Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛محققان دانشگاه کیوشو ژاپن نمونه اولیه رباتی را ساخته اند که می‌تواند بو‌های مختلفی که روی زمین به جا مانده (مانند بویی که در ردپا مخفی شده) را ردیابی کند.

هرچند پیش از این ربات‌های ردیاب بو نیز ساخته شده بودند. اما بیشتر آن‌ها برای ردیابی بو‌های موجود در هوا هستند و این فرایند مدت زمان زیادی طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما ربات جدید بو‌ها را از روی زمین ردیابی و همزمان با سرعت ۱۰ سانتی متر به ازای هر ثانیه حرکت می‌کند.

زیر این ربات لوله‌هایی کار گذاشته شده که مولکول‌های بو را از سطح زمین مکیده و به حسگر LSPR خود می‌فرستد. این حسگر تغییرات جذب نور یک فیلم از نانوذرات طلا را در مقابل گاز‌های هدف رصد می‌کند.

بیشتر بخوانید:با سیگنال‌های مغز و حرکات دست ربات‌ها کنترل می‌شوند 

درحال حاضر این حسگر می‌تواند اتانول را ردیابی کند.در آزمایش‌ها این ربات توانست چند مخزن اتانول که در نقاط مختلف روی زمین بود را ردیابی کند.محققان امیدوارند این ربات پس از توسعه و ارتقا در حوزه‌های مختلف مانند تامین امنیت به کار گرفته شود.

منبع:مهر

انتهای پیام/

رباتی که بوی ردپای افراد را ردیابی می‌کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی دانستنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۷۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بزرگترین ردپای دایناسور شکاری در تاریخ

این ردپا که در استان گانسو چین پیدا شده است، حدود ۱.۵ متر طول و ۰.۷ متر عرض دارد و متعلق به یک دایناسور تروپود به نام "Therizinosaurus cheloniformis" است.

Therizinosaurus cheloniformis دایناسوری گوشتخوار بود که در حدود ۷۰ میلیون سال پیش در آسیا زندگی می‌کرد. این دایناسور حدود ۹ متر طول و ۵ تن وزن داشت و از پنجه‌های بلند و تیز برای شکار استفاده می‌کرد.

ردپای کشف شده در شرایط بسیار خوبی حفظ شده است و جزئیات زیادی از جمله فلس‌های روی پوست دایناسور را نشان می‌دهد. این کشف به دانشمندان کمک می‌کند تا نحوه حرکت و رفتار این دایناسور غول‌پیکر را بهتر درک کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در حال ساخت است
  • مازندران در تعهد ساخت ۷۰ هزار واحد مسکن حمایتی عقب ماند
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • ساخت شهرک صنعتی پوشاک هنوز آغاز نشده است
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • کشف بزرگترین ردپای دایناسور شکاری در تاریخ
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست