Web Analytics Made Easy - Statcounter

انحصارطلبان قدرت در جریان اصلاحات عارف را بدلی خواندند و رئیس دولت اصلاحات هم همین حرف رو دوباره تکرار کرد.

سرویس سیاست مشرق - اخیرا در جلسه‌ای که میان رئیس دولت اصلاحات و برخی از جوانان اصلاح طلب برگزار شده، سید محمد خاتمی بیان داشته است که «شخصا آقای عارف را اصلاح‌طلب‌تر از روحانی نمی‌دانم.» این موضوع از سوی یکی از جوانان حاضر در این جلسه‌ رسانه‌ای شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزگاری که دولت دوازدهم دچار مشکلات عدیده‌ای است و برخی از اصلاح طلبان به طور کاملا زودهنگام عارف را کاندیدای رقابت سال 1400 معرفی می کنند، این موضوع آب سردی بر روی عطش انتخاباتی برخی از اصلاح طلبان است.

در ابتدا این مسئله اختلاف میان سران جریان اصلاحات را به وضوح نشان می‌دهد. اختلافی بنیادین که برای این یکی دو روز نیست و سابقه‌ای چندین ساله دارد و به انتخابات سال 92 باز می گردد.

بیشتر بخوانید: «اصلاح‌طلب بدلی»؛ چماق کهنه مخالفان عارف بازی جدید «اصولگریان بدلی» برای احیای روحانی؟ وقتی سر عارف را زیر آب می‌کردید یاد «اصلاح‌طلب پفکی» نبودید؟

محمدرضا عارف که این روزها هم ریاست فراکسیون امید و هم ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات را توامان بر عهده دارد از سوی بخشی از این جریان به شدت مورد انتقاد است. این جریان همواره سعی کرده که عارف را به گوشه رینگ کشانده و منزوی کند اما همواره در این زمینه ناموفق بوده است. با نگاهی به انتخابات سال 92 که عارف مجبور به کناره گیری به نفع کاندیدای غیر اصلاح طلب شد، مخالفت‌های جدی در اصلاحات بخصوص گروه های انحصارطلب قدرت این جریان با عارف عیان شد.

عارف از همان زمان به عنوان «اصلاح طلب بدلی و امنیتی» از سوی انحصارطلبان جناح اصلاحات معرفی شد. برچسبی که انحصارطلبان اصلاح طلبان به بسیاری از شخصیت های این جریان که رقابت درون جناحی با آنان دارند، می‌زنند و این موضوع متداولی در جریان اصلاحات است و از زبان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی از جمله، حجاریان به زبان آمده است.

پس از ایثار سیاسی عارف در انتخابات سال 92 اینک در زمانه‌ ای که انتقادات بسیاری بر روی دولت وجود دارد، برخی از اصلاح طلبان پرچم عبور از روحانی را بلند کرده‌اند و عارف با بیان اینکه در 1400 ائتلاف نمی‌کنیم سردمدار این جریان در اصلاحات شد.

حالا اما رئیس دولت اصلاحات همان برچسب بدلی را در تقابلی که به‌وجود آمده است بر روی عارف می‌زند و وی را در مقایسه با روحانی که ریشه اصلاح طلبی ندارد، اصلاح طلب تر از وی می‌خواند. رئیس فراکسیون امید از همین رو همیشه مغضوب بدنه انحصارطلب قدرت در جریان اصلاحات بوده است. اینکه رئیس دولت اصلاحات، رئیس شورای عالی سیاستگذاری این جریان را اصلاح‌طلب واقعی نمی‌داند بار معنایی بسیار زیادی در این جریان دارد. البته پیشتر نیز با توجه به اختلاف این گروه با عارف، وی همیشه در مظان اتهام بوده و بیشترین انتقادات به وی روا داشته شده است. تاجایی وی فشار این انتقادات را تحمل کرده است که در جلسه سخنرانی که به یکباره میکروفن وی قطع شد، عارف با کنایه به این اعتراضات بیان داشت که « حتما این هم تقصیر من است!»

به نظر می رسد اینکه چرا همیشه در اصلاحات، این جریان روحانی را به عارف ترجیح داده‌اند، از سران این جریان، نشات می گیرد و به نظر می رسد که به خاطر هویت اصلاح طلب و شخصیت سیاسی که عارف دارد، این جریان مجبور به تحمل وی بوده است.

 این صحبت‌ها درحالی از جلسه جوانان و رئیس دولت اصلاحات بیرون آمده است که برخی بعد از انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که عارف در دور اول توانست بالاتر از لاریجانی قرار بگیرد، این موضوع را پیروزی نسبی قلمداد کردند. هرچند که این انتخابات به حد نصاب نرسید و در دور دوم لاریجانی بازهم عارف را شکست داد. اما بعد از این انتخابات گویی که خون تازه‌ای در شریان جریان نزدیک به عارف جاری شده باشد، عنوان شد که وی در اندیشه تاسیس یک حزب با هدف انتخابات آتی ریاست جمهوری است. با این اوصاف حرف های رئیس دولت اصلاحات درباره عارف تا حدود زیادی این نقشه را سوزاند و عارف حالا پیش از اینکه گزینه اصلاحات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری لقب بگیرد، به گزینه رقیب گروه انحصارطلب قدرت در این انتخابات بدل شده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: جام جهانی روسیه برجام حمایت از کالای ایرانی کره شمالی اصلاح طلب بدلی اصلاحات رئیس دولت اصلاحات روحانی سید محمد خاتمی محمدرضا عارف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش سنگین قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «مجلس هنوز برای نظارت بر دولت مهلت دارد.» این واکنش رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیانیه اخیر معاون پارلمانی رئیسی به نمایندگان است که آنها را بی‌سواد و فاقد نظر کارشناسی خوانده است. هر چند ولی اسماعیلی می‌گوید بیانیه مذکور را مشاهده نکرده اما همچنان بر این نکته تأکید می‌کند که نظارت وظیفه مجلس است.

نکته دیگر در گفتگوی اسماعیلی با خبرگزاری خبرآنلاین مربوط به تردید او نسبت به حمایت از رئیسی است، کما اینکه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر به عقب بازگردد باز هم از رئیسی حمایت می‌کند یا خیر؟ با لحنی توأم با تردید می‌گوید که با قطعیت نمی‌تواند بله یا خیر بگوید.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم را می‌خوانید:

*******

*آقای اسماعیلی! تا این لحظه که هنوز تکلیف ۴۵ کرسی مجلس دوازدهم مشخص نشده به نظر می رسد، مجلس آینده فراکسیون اکثریت نخواهد داشت، فکر می‌کنید این اتفاق تا چه اندازه به نفع دولت خواهد بود؟

مجلس دوازدهم نسبت به مجلس یازدهم فراکسیون‌های بیشتری خواهد داشت. در حقیقت با توجه به سلیقه‌های سیاسی متفاوتی که به مجلس راه پیدا کردند و تعداد مستقلین، اعتدالی‌ها و گروه‌های اصولگرایان اعم از شوراها، امناء و شریان که وارد مجلس دوازدهم شدند، تعداد فراکسیون‌ها در مجلس دوازدهم متنوع خواهد بود و بعید است که فراکسیون قوی و اکثریت شکل بگیرد.

در نتیجه چنین شرایطی وضع دولت بهتر از مجلس یازدهم نخواهد بود به این معنی که همراهی با دولت بهتر نخواهد بود.

مجلس دوازدهم مانند مجلس یازدهم دِینی نسبت به دولت ندارد

*منظور این است که نظارت بر دولت در مجلس دوازدهم افزایش پیدا می‌کند؟

بله، درمجلس دوازدهم نظارت بر دولت افزایش پیدا می‌کند. مجلس یازدهم خودش از رئیسی دعوت کرد که رئیس جمهور شود به همین دلیل به نحوی می‌خواست از دولت حمایت کرده و کمک کند. اما مجلس دوازدهم این دِین را ندارد به همین دلیل همسویی کمتری با دولت خواهد داشت.

همسویی مجلس با دولت منافاتی با نظارت ندارد

*یکی از انتقادات وارد به مجلس یازدهم این است آنطور که باید و شاید بر دولت نظارت نکرد و ...

همسویی با نظارت متفاوت است. از نظر همسویی بله مجلس یازدهم با دولت همسو بود، کما اینکه خودم همسو با دولت هستم اما چندین سوال از وزرا در صحن و تحقیق و تفحص را در پرونده دارم، بنابراین همسویی منافاتی با نظارت ندارد. چنانچه نظارت حق قانونی نمایندگان است و باید آن را انجام دهند، لذا همسویی و نظارت ربطی بهم ندارند.

رابطه بین قیمت دلار و تعاملات با دنیا

*سال اول مجلس یازدهم دلار ۱۸ هزار تومان بود و حالا حدود یک ماه مانده به پایان عمر مجلس یازدهم دلار بالای ۶۰ هزار تومان است، یک مصداق برای اینکه نظارت‌ها بر دولت آنطور که باید و شاید جدی نبوده است.

بله، می‌توان این تحلیل را داشت اما مجلس یازدهم در مواردی که فکر کرد اگر جابجایی انجام شود به نفع دولت و حاکمیت است ورود پیدا کرد اما درباره دلار و ارز و در مجموع وضعیت معیشتی واقعیت امر این است که شرایط دست فرد خاصی نیست، یعنی بحث حاکمیتی است.

برای حل مسئله قیمت دلار باید تعاملات خود با کشورهای همسایه و دنیا افزایش دهیم و به این ترتیب نیست که فقط به وزیر اقتصاد بگوییم نرخ دلار را باید کنترل کند و اگر استیضاح شود همه مشکلات حل می‌شوند، خیر کلیه حاکمیت باید تصمیم بگیرد.

نکته دیگر اینکه علاوه بر نقشی که دلار در داخل دارد متأثر از بحث‌های بین‌المللی است که آن هم دست وزیر اقتصاد نیست.

* حدود یک ماه به پایان عمر مجلس یازدهم باقی مانده، ارزیابی شما از مراودات دولت و مجلس در این دوره به چه صورت است؟ ضمن اینکه دولت در بیانیه اخیر خود خطاب به نمایندگان از عبارت نداشتن سواد رسانه‌ای استفاده کرده...

بنده بیانیه را مشاهده نکردم اما ادامه دادن به نظارت بر دولت حتی در یک ماه باقی مانده یکی از وظایف مجلس است کما اینکه اخیرا مرتضوی، وزیر کار و رفاه اجتماعی به مجلس آمد و مباحث جدی صورت گرفت. البته هر موقع به دولت گفتیم فلان جا مشکل وجود دارد، آمدند و جوابگو بودند، اینکه پاسخ‌ها تا چه اندازه منطقی بوده یک طرف قضیه است اما همیشه پای کار بودند و حضور داشتند.

لذا در مورد رابطه دولت با مجلس به صورت مطلق نمی‌توان سخن گفت و نسخه واحدی پیچید اما در هر صورت طبق نظر رهبری که فرمودند وقتی دولت‌ها کار می‌کنند همه با هم کمک کنند، در اجرا همه باید کمک کنند تا از این بحران که از نظر معیشتی، تورم و مشکلات عرصه بین‌المللی داریم، خارج شویم.

البته فعلاً و در این چند ماهه که ابهت پوشالی اسرائیل را شکستیم، امکان دارد مباحثی مطرح شود لذا باید کمک کنیم که دولت از آن فضا خارج شود و در نهایت کمک حال دولت باشیم.در مجموع مراودات مجلس یازدهم با دولت‌ها خوب بود.

اگر وزیر باشم از استیضاح استقبال می‌کنم

اما این نکته را باید در نظر گرفت مشکل از آنجایی نشأت می‌گیرد که به حق قانونی خودمان عمل نمی‌کنیم کما اینکه سوال و استیضاح حق قانونی مجلس است، بنده خودم اگر وزیر باشم از استیضاح استقبال می‌کنم چراکه اگر بنده مشکلی داشته باشم و نتوانم پاسخ بدهم، حقم استیضاح است.

البته برخی از وزرا هم این حرف را نزدند، به این ترتیب که به معاون پارلمانی گفتند از نمایندگان نخواهید که امضای خود را پس بگیرند اگر مشکلی دارم می‌آیم و توضیح می‌دهیم و اگر برآیند جمعی این است که ناتوان هستم، تاوان می‌دهم.

*به این نکته اشاره کردید که از جمله نمایندگان حامی دولت رئیسی هستید، اگر به سال ۱۴۰۰ برگردیم مجدداً بیانیه حمایت از حضور رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را امضاء می‌کنید؟

مطلق نمی‌توانم بله یا خیر بگویم چراکه نسبت به بسیاری از موضوعات مانند مباحث خارجی و ارتباط با کشورهای خارجی و عضویت در معاهدات اقتصادی بین‌المللی اقدامات دولت قابل دفاع است اما در مورد مباحث اقتصادی از جمله تورم و اشتغال ایرادات باقی است. لذا نمی‌توانم پاسخ مطلق به این پرسش بدهم.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895971

دیگر خبرها

  • تأثیرگذاری فراکسیون اقلیت خیلی سخت است
  • دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان
  • مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال ۱۴۰۰ شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول
  • استاندار جدید لرستان را بیشتر بشناسید + سوابق
  • ۱۱ قلم کالا باید به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد
  • شاید اگر برگردم به ۱۴۰۰، از رئیسی حمایت نکنم!
  • شکایت گودرزی به دیوان عدالت اداری بابت روند برگزاری انتخابات
  • اهمیت حلالیت طلبی برای ادای حج و عمره‌ای مقبول
  • جهش سنگین قیمت دلار در عمر ۴ چهارساله مجلس یازدهم از نگاه یک نماینده /به ۱۴۰۰ برگردم، شاید از رئیسی حمایت نکنم