Web Analytics Made Easy - Statcounter

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ام اس ان بی سی که شنبه دوم تیر پخش شد، گفت اگر مقامات جمهوری اسلامی ایران بر تعداد سانتریفیوژهای خود بیفزایند و اگر به طرف برنامه سلاح اتمی حرکت کنند، که همه جهان آن را غیرقابل قبول می‌دانند، ما در مسیری خواهیم بود که فکر نمی‌کنم به نفع آنها باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر مي رسد اين سخنان وزير امور خارجه امريکا بيانگر آن است که دولت ترامپ با وجود نقض برجام و خروج از  توافق هسته اي که با صدور قطعنامه 2231 شوراي امنيت به تائيد رسيده است مايل نيست که ايران واکنش متقابل نشان دهد و  از اين توافق خارج شود. و مصلحت را در اين مي بيند که توافق برجام بدون امريکا همچنان پا برجا بماند.
اما نکته اينجاست که توافق هسته اي با اين هدف به دست آمد که در ازاي محدوديت برنامه هسته اي ايران همه تحريم هاي اوليه و ثانويه عليه تهران  لغو شود  اما ترامپ پس از خارج کردن امريکا از برجام بار ديگر دستور از سرگيري هر دوي اين تحريم ها را صادر کرد و طبيعي است که تهران در برابر از سرگيري تحريم ها و از بين رفتن مزاياي حاصل از توافق هسته اي  در اين توافق باقي نماند.
به همين علت هم اروپايي ها با تاکيد بر اينکه بدون امريکا برجام را حفظ خواهند کرد سعي کردند با برخي وعده ها از اقدام متقابل ايران جلوگيري نمايند اما اين تلاش ها به ويژه تلاش فرانسه، آلمان و انگليس براي حفظ برجام در حالي است که اين سه کشور تا کنون تضميني براي حفظ منافع اقتصادي ايران از جمله پديد نيامدن مشکل براي صادرات نفت، مبادلات بانکي و سرمايه گذاري خارجي در ايران نداده اند.
به همين دلايل  مقام معظم رهبري  ۱۴ خرداد اعلام کرد که لازم است سازمان انرژی اتمی مقدمات لازم برای افزایش غنی سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو را فراهم کند. بعد از آن  هم مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران از آمادگی خود براي اجراي اين دستور خبر دادند.
اکنون نزديک به 50 روز از خروج امريکا از برجام مي گذرد و برخي شرکت هاي غربي از جمله توتال از ادامه کار در ايران دچار ترديد شده اند و مقام هاي اروپايي نيز تا کنون نتوانسته اند تضمين محکمي بر حفظ منافع اقتصادي ايران ارائه کنند و  به همن دليل  سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه کشورمان هشدار داد که ممکن است در صورت تضمين نشدن منافع ايران ازسوي طرف هاي اروپايي، ايران ظرف چند هفته ديگر از برجام خارج شود. عراقچی ابراز اميدواري کرد طرف‌های باقیمانده در برجام تا آخر ماه میلادی جاری پکیچ عملی خود را ارائه دهند. و حالا اگر طرف هاي اروپايي قادر بر حفظ اين منافع نباشند دليلي براي  ادامه حضور ايران در برجام باقي نخواهد ماند و هشدار پمپئو هم چيزي را عوض نخواهد کرد چرا که دولت ترامپ با اعمال تحريم هاي ثانويه تهديد خود را عملي کرده است و ديگر هشدار معني نخواهد داشت.
البته ممکن است برخي اين گمانه را مطرح کنند که در صورت خروج ايران از برجام ممکن است امريکا به اقدام نظامي متوسل شود در صورتيکه اين اقدام  به دلايل بسياري  بعيد به نظر مي رسد و اولويت دولت ترامپ همان فشارهاي اقتصادي و بر هم زدن اوضاع داخلي ايران به منظور وادار کردن تهران به مذاکره مجدد با امريکاست.
اينکه پمپئو در ادامه سخنانش مدعي شد در صورت اقدام متقابل ايران با خشم دنيا روبرو خواهد شد و در بيان منظور خود از خشم  افزود: «وقتی می گویم خشم، آن را با عمل نظامی عوضی نگیرید. وقتی می‌گویم خشم منظورم فشار اقتصادی است که بر آنها وارد خواهد شد. بيانگر تنها مسير پيش روي امريکاست.
 
  --------------------------------------------- رضا محمدمراد
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: برجام سانتريفيوژ توافق هسته اي شوراي امنيت تحريم هاي ثانويه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۶۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید / انتشار فیلم عزاداری کنار برج ایفل

 اسرائيل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائيلی با انتشار ویدیویی در صفحه توییتر خود از جهان خواسته پیش از آنکه به گفته او خیلی دیر شود، جلوی ایران را بگیرند.

به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، کاتز در این ویدیو که در آن گروهی از شهروندان در حال مراسم عزاداری محرم هستند تاکید می‌کند که خطر ایران بسیار نزدیک است و باید هرچه سریعتر مقابل این کشور ایستاد. او همچنین در این پست توییتری به سه زبان انگلیسی، عبری و فرانسوی جمله «همین حالا ایران را متوقف کنید پیش از آنکه خیلی دیر شود» را نوشته است. 

مشخص نیست ارتباط این ویدیو به ایران چیست و حضور گروهی از شهروندان در مراسم عزاداری و سینه‌زنی با خطرات برآمده از ایران چه ارتباطی دارد. 

او در پایین پست خود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و همچنین وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آلمان را نیز منشن کرده است. 

در این ویدیو وزیر خارجه اسرائيل تلاش کرده ایران را به عنوان خطری بزرگ برای جهان به تصویر بکشد و در آن تصاویری از برج ایفل دیده می‌شود در حالی‌که گروهی از مسلمانان فریاد الله اکبر سر می‌دهند.

 

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اعمال فشار اسرائیل بر 1+5 : شکست مذاکرات هسته ای با ایران را اعلام کنید انتقاد نتانیاهو از نتایج مذاکرات تهران و 1+5 : به ایران وقت ندهید ادعای روزنامه صهیونیستی: از طریق اردن و ترکیه، با ایران روابط بازرگانی داریم

دیگر خبرها

  • جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • واکنش امیرعبداللهیان به تصمیم اتحادیه اروپا درباره ایران
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا باید رژیم اسرائیل را تحریم کند
  • اتحادیه اروپا باید رژیم اسراییل را تحریم کند
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید / انتشار فیلم عزاداری کنار برج ایفل
  • عکس| جلوی ایران را بگیرید، قبل از اینکه خیلی دیر شود/ توییت معنادار وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی