Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اصفهان، ساعت 23 و 40 دقیقه جمعه اول تیرماه قمر به برج عقرب وارد شد و در ساعت 11و 50 دقیقه روز دوشنبه چهارم تیرماه از آن خارج می‌شود؛ به چنین رویدای که معمولا در هر ماه قمری رخ می‌دهد، قمر در عقرب می‌گویند. برخی مردم در گذشته و اکنون وقوع چنین پدیده‌ای را نحس می‌دانند. اینکه منظور از قمر در عقرب چیست و اسلام چه دیدگاهی در این خصوص دارد، موضوعی است که یزدان رضوانی، مدیر بخش مکتوب گروه علوم قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی نمایندگی اصفهان در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده، به آن پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قمر در عقرب چیست؟
صور فلكى به مجموعه‏‌اى از ستارگان گفته مى‌‏شود كه شكل خاصى در نظر ما دارند.(1) در اصطلاحات دینی به آن «بُرج» گفته می‌شود.(2) برخى از اين برج‌هاى آسمانى به گونه‌‏اى است كه اگر شكل آن را بر روى كاغذ ترسيم كرده و فاصله ميان ستارگانش را با خط به هم متصل کنیم، همانند خرس و عقرب و ... مى‌‏شوند. خورشيد و ماه در هر فصل و هر موقعى از سال در برابر يكى از آنان قرار مى‏‌گيرند، مثلا مى‏‌گويند خورشيد در برج «حمل» قرار گرفته، يعنى محاذى «صورت فلكى حمل» مى‌‏باشد و يا «قمر» در «عقرب‏» است، يعنى كره ماه برابر صورت فلكى «عقرب» واقع شده‏(3)؛ بنابراین اصطلاح مشهور «قمر در عقرب‏» از تقارن ماه با اين برج[عقرب] گرفته شده است.(4)
تأثیر قمر در عقرب حقیقت دارد یا خرافه است؟
برخی در قديم دیدگاه‌هایی درباره ستارگان داشتند، بعضى از آنها را نحس دانسته و طلوع يا تغيير حالات آنها را سبب حوادث بدى در زندگى عمومى مردم و يا زندگى خصوصى بعضى از افراد مى‌‏پنداشتند(چون براى هر انسانى ستاره‌‏اى قائل بودند) و به عكس، طلوع يا تغيير حالات بعضى ديگر را نشانه بروز سعادت و خوشبختى براى جامعه انسانى و يا افراد خاصّى تصور مى‌‏كردند؛ در حالى كه مى‌‏دانيم اسلام تأثير ستارگان را در سرنوشت انسان‌ها نفى کرده و آن را نوعى شرك مى‌‏شمرد.
در خطبه 79 نهج‌البلاغه، اميرمؤمنان على(ع) در برابر منجمی كه در مورد جنگ نهروان پيشگويى منفى مى‌‏كرد، سخت برآشفت و پيشگويى‏‌هاى او را كه بر اساس تأثير ستارگان در سرنوشت انسان‌ها بود، نوعى تكذيب قرآن و بيگانگى از خداوند شمرد و در پايان خطبه، مردم را از اين بخش از علم نجوم كه از رابطه میان سرنوشت انسان‌ها با ستارگان و تأثير آنها در زندگى بشر سخن مى‏‌گويد، نهى فرمود.
در احاديث متعددى كه از ساير معصومين(ع) به ما رسيده، نيز اين بخش از علم نجوم شديدا مورد نكوهش واقع شده و منجّم، هم‌رديف كاهن و ساحر و كافر شمرده شده است؛ از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(ص) مى‌‏خوانيم: «مَنْ صَدَّقَ كَاهِناً أَوْ مُنَجِّماً فَهُوَ كَافِرٌ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى‏ مُحَمَّدٍ؛ كسى كه كاهن يا منجّمى را تصديق كند، به چيزى كه بر محمّد(ص) نازل شده كفر ورزيده است» و احاديث فراوان ديگر...
مى‌‏توان گفت كه اين روايات ناظر به كسانى است كه تدبير اين جهان را به دست ستارگان مى‌‏پنداشتند و نوعى الوهيّت براى آنها قائل بودند، ولى اگر كسى بگويد ستارگان فقط دلالت بر وقوع چنين حوادثى(به فرمان خدا) دارند، چنين سخنى كفر نيست؛ البته دليلى بر اثبات اين دلالت وجود ندارد. آنها عوالمى براى خود دارند، همان‏‌گونه كه كره زمين و ساكنانش براى خود عالمى دارند؛ هيچ گونه دليل علمى تاكنون چنين رابطه‏‌اى را اثبات نكرده است كه مثلا طلوع و غروب فلان ستاره، يا تقارن فلان ستاره با ستاره ديگر، بر بروز جنگ‌ها يا صلح و آرامش مؤثّر باشد؛ در عين حال نمى‌‏توان اين گونه دلالت‏‌ها را به طور قطع نفى كرد، حتّى اگر از غير معصومى‏ شنيده شود.
اين احتمال نيز وجود دارد كه چگونگى قرار گرفتن بعضى از كواكب آسمان- مخصوصا سيّارات منظومه شمسى- در مدارات خود، در مقايسه با يكديگر، ممكن است تأثيرات طبيعى در كره زمين داشته باشد؛ مثلا مى‌‏دانيم جزر و مدّ درياها بر اثر تأثير جاذبه كره ماه است و هرگاه كره ماه و خورشيد در يك سو قرار گيرند (مانند اوایل و اواخر ماه)، اين جاذبه قوى‌‏تر شده و حتّى ممكن است روى پوسته زمين هم تأثير بگذارد و سبب شكستگى‌‏ها و زلزله‏‌هايى شود و به عكس ممكن است بارندگى‏‌هاى قابل ملاحظه‌‏اى بر اثر تأثير كرات آسمانى روى كره زمين و مانند آن صورت گيرد. بنابراين، سعد و نحس ستارگان مى‌‏تواند اشاره‏‌اى به اين تأثير خاصّ طبيعى باشد.(5)
نتیجه آنکه تأثیر احوال خورشید و ماه و ستارگان واقعيّت دارد، ولى پيچيدگى آن فراتر از آن است كه افراد عادى بتوانند به طور كامل از آن مطّلع گردند. راه فهميدن آن علم نجوم يا علم غيب است. علم غيب كه به اذن خدا مختصّ انسان‌هاى خاصّى است و احكام علم نجوم نيز چنانكه دانسته شده قطعى نيست؛ لذا در حال حاضر جز آنچه معصومين(ع) گفته‌اند، بقيه سخنان در اين باب گمانه‌زني‌هايى بيش نيستند.
آیا قمر در عقرب در روایات هم آمده است؟
در روایات از انجام برخی امور مانند ازدواج، مسافرت کردن و ... در هنگام قمر در عقرب نهی شده است، البته از نظر فقی، فقها این نهی را به معنی حرام بودن نداسته‌اند، بلکه آن را در حد کراهت دانسته‌اند. در روايات زيادى آمده است كه هر كه در هنگام قمر در عقرب ازدواج كند يا سفر رود، روى خوشى را نبيند. امام صادق(ع) فرموند: «هر كه قمر در عقرب سفر كند يا زن بگيرد خير نبيند».(6) و امام كاظم(ع) فرمودند: «هر كه در محاق ماه زن گيرد دل نهد به افتادن بچه و سقط جنين»(7)
پی نوشت:
1.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏15، ص 143، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، تهران، 1374ش.
2.(تَبارَكَ الَّذِي جَعَلَ فِي السَّماءِ بُرُوجاً؛ سوره فرقان، آیه61).
3.ترجمه عقاید اسلام در قرآن كريم، ج‏1، ص: 90.
4.مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏15، ص 143، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، تهران، 1374ش.
5.آیت‌الله مکارم، پيام امام اميرالمؤمنين عليه‏السلام، ج‏4، ص: 99-96.
6.شیخ صدوق، من ‏لایحضره ‏الفقیه، موسسه النشر الاسلامی - قم، 1413 ه ق، ج 2،ص267, باب الأیام و الأوقات التی یستحب فیه؛
7.آسمان و جهان- ترجمه كتاب السماء و العالم بحارالانوار، ج 2، ص: 173.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان قمر در عقرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

امام جمعه کیش با بیان اینکه باید فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرا شود، گفت: امروز کشور نیاز به یک حماسه اقتصادی دارد که لازمه آن اعتقاد عملی به اقتصادی مقاومتی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه کیش با اشاره به شعار امسال و فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت مشارکت مردم در توسعه اقتصادی ، افزود: هرجا مردم حضور داشتند، موفقیت به بهترین شکل میسر شده است.

وی با بیان اینکه امروز مقوله اقتصادی به خط مقدم جبهه جهاد تبدیل شده، افزود: مسوولان باید فرمایشات مقام معظم رهبری را در تمام حوزه‌ها از جمله اقتصاد در دستور کار قرار دهند و باید از توانمندی مردم و بخش خصوصی در انجام امور بهره گیرند.

امام جمعه کیش در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به روز کارگر و روز معلم و با بیان اینکه هر دو این قشر نقش بسیار مهمی در رشد و بالندگی این جامعه دارند، گفت: مسوولان باید سعی کنند تا مشکلات کارگران و معلمان به حداقل برسد .

حجت‌الاسلام بی‌نیاز روز دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خلیج فارس بخشی از هویت ملی ایرانیان می‌باشد که دشمنان همواره سعی در تغییر و تحریف آن داشتند که هیچگاه در دستبابی به اهداف شومشان موفق نبودند.

وی هفتم اردیبهشت روز حمل و نقل را نیز مورد اشاره قرار داد و بر بهبود وضعیت جاده‌های کشور و صنعت خودروسازی تاکید کرد.

انتهای پیام/7558

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سرنوشت تلخ گورخر؛ فرار ناموفق و تکه تکه شدن توسط کروکودیل!
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور
  • لرستان| آمریکایی‌ها به آنچه بیان می‌کنند اعتقاد ندارند
  • گزارش فرایدی نایت اسمکدان 26 آوریل؛ نیش دوست از نیش عقرب بدتر است/ اخبار WWE
  • (ویدئو) تغییر باورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • (ویدئو) تغییر بارورنکردنی لوکیشن سریال خانه به دوش پس از ۲۰ سال
  • کفاشیان: زور فوتبال به صدا و سیما نمی‌رسد!
  • اعتراض سریع آلومینیوم: قبل از گل پرسپولیس خطا شد
  • اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است
  • سرنوشت تلخ زیبای ۲۷ساله، یک ایران را متاثر کرد