Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و در مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حقوق عامه به عنوان تکلیفی بر عهده دادستانی کل کشور قرار داده شد و از سال ۹۵ فعالیت دادستان‎های سراسر کشور در این زمینه با جدیت بیشتری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، در بند دوم اصل ۱۵۶ قانون اساسی و در مواد ۲۲ و ۲۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری، حقوق عامه به عنوان تکلیفی بر عهده دادستانی کل کشور قرار داده شده است و از سال ۹۵ فعالیت دادستان های سراسر کشور در این زمینه با جدیت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعاملی با مجموعه‌هایی که در شاخص‌های حقوق عامه مانند منابع طبیعی محیط زیست و دستگاه‌هایی که متولی امور آب و خاک هستند برقرار و دستورالعمل‌های متعددی در این زمینه به دادستان‌های کل کشور صادر شد.

در این فاصله دادستان‌ها بالغ بر ۴۰۰ مورد در حوزه حقوق عامه اقدام عملی در حوزه منابع طبیعی سلامت و بهداشت جامعه و... داشته‌اند که مسئولان قضایی گیلان نیز در این حوزه ها اقدامات شایان توجهی انجام داده است.

برخورد جدی با قاچاقچیان چوب در تالش و رودبار/ برداشت‌های غیراصولی شن و ماسه از مصادیق دست‌اندازی به حقوق عامه است

قوه قضاییه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران دارای وظایف و مسئولیت‌های گسترده‌ای است. این قوه علاوه بر رسیدگی به شکایات،‌ حل و فصل اختلافات و دعاوی و رفع خصومت و اتخاذ تصمیم در امور حسبی، مسئولیت‌های متعدد و گسترده دیگری نیز بر عهده دارد.

افزون بر این، نظارت بر حسن اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین نیز از وظایف دستگاه قضا است که در بحث‌های مطرح شده در خصوص احیای حقوق عامه، مسئولیت این امر بر عهده دادستان گذاشته شده است به همین منظور احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان گیلان در گفت‎‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان،  با اشاره به وظیفه دستگاه قضایی در احقاق حقوق عامه ابراز داشت: دستگاه قضایی استان گیلان بدون مماشات با متخلفان برخورد می کند و در استیفای حقوق مردم استوار به پیش می رود.

سیاوش پور  با اشاره به برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها گفت: دسترسی به مصالح با قیمت مناسب حق مردم گیلان در راه توسعه استان است ضمن اینکه باید مراقبت کنیم تا با برداشت غیراصولی از رودخانه ها زمینه صدمات غیرقابل جبران زیست محیطی را فراهم نکنیم.

این مقام ارشد قضایی برداشت های غیراصولی شن و ماسه را از مصادیق دست اندازی به حقوق عامه ذکر کرد و گفت: در بهره برداری اصولی از منابع شن و ماسه استان هنوز تدبیر مناسبی از سوی دستگاه های مسئول صورت نگرفته است تا ضمن حفظ و حراست از منابع خدادادی، این محصول با قیمتی مناسب به دست مردم برسد.

سیاوش پور در ادامه ضمن بیان اینکه قاچاق چوب از معضلات منابع طبیعی استان است، افزود: برخورد با قاچاقچیان خصوصا در حوزه شهرستان های تالش و رودبار که عمدتا به مقصد کارگاه های چوب بری استان های مجاور چوب قاچاق می کنند در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

ضرورت ساماندهی پسماند و دفع زباله در منطقه سراوان رشت/ در چارچوب قانون با متخلفان برخورد می‎شود

سیاوش پور بر همپوشانی و اجماع نظر بین دستگاه های مسئول برای ساماندهی پسماند و دفع زباله تاکید کرد و گفت: دستگاه قضایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حقوق عامه، الزامات قانونی را به دستگاه ها گوشزد می‌کند و در چارچوب قانون با متخلفان برخورد کرده و پرونده قضایی تشکیل می‌دهد.

وی با گلایه از کوتاهی سازمان ها در این زمینه افزود: دستگاه قضایی براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حفظ حقوق عامه، الزامات قانونی را به دستگاه ها گوشزد می کند و در چارچوب قانون با متخلفان برخورد کرده و پرونده قضایی تشکیل می دهد.


رئیس شورای قضایی استان با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی پسماند و دفع زباله موضوعی استانی و ملی است اظهار داشت: مردم از دولت انتظار دارند تا در این زمینه به کمک دستگاه های متولی بشتابد و اعتبارات ملی اختصاص دهد.


این مقام ارشد قضایی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها نیز اشاره کرد و گفت: دسترسی به مصالح با قیمت مناسب حق مردم گیلان در راه توسعه استان است ضمن اینکه باید مراقبت کنیم تا با برداشت غیراصولی از رودخانه ها زمینه صدمات غیرقابل جبران زیست محیطی را فراهم نکنیم.

 

انتقاد رئیس کل دادگستری استان از وضعیت نامطلوب جاده‌های برون شهری گیلان

سیاوش پور همچنین ضمن انتقاد از عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت، خواستار آن شد تا دقت بیشتری بر فرآیند صدور مجوز و نظارت این سازمان بر برداشت شن و ماسه صورت گیرد.

رئیس شورای قضایی استان گیلان ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب جاده‌های برون شهری، عامل اصلی تصادفات مربوط به عابرین و موتورسواران را عرض کم و روشنایی نامناسب جاده‌ها دانست.
وی در ادامه افزود: با توجه به تراکم بالای جمعیتی استان گیلان و تردد زیاد مردم در حاشیه جاده‌های برون شهری ضرورت دارد تا مسئولان نسبت به تعریض شانه خاکی راه ها، احداث پل عابرپیاده و ایمن سازی محل‌های عبور و مرور عابرین و موتورسواران اقدام نمایند.
سیاوش پور روشنایی اغلب جاده‌های دسترسی محلی برون شهری را نیز نامناسب دانست و متذکر شد: دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند در جهت رفع این نقایص عمل نمایند.
رئیس کل دادگستری استان گیلان با یادآوری شان نظارتی قوه قضائیه در جهت حفظ حقوق عامه، از ضرورت حساسیت زیاد دادستان‌های کل استان به عنوان مدعی العموم در این زمینه خبر داد.
وی با هشدار به مدیران دستگاه‌های مسئول در حوزه حمل و نقل عنوان کرد: در راستای دفاع از حقوق مردم، کمیته‌ای ویژه در دادگستری گیلان به بررسی سهل انگاری و تخلف دستگاه‌های مسئول در این حوزه پرداخته و اقدامات پیشگیرانه قضایی و قانونی لازم به انجام خواهد رسید.   دادگستری گیلان مانع برداشت‏‌های اصولی و مجوزدار شن و ماسه نیست/ باید بر برداشت‎های مجوزدار نظارت شود


نشست شورای حفظ حقوق بیت‎المال با موضوع بررسی آخرین وضعیت تامین مصالح شن و ماسه موردنیاز پروژه های عمرانی استان به ریاست احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری و با حضور نمایندگان مردم شهرهای انزلی و لنگرود و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سالن شهید بهشتی دادگستری گیلان برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان در آغاز این نشست ضمن تبریک ایام پربرکت ماه رجب، توفیق بهره مندی از برکات معنوی این ماه مبارک را از درگاه خداوند متعال مسئلت کرد.

عالی ترین مقام قضایی استان گیلان در ادامه با بیان منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال گفت: در پیروی از فرمایشات معظم له، سیاست دستگاه قضایی استان در موضوع بهره‎برداری از منابع طبیعی، ایجاد زمینه برای استفاده اصولی و قانومند در راستای توسعه زیرساخت استان و در پی آن کمک به رونق تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان گیلانی است.

وی مقوله اشتغال جوانان و کاهش نرخ بیکاری را از دغدغه های دستگاه قضایی استان گیلان برشمرد و افزود: رونق تولید و افزایش اشتغال جمعیت جوان استان یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرائم است.

احمد سیاوش پور با بیان اینکه در بهره برداری از منابع طبیعی استان باید نگاه بلندمدت داشته باشیم، افزود: ثروتی که در اختیارمان قرار گرفته نه تنها برای دوران حاضر بلکه برای آیندگان است و ما باید در نگهداری و حفاظت از آن مسئولانه عمل کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در دنیا دو موضوع توسعه و حفظ محیط زیست را توامان پیش می برند. باید برنامه ریز ی ها با نگاه به هردو جنبه صورت گیرد تا با ایراد کمترین آسیب به محیط زیست در مسیر توسعه استان گام برداریم.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه دادگستری گیلان مانع برداشت های اصولی و مجوزدار شن و ماسه نیست، افزود: دستگاه های مسئول باید بر برداشت های مجوزدار نظارت کنند تا به میزان تعیین شده استخراج صورت گیرد.

پیگیری مدعی‌‏العموم نسبت به تاسیس داروخانه در بیمارستان صومعه سرا

در پی شکایات و ناراضایتی شهروندان از نبود داروخانه در بیمارستان امام خمینی (ره) صومعه‏‌سرا، دادستان این شهرستان بعنوان مدعی العموم طی نامه‏‌ای به رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛ خواستار تاسیس داروخانه‌‏ای در این بیمارستان شد.

مشکل تاخیر در تحویل واحدهای مجتمع آدینه را پیگیری می‌کنیم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان گفت:مشکلات مربوط به مجتمع تجاری آدینه در شهر رشت از طریق دادستانی مرکز استان پیگیری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی نیا ادامه داد: تعدادی از افرادی که واحدهای مجتمع تجاری آدینه در شهر رشت را پیش خرید کرده بودند چند روز قبل تجمعی مسالمت آمیز در اعتراض به دیرکرد تحویل واحدهای خود داشتند که با نمایندگان آنان صحبت کردیم و پیگیر موضوع آنان خواهیم بود.

 تحویل واحدهای این مجتمع حدود سه سال به تاخیر افتاده است که امیدواریم در اسرع وقت این مشکل رفع شود.

دستور مدعی‌‏العموم نسبت به مدیریت و توزیع عادلانه آب کشاورزی/ رئیس امور آب صومعه‌‏سرا با اعزام کارشناس موانع اخلال در امر آب‌رسانی را مرتفع کند

میرحسینی دادستان صومعه سرا گفت: رئیس امور آب صومعه‌‏سرا مکلف است با اعزام کارشناس یا نماینده مجرب آن اداره به محل، نسبت به مدیریت و توزیع عادلانه آب کشاورزی اقدام کند و در هر صورت موانع اخلال در امر آب‌رسانی مرتفع و مراتب بلافاصله گزارش شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مدعی العموم دادستان گیلان دادگستری گیلان حقوق عامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۷۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست با بیان اینکه عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع است، افزود: کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر می‌توانند جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شوند.

به گزارش ایسنا، پیام جوهرچی در یک برنامه تلویزیونی درباره روز جهانی «زمین پاک» اظهار کرد: موضوع اهمیت زمین در کانون توجه قرار گرفته است، چرا که انسان‌ها فقط روی سیاره زمین امکان زنده کردن دارند. انسان‌ها باید بدانند که در ارتباط با سیاره زمین ک امانت‌دار هستند و این امانت را باید به نسل بعدی بسپارند ‌

وی با بیان اینکه شعار «زمین در برابر پلاستیک» به عنوان شعار روز جهانی زمین پاک انتخاب شده، افزود: علاوه بر شعار روز جهانی زمین پاک، شعاری را برای هفته زمین پاک در کشور در نظر گرفتیم. سازمان محیط زیست با همکاری سایر ارگان‌ها در نظر دارد برنامه‌هایی برای هفته زمین پاک داشته باشد. 

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست درباره شعار ملی هفته زمین پاک خاطرنشان کرد: «ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین» به عنوان شعار ملی هفته زمین پاک انتخاب کرده‌ایم. اگرچه در برابر حفظ کره زمین مسئول هستیم اما پلاستیک‌ها به عنوان یک آلاینده علی‌الدوام به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به مضرات پلاستیک‌ها گفت: ریزپلاستیک‌هایی که در بر اثر پلیمر و نانومر شدن وارد چرخ یی انسان‌ها می‌شوند و سلامت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. متاسفانه ریز پلاستیک‌ها روز به روز در حال افزایش هستند. 

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست با بیان اینکه موضوع ریس پلاستیک‌ها باید در کانون توجه قرار گیرند، افزود: می‌بایست قداماتی در جهت ریز پلاستیک‌ها انجام شود. 

جوهرچی با بیان اینکه سازمان محیط زیست یک سازمان حاکمیتی به حساب می‌آید، گفت: این سازمان، پرچمدار پویش ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین شده است. ما از تمام ارگان‌ها انتظار داریم که در جخت آگاه‌سازی مردم از اهمیت زمین پاک به سازمان محیط زیست کمک کنند.

ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

وی با بیان اینکه عرضه کیسه پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های بزرگ کشورهای پیشرفته ممنوع اعلام شده، اظهار کرد: کشورهای پیشرفته مانند انگلستان عرضه کیسه پلاستیک در فروشگاه‌های بزرگ را ممنوع اعلام کرده‌اند و ما باید در چنین مسائلی باید پیشگام باشیم. دنیا به این نتیجه رسیده است اگر خواهان کاهش پسماندهای پلاستیکی هستیم باید در مبادی خروجی این آلاینده‌ها هزینه کنیم. 

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست درباره راهکارهای کشورهای پیشرفته برای کاهش لاینده‌های پلاستیکی گفت: کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های کشورهای پیشرفته به صورت رایگان عرضه نمی‌شود و متقاضیان برای دریافت این کیسه‌ها باید هزینه پرداخت کنند. بررسی‌ها بیانگر این است هنگامی که سه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند میزان تمایل برای مصرف این کیسه‌ها افزایش می‌یابد. بررسی‌ها بیانگر این است میانگین نرم مصرف کیسه‌های پلاستیکی معادل ۳ تا ۴ دقیقه است. 

وی ادامه داد: اگرچه عمر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی کوتاه است اما این آلاینده‌ها برای تجزیه شدن به ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال، زمان نیاز دارند. با توجه به اینکه جزیه کیسه‌های پلاستیکی به زمان زیادی نیاز دارد، فرهنگ‌سازی می‌تواند بر کاهش مصرف اثرگذار باشد. 

جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی با کیسه‌های زیست تخریب پذیر

جوهرچی با بیان اینکه بازیافت از دیگر راهکارهای مدیریت پسماند آلاینده‌های پلاستیکی است، گفت: اگر خواهان بازیافت کیسه‌های پلاستیکی هستیم باید به چند نکته توجه کنیم. میزان قطر کیسه‌های پلاستیکی برای بازیافت باید افزایش یابد؛ چرا که بازیافت کیسه‌های پلاستیکی با قطر کم صرفه اقتصادی ندارد. 

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست با اشاره به جلسات مشترک با فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: فروشگاه زنجیره‌ای در جلساتی که برگزار کرده‌ایم، متعهد شدن که از عرضه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان خودداری کنم و این تصمیم را حداقل در هفته زمین پاک اجرا کنند. امیدوارم موضوع ارائه ن کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد استقبال مردم قرار گیرد که در وهله نخست در جهت حفظ کشور و در گام دوم در جهت حفظ زمین گام برداریم. 

وی با اشاره به مفاد آیین‌نامه عدم ارائه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ارائه کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر به مشتریان در آیین‌نامه عدم ارائه کیسه‌های پلاستیکی به صورت رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمده است. پیش از این، آیین نامه‌ای در ارتباط با کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر وجود نداشت اما سازمان ملی استاندارد در جهت تعریف زیست تخریب‌پذیرها طی یک سال گذشته گام برداشته و استانداردهای مرتبط با این موضوع را اعلام کرده است. تولید کنندگان باید استانداردهای کیسه‌های پلاستیکی را تغییر دهند؛ به طور مثال، قطر کیسه‌های پلاستیکی باید افزایش یابد. 

جوهرچی درباره ویژگی کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر گفت: این کیسه‌ها به سرعت تخریب می‌شوند و این کیسه‌ها به هنگام تخریب آلاینده زیادی ندارند و تبدیل به واد غیرزائد می‌شوند. 

ضرورت مدیریت پسماند

وی درباره مدیریت پسمان در کشور گفت: متاسفانه وضعیت مدیریت پسماند کشور خوب نیست. اگرچه از منظر جمع‌اوری زباله‌ها از سطح شهرها در عرصه جهانی در جایگاه خوبی قرار داریم اما از منظر تجهیزات و مدیریت نهایی پسماند وضعیت خوبی نداریم.

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست ادامه داد: آمار و ارقام بیانگر این است، ایران از منظر مدیریت پسماند در میان ۱۸۵ کشور جهان در جایگاه ۹۷ قرار گرفت که این آمار برای سال ۲۰۲۲ است. مدیریت پسمان باید در کانون توجه قرار گیرد و این مولفه باید از مبدا آغاز شود. 

جوهرچی درباره اهمیت مدیریت پسماند در مبدا گفت: اگر میزان تولید پسماند در مبدا کاهش یابد مدیریت پسماند در مقصد راحت‌تر می‌شود. اگرچه تفکیک پسماند در مبدا انجام نمی‌شود اما مهم‌ترین مشکل مدیریت پسماند از آن مقصد است. محل‌های دفن پسماند باید به کارخانه‌های کود آلی یا کارخانه‌های برق زباله‌سوز تبدیل شوند. ۹۳ درصد زباله‌های کشور به صورت دفن کردن مدیریت می‌شود. 

وی با بیان اینکه محل مدیریت پسماند «سراوان» ۸۰ درصد مدیریت شده است، افزود: میزان پسماند ورودی به این مرکز به دلیل کاهش تولید پسماند از مبدا کمتر شده است. مدیریت مرکز کنترل پسماند سخت است چرا که همواره ورودی دارد. 

جوهرچی با اشاره به ظرفیت ارخانه‌های سیمان گفت: بر اساس برخی پروتکل‌ها، پسمان‌ها می‌توانند به کارخانه‌های سیمان منتقل شوند و در این مکان‌ها امحا شوند. حرارت کوره‌های کارخانه‌های سیمان ۱۷۰۰ درجه سانتیگراد است و این دما می‌تواند هرگونه خطر زباله‌ها را از بین ببرد. کلینکرهایی که ر کارخانه‌های سیمان وجود دارد که از زباله‌ها می‌توان به عنوان یک ماده مشتعل استفاده کرد. 

امحای زباله در کارخانه‌های سیمان

وی درباره خطرات احتمالی سوزاندن زباله‌ها در کارخانه‌های سیمان گفت: اگر تفکیک زباله به درستی صورت بگیرد اله در کارخانه‌های سیمان هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر زباله‌ها در دمای کمتر از ۸۰۰ درجه سانتیگراد امحا شوند، احتمال بروز مشکلات وجود دارد اما دمای کوره‌های کارخانه‌های سیمان ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد است. 

معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست با بیان اینکه زباله‌های خشک ۳۵ درصد از کل زباله‌های تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: ۲۰ درصد از کل زباله‌های خشک کشور مدیریت می‌شود. به طور کلی باید گفت ما در زمینه مدیریت ۱۵ درصد زباله‌های خشک مشکل داریم. همچنین ۵ درصد زباله‌های کشور، زباله‌های طرح هستند که ما در زمینه مدیریت زباله‌های تر با مشکل مواجه هستیم. زباله‌های تر هیچ ارزش افزوده‌ای ندارند و به همین دلیل شهرداری‌ها فقط برای دفن این زباله‌ها اقدام می‌کنند.

تاثیر منفی شیرابه بر زمین و آب

وی با بیان اینکه شیرابه اله‌های تر به آب و خاک آسیب وارد می‌کند، افزود: پیش از سال ۹۹، برآوردهایی در ارتباط با میزان خسارت‌های وارده ناشی از شیرابه زباله‌های تر انجام شد که نتایج حاصل آن بیانگر این است حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان در سال است و آخرین برآورد در باره خسارت‌های وارد شده از شیرابه باله‌های تر که برای سال ۱۴۰۰ به بعد است معادل ۸۷ هزار میلیارد تومان است. شاید اعداد و ارقام چندان ربخش نباشد اما سیلی که زمین از این موضوع به انسان‌ها می‌نوازد بسیار اهمیت دارد و طی سال‌های آینده نمایان می‌شود.

جوهرچی با بیان اینکه شهرهای مشهد، اصفهان و تبریز در زمینه مدیریت پسماند پیشگام هستند، افزود: این شهرها به دلیل ثبات مدیریتی و استفاده از تجهیزات روز توانسته‌اند در امر مدیریت پسماند پیشتاز باشند. متاسفانه مناطق شمال کشور با معضل مدیریت پسماند مواجه است. اجرای طرح مدیریت پسماند «نوماند» در کلان شهرها موفق خواهد بود، چرا که میزان پسماند زیاد است اما اجرای این موضوع ر شهرهای کوچک نیازمند حمایت‌های دولتی است. 

وی ادامه داد: در گذشته، پیمانکاران شهرداری یکی از معضلات مدیریت پسمان بودند چرا که تمام سطرهای زبله را از آن خود می‌دانستند. امیدواریم که اجرای رح‌های نوین بتواند به موضوع تفکیک زباله از مبدا کمک کند. اگر شهروندان ایرانی تفکیک زباله را در منزل انجام دهند اما تمام زباله‌ها را در یک سطح بیندازند در واقع تفکیک زباله صورت نگرفته است. طرح‌های جمع آوری زباله از درب منزل به موضوع مدیریت پسماند کمک می‌کند. بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از مرکز پژوهش‌های مجلس، اگر اقتصاد چرخشی در زمینه مدیریت پسماند اجرا شود، سالانه می‌توانیم یک میلیون شغل ایجاد کنیم. با اجرای اقتصاد چرخشی می‌توانیم تهدیدها را به یک فرصت تبدیل کنیم. 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای
  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضاییه خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور/ با مسدودسازی کد ملی، زندگی فرد را فلج می‌کنیم!/ انتقاد از وثیقه‌های سنگینی که با جرم متناسب نیست/ افراد در فرودگاه متوجه نشوند که ممنوع‌الخروج هستند/ به دریافت عوارض آلایندگی اهتم
  • ترافیک نیمه سنگین در ۳ محور برون شهری کشور
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها
  • کاشت نهال در محدوده لندفیل سراوان رشت
  • پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید
  • آغاز جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • جذب افراد زباله‌گرد و کارتن‌خواب به عنوان پاکبان
  • حذف باکس های جمع آوری زباله از معابر تبریز
  • سخنی با مدعی العموم