Web Analytics Made Easy - Statcounter

پکن - ایرنا - سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن با بیان اینکه «در چهار سال گذشته روابط تجاری ایران و چین به شرایط مطلوب خود رسیده است» گفت: باید در دوران «پس از خروج آمریکا از برجام» نیز به حفظ و گسترش این حرکت پرشتاب، توجه ویژه ای شود.

'علی اصغر خاجی' روز یکشنبه در آخرین روز فعالیت خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا افزود : آمریکا پس از خروج یک طرفه از توافق بین المللی برجام، به دنبال تقویت «طرح ایران هراسی» در جامعه جهانی بوده و لازم است روابط خارجی با شرکای تجاری و سیاسی ایران همچون چین نسبت به قبل تسریع داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'علی اصغر خاجی' از شهریور سال 1393 تا کنون به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن و سفیر آکردیته ایران در 'مغولستان' فعالیت کرد، او پیش از انتصاب به عنوان سفیر ایران در چین، «معاون اروپا و آمریکا» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود.
خاجی در طول بیش از 30 سال کار در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت های مختلفی از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در «ریاض»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در «بروکسل و اتحادیه اروپایی» و مدیرکل خلیج فارس وزارت امورخارجه را تجربه کرده است.
'عبدالناصر همتی' ریاست بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر جدید ایران در چین منصوب شده است و به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
با خاجی در این گفت و گو دستاوردهای چهار سال فعالیت او در بخش های مختلف روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران و چین را بررسی کردیم.
سفیر پیشین ایران در چین ادامه داد: در چهار سال گذشته گام های بلندی در ارتقای روابط دو کشور در زمینه همکاری های حوزهایی نظیر سیاسی، اقتصادی فرهنگی و امنیتی برداشته شد و روابط دوکشور به سطح «مشارکت جامع راهبردی» ارتقا یافت.
خاجی با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و چین اظهار کرد: در حال حاضر نیز چین مایل به حمایت از ایران و برجام است و سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از خروج آمریکا از برجام، این تمایل را به علت امضای قراردادهای مختلف همکاری شدت بخشیده است.
وی افزود: چین همواره حامی ایران بوده و خواهد بود و با توجه به سرعت شتابان تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگ و نظامی بین دو کشور در چهار سال گذشته، می توان این روابط را به نفع هر دو در سایه همکاری های تنگاتنگ گسترش داد.

**افزایش 20 درصدی حجم مبادلات تجاری
وی، افزایش 20 درصدی روابط تجاری منتهی به پایان سال 2017 میلادی دو کشور نسبت به پایان 2016 میلادی را از نشانه های «بهبود سرعت روابط بین ایران و چین» اعلام کرد و گفت: در سال گذشته میلادی سطح روابط تجاری به میزان 37 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید.
او گفت: حجم روابط اقتصادی دو کشور در 4 ماهه نخست سال میلادی جاری هم 13.2 میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9.3 درصد افزایش یافته است.
وی خاطر نشان ساخت: هم اکنون چین با واردات حدود 630 هزار تا 640 هزار بشکه نفت در روز به عنوان بزرگترین خریدار نفتی ایران، اولین وارد کننده محصولات پتروشیمی ایران و بزرگترین خریدار محصولات غیر نفتی ایران در جهان است.
سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به سیر صعودی مبادلات ایران و چین در چند سال گذشته اظهار داشت: دو کشور در نظر دارند ارزش مبادلات سالانه خود را به 60 میلیارد دلار برسانند.
سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در چین یادآور شد: با وجود اینکه کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های گذشته به دنبال ایجاد خلل در روابط دوجانبه ایران و چین بودند اما مقامات چینی در این مدت علاوه بر حمایت از برجام، مسیر را طوری پیش بردند که روابط بین دو کشور نیز بیشتر شود.

** امضای قرارداد 35 میلیارد دلاری فاینانس
به گفته خاجی، امضای 35 میلیارد دلار قرارداد فاینانس بین ایران و چین و در دوران پسابرجام که هم اکنون پنج میلیارد آن در قالب 10 طرح معرفی و به تایید رسیده است و همچنین سرمایه گذاری در فاز 11 پارس جنوبی از همکاری طرف چینی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران است.

**توسعه روابط نظامی دو کشور
وی اظهار داشت: هم اکنون ایران و چین در بخش های مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی بالاترین روابط را با هم دارند که رفت و آمد سران نظامی هر دو کشور، انعقاد قراردادهای مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته و سفر مسئولان نظامی به کشورهای دو طرف از جمله این همکاری ها است.

** افزایش دو برابری دانشجویان ایرانی در چین
سفیر پیشین ایران در چین همچنین از «افزایش دو برابری دانشجویان ایرانی در چین» خبر داد و گفت: هم اکنون حدود یک هزار و 480 دانشجوی ایرانی در چین وجود دارد و علاوه بر این همکاری های فرهنگی و هنری بین دو کشور نیز افزایش یافته است.
وی تاسیس دفتر فناوری ایران در شنزن، توافق ایجاد دفتر جدید فناوری ایران در پکن و حضور هر دو کشور در نمایشگاه های کتاب یکدیگر برای اولین بار را از نمونه های افزایش روابط فرهنگی بین این دو کشور عنوان کرد.
او افزود: افزایش جمعیت ایرانیان مقیم چین بویژه دانشجویان، راه اندازی شورای بازرگانی ایرانیان مقیم چین و برپایی همایش سالانه جامعه علمی ایرانیان مقیم چین از دیگر فعالیت های 4 سال گذشته بوده است.

** حل مشکلات بانکی همچنان پابرجاست
سفیر پیشین ایران در چین با اشاره به فعالیت ها و دستاوردهای مهم 4 ساله در روابط دو کشور ایران و چین، حل نشدن «مشکلات بانکی ایرانیان مقیم این کشور» از جمله دانشجویان را یکی از مشکلات موجود در روابط دو کشور عنوان کرد.
خاجی اظهار کرد: حل مشکلات بانکی هموطنان ایرانی که از زمان تحریم های ناعادلانه هسته ای وجود داشته و تاکنون ادامه یافته، از اولویت های سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن بوده و رفع این محدودیت ها همواره پیگیری و در مذاکرات مقامات کشورمان با مسئولان ذیربط چینی مطرح و بر حل این مشکلات تاکید شده است.
او تصریح کرد: در جدیدترین پیگیری حل مشکلات بانکی ایرانیان مقیم چین، در ملاقات اخیر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران با شی جین پینگ رییس جمهوری چین در چینگدائو نیز این موضوع مطرح شد که «رییس جمهوری چین برای حل این موضوع، دستورات لازم را صادر کرد و امیدواریم هرچه زودتر حل شود».

** دولت هم افزایی در روابط چین و ایران را دنبال می کند
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران، معاون اول خود را به عنوان مسئول روابط ایران و چین منصوب کرده است گفت: این انتخاب حرکتی خوب است که می تواند در توسعه روابط این دو کشور کمک مناسبی باشد و رئیس جمهوری از این اقدام به دنبال «هم افزایی» تمامی دستگاه ها و نهادهایی است که به نوعی با این کشور ارتباط دارند.
خاجی اظهار کرد: با توجه اینکه روابط کشور ما با چین بین نهادهای مختلف به وجود می آید این انتخاب علاوه بر اینکه باعث اتخاذ انسجام در حوزه رفتاری مسئولان ایران می شود بلکه موجبات ارتباط تنگاتنگ این نهادها و دستگاه ها را نیز فراهم می کند.
وی ادامه داد: پراکندگی ارگان ها در ارتباط گیری روابط بین ایران چین باعث اتخاذ تصمیمات انفرادی دستگاه ها و در نهایت عدم دنباله گیری به موقع و مناسب منافع جمهوری اسلامی و پیشبری اهداف کلان ملی ایران در کشور چین می شد.

** همکاری با چین نیازمند صبر و پیگیری مداوم است
سفیر جمهوری اسلامی در پکن با بیان اینکه «تصمیم گیری در چین با طمانینه خاصی در یک نظام بروکراسی بسیار پیچیده اتخاذ می شود» گفت: بنابراین کار کردن با این کشور نیازمند صبر، پیگیری و آرامش مداوم است.
خاجی ادامه داد: به همین دلیل ارگان هایی که با چین کار می کنند باید این ویژگی را مد نظر قرار دهند و «برداشت سیاسی مبنی بر عدم همکاری چینی ها از آن نداشته باشند».
وی اضافه کرد: چراکه تشخیص مرز بین بروکراسی و تصمیم های سیاسی یک نکته بسیار پیچیده و سختی است که اگر درست تحلیل نشود می تواند منجر به برداشت غلط و اختلال در روابط دو کشور گردد.

** درک بینش سیاسی دو کشور لازمه موفقیت در روابط
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین در ارتباط با برخی از سوء برداشت ها در مورد برآورده نشدن انتظارات جمهوری اسلامی از سوی کشور چین نیز گفت: بدون شک این دو کشور در سیاست های خارجی خود دارای «بینش های مختلفی» هستند و تشخیص صحیح این مساله در ابعاد مختلف می تواند «سرخوردگی های ناشی از انتظارات مطالعه نشده را» به حداقل برساند.
خاجی اضافه کرد: با وجود اینکه چین با ایران دارای یک سری «مشترکات» است ولی در خیلی از زمینه ها، در اولویت و نگاه ما به سیاست خارجی، با نگاهی که چینی ها دارند «تفاوت هایی عمده» مشاهده می شود.
وی افزود: این تفاوت ها باعث می شود نحوه کار و اتخاذ موضع گیری و همراهی چینی ها با ما، آنگونه که انتظار داریم نشود.
خاجی گفت: وقتی انتظارات ما از سوی چینی ها بر آورده نمی شود به معنای «عدم تمایل و عدم انگیره آنها» نیست بلکه «تفاوت در بینش و تفاوت در چارچوب های راهبردی سیاست خارجی چین و ایران» است.
وی ادامه داد: تعریف مرز و سطح انتظارات ایران از چین و اینکه چین در سیاست خارجی جمهوری اسلامی چه جایگاهی دارد و یا ایران در سیاست خارجی چین از چه جایگاهی برخوردار است از نکات اصلی موفقیت در کار با این کشور است.

**استقلال از سیاست های آمریکا، برنامه ایران و چین
سفیر پیشین جمهوری اسلامی در پکن با اشاره به خروج آمریکا از برجام و «افزایش فشارها به چین برای چالش با ایران» گفت: همیشه روابط آمریکا و چین به گونه ای است که بر روابط ایران و چین تاثیر گذار است اما هم اکنون روابط ایران و چین روبه گسترش است و در بلند مدت به سمت «استقلال از سیاست های آمریکا» پیش می رود.
به گفته خاجی، روابط آمریکا با چین از نظر خود چینی ها به دلیل اینکه گفته می شود بیشتر از 100 گروه کاری در زمینه های مختلف بین این دو کشور آمریکا فعالیت می کند، یک رابطه استراتژیک و اولویت دار است.
وی ادامه داد: حجم روابط تجاری چین و آمریکا حدود 570 میلیارد دلار در سال است و در میزان سرمایه گذاری نیز در بالاترین حد خود نسبت به سایر کشورها قرار دارد و در روابط بین المللی و روابط تکنولوژیکی چینی ها همواره در تلاش بوده اند که با آمریکا کار کرده و از آنها بهره مند شوند.
خاجی اضافه کرد: بنابراین «چین سیاست های خود را از چهار دهه پیش با یک هم خوانی بزرگ با آمریکا اتخاذ کرده» و جلو رفته است و هم اکنون «تعامل و همکاری ها عنصر اصلی راهبرد روابط آمریکا و چین» است.
به گفته سفیر پیشین جمهوری اسلامی در چین؛ چین هم اکنون دومین اقتصاد دنیا، بزرگترین جمعیت دنیا با وسعت سرزمین بسیار بزرگ و عضو دائم شورای امنیت است و همواره در کنار گنجاندن راهبرد همکاری و تعامل با آمریکا در خیلی از صحنه های بین المللی و روابط خارجی سعی کرده است به عنوان «یک جریان مستقل» عمل کند.
خاجی اضافه کرد: در شرایط فعلی بین المللی، چین در زمینه های فناوری اقتصادی و نظامی بازیگری ویژه است و از این رو آمریکا و چین هر دو به دنبال تعریف جدیدی از روابط هستند.
وی افزود: در همین راستا چین آرام آرام در مسیر رسیدن به دروازه هایی است که نقش اول این کشور را در دنیا تثبیت کند و در مقابل «آمریکا نیز به دنبال مهار این کشور است تا رشد آن را کُند کند».
خاجی اظهار کرد با این حال احساس می شود که در بلند مدت، «روابط چین آمریکا در مسیر یک نوع تعامل و رقابت با عنصر مدیریت رقابت نه به مفهوم نظامی» قرار بگیرد.
وی یادآور شد: از این رو آمریکا همواره به چین فشار آورده که یک نوع محدودیت در سیاست های اقتصادی خود با ایران در پیش گیرد اما همچنان اقتصاد و روابط ما با چین در یک روند رو به گسترش حرکت می کند شاید و در کوتاه مدت بی تاثیر از روابط چین و آمریکا نباشد اما در بلند مدت بسیار مستقل از آن خواهد بود.
**آساق**1904**1904**1663

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد چين ايران سفير ايران در چين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم

سفیر ازبکستان در ایران گفت: آماده برقراری ارتباط و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و استان اصفهان هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، فرید الدین نصریوف، سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار اصفهان گفت: اصفهان نخستین شهر ایران نیست که از آن بازدید می‌کنم اما علاقه من به اصفهان زیبا هیچ‌گاه از قلبم بیرون نخواهد رفت.

وی ادامه داد: روز گذشته بازدید و گفت‌وگوی خوبی در اتاق بازرگانی اصفهان داشتم و با تولیدکنندگان بزرگ اصفهان آشنا و متوجه شدم که تمایل دارند با ازبکستان همکاری و تعامل داشته باشند.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: سال گذشته مبادلات کالایی میان ازبکستان و ایران بیش از 500 میلیون دلار بوده است، اما با تعامل رؤسای جمهور دو کشور برنامه‌ریزی شده تا این رقم به بیش از یک میلیارد دلار برسد. امیدواریم در این تعاملات اصفهان نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد.

وی ادامه داد: اولویت ما این است که کنفرانس ویدویی با حضور تولیدکنندگان اصفهان و ازبکستان برگزار کنیم و من رابط این تعامل خواهم بود. امیدوارم همکاری میان دو کشور با محوریت اصفهان روز به روز بیشتر شود و ما در راستای ایجاد این همکاری تلاش خواهیم کرد.

سفیر ازبکستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: آمادگی برقراری ارتباط و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران و استان اصفهان هستیم.

بیمارستان‌های اصفهان ما میزبان گردشگران سلامت

استاندار اصفهان نیز در این دیدار گفت: امیدوارم با توجه به اراده رؤسای جمهور دو کشور بر مبنای گسترش ارتباطات و تعاملات بتوانیم روزهای درخشانی را نسبت به گذشته رقم بزنیم.

سیدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از مهمترین استان‌های ایران اسلامی است، ادامه داد: این استان در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، تولیدی و اقتصادی رتبه نخست کشور را دارد.

مرتضوی با بیان اینکه اصفهان مهد فرهنگ و هنر است، تصریح کرد: این استان مهد بسیاری از هنرهای اصیل ایرانی است و هنرمندان متعددی در اصفهان زندگی می‌کنند؛ همچنین هنر صنایع دستی اصفهان در کشور و جهان زبانزد است.

وی گفت: در حوزه علم و فناوری نیز دانشگاه‌های معتبری در اصفهان مستقر هستند، همچنین شهرک‌ علمی و تحقیقاتی اصفهان و سایر شهرک‌های صنعتی و تولیدی اصفهان ظرفیت‌های بسیار خوبی را در حوزه علم و فناوری دارند.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان در حوزه درمان و پزشکی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، به نحوی که بیمارستان‌های ما میزبان گردشگران سلامت هستند. همچنین استان اصفهان می‌تواند نقش ویژه‌ای در تعاملات میان دو کشور که مورد تأکید رؤسای جمهور ایران و ازبکستان است ایفا کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما در رتبه هجدهم تعاملات بین‌المللی و تجاری کشور ازبکستان هستیم که لازم است با تعاملات بیشتر زمینه گسترش همکاری‌ها به خوبی شکل بگیرد. فراهم کردن زمینه همکاری اتاق بازرگانی ازبکستان با اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند شرایط مناسبی را جهت گسترش ارتباطات و تعاملات ایجاد کند‌.

مرتضوی خاطرنشان کرد: هفته آینده اصفهان میزبان رؤسای اتاق های بازرگانی کشورهای آسیایی است از این رو زمینه مناسبی جهت ایجاد روابط و تعاملات تجاری و اقتصادی فراهم خواهد شد و این موضوع مورد تأکید ما است.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم
  • آماده گسترش روابط با ایران و اصفهان هستیم
  • عزم مقام‌های عالی تهران - اسلام‌آباد برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • سفر رئیس‌جمهوری به پاکستان سبب ارتقای روابط دو طرف در حوزه انرژی می‌شود
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و پاکستان
  • رئیسی پیش از سفر به پاکستان و سریلانکا : هدف‌گذاری ما رسیدن به مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری است / مردم پاکستان، علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری و اقتصادی میان ایران و پاکستان