Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-23@19:26:14 GMT

کارکرد سرای محلات تهران مجددا بررسی شود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۴۶۱۹

کارکرد سرای محلات تهران مجددا بررسی شود

به گزارش ایسکانیوز، الهام فخاری رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در جریان هفتادو یکمین جلسه شورا در تذکری با اشاره به اهداف برپایی سراهای محله گفت: سرای محلات شهر تهران مهم ترین رکن ساختار اجتماعی محلات است. افزایش مشارکت مردمی در اداره محله از طریق به کارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین محلات، تلاش در جهت احیاء و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محله‌ای، افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی از مهم ترین اهداف تأسیس این سراها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بررسی‌های میدانی گویای آن است که فعالیت‌های در حال انجام در این مجموعه‌ها در بسیاری از موارد سنخیتی با اهداف تعیین شده ندارد. اکثر فعالیت‌های سرای محلات که عمدتأ فرهنگی است نه اجتماعی؛ با فعالیت بسیاری از نهادهای فرهنگی و سازمان‌ها همانند فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ و حتی مجموعه‌های خصوصی هستند و همین امر موجب موازی کاری در امور فرهنگی شهر تهران شده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن اشاره مجدد به اهداف تاسیس سراهای محله و نتایج آن افزود: می‌توان گفت بسیاری از این سراها در بهبود اعتماد اجتماعی به مدیریت شهری موثر نیستند. از سوی دیگر کارایی سرای محلات در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی محله‌ها که یکی از اهداف اصلی حوزه مدیریت محله است ارزیابی نشده‌اند و روشن نیست. هم اکنون بسیاری از سرای محلات با فعالیت‌های کاملاً ناهمخوان و به دور از اهداف اجتماعی مدیریت شهری دایر می باشند و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به عنوان دستگاه ناظر از امکان و ساز و کار کارآمد نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها برخوردار نیست و به همین دلیل با ادامه این روند، سراها از اهداف خود به ویژه آموزش رفتار شهروندی و نهادینه شدن مشارکت اجتماعی دور می‌شوند.

وی یادآور شد: شهرداری تهران و سازمان‌ها و واحدهای مطالعاتی و پژوهشی آن بررسی دوباره ابعاد و کارکردهای سرای محلات به عنوان مرکز اجتماعی محله را با بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحب نظران، نتایج مطالعات تطبیقی دیگر کشورها و پیمایش‌های نظرسنجی از شهروندان در دستور کار خود قرار دهند.

فخاری گفت: شهرداری تهران نظام و سازوکار نظارتی سرای محلات را در راستای اهداف اجتماعی مدیریت شهری به ویژه بهبود سبک زندگی، ترویج فرهنگ شهروندی، ترویج گفتمان مدیریت شهری و اعتماد سازی شهروندان و مدیریت شهری و در نتیجه بهبود عملکرد سراهای محله در وضعیت موجود تدوین نموده و با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران اجرایی کند.

رییس کمیته اجتماعی در پایان گفت: از شورای اسلامی شهر تهران تقاضا می‌کنم با اولویت بخشی به بازنگری در مصوبه‌های پیشین از جمله مصوبه «ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات شهر تهران به شماره ابلاغ 11785/1317/160و تاریخ 13/8/88» راه را برای بهبود وضعیت مدیریت اجتماعی محلات هموار کند.
706

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران الهام فخاری شهرداری تهران سرای محله

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: الهام فخاری شهرداری تهران سرای محله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: پروژه مهدیه یک ابرفرهنگسرا محسوب می‌شود و باید به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا آیندگان ما را زیر سوال نبرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، فاطمه اشدری صبح امروز -سه‌شنبه چهارم اردیبهشت- در جلسه صحن علنی شورای شهر قزوین خواستار ارائه گزارش و اطلاعات تمام املاک، ساختمان‌ها و زمین‌هایی که به صورت مشارکتی به نهادها و مؤسسات بدون هیچ‌گونه قرارداد و تفاهم‌نامه واگذارشده به شورا شد.

وی در طرح دیدگاه خود پیرامون لایحه تکمیل و تجهیز ساختمان مهد قرآن کریم اظهار کرد: اموال شهرداری را نمی‌توان هبه کرد، اما می‌توانیم با مجموعه و مؤسسات به صورت مشارکتی اقدام کنیم؛ به همین خاطر اسناد مثبته دال بر مشارکت و همکاری شهرداری با مهد قرآن کریم استان به شورا ارائه شود تا بتوانیم در خصوص تأمین اعتبار تجهیز این ساختمان تصمیم گیری کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر قزوین بر لزوم برقراری مساوات در انعقاد قرارداد با شهرداری از سوی مؤسسات مردمی تأکید و خاطرنشان کرد: تجهیز و تکمیل ساختمان مهد قرآن قزوین هر چند امری پسندیده است اما اگر قرار است با مشارکت شهرداری برای مؤسسه قرآنی تصمیمی گرفته شود باید برای دیگر مجموعه‌های قرآنی نیز برقرار شود.

اشدری ادامه داد: لازم است هر قراردادی که با مشارکت شهرداری وارد هر نوع فعالیت فرهنگی و اقتصادی شده است اسناد و قراردادهای مربوطه ارائه شود و در بخش مشارکت مردمی تعیین تکلیف شود.

وی تصریح‬ کرد: امروز این پروژه از طرف مؤسسه آورده‌ای نداشته و این ادعا در جایی ثبت نشده است. تمام پروژه از سمت شهرداری و با آورده شهرداری هزینه شده و تمام‬ می‌شود؛ ‬ بنابراین همه حقوق این پروژه متعلق به شهرداری یعنی متعلق به مردم و شهروندان است.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: یکی از پروژه‌های بودجه سال ۱۴۰۲ پروژه با موضوع مهدویت است و با لحاظ اینکه این پروژه نیمه‌کاره به عنوان ابرپروژه فرهنگی به شمار می‌آید، شایسته است با نظر مساعد همکاران، اعضای شورا که عنوان مهدویت زیبنده این مکان است، سزاوار و شایسته باشد و به نام فرهنگسرای فرهنگی و مذهبی مهدویت مزین شود.

اشدری افزود: پروژه مهدیه یک ابرفرهنگسرا محسوب می‌شود و باید به عنوان یکی از پروژه‌های شهرداری تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا آیندگان ما را زیر سوال نبرند.

کد خبر 747131

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • بررسی مسئولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن بافق در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابرفرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • مهدیه قزوین به عنوان یک ابر فرهنگ‌سرای متعلق به شهرداری تکمیل شود
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود
  • توزیع متوازن خدمات محله‌ای و عمرانی در محلات کم‌برخوردار تبریز
  • ایجاد توازن در ارائه خدمات عادلانه بین محلات از اهداف شورای شهر ارومیه
  • یارانه ۱۳ هزار و ۴۰۸ خانوار همدانی، مجددا وصل شد
  • بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی محله خلجان تا پایان نیمه نخست ۱۴۰۳