Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-24@21:28:32 GMT

فعالیت‌ سراهای محله سنخیتی با هدفشان ندارد

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۵۴۲۹

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام فخاری (عضو شورای شهر تهران) صبح امروز (سوم خرداد ماه) در هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر در تذکر پیش از دستور خود اشاره به اهداف برپایی سراهای محله گفت: سرای محلات شهر تهران مهمترین رکن ساختار اجتماعی محلات است. افزایش مشارکت مردمی در اداره محله از طریق بکارگیری توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی شهروندان، استفاده از امکانات محلات، افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین محلات، تلاش در جهت احیا و برجسته‌سازی هویت و جایگاه محله‌ای، افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی از مهمترین اهداف تأسیس این سراها بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بررسی‌های میدانی گویای آن است که فعالیت‌های در حال انجام در این مجموعه‌ها در بسیاری از موارد سنخیتی با اهداف تعیین شده ندارد، افزود: اکثر فعالیت‌های سرای محلات که عمدتأ فرهنگی است نه اجتماعی، با فعالیت بسیاری از نهادهای فرهنگی و سازمان‌ها همانند فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ و حتی مجموعه‌های خصوصی هستند و همین امر موجب موازی کاری در امور فرهنگی شهر تهران شده است.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا ضمن اشاره مجدد به اهداف تاسیس سراهای محله و نتایج آن افزود: می‌توان گفت بسیاری از این سراها در بهبود اعتماد اجتماعی به مدیریت شهری موثر نیستند. از سوی دیگر کارایی سرای محلات در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی محله‌ها که یکی از اهداف اصلی حوزه مدیریت محله است، روشن نیست. هم اکنون بسیاری از سرای محلات با فعالیت‌های کاملاً ناهمخوان و به دور از اهداف اجتماعی مدیریت شهری دایر است و معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به عنوان دستگاه ناظر از امکان و ساز و کار کارآمد نظارت بر عملکرد این مجموعه‌ها برخوردار نیست و به همین دلیل با ادامه این روند، سراها از اهداف خود به ویژه آموزش رفتار شهروندی و نهادینه شدن مشارکت اجتماعی دور می‌شوند.

فخاری گفت: شهرداری تهران باید نظام و سازوکار نظارتی سرای محلات را در راستای اهداف اجتماعی مدیریت شهری به ویژه بهبود سبک زندگی، ترویج فرهنگ شهروندی، ترویج گفتمان مدیریت شهری و اعتماد سازی شهروندان و مدیریت شهری و در نتیجه بهبود عملکرد سراهای محله در وضعیت موجود تدوین نموده و با هماهنگی شورای اسلامی شهر تهران اجرایی نماید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: شورای شهر تهران الهام فخاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود

به گزارش خبرنگار مهر، مجید درویشی پیش از ظهر دوشنبه در خصوص حضور در جمع معتمدین «شهرک فجر» که با همراهی سید محمد زاهدی، حجت الاسلام بابایی پناه دبیر طرح حکمرانی محله محوری ورامین، نظری رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، و دیگر اعضا در مسجد امام رضا این محله و به منظور بررسی میدانی اجرای طرح حکمرانی محله محوری در شهرستان، برگزار شد، گفت: با توجه به شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حل مشکلات، طرح حکمرانی محله محوری با نگاه حل مسائل و مشکلات محلات شهرستان ورامین با حضور و نقش آفرینی خود مردم طراحی شده است.

وی افزود: در این طرح تمام موارد به عهده مردم است و مسؤولین پا به پای مردم برای حل مشکلات یاری می‌دهند.

فرماندار ویژه شهرستان ورامین با اشاره به نقش مساجد در این طرح گفت: مرکزیت این طرح در محلات هدف در شهرستان ورامین مساجد است و باید مسجد همانند سال‌های اول انقلاب به عنوان یک مرکز برای رفع همه نیازهای فرهنگی اجتماعی محلات شناخته شود و در این مسیر حضور مردم و همراهی با امام جماعت بسیار مهم است.

درویشی در پایان گفت: «شهرک فجر» یکی از ۷ محله هدف برگزاری طرح حکمرانی محله محوری در ورامین است که از ابتدای اجرای این طرح در این محل تاکنون اقدامات مؤثر و خوبی در جهت مشارکت مردم برای حل مشکلات توسط خود آنها صورت پذیرفته و این حرکت تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6085407

دیگر خبرها

  • آغاز به کار هیئت امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب
  • آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران
  • چمران از آغاز به کار هیات امنای محلات در ۳۵۲ محله شهر تهران خبر داد
  • برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • طرح «حکمرانی محله محور» با حضور مردم در ورامین اجرا می شود