Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@20:50:34 GMT

ماهان، شهری نمونه برای گردشگری

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۶۱۷۵

ماهان، شهری نمونه برای گردشگری

به گزارش ایرنا، بر سر راه ترانزیتی کرمان به زاهدان شهری خوش آب و هوا با باغ‌های ایرانی زیبا و دلگشا، بناهایی تاریخی با معماری فاخر و هوای خنک بنام ماهان قرار دارد که هر رهگذر را به لحظه ای استراحت و گشت و گذار در این منطقه ترغیب می کند.
شهر ماهان در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار قرار گرفته و طبیعت بدیع و چشم نواز همراه با چشمه‌سارها و جویبارهای فراوان نام این شهر را بر سر زبان ها انداخته و با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیر یکی از مقاصد مهم گردشگران خارجی و داخلی در استان کرمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*باغ شاهزاده
این باغ یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های ایرانی بشمار می رود که مانند نگین سبزی در دامنه کوه هزار خودنمایی می کند و آن را معجزه سبز کویر نامیده اند.
باغ شاهزاده یا به گویش محلی شازده در عصر قاجار و در سال 1297 هجری قمری به دست عبدالحمید میرزا فرمانفرما حاکم وقت کرمان ساخته شده و سال‌ها مقر حکومتی کرمان بوده ‌است.
این جاذبه گردشگری منحصر بفرد در مساحتی حدود پنج هکتار احداث شده که نهری که از کوه های تیگران سرچشمه می گیرد، آب حوض ها و آب نماهای زیبا و انواع درختان میوه سر به فلک کشیده را تامین می کند.
سردر بسیار زیبای باغ، عمارت شاه‌نشین و حمام تاریخی از دیگر قسمت های باغ شاهزاده ماهان است که شناسنامه این بنای تاریخی بشمار می رود.
باغ شاهزاده ماهان در تابستان سال۹۰به همراه چند باغ دیگر کشور با عنوان باغ های ایرانی به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است و در نوروز سال 97 جزو مکان های پر بازدید بوده است.
* آرامگاه شاه نعمت الله ولی
آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از زیباترین و کاملترین مجموعه های معماری کشور است که 6قرن معماری را در این بنا می توان مشاهده کرد.
شاه نعمت الله ولی عارف و شاعر قرن هشتم و نهم هجری قمری و مرشد و قطب سلسله دراویش نعمت الهی محسوب می شود و به واسطه پیشگویی هایش نیز شهرت دارد.
عمارت آرامگاه شاه نعمت الله ولی در 32 هزار متر مربع مساحت بنا شده است و عناصر تزئینی مجموعه شامل کاشیکاری، کاربندی، مقرنس، گچبری و نقاشی ترکیبی از معماری اعصار مختلف را به نمایش می گذارد.
2 گلدسته بلند، رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردر محمد شاهی، صحن وکیلی، صحن اتابکی و صحن میرداماد از دیگر بخش‌های آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی هستند که درختان کهنسال زیبایی آن را دو چندان کرده است.
کشکول های مزین به خط و نقش، تبرزین تراشیده شده به همراه شمشیر مرصع با جلد چرمی، سپرهای مختلف از پوست کرگدن و فولاد، کتابهای خطی و چاپ سنگی و چاپی کم نظیر، انواع پته، ترمه و شال، ظروف چینی و بلور از جمله اشیای ارزشمندی هستند که در موزه آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی نگهداری می‌شوند.
در جوار این بنای تاریخی هتل و رستوران سنتی بنا شده است تا میزبان گردشگران و زائران آرامگاه شاه نعمت الله ولی باشد.
*عمارت شترگلو
بنای زیبا و منحصر بفرد شتر گلوی ماهان در مسیر قنات وکیل آباد قرار گرفته و مربوط به دوره قاجار و خانه خاندان رضوی نعمت‌اللهی است.
شترگلوها سازه‌های آبی سنتی هستند که آب را از محلی به محل دیگر منتقل می‌کند که به خاطر شباهت این کانال‌ها به گردن و گلوی شتر به این نام خوانده می شوند.
حوض‌خانه‌ای با سقف بلند و گنبدی شکل و مقرنس‌کاری شده، اتاق ها و رواق هایی با گچ بری های زیبا و پاشویه های این بنا هوشمندانه‌ترین جلوه‌های هنری و تدارکات خلاق مهندسان و معماران ایرانی در دل کویر است.
این عمارت زیبا و چشم نواز در سالهای اخیر به علت بی توجهی مالکین آسیب هایی دیده است که اقدامات اولیه برای مرمت این بنای ارزشمند آغاز شده است.
*روستای ییلاقی سه کُنج
روستای خوش آب و هوای سه کُنج در 25 کیلومتری شهر ماهان و در دامه کوه پلوار قرار گرفته است، چشمه و آبشاری بس فرح انگیز و زلال در این ناحیه قرار دارد که در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی است.
این روستا با طبیعتی کوهستانی، باغهای میوه و رودخانه خروشان، درختان چنار سر به فلک کشیده از مهمترین نقاط گردشگری کرمان بشمار می رود.
همچنین بقعه شیخ علی بابا، حمام خان، یخدان لنگر، روستای قناتغستان، آبشار جوپار و منطقه گردشگری هفت باغ علوی از دیگر جاذبه های گردشگری شهر ماهان محسوب می شود.
در سالهای اخیر با افزایش تعداد مسافران و گردشگران به شهر ماهان، اماکن پذیرایی و گردشگری و خانه های بوم گردی در این شهر افزایش پیدا کرده است.
با توجه به ترکیب طبیعت زیبا و روح نوا و بناهای تاریخی منطقه، ایجاد شهر نمونه گردشگری در این شهر لازم به نظر می رسد، هرچند گام هایی در این راستا برداشته شده است که باید سرعت بخشیده شود.
منطقه تاریخی و تفریحی ماهان در 25کیلومتری جنوب غربی شهر کرمان قرار دارد.
7437/ 5054
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 جاذبه های تاریخی خوش آب و هوا گردشگری مسافران نقاشی جام جهانی 2018 نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۶۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه ویژه مدیریت شهری اصفهان به احداث مراکز گردشگری در شمال شهر

جانشین رئیس ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان گفت: فاز سوم دریاچه باغ فدک با مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع طراحی شده و به یکی از قطب‌های گردشگری شمال شهر تبدیل خواهد شد، همچنین احداث مراکز گردشگری در شمال شهر جزو سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی امروز _سه‌شنبه هفتم فروردین_ در حاشیه بازدید از قرارگاه اطلاع‌رسانی ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان اظهار کرد: رادیو اینترنتی صدای شهر دو مرتبه در روز برای مسافران اجرای برنامه دارد.

وی افزود: فاز سوم دریاچه باغ فدک با مساحت ۱۸ هزار و ۵۰۰ متر مربع طراحی شده است و به یکی از قطب‌های گردشگری شمال شهر تبدیل خواهد شد، همچنین احداث مراکز گردشگری در شمال شهر جز سیاست‌گذاری‌های مدیریت شهری قرار گرفته است.

جانشین رئیس ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان با اشاره به دوربین ترمال پهپاد آتش‌نشانی شهرداری این کلان‌شهر تاکید کرد: این تکنولوژی در هیچکدام از شهرهای کشور وجود ندارد و این پهپاد برای حریق‌های سطح شهر بسیار مناسب است.

بقایی گفت: تمام مراکز خدماتی، گردشگری، رستوان‌ها، اسکان و سایر موارد در اپلیکیشن «اصفهان من» جانمایی شده است، همچنین مراکز صرف غذا برای مسافران نوروزی در این اپلیکیشن نمایش داده می‌شود.

کد خبر 739460

دیگر خبرها

  • نمونه هایی از کلام علما درباره مسجد مقدس جمکران | مسجد جمکران 1072 ساله شد
  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • تایباد شهری مرزی؛ محل تلاقی راه‌های تجاری قدیم
  • باغ شاهزاده ماهان، همچنان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود
  • توجه ویژه مدیریت شهری اصفهان به احداث مراکز گردشگری در شمال شهر
  • استقبال مسافران نوروزی از منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا
  • توسعه گردشگری شهری با «تهران کارت»
  • نیشابور، شهری اساطیری
  • سکانس‌هایی از فیلم مشت