرخط فقر قرارگرفتند،تعداد 250 هزار شرکت و کسبه ورشکسته شدند، نرخ بیکاری از 8درصد به 27درصد رسید ویک میلیون و سیصد هزار نفر از نیروهای جوان و فعال این کشور بیکار شدند، تعدادی از شرکت های دولتی و 14 فرودگاه بین المللی این کشور به شرکت های خارجی فروخته شد، بیش از 50 درصد بندر پیراس واقع در جنوب و غرب شهر آتن یعنی بزرگترین بندر این کشور به شرکت چینی واگذار گردید و بدهی مردم به بانک های کشور به علت عدم توانایی پرداخت مالیات ها به 96 میلیارد یورو رسید،تعداد 600 هزار نفر از نیروی تحصیلی کرده و جوان این کشور برای یافتن کار به دیگر کشورها مهاجرت و کسب و کار در این کشور به بن بست شدیدی رسید.
یونان بادست یابی به آخرین توافق با کشورهای اتحادیه اروپا و دریافت مبلغ 15میلیارد یورو امیدوار است که بحران مالی را پشت سر گذاشته باشد و بتواند بزودی برای دریافت وام به بازار جهانی مراجعه کند، زیرا تاکنون بر اساس خواسته وام دهندگان و اتحادیه اروپا، این کشور حق نداشت که برای دریافت وام اوراق قرضه به بازار جهانی عرضه کند.
دولت چپگرای یونان توافق اخیر با اتحادیه اروپا را یک توافق تاریخی قلمداد واعلام کرد: دیگر کشور از بحران مالی خارج و بزودی برای دریافت وام با بهره کمتر به بازار جهانی مراجعه خواهد کرد و زمینه رشد اقتصادی کشور رفته رفته فراهم خواهد آمد.
اروپام**462**1590

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد يونان وام 15 ميليارد يورويي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۲۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی

اتحادیه‌ اروپا از امضای توافقنامه کمک ۱۷ میلیون یورویی با سازمان بین‌الملی مهاجرت خبر داد و گفت این پول در قسمت از حمایت مهاجران تازه بازگشته از ایران و پاکستان و جوامع میزبان آنها هزینه خواهد شد.

اتحادیه اروپا تاکید کرد زنان و کودکان در اولویت کمک‌هایش به افغانستان قرار دارند.

این اتحادیه در بیانیه‌ای نوشت که حدود یک‌ونیم میلیون مهاجر افغانستانی از پاکستان و ایران از جنوری پارسال تاکنون بازگشته‌اند.

 اتحادیه اروپا گفته است بازگشت مهاجران افغانستانی که در اوایل آغازگر یک وضعیت اضطراری در مرزهای افغانستان بود اکنون به یک بحران در جوامع میزبان بدل شده است.

به گفته اتحادیه اروپا، کمک جدید این سازمان برای مهاجران تازه بازگشته خدمات اقتصادی، بهداشتی و آموزشی فراهم خواهد کرد.

رافائلا یودیچه، سرپرست اتحادیه اروپا در افغانستان از میزبانی و همسبتگی افغان‌ها با مهاجران تازه‌برگشته ستایش کرد و گفت باید اطمینان حاصل کرد که این جوامع حمایت می‌شوند.

پاکستان در دور نخست روند اخراج مهاجران فاقد مدرک، حدود نیم میلیون افغانستانی‌ را اخراج کرده و حالا مرحله دوم این روند را آغاز کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • کمک ۱۷ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به مهاجرین افغانستانی
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند
  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • توافق آلمان و انگلیس برای تقویت همکاری‌های دفاعی
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • اتحادیه اروپا تیک‌تاک را به دلیل یک برنامه جدید تهدید می‌کند