Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همايش ميراث جهاني شاهرود، بسطام، خرقان با دبيري دکتر «مجيد پازوکي» با حضور «شهرام ناظري» شواليه آواز ايران، خانم «اسين چلبي» نواده بيست و دوم مولانا و رييس بنياد جهاني مولانا، «حسن حسيني شاهرودي» نماينده شاهرود در مجلس، خانم «فروزنده اربابي» نماينده بنياد بين‌المللي مولانا در عمارت تاريخي «پروين» برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مراسم، «شهرام ناظري» شواليه آواز ايران گفت: «خيلي خوشحالم که در آستان مقدس شيخ «ابوالحسن خرقاني» حضور پيدا کردم؛ بايستي بيشتر از اين، به عظمت مشاهير ما بپردازيم که دو تا از آنان در اين خطه هستند و در واقع انديشه و رفتارشان حقيقت و معنويت واقعي هستند. «ابوالحسن خرقاني» با اين همه عظمتش و سلطان العارفين «بايزيد بسطامي» که افرادي شايد يک هزارم اينها در کشورهاي غربي بودند الان در مورد آنان چه کارها که نمي‌کردند و چه دانشگاههايي که به نام آنها تأسيس نمي‌کردند. ولي در اينجا متأسفانه اينجور مسائل، موضوع مراکز فرهنگي نيست و در اين زمينه کاري نکرده‌اند.»
اين آوازخوان شهير ادامه داد: «همايش ميراث جهاني شاهرود، بسطام، خرقان؛ با همت و کمک دوستان، برنامه‌گذاران و مسئولين برگزار مي‌شود و ما ممنون همه اين دوستان و دست اندرکاران اين مراسم هستيم. همانطور که «ابوالحسن خرقاني» مي‌فرمايد: «هر کس که در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد. چه آن‌کس که بدرگاه باري تعالي به جان ارزد، البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد. در آن زمان، که سياهترين و تلخ‌ترين دوران کشور بود و تفتيش عقايد مي‌‌شد و دوران حقارت قوم ايراني بود؛ عارفان بزرگ، روشنگر، روشنفکر و روشن‌بيني مثل «ابوالحسن خرقاني» و همچون «بايزيد بسطامي» در ايران بودند و در واقع همه آن حرف‌هايي که لازم بوده است را گفته‌اند ولي شايد ما ايراني‌ها خيلي گوش شنوايي نداشتيم و شايد حافظه تاريخي‌مان مثل ديگر کشورها نبوده است. براي نمونه اگر اين بزرگان ما در ژاپن و آلمان بود، ببينيد چه اتفاقي مي‌افتاد.»
او ادامه داد: «طبيعتا ما گوش شنوايي نداريم ولي تاريخ و فرهنگ ما مملو از اين سخنانان انساني بزرگ و آن نگاه حکمت خسرواني در ذهنيت «بايزيد بسطامي»، «ابوالحسن خرقاني» و ديگر بزرگان ايراني همچون؛ «بوسعيد ابوالخير»بوده است و در حقيقت اين بزرگان پايه‌هاي عرفان ايراني هستند که شايد عطار، مولانا، حافظ و همه اينها واقعاً روي اين پايه اصلي قرار دارند. و عملکردي که بزرگان ما داشته‌اند مي‌توانسته براي فرهنگ ما بسيار کارساز باشد ولي گوش شنوايي نبوده است و اين روزهاي مي‌بينيم که عظمتي به عظمت آسمان، مثل «ابوالحسن خرقاني» در انزوا قرار دارد و اين واقعاً تأسف بار است. »
«شهرام ناظري» گفت: اميدوارم که چشممان باز شود و واقعاً به اين بزرگان و مشاهيري که داشته‌ايم و سخنان و عملکردي که داشته‌اند بيشتر توجه کنيم. خود اين يک جمله است؛ ولي يک دنيايي است که شما فکر کنيد در دنيايي که سياه‌ترين دوران ايران بوده است، شخصي بيايد و بگويد: «هر کس که در اين سرا درآيد نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد.» و با اين گفته‌اش ميخواسته اين تقسيم‌بندي و کليشه‌ها را از ميان بردارد و در حقيقت يک نظرگاه بسيار بلندي در همين جمله است که واقعاً بايد بر سر در يک جاهايي همچون سازمان ملل متحد و يا در ايران اگر جايي اين‌چنيني وجود داشت؛ اين نوشته و اين گفته بزرگوار را حک مي‌کردند تا مردم جهان آن را ببينند. »
خانم «اسين چلبي» Esin Çelebi نواده بيست و دوم مولانا و رييس بنياد جهاني مولانا نيز در اين همايش عنوان کرد: «من به عنوان ما به اينجا آمده‌ام و خودم را متعلق به اينجا مي‌دانم، ممنونم از اينکه من را به اينجا دعوت کرده‌ايد. اين خطه و بخصوص بسطام و خرقان، سرزمين بزرگان و اديبان است و در عصر حاضر هم بزرگاني از خاک خراسان در حوزه ادب و عرفان فعال هستند و در اين جمع نيز اساتيد دانشگاه، علما، نويسندگان، فرهنيختگان و همچنين شخصيت‌هاي فرهنگي و هنري از جمله؛ استاد «شهرام ناظري» حضور دارند. انشاءالله اين خاک گهربار، همينطور اين نسل فرهيخته را به کشور شما و به جهان هديه کند. اميدوارم کتابي که در مورد شمس تبريزي و حضرت مولانا است و دکتر پازوکي مژده آن را به ما داده‌اند هر چه زودتر منتشر شود و ما بتوانيم آن را مطالعه کنيم.»
در بخش ديگري از اين مراسم، دکتر «مجيد پازوکي» دبير همايش ميراث جهاني شاهرود، بسطام، خرقان گفت: «من مولانا را با شهرام ناظري شناختم و عشقي که در من به مولانا ايجاد شد؛ حاصل آثار استاد ناظري بود. اميدوارم که اين برنامه‌هاي فرهنگي و ارتباط اين منطقه که خاک عرفان و خواستگاه عرفان بوده است با قونيه و ساير مراکز عرفاني در دنيا برقرار بشود. از جاهاي مختلفي به اينجا بيايند و امکاناتي فراهم بشود و به زيارت اين بزرگان بشتابند و اينجا هم مثل ساير شهرهاي ديگر همچون شيراز و قونيه، مطرح بشود و در آن جايگاه واقعي خودش قرار بگيرد بخصوص اين بزرگان «بايزيد بسطامي» و «ابوالحسن خرقاني» و عرفان بي‌شماري که در اين خطه پرورش يافته‌اند و براي ما معارفي را بر جاي گذاشته‌اند؛ اميدوارم وارثان خوبي براي اين بزرگان باشيم.»
در ادامه اين مراسم استاد «منصور پايمرد» رئيس هيئت مديره انجمن ملي دوستداران حافظ در مورد بحث شاعرانگي در کلام قدسي «ابوالحسن خرقاني» صحبت کردند که از اين زاويه کمتر به گفته‌هاي پير خرقان نگاه شده است و از آن طرف هم ارتباطي که عمق کلام اين عارف بزرگ ايراني با عرفان حافظ دارد و در ادامه نيز دو غزل ماندگار از حضرت حافظ را براي حاضران قرائت کردند.
او در مورد اهميت برگزاري همايش ميراث جهاني شاهرود، بسطام، خرقان گفت: «با توجه به اين همه شخصيت‌هاي مهم ادبي و فرهنگي که در اين همايش حضور دارند و کمتر آنها را مي‌توان در يکجا جمع کرد که در تأييد و تثبيت «بايزيد بسطامي» و «ابوالحسن خرقاني» در يونسکو خيلي مي‌تواند تأثير داشته باشد. سخناني که در اين همايش گفته شد و از زواياي مختلف به شاهرود، بسطام و خرقان اشاره کردند و به ظرفيت‌هاي مختلف اين شهرها نگاه کردند به نظرم در آينده بتواند نويدبخش همايش‌هاي بزرگتري باشد که مي‌تواند در جنبه‌هاي مختلف يک شهر، تأثير بسزايي داشته باشد. »
در بخش ديگري از اين مراسم نيز دکتر «عبدالمهدي مستکين» استاد دانشگاه و مدير بخش فرهنگ کميسيون ملي يونسکو در مورد عظمت و شخصيت مشاهير بزرگ ايراني بويژه «بايزيد بسطامي» و شيخ «ابوالحسن خرقاني» سخنراني کرد: «ما تاکنون 35 شخصيت ملي خود را در يونسکو به ثبت جهاني رسانده‌ايم و در جهان امروز، ملتها بر بنياد فرهنگ رشد مي‌کنند و ثروت مادي و معنوي را از طريق مشاهيرشان صيانت و پاسداري مي‌کنند. شايد اين بحث در 30،40 گذشته خيلي ضعيف بود ولي الان فهميده‌اند که يک شخصيت و هر مشاهيري در يک ملت، مي‌تواند امواجي از موفقيت، هويت، پويايي، سربلندي و ثروت ملي را توليد بکنند.»
دکتر مستکين در پايان سخنانش تأکيد کرد: « شخصيت‌هايي مثل «بايزيد بسطامي» و «ابوالحسن خرقاني» چون اين بزرگان به سرچشمه‌هاي حکمت خسرواني برمي‌گردند؛ زيربناي انديشه‌هاي حافظ، سعدي، مولانا، نظامي و جامي برگرفته بر بنياد همين دو بزرگوار است که در انديشه همين عرفاي عاليقدر تجلي پيدا کرده است. اميدوارم اين اتفاق بيفتد و در آينده نزديک به ثبت هزاره گراميداشت اين دو بزرگوار در فهرست جهاني يونسکو باشيم.»
همايش ميراث جهاني شاهرود، بسطام، خرقان؛ با حضور خانم «اسين چلبي» نواده بيست و دوم مولانا و رييس بنياد جهاني مولانا و همچنين تعدادي از شخصيت‌هاي برجسته علمي، فرهنگي و هنري کشور و به همت انجمن ملي دوستداران حافظ دفتر شاهرود و با همكاري شهرداري شاهرود و بسطام و دهياري خرقان، شوراهاي شاهرود، بسطام و خرقان، فرمانداري شاهرود، دفتر نماينده شاهرود در مجلس شوراي اسلامي، دفتر کميسيون ملي يونسكو در تهران، مؤسسه فرهنگي اکو و همچنين مؤسسه ميراث مكتوب در شاهرود، بسطام و خرقان برگزار شد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۶۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!

امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت در رویدادی کم نظیر، بزرگان فرهنگ و ادب و هنر در موزه سینما گردهم آمدند و به تماشای فیلم سینمایی "مست عشق" آخرین فیلم حسن فتحی که بر اساس برداشتی آزاد از حکایت شمس و مولانا ساخته شده است، نشستند.

به گزارش عصرایران، شاید به جرات بتوان گفت که جمع کردن چنین بزرگانی در کنار هم، تنها در سایه اسامی بزرگی، چون شمس و مولانا امکان پذیر بود که با همت سازندگان فیلم سینمایی مست عشق و "بنیاد شمس و مولانا" این امر محقق شد.

بزرگانی از دکتر محمدعلی موحد مولوی شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب کشور، دکتر کریم زمانی و دکتر جلال‌الدین کزازی و دکتر ژاله آموزگار از ادیبان و مولوی‌پژوهان برجسته، پروفسور ارفعی زبانشناس و متخصص زبان‌های باستانی کشورمان که ترجمه منشور کوروش از خدمات ارزنده ایشان به تاریخ و فرهنگ کشورمان به شمار می‌آید تا استاد لوریس چکناواریان و استاد خدایی از بزرگان موسیقی کشور، استاد کریم زمانی، استاد محمد حیدری، استاد عین‌الدین صادق‌زاده و استاد سبزه که همگی از اساتید بنام خطاطی و خوشنویسی کشور هستند، دکتر موسی غنی نژاد استاد برجسته اقتصاد و دکتر عبدالمحمود رضوانی مترجم و زبانشناس بزرگ کشورمان که ترجمه گلستان سعدی به انگلیسی از شاهکار‌های ایشان است، دکتر سید احمد محیط طباطبایی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر نمکدوست و دکتر فرید قاسمی که همگی از اساتید نامدار حوزه ارتباطات به شمار می‌روند، در برنامه صبح امروز در سالن سینماتوگراف موزه سینما به تماشای "مست عشق" نشستند.

این مراسم که از ساعت ۱۰ صبح و با حضور حسن فتحی کارگردان و فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه فیلم سینمایی مست عشق آغاز شد، با تماشای فیلم ادامه یافت و پس از آن این اساتید در کنار یکدیگر و در محفلی دوستانه به بحث گفتگو درباره فیلم و محتوای آن پرداختند.

ابتکار گروه تولید فیلم سینمایی مست عشق در برنامه‌ریزی این رویداد که به نوعی با هدف ایجاد همگرایی میان جامعه نخبگانی و مخاطبان سینمایی شکل گرفته بود، در پایان مراسم و پس از اتمام فیلم بازخورد‌های بسیار مثبتی را به همراه داشت.

حضور ستارگانی، چون دکتر محمد‌علی موحد در کنار لوریس چکناواریان پیام آور این واقعیت جذاب بود، که پاسداران و نگاهبانان تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم، همچنان برای حمایت از آثار فاخری که مبلغ و نماینده‌ی چهره‌ی زیبای «ادبیات پارسی و عرفان ایرانی» در پیش چشم مردم جهان است، در کنار هنرمندان متعهد کشورمان ایستاده‌اند تا همچون همیشه، سالن‌های سینما محلی برای گرد آمدن فرهیختگان و تعالی فرهنگ باشد.

هرچند بازخورد شگفت انگیز این چهره‌های دانشمند و نکته سنج، مسئولیت دست‌اندرکاران و خالقان اثر را در آینده سنگین‌تر می‌کند، اما در عین حال، تعاریف زیبایی که این ستارگان درخشان آسمان فرهنگ و ادب کشور از فیلم و محتوای آن داشتند و رضایتمندی‌شان از نحوه پرداختن به ظرایف رابطه شمس و مولانا برای عوامل سازنده فیلم بسیار جالب توجه و امیدوار کننده بود.

امروز مجمع ستارگان با زبانی که مخصوص خودشان است گفتند: اگر خوب بسازید، خوب ببینید و به داشته‌های این مرز بوم آگاه و مؤمن باشید، در کنار شما هستیم.

این علاقمندی از تشویق‌های پایان فیلم تا احساسات برانگیخته تعدادی از مخاطبان که بویژه لحظات انتهایی فیلم را با چشمانی اشکبار دنبال می‌کردند تا سخنانی که پس از اتمام فیلم و بیرون از سالن نمایش عنوان می‌کردند، همگی نشان از آن داشت که فیلم توانسته است در رسیدن به بخش قابل توجهی از اهداف خود که همانا بازنمایی برگی از تاریخ زرین فرهنگ و ادبیات کشورمان حول دو شخصیت برجسته آن یعنی شمس و مولانا است، موفق عمل نماید.

دیگر خبرها

  • توزیع اقلام لوازم خانگی بین مددجویان بسطام
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • کیهان باز هم از دست مولانا عبدالحمید شاکی شد
  • جاده تندرستی شاهرود
  • (تصاویر) بزرگان فرهنگ و ادب و هنر ایران، مهمان «مست عشق»!
  • واکنش میرجلال‌ الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • بازگشت به دنیای صدا
  • برق شهر معمولان وصل شد
  • مشاهده پلنگ در جوار شهر شاهرود