Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@21:41:35 GMT

ایدز ترسناک نیست

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۸۰۶۳

ایدز ترسناک نیست

تبریز- ایرنا- هرچند زمان طولانی از بروز پدیده ای به نام 'بیماری ایدز' و ترس اولیه ناشی از ناآگاهی از آن می گذرد، اما پیشرفت های علمی در این مدت نشان داده که ایدز نه تنها ترسناک نیست، بلکه یک بیماری عفونی قابل پیشگیری می باشد که مبتلایان در صورت درمان و مصرف دارو می توانند تا پایان عمر زندگی عادی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، امروزه مبتلایان به ایدز بیشتر از درد بیماری از نگاه نامناسب مردم رنج می برند، در حالی که آنان نیز بخشی از اعضای جامعه هستند که بسیاری شان ناخواسته و ندانسته در چنبره این بیماری گرفتار شده اند.
در این میان هر چند بیماری ایدز هزینه های سنگین روحی و روانی بر دوش مبتلایان و جامعه دارد، اما در ایران اسلامی، دولت همه هزینه های درمانی بیماران را متقبل شده است.
ایرنا مرکز آذربایجان شرقی با این نگاه، میزبان میزگردی با حضور جمعی از کارشناسان، دست اندرکاران و مبتلایان به ایدز بود تا مشکلات مبتلابه بیماران و خانواده های آنان، راهبردهای کنترل و پیشگیری از ایدز، وضعیت آماری مبتلایان و راه های تغییر نگرش مردم به مبتلایان بررسی و واکاوی شود.

** راهبردهای جهانی و محلی کنترل ایدز
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بیماری 'اچ آی وی' یک بیماری عفونی قابل کنترل و درمان است؛ در صورت شناسایی و درمان به موقع می توان این بیماری را کنترل کرد و شرایطی فراهم آورد که فرد تا آخر عمر سالم و بدون ورود به مرحله ایدز زندگی کند.
مرتضی سعادت خواه افزود: بر اساس استراتژی سازمان جهانی بهداشت مقرر شده تمامی کشورها تا سال 2020 میلادی 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز خود را شناسایی کنند، از این تعداد 90 درصد را تحت پوشش درمانی قرار دهند و مطمئن شوند که 90 درصد افراد تحت پوشش به صورت کافی کنترل و درمان می شوند.
وی ادامه داد: اگر افراد به موقع شناسایی و درمان دارویی روی آنها انجام شود و همچنین مورد حمایت های اجتماعی از نظر شغل، رفاه و تغذیه کافی قرار گیرند خواهیم توانست این بیماری را کنترل کنیم.
سعادت خواه گفت: خوشبختانه در کشور ما با وجود هزینه سنگینی که درمان این بیماری بر دوش دولت دارد، تمامی خدمات تشخیصی و درمانی به صورت رایگان انجام می شود.
وی افزود: یکی دیگر از استراتژی های سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال میلادی 2020 تعداد کودکان ایدزی متولد شده از مادران مبتلا به ایدز به صفر برسد.
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: در این راستا وزارت بهداشت بر روری زنان باردار آزمایش 'اچ آی وی' انجام می دهد.
وی ادامه داد: در سال های 95 و 94 در حدود 70 هزار مادر باردار در کشور مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد 70 مادر مبتلا به بیماری 'اچ آی وی' شناسایی شد.
سعادت خواه افزود: با شناسایی این مادران زایمان آنها به صورت ایمن انجام و نوزادان سالم به دنیا آمدند و کودکان از ابتلا به بیماری نجات یافتند.
وی با بیان اینکه سال گذشته 40 هزار مادر باردار در آذربایجان شرقی مورد آزمایش 'اچ آی وی' قرار گرفتند، گفت: خوشبختانه هیچ یک از مادران مبتلا به 'اچ آی وی' نبودند و هیچ آزمایشی با نتیجه مثبت نداشتیم.
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار داشت: تلاش می کنیم 100 درصد زنان باردار استان را تحت پوشش قرار دهیم تا تولد نوزاد حامل ویروس بیماری را به صفر برسانیم.
وی افزود: سال گذشته بیش از 66 هزار آزمایش در راستای شناسایی بیماران مبتلا به ایدز در استان انجام یافت.
سعادت خواه تاکید کرد: ایدز یک بیماری عفونی است و همه می توانند دچار آن شوند، اما درصد خطر در افراد معتاد و استفاده کنندگان وسایل مشترک و دارای ارتباط جنسی غیر مطمئن بیشتر است.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی انگ های اجتماعی در خصوص مبتلایان به این بیماری گرفته شود، ادامه داد: شاید رفتار فردی مثبت باشد، ولی همین فرد می تواند از راه هایی غیر از رفتارهای پرخطر و تزریق مشترک به ایدز مبتلا شود و نمی توان گفت بیماران فقط به دلیل رفتار غلط گرفتار شده اند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در خصوص طیف خدمات به مبتلایان به ایدز گفت: بهزیستی در بحث حمایت های اجتماعی از بیماران و خانواده آنها ورود پیدا می کند و موضوع پیشگیری و درمان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.
محسن ارشد زاده افزود: متاسفانه با توجه به ناآگاهی و تصورات غلطی که در خصوص بیماری ایدز در جامعه وجود دارد، امید به زندگی در مبتلایان به این بیماری پایین است، در صورتی که اگر بیماری به موقع تشخیص و داروها به صورت مرتب مصرف شود، می توان این بیماری را کنترل کرد.
وی اظهار داشت: ارائه خدمات مددکاری و مشاوره ای، حمایت های مالی و غیر نقدی از جمله برنامه های فرهنگی این اداره کل در راستای افزایش روحیه و امید به زندگی این بیماران است.
ارشدزاده گفت: برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز، سازمان خیریه ای به نام 'باشگاه مثبت' نیز تاسیس شده که تا پایان سال 96 در حدود 110 نفر عضو داشت و اعضای آن در سال جاری به حدود 150 نفر افزایش یافته است.
وی افزود: توسط این موسسه برنامه های حمایتی، آموزشی، فرهنگی، تخصصی، روانشناسی و مددکاری برای خود بیماران و خانواده آنها برگزار می شود.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ادامه داد: بیشتر افراد مبتلا به این بیماری که عضو باشگاه هستند، از طریق اعتیاد درگیر شده اند.
مدیرعامل موسسه خیریه 'نجوای امید شهر' نیز گفت: این نهاد، موسسه ای غیردولتی، غیرانتفاعی و خیریه است که هدف آن حمایت از بیماران و خانواده مبتلایان به 'اچ آی وی' و 'ایدز' و پیشگیری است.
سلمان عبدی افزود: با وجود اینکه این موسسه غیردولتی و خیریه است، خیران به این حوزه ورود نمی کنند و بیشتر بودجه موسسه از سوی بهزیستی تامین می شود.
وی با بیان اینکه اولین دیدگاه در جامعه نسبت به این بیماران بدنامی، رفتارهای پرخطر و روابط جنسی است.
وی اظهار داشت: اکنون در مرحله رویارویی با موج چهارم بیماری ایدز قرار داریم و روابط اجتماعی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
مدیرعامل باشگاه مثبت در تبریز افزود: افرادی که مصرف کننده مواد هستند به خوبی شناسایی شده اند و از سال 1380 از طریق مراکز کاهش آسیب پیشگیری و کنترل انجام می شود.
وی ادامه داد: ولی در موج چهارم مسایل پیچیده تر می شود و نهفتگی به لحاظ شناسایی بیماری افزایش می یابد و ضروری است اطلاعات مردم از جنبه های ابتلا به عفونت بیماری و پیشگیری از آن افزایش یابد.
عبدی تاکید کرد: اطلاعات در تمامی نهاد ها و مراکز خدمات دهنده به بیماران مبتلا به ایدز محرمانه است.
وی گفت: شناسایی، غربالگری و درمان بیماران برعهده وزارت بهداشت و بحث حمایت های اجتماعی، خدمات مددکاری و معیشتی بر عهده بهزیستی است و کمیته امداد نیز فقط به بیماران بی بضاعت خدمات ارائه می دهد.

** افزایش مبتلایان و ضرورت تغییر نگرش به بیماران
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در ارتباط با ضرورت تلاش برای تغییر نگارش جامعه درباره مبتلایان به ایدز گفت: متاسفانه نگرش جامعه به این بیماری منفی و نگران کننده است، به طوری که باعث قطع ارتباطات خانوادگی و عاطفی با بیمار می شود.
محسن ارشد زاده افزود: این عوامل باعث می شود بیماران به نوعی در انزوای اجتماعی قرار گیرند و فرد اعتماد، باور و امیدواری خود را از دست دهد.
وی اظهار داشت: ضروری است دست به دست هم دهیم تا در خصوص بیماری و راه های پیشگیری از آن فرهنگ سازی و آگاه سازی کنیم تا مردم بدانند این بیماری قابل کنترل و درمان است.
ارشد زاده خاطرنشان کرد: بهزیستی در بحث آگاه سازی و پیشگیری از بیماری ایدز، برنامه های مختلف آموزشی و آگاه سازی برای جامعه هدف خود برگزار می کند.
وی ادامه داد: این اداره کل برای پیشگیری از این بیماری بیش از 10 سال است که در بین مصرف کنندگان مواد مخدر، بسته های بهداشتی شامل پنبه، الکل و سرنگ یکبار مصرف توزیع می کند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل 11 تیم سیار برای توزیع این اقلام در بین معتادان، گفت: هر تیم با حدود 50 تا 200 نفر در ارتباط است و بسته های بهداشتی را در بین جمعیت هدف توزیع می کند.
وی افزود: در کنار این تیم های سیار، 10 مرکز گذری در استان ایجاد شده که در آنها برنامه های آموزشی و پیشگیرانه برای افراد مصرف کننده برگزار و وعده های غذایی گرم و امکانات بهداشتی برای معتادانی که بی خانمان و کارتون خواب هستند، ارائه می شود.
ارشدزاده خاطرنشان کرد: سال گذشته 823 نفر از مراکز گذری و 749 نفر از طریق تیم های سیار خدمات دریافت کردند.
وی ادامه داد: در سه ماهه نخست سال جاری نیز برای 685 نفر در مراکز گذری و 686 نفر توسط تیم سیار خدمات ارائه شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان جمعیت بانوان درگیر به اعتیاد در استان نسبت به میانگین کشوری پایین است، گفت: پیش بینی می شود 2 درصد از معتادان استان را زنان تشکیل دهند.
وی با اشاره به ارائه خدمات در سرپناه های شبانه برای افراد بی خانمان توسط این اداره کل، افزود: سال گذشته 131 زن و سه ماه نخست امسال نیز 116 نفر از این مراکز استفاده کردند.
ارشد زاده تاکید کرد: زنان معتاد بی خانمان مصرف کنندگانی هستند که هیچ گونه کنترلی بر آنها وجود ندارد و درگیری این افراد با بیماری های واگیردار همچون ایدز و انتقال آن به سایر افراد نگران کننده است.
وی به برگزاری برنامه های مختلف آموزشی و آگاهسازی در محیط های دانشگاهی، مدارس، کاری، نظامی و پادگان ها تاکید کرد.
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: از زمانی که ایدز جز مراقبت های حوزه بهداشت قرار گرفته است، در آذربایجان شرقی 446 نفر شناسایی شدند که از این تعداد حدود 14 درصد زن و 86 درصد نفر مرد بوده اند؛ همچنین از این تعداد 211 نفر تاکنون فوت کرده اند و 235 نفر زنده هستند.
سعادت خواه با اشاره به اینکه سال گذشته 26 بیمار جدید شناسایی شده که 26 درصد از آنان زن بود، افزود: این آمار نشان می دهد که شیوع بیماری در بین زنان افزایش یافته است.
وی ادامه داد: 60 درصد افراد شناسایی شده مبتلا به ایدز از طریق اعتیاد، 25 درصد از طریق رابطه جنسی و مابقی از راه های دیگر مبتلا شده اند.
سعادت خواه خاطرنشان کرد: آزمایش ابتلا به ویروس 'اچ آی وی' در همه مراکز سلامت در سطح استان به صورت کاملا رایگان انجام می شود و همه افراد می توانند مراجعه کنند و آزمایش انجام گیرد.
وی یادآور کرد: در سطح استان هفت مرکز مشاوره بیماری رفتاری در شهرستان های تبریز، مراغه، سراب، بناب، مرند و اهر برای افرادی که آزمایش آنها مثبت می باشد، ایجاد شده است.
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: همچنین چهار مرکز ویژه زنان در تبریز و یک مرکز ویژه زنان در شهرستان اسکو ایجاد شده که در این مراکز زنان در معرض خطر شناسایی و تحت آموزش قرار می گیرند.
وی گفت: در مرکز ویژه زنان تبریز در حدود 400 پرونده ایجاد شده و هر ماه اقلام بهداشتی، کاندوم و دیگر وسایل پیشگیری به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد و در هفته یک وعده غذای گرم به آنان داده می شود.
سعادت خواه تاکید کرد: این بیماری مختص افراد خاص نیست و همه می تواند مبتلا شوند ولی درصد ریسک ابتلا در افراد، متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه مشخصات بیمار به صورت محرمانه در مرکز بهداشت باقی می ماند و به هیچ کس اطلاعاتی از فرد ارائه نمی شود، ادامه داد: انتظار داریم افرادی که در معرض خطر قرار دارند، برای آزمایش به مراکز سلامت مراجعه و در صورت مثبت بودن آزمایش بطور مرتب تحت پوشش و پیگیری قرار گیرند تا بتوانند سالم و بدون عوارض زندگی کنند.
کارشناس ایدز معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: این بیماری همانند بیماری دیابت است و بیمار باید تا آخر عمر دارو دریافت کند و در زمان های متعدد آزمایشات بر روی انجام شود تا پیشرفت آن تحت کنترل قرار گیرد.
مدیرعامل موسسه 'نجوای امید شهر' نیز با بیان اینکه مبتلایان به ایدز به دلیل بحث بدنامی عضو باشگاه نمی شوند، افزود: هم اکنون در حدود 150 نفر عضو این موسسه هستند و تمامی خدمات آموزشی و مددکاری به این خانواده ها بصورت رایگان ارائه می شود.
عبدی با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری و راه های انتقال و پیشگیری ادامه داد: در صورت آگاهی مردم عادی از فرد مبتلا نخواهند ترسید و با او هم غذا خواهند شد.
وی افزود: برای دریافت کمک های مالی و غیرمالی به خیران مختلف مراجعه کردیم و اظهار کردیم که شماره حساب موسسه و یا شماره حساب مددجو را ارئه دهیم تا از کمک آنها برخوردار شوند، ولی متاسفانه به دلیل بحث بدنامی، خیران با ما همکاری نمی کنند.
وی گفت: برای اشتغال این افراد به بسیاری از سازمان های دولتی اعم از شهرداری و استانداری و فرمانداری مراجعه کردیم ولی متاسفانه نتوانستیم کاری انجام دهیم.
مدیرعامل موسسه نجوای امید شهر یادآور شد: اغلب بیماران شاغل نیستند ولی افراد معدودی با توجه به مرحله بیماری و مقاومت بدن که در حدود 10 درصد است، شاغل هستند.
وی اضافه کرد: مهم ترین گروه هدف موسسه برای آموزش روش های پیشگیری و انتقال، خود بیماران هستند تا دیگر افراد که با آنها در ارتباط هستند مصون از بیماری باشند.
عبدی گفت: در هفته یکبار برای این افراد دیدار گروهی انجام می شود تا با یکدیگر حرف زده و قوت قلبی برای مبارزه با بیماری برای یکدیگر باشند.
وی ادامه داد: این موسسه با توجه به منابع مالی محدود خود برای مددجویان سبد کالا تهیه و در صورت نیاز مالی کمک های نقدی، هزینه های درمان، کمک به بستری در مراکز درمانی و ترخیص این افراد انجام می دهد.
عبدی افزود: مشکل اصلی این بیماران بدنامی و نیاز به آموزش های فرهنگی در جامعه است؛ وقتی فرد طرد می شود نمی تواند ازدواج کند و یا شغلی داشته باشد در صورتی که این افراد می توانند ازدواج کنند و همسر و فرزند آنها سالم بمانند.
وی اضافه کرد: مهم ترین عامل تشدید بیماری ایدز، استرس است که به شدت بر بیماران تاثیر دارد، در حالی که این افراد نیازمند حمایت های اجتماعی و تغذیه سالم هستند.
وی با بیان اینکه تامین معیشت و اشتغال مهم ترین نیاز این مددجویان است، گفت: خیران می توانند از طریق شماره حساب موسسه 0111534630007 در نزد بانک ملی به نام موسسه خیریه نجوای امید شهر کمک کنند.
وی همچنین با اشاره به اینکه مبتلایان به 'اچ آی وی' در مورد دندانپزشکی مشکل دارند، از دندانپزشکان درخواست کرد این موسسه را حمایت و مددجویان آنها را به صورت رایگان ویزیت کنند.

** روایت زندگی یک مبتلا به ایدز
'رسول' که یکی از بیماران مبتلا به اچ آی وی است، با حضور در دفتر ایرنا در خصوص بیماری خود گفت: در سال 1376 به صورت ناخواسته گرفتار اعتیاد تزریقی شدم و در سال 1384 در سن 34 سالگی توسط برادرم برای ترک اعتیاد در بیمارستان رازی تبریز بستری شدم.
وی اظهار داشت: پس از بستری در بیمارستان دوباره به اعتیاد روی آوردم تا اینکه موضوع ازدواج من با فردی که در محل کار آشنا شده و به هم علاقه داشتیم مطرح شد.
رسول ادامه داد: برای انجام آزمایشات قبل از ازدواج به بیمارستان اسد آبادی مراجعه کردم و به خیال خود اقداماتی انجام داده بودم که اعتیادم در آزمایشات منفی نشان داده شود، ولی آزمایش اعتیاد من مثبت در آمد.
وی گفت: به دلیل علاقه ای که همسرم به من داشت، برای بار دوم در بیمارستان رازی بستری شدم تا این بار برای همیشه سم زدایی شوم و ترک کنم.
این بیمار مبتلا به 'اچ آی وی' ادامه داد: به دلیل داروهایی که دریافت می کردم چیزی به خاطر ندارم که چگونه از بیمارستان ترخیص شدم، ولی چشم هایم را در وسط حمام خانه و روی تشک باز کردم.
وی افزود: تنها کسی که بالای سرم بود، زنم بود که اشک می ریخت؛ از وی پرسیدم که جریان چیست و من اینجا چه می کنم که پاسخ داد از بیمارستان گفتند تو ایدز داری و خانواده از ترس بیماری جای تو را در حمام انداخته اند.
وی اضافه کرد: در آن لحظه من به او قول دادم که دیگر مصرف نمی کنم و بیماری ام را کتمان کردم و گفتم اشتباه شده و غیرممکن است که من بیمار باشم.
رسول گفت: خانه پدری ام کوچک بود و من با دو برادر و یک خواهر در یک اتاق زندگی می کردیم و اعضای خانواده به دلیل ترس از سرایت بیماری مرا از خود طرد کردند، به طوری که تنها خواهرم بسیار تلاش کرد تا ثابت کند من بیمارم و مرا از خانه بیرون کند.
وی ادامه داد: از خرداد ماه 1384 تا امروز پاک هستم و اعتیادم را همان طور که به زن مورد علاقه ام قول داده بودم، ترک کردم.
این بیمار 'اچ آی وی' اضافه کرد: متاسفانه به دلیل ناآگاهی از روش های پیشگیری از بیماری، همسرم نیز از طریق من به 'اچ آی وی' مبتلا شد ولی از ابتلای فرزندمان به بیماری جلوگیری کردیم و اکنون حاصل زندگی ما فرزندی سالم از پدر و مادر مبتلا به 'اچ آی وی' است.
وی یادآور کرد: من و همسرم بیماری مان را از همه خانواده پنهان کردیم و هیچ کس از بیماری اطلاع ندارد.
رسول با اشاره به اینکه ماهانه در حدود یک میلیون تومان هزینه داروهای مربوط به اچ آی وی است که همه آنها را به صورت رایگان دریافت می کند، گفت: در اوایل دریافت دارو برخی می گفتند این دارو ها بعد از هفت سال فرد را دچار آلزایمر می کند ولی من و همسرم در این مدت هیچ عارضه ای ندیده ایم.
وی با اشاره به اینکه هیچ شغلی ندارد و تنها با کمک موسسه خیریه، کمیته امداد و یارانه گذران زندگی می کند، گفت: بیماران مبتلا 'اچ آی وی' به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدن شان، دچار بیماری های متعددی می شوند که توان کار کردن را از آنها می گیرد و نیازمند حمایت خیران هستند.
وی اظهار کرد: متاسفانه بسیاری از افراد از ترس آبرو و یا اینکه مبادا مشخصات آنها به بیرون درج شود، برای دریافت دارو از مراجعه به مرکز بهداشت خودداری می کنند؛ خود من چندین بار پس از دریافت داروهایم با افراد پولداری مواجه شده ام که از من درخواست کرده اند که داروی یکی از دو نفرمان ( من و همسرم) را به آنها بفروشم.
رسول همچنیین اظهار داشت: هزینه های دندانپزشکی برای ما رایگان است ولی به دلیل نبود پزشک در مرکز مجبور هستیم به دندانپزشکان بیرونی مراجعه کنیم که تامین هزینه آن از توان ما خارج است.
6120

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي ايدز بيماري واگير آذربايجان شرقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۸۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند

افراد مبتلا به سندرم لارون، ریسک پائینی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و اختلالات مرتبط با افزایش سن دارند و دانشمندان در همین نکته به دنبال درمان‌های جدیدی هستند.

به گزارش خبرآنلاین، گونه نادری از کوتاه‌قامتی به نام سندروم لارون که در سراسر دنیا تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به آن مبتلا هستند، توجه دانشمندانی را که در حوزه پیری و بیماری‌های متابولیک مشغول بررسی هستند، به خود جلب کرده است.

جالب اینجاست که در مجموعه‌ای از مطالعات، این بیماری با تعداد قابل‌توجهی از اثرات مثبت سلامتی، مثل محافظت در برابر دیابت، سرطان و زوال شناختی مرتبط به نظر می‌رسد و موش‌هایی با شرایط مشابه حدود ۴۰ درصد بیشتر از حیوانات کنترل عمر می‌کنند.

بیماران سندروم لارون از بیماری قلبی در امانند

گرچه هنوز مشخص نیست که آیا افراد مبتلا به سندرم لارون (کمبود گیرنده هورمون رشد)، به‌طور متوسط بیشتر از افراد معمولی عمر می‌کنند یا خیر، اما نتیجه بررسی منتشره در Med حکایت از آن دارد که احتمالاً خطر کمتری در ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مبتلایان به این سندروم را تهدید می‌کند. مبتلایان به این سندروم، فشارخون پایین‌تری دارند و تجمع چربی در شریان‌هایشان کمتر است و دیواره شریان کاروتید آن‌ها نسبت به افرادی که به این سندروم مبتلا نیستند، ضخامت کمتری دارد.

والتر لونگو، زیست‌پیری‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و یکی از نویسندگان این مقاله دراین‌باره توضیح داده: «این مطالعه عملاً این آخرین قطعه گمشده‌ای بود که نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به این سندروم، از همه بیماری‌های اصلی مرتبط با سن در امان هستند و از همین رو جزئیات مطالعه درباره این سندروم، ممکن است در تولید دارو‌ها یا رژیم‌های غذایی با اثرات محافظتی مورداستفاده قرار بگیرد».

از اکوادور تا سراسر جهان

«خایمه گوارا آگیره»، متخصص غدد دانشگاه سانفرانسیسکو در پایتخت اکوادور و یکی از نویسندگان این مقاله دراین‌باره گفته: «در این مطالعه ۲۴ فرد مبتلا به سندرم لارون و ۲۷ نفر از بستگان آن‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که همگی در اکوادور زندگی می‌کنند.» اکوادور کشوری است که یک‌سوم افراد مبتلا به این بیماری در آن زندگی می‌کنند.

او از زمانی که گروهی از افراد مبتلا به این بیماری را در روستا‌های دورافتاده در کوه‌های آند شناسایی کرد، بیش از ۳۰ سال است که آن‌ها را زیر نظر دارد.

افراد مبتلا به سندرم لارون، دارای کمبود گیرنده هورمون رشد هستند و ازاین‌رو، بدنشان نمی‌تواند به صورتی درست و صحیح از این هورمون بهره ببرد. البته سطح هورمون رشد در بدن آن‌ها طبیعی یا حتی بالاست، ولی سطح فاکتور رشد شبه انسولین-۱ (IGF-۱) (که به هورمون رشد در راستای تقویت رشد استخوان‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند) در بدنشان پائین است.

طبق گفته لونگو، از آنجایی که پایین بودن سطح IGF-۱ با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است، بسیاری بر این باورند که افراد مبتلا به سندرم لارون احتمالاً با مشکلات قلبی و عروقی زیادی روبه‌رو هستند. تحقیقات پیشین که توسط همین گروه انجام شده بود، حکایت از آن داشت که افراد مبتلا به سندروم لارون، آمار مرگ‌ومیر مشابهی بر اثر بیماری‌های قلبی دارند و بعد از تحقیقات گوارا آگیره درباره برخی مرگ‌های ناشی از حملات قلبی، او متوجه تناقض‌های متعددی شد. خود او در این‌باره گفته: «مردم در آن شهر‌های کوچک، گاهی هر مرگی را بدون هیچ توضیحی به انفارکتوس میوکارد نسبت می‌دهند و این ساده‌ترین کار است.»

مجموعه‌ای از آزمایش‌های بعدی نشان داد که افراد مبتلا به سندرم لارون در مقایسه با بستگانشان که این بیماری را نداشتند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی معمولی یا کمتری داشتند.

راوی ساواریرایان، ژنتیک بالینی و محقق مؤسسه تحقیقاتی کودکان مرداک در ملبورن گفته: «این‌ها نتایج مقدماتی بررسی در تعداد بسیار کمی از افراد است که جالب به نظر می‌رسند. من فکر می‌کنم که این بررسی‌ها باید در گروه‌های بسیار بزرگ‌تری تکرار شوند.»

شرایط مشابه در بیماران آکندروپلازی

ساواریرایان و همکارانش نتایج مشابهی را در بیماران مبتلا به نوع دیگری از کوتاه‌قامتی به نام آکندروپلازی یافتند. او در این رابطه توضیح داد: «وقتی به این مقاله نگاه کردم، شباهت‌های زیادی بین این دو دیدم و این برایم واقعاً جالب بود.»

مانوئل آگویار-اولیویرا، متخصص غدد در دانشگاه فدرال سرگیپ در برزیل، که در حال بررسی جهش نادر دیگری که باعث کوتاهی قد می‌شود است، اثرات محافظتی قلبی عروقی مشابهی را در بین بیش از گروهی از افراد که بیش از ۳۰ سال آن‌ها را زیر نظر داشته، مشاهده کرده و دراین‌باره گفته: «داده‌ها بسیار شبیه به هم هستند.»

محققان از این احتمال که افراد مبتلا به سندرم لارون ممکن است بیشتر از حد متوسط عمر کنند، شگفت‌زده شده‌اند. تابه امروز هیچ یک از این محققان، نشانه‌ای در این رابطه نیافته‌اند، اما امیدوارند که در مقایسه افراد مبتلا به این سندروم با خواهر‌ها و برادر‌های سالم‌شان، نشانه‌ای برای طول عمر بیابند. آگیره دراین‌باره گفته: «در تلاش برای به دست آوردن بودجه برای انجام این مطالعات هستم.»

الهام‌بخشی برای ساخت دارو‌ها

هایم ورنر، متخصص ژنتیک که درباره اثرات محافظتی سندرم لارون در برابر سرطان مطالعه می‌کند، به این نکته اشاره کرده که تلاش‌های کنونی در مسیر کمک به شناسایی ژن‌ها و مسیر‌هایی که ممکن است در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کنند، مهم خواهد بود: «تشخیص این ژن‌ها برای مداخلات تغذیه‌ای یا دارویی در آینده اهمیت زیادی دارد.»

لونگو امیدوار است که نتایج اخیر بتواند در توسعه استراتژی‌های جدیدی در راستای جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در افراد بدون این عارضه باشد، مفید و مؤثر باشد. شاید یک داروی خوراکی برای کاهش سطح IGF-۱ با هدف قرار دادن گیرنده هورمون رشد، راهکار مناسبی باشد. او در این رابطه گفت: «فقط باید متوجه شویم که چگونه می‌توان این کار را با خیال راحت انجام داد تا اوضاع را بدتر نکنیم.»

آگیر اولیورا البته تمایل چندانی به مسدود کردن هورمون‌ها برای تقلید از اثرات مثبت در افراد غیر مبتلا ندارد و معتقد است که این نوع مداخله ممکن است ریسکی و خطرناک باشد.

محققان در عین‌حال قصد دارند تا به مبتلایان به سندروم لارون کمک کنند. لونگو و گوارا آگیره از شرکت‌های داروسازی و دولت اکوادور خواسته‌اند تابه منظور بهبود روند رشد کودکان و نوجوانان مبتلا به این سندروم، IGF-۱ را برای آن‌ها تهیه و فراهم کنند. چرا که برخی تحقیقات حکایت از آن دارد که این فاکتور ممکن است برای افراد مبتلا به کوتاه‌قامتی مؤثر باشد.

محققان همچنین با آغاز آزمایش یک رویکرد غذایی، امیدوارند تا رشد کودکان مبتلا به این سندرم را بهبود بخشد. گوارا آگیره به صورت رایگان به این گروه مراقبت‌های پزشکی ارائه می‌کند. خود او در این‌باره گفته: «آن‌ها هنوز هم هر هفته با یک مشکل جدید به سراغم می‌آیند و خوشبختانه، تعداد آن‌ها زیاد نیست.»

دیگر خبرها

  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • کلسترول خوب برای این افراد مفید نیست
  • وجود کلسترول خوب در بدن برای این افراد مفید نیست
  • جذب ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای بیماران خاص و صعب العلاج در کرمانشاه
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • بیمارستان فوق تخصصی کودکان شرق کشور؛ مرکز کشت حلق بیماران CF
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند