Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، هند اعلام کرده است که با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به سرمایه‌گذاری در «چابهار» ادامه می‌دهد و این بندر به قطب ترانزیت افغانستان، آسیای مرکزی و منطقه تبدیل خواهد شد.

«نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل و کشتیرانی هند نیز در این باره گفت که دهلی در نظر دارد تا سال ۲۰۱۹ بندر چابهار را افتتاح کند تا دسترسی هند به آسیای مرکزی تسهیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بندر چابهار این امکان را به هند می‌دهد تا به افغانستان محصور به خشکی و سرشار از منابع طبیعی دسترسی داشته باشد و مسیرهای تجاری را به‌ارزش میلیون‌ها دلار برای دهلی باز می‌کند.

این در حالی است که در حال حاضر تجارت دوجانبه هند با کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان کاملا وابسته به مسیری است که از پاکستان می‌گذرد و در نتیجه غالبا از روابط خصمانه هند و پاکستان متأثر می‌شود.

گادکاری افزود: چابهار پتانسیل آن را دارد تا برای افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی به قطب ترانزیت منطقه‌ای تبدیل شود و انتظار می‌رود که با آغاز عملیات بندر شهید بهشتی چابهار حجم تجارت به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.

به نوشته تسنیم: هند به‌طور موقت یک شرکت ایرانی را برای مدیریت بندر چابهار انتخاب کرده و قرار است این شرکت از ۱۳ ژوئن به‌مدت ۱۸ ماه فعالیت خود را آغاز کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بندر چابهار چابهار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۳۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۴۰درصدی هزینه های حمل‌ونقل دریایی

همزمان با تکمیل فرآیند‌های کریدور شمال _ جنوب و همچنین  افزایش فرآیند‌های صادراتی به کشور‌های همسایه برنامه ریزی برای حمل کالا‌های یخچالی در حوزه دریایی و بندری در دستور کار قرار گرفته است.

این درحالی است که در طی چند ماه گذشته حمل کالا‌های یخچالی با توجه به محدویت‌های که در شناور‌ها و ناوگان حمل ونقلی وجود داشت امکان پذیر نبود، اما با توجه به برنامه ریزی‌های که در حوزه تامین ناوگان دریایی به ویژه ناوگان حمل کالای صادراتی صورت گرفته امکان حمل کالا به کشور‌های حاشیه دریای خزر فراهم شده است.

همچنین  با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به کاهش هزینه حمل دریایی نسبت به حمل زمینی تا رقم ۴۰ درصد، امکان صادرات محصولات کشاورزی و باغی از شهر‌های شمالی توسط ناوگان کشتیرانی فراهم شده است.

در همین رابطه چندی پیش کامبیز جهانبانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر گفت: ۳۰ درصد از کل حجم صادرات  به کشور‌های حاشیه دریای خزر محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در این میان تنها ۸ درصد از این محصولات از طریق دریا حمل شده است در حالی‌که از حجم ۵۳۱ هزار تن آن تا ۹۰ درصد نیازمند زیرساخت حمل یخچالی است که در حمل و نقل دریایی در دسترس‌تر و ارزان‌تر است.

وی میزان حمل محصولات یاد شده به صورت یخچالی را حدود ۲۵۰۰ تُن اعلام کرد که تنها نیم درصد از کل حجم بار صادراتی است.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به ۳۰ شناور فعال و ۱۲۰ هزار تُن ظرفیت حمل بار این شرکت، تصریح کرد: با حمایت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم اکنون تعداد ۲۸۰ دستگاه کانتینر یخچالی به این ظرفیت افزوده شده است همچنین تمام شناور‌های کشتیرانی دریای خزر امکان حمل کانتینر یخچالی را دارند و نیز نخستین شناور اختصاصی حمل کانتینر یخچالی که ظرفیت کامل آن به حمل این نوع کانتینر تغییر یافته است فعالیت خود را از آغاز کرد 

به گفته وی در صورت استقبال صادرکنندگان شرکت کشتیرانی دریای خزر قادر است تعداد کانتینر‌های یخچالی را طی برنامه‌ای ۶ ماهه تا یکساله به ۵۰۰ دستگاه افزایش داده و در طول سال تا ۳ هزار دستگاه کانتینر یا ۶۵ هزارتُن را جابه‌جا کند.

براساس این گزارش با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی دریا محور و افزایش میزان حمل بار از طریق دریا  ورود این میزان شناور می‌تواند زمینه ساز بهبود حمل کالای صادراتی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بندری که مسافران را جادو می‌کند! + فیلم
  • بندر چابهار پذیرای هزاران گردشگر و طبیعت گرد از اقصی نقاط کشور
  • عمارت شهرداری مرکزی کاشان به موزه بلدیه تبدیل می‌شود
  • ساختمان قدیم شهرداری کاشان به موزه تبدیل می‌شود
  • تبدیل کیش به جزیره ایران آینده
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک‌ها
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • افزایش ارزش پول افغانی در سال ۱۴۰۲
  • کاهش ۴۰درصدی هزینه های حمل‌ونقل دریایی