Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- اخذ آرای مردم ترکیه انتخابات همزمان ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی آغاز شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، برای شرکت مردم ترکیه در این انتخابات 180 هزار و 65 صندوق رای پیش بینی شده و با مشارکت 56 میلیون و 322 هزار نفر واجد شرایط در مناطق مختلف این کشور آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رای گیری در همه مناطق شهری، روستایی و صندوق های رای سیار از ساعت هشت صبح تا 17 ادامه می یابد و طبق روال معمول ساعت انتخابات تمدید نخواهد شد.
سیستم رای دادن در انتخابات ترکیه ثبت نامی بوده و شعبه و حتی صندوق و ساعت رای دادن هر شهروند تعیین و از طریق شوراهای محلی(مختارها) به شهروندان ابلاغ شده است.
سعدی گوون رییس شورای عالی انتخابات ترکیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که امیدواریم و تلاش می کنیم که نتیجه انتخابات را در کمتر از 24 ساعت بعد از پایان زمان قانونی اخذ رای اعلام کنیم.
وی اضافه کرد: برای نظارت بر انتخابات ترکیه بیش از 500 ناظر از 48 کشور خارجی به ترکیه آمده اند.
واحد مطبوعاتی نخست وزیری ترکیه نیز اعلام کرد که برای پوشش خبری این انتخابات 635 خبرنگار از 34 کشور جهان به ترکیه آمده اند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه هستند.
برابر قانون انتخابات ترکیه، نامزدهای حاضر برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حدنصاب 50 درصد به اضافه یک رای مجموع آرای صندوق ها را کسب کنند.
اگر نامزدی این حد نصاب قانونی را کسب نکند، انتخابات با حضور دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده اند، به دور دوم می کشد که در این صورت، رای گیری این دور، دو هفته بعد و در روز هشتم جولای2018 (17 تیرماه) انجام می شود.
بنا بر اعلام رسانه های ترکیه، مکان حضور نامزدهای ریاست جمهوری و رهبران احزاب ترکیه برای مشارکت در انتخابات و انداختن رای خود در صندوق آراء مشخص شده است به طوری که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد حزب عدالت و توسعه در استانبول، بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در ازمیر، کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق و دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی در آنکارا و محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق در یالوا(شهر محل تولد) رای می دهند.
همچنین مرال آکشنر رهبر و نامزد حزب نیک در استانبول، تمل کاراملااوغلو رهبر و نامزد حزب سعادت در یک دبیرستان در آنکارا، دوغو پرینچک رهبر و نامزد حزب وطن در یک مدرسه راهنمایی در استانبول، صلاح الدین دمیرتاش نامزد حزب دموکراتیک خلق ها در زندان ادیرنه، سزایی تملی و پروین بولدان رهبران مشترک حزب دموکراتیک خلق ها نیز در شهر وان آرای خود را به صندوق می اندازند.
همچنین بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه نیز همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین نمایندگان 600 کرسی پارلمان این کشور برگزار می شود و در این انتخابات نیز هشت حزب سیاسی به رقابت می پردازند.
در انتخابات مجلس ترکیه، هشت حزب عدالت و توسعه و نیز حرکت ملی در قالب ائتلاف جمهور و احزاب جمهوری خواه خلق، نیک و سعادت هم در قالب ائتلاف ملت و احزاب هدی پار، وطن و دموکراتیک خلق ها به طور جداگانه و مستقل حضور دارند و نامزد انتخاباتی برای کسب 600 کرسی معرفی کرده اند.
شورای عالی انتخابات ترکیه تعداد واجدان شرایط رای دادن در ترکیه را 56 میلیون و 322 هزار نفر و تعداد صندوق رای پیش بینی شده انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در ترکیه را 180 هزار و 65 عدد اعلام کرد.
اخذ آرای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری اتباع ترک ساکن خارج از این کشور طبق تقویم برگزاری انتخابات از تاریخ هفتم ماه جاری میلادی(17 خردادماه 97) در نمایندگی های خارجی و نیز در دروازه های مرزی و گمرکی این کشور آغاز شده و پنج روز پیش پایان یافت.
بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه یک میلیون و 486 تبعه کشور ترکیه که حدود 49 درصد از واجدان شرایط بودند، در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هفتمین دوره انتخابات مجلس این کشور در 60 کشور خارجی و 123 نمایندگی سیاسی این کشور و در دروازه های مرزی ترکیه پای صندوق های رای رفتند.
برای نخستین بار در تاریخ 10 اوت 2014 رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی ترکیه به طور مستقیم با رای مردم انتخاب شد ولی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نخستین انتخابات در قالب نظام ریاستی محسوب می شود.
نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال 1396 به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و پس از انتخابات پیش رو، رییس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می شود.
انتخابات امروز ترکیه، نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در تاریخ سیاسی ترکیه به شمار می رود و به همین علت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات تركيه اخذ راي رياست جمهوري و مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، ۲۱ اردیبهشت انتخابات مرحله دوم مجلس دوازدهم برگزار می‌شود. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که نتیجه انتخابات می‌تواند فراکسیون اکثریت مجلس را مشخص کند، چون تاکنون هیچ مجموعه سیاسی نتوانسته است اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند و گزینه مطلوب خود را به کرسی ریاست بنشاند.

اقبال شاکری در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره اهمیت انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی گفت: ۴۹ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس آینده در دور دوم انتخابات تعیین تکلیف می‌شوند. از آن ۴۹ کرسی، ۱۶ کرسی متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است.

وی افزود: کسانی که به دور دوم انتخابات مجلس راه یافتند از اقبال نسبی مردم برخوردار هستند، از این رو پیش بینی می‌شود ۲۱ اردیبهشت ماه شاهد یک رقابت مثبت و خوب باشیم. حالا مردم می‌توانند از بین مقبول‌ترین ها، بهترین‌ها را انتخاب و راهی مجلس کنند. انشاءالله همچون دور نخست شاهد حضور و مشارکت بالای مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به اتفاقات اخیر منطقه و پاسخ قاطعانه ایران به رژیم صهیونیستی یادآور شد: ما یک نظم نوین جهانی را ایجاد کردیم، از این رو امیدواریم مجلس دوازدهم از این قدرت آفرینی‌ها استفاده و با تمام توان و قوتش شروع به کار کند و اصل را بر وفاق ملی و یکپارچگی سیاسی بگذارد تا انشاءالله برای خدمتگزاری بهتر و قوی‌تر از همان ابتدا گام‌های اساسی بردارد.

وی با اشاره به لزوم توجه مجلس دوازدهم به اولویت‌های مورد نیاز جامعه ادامه داد: امیدواریم مجلس آینده طرح‌ها و لوایحی را به تصویب برساند که قدرت کشور افزون شود.

این فعال سیاسی درباره پیروزی از پیش معلوم لیست اُمنا در تهران اظهار کرد: ۴ فهرست اصلی شانا، اُمنا، صبح امید و جبهه متحد در دور دوم انتخابات مجلس با هم در تهران رقابت خواهند کرد. از ۳۲ نامزد حاضر در میدان، ۱۳ نفر از فهرست شانا، ۱۱ نامزد مشترک از امنا و صبح امید و ۷ نفر هم اختصاصی آن‌ها هستند؛ به نظر می‌رسد ترکیبی از نامزد‌های آن‌ها انتخاب و به مجلس راه می‌یابند.

دیگر خبرها

  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • پنج سناریوی عجیب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
  • آغاز ضبط مناظره‌های تبلیغاتی ۴ نامزد دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • نامزدهای مورد حمایت شورای وحدت در دور دوم انتخابات مجلس اعلام می شود
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان