Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: هم اکنون دو نوع مجوز با عناوین مجوز فناوری و مجوز دانش‌بنیان برای شرکت‌های فعال فناور در پارک‌های علم و فناوری و همچنین بخش خصوصی صادر می‌شود، باید این دو مجوز ادغام و رویه واحد برای اعطای مجوز دانش بنیان تعیین شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، سی و یکمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور دکتر مهدی کشمیری، قائم مقام معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری این وزارت درمحل دانشگاه تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث درباره اصلاح آیین نامه‌های «اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان و تاسیس مراکز رشد واحدهای فناور» دستور کار اصلی سی و یکمین نشست روسای پارک‌های علم و فناوری بود و اعضای جلسه دیدگاه‌های خود را درباره پیش‌نویس‌های ارائه شده مطرح کردند.

کشمیری با اشاره به اینکه مجوز «شرکت فناور» توسط پارک‌های علمی و فناوری صادر می‌شود، گفت: فرایند صدور این مجوز کاملا غیرمتمرکز است و رویه واحدی در کشور ندارد و اساس صدور این مجوز نوع فعالیت‌های شرکت‌های فناور است ولی مجوز «دانش‌بنیان» که توسط کارگروه تخصصی مستقر در «مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری» صادر می‌شود، محصول‌محور است و پس از یک نظام داوری دوسطحی مشخص صادر می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم افزود: گواهی «دانش‌بنیان» امروز جایگاه خود را در کشور پیدا کرده و کسب آن برای شرکت‌های فناوری یک امتیاز مهم و مزایای قانونی دارد که گواهی «شرکت فناور» این مزایا و امتیازات را ندارد و هم‌اکنون فقط ۲۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مجوز دانش‌بنیان را کسب کنند.

وی افزود: برای ارتقای جایگاه گواهی فناوری در کشور و بویژه در نزد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید یک نظام یکپارچه و همگن با مبانی واحد و در نظارت وزارت علوم در بین پارک‌های علمی و فناوری را ایجاد کنیم و فرآیند ارزیابی و پایش استاندارد و مستمری را برای حفظ کیفیت این گواهی تعریف کنیم.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه این نشست به بحث اصلاح فرآیند صدور مجوز مراکز رشد فناور پرداخت و گفت: صدور دو نوع مجوز قطعی و اصولی و ضرورت داشتن اساسنامه برای مرکز رشد و نقش مهم شورای گسترش در صدور مجوز را از ایرادات آیین‌نامه فعلی است که در پیش‌نویسی فعلی این نقاط ضعف بر طرف شده است.

وی افزود: در آیین‌نامه فعلی روند صدور مجوز مرکز رشد فناوری تعریف نشده است و بیشتر مراکز رشد دولتی هستند که توسط دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری ایجاد می‌شود، بنابراین وقتی سازمان‌های موسس مرکز رشد فناوری اساسنامه دارند داشتن اساسنامه مستقل برای مراکز رشد ضرورتی ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم اظهار کرد: در پیش‌نویس آیین‌نامه جدید که در نهایت باید به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم برسد مجوز قطعی نداریم و مجوزها با اعتبار یک تا پنج سال صادر می‌شوند و مرکز رشد اساسنامه مستقل از سازمان موسس خود ندارد.

در ادامه این نشست روسای پارک‌های علم و فناوری دیدگاه‌های خود را درباره مباحث نشست مطرح کردند و کارگروهی نیز برای اصلاح آیین نامه «اعطای مجوز به شرکت‌های دانش‌بنیان» تشکیل شد تا با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره اقدام کند.

همچنین در بخشی از این نشست، دکتر علی باستی، رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان و دکتر مهدی ابطحی، رئیس جدید شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به جمع معرفی و دکتر پور‌فیض رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گزارشی از فعالیت ۱۶ ساله خود در این پارک علمی را ارائه کرد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

فردین علیزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماندهی خطرناک صنعتی و مستقر در پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره خطوط تولید «باتری‌های لیتیومی» گفت: ایده تولید باتری‌های لیتیومی، به‎عنوان یک محصول بازیافتی، از جایی آغاز شکل گرفت که بازیافت لیتیوم به‌عنوان یک فلز خطرناک برای محیط‌زیست، مسئله حیاتی تلقی شد.

وی در همین راستا افزود: لیتیوم داراری فلزاتی سنگینی از جمله کُبالت و نیکل است که پسماند آن برای طبیعت، بسیار خطرناک بوده و به یک روش اصولی برای بازیافت نیازمند است.

علیزاده درباره ابداع شیوه نوین بازیافت فلز لیتیوم توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: تکنولوژی مورد استفاده توسط تیم متخصصان که در نهایت لیتیوم را به باتری، تبدیل می‌کند، هیچ‌گونه پساب مضر و خطرناکی برای طبیعت ندارد.

این فناورحوزه مواد شیمیایی به فناوری‌های به‌کار گرفته‌شده در فرآیند تولیدباتری‌های لیتیومی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که مواد شیمیایی اساس کار یک چرخه تولید قرار می‌گیرند، نمی‌توان گفت از یک فناوری خاصی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: در فرآیند تولید باتری‌های لیتیومی، عوامل موثری مانند دما، زمان و مواد شیمیایی گوناگون، تاثیرگذار هستند که تعیین فرمول تولید و نحوه چگونگی به‌کارگیری آنها، توسط کارفرما تعیین می‎شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کاربرد باتری‌های لیتیومی در صنایع گوناگون اضافه کرد: این باتری‌های لیتیومی، برای صنایع تولید اسباب‌بازی، خودرو‌های الکترونیکی و تولید گوشی موبایل و به‌طورکلی هر صنعت یا چرخه تولیدی که نیاز به باتری دارد، می‌توان از باتری‌های لیتیومی بازیافتی استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • مرکز تحقیقات «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» مجوز فعالیت گرفت
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود