Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، محمدحسن مقدم نیا: نوشتن از سازمان تبلیغات اسلامی خواه‌ناخواه فکر را به اوایل دهه ۶۰ سوق می‌دهد، در بحبوحه پیروزی انقلاب، کشور و در حساس‌ترین مقطع که کشور هرروز با یک موضوع جدید روبرو می‌شد. از مسائل منطقه‌ای، نوسان قیمت نفت، تجارت خارجی، هجوم عراق به مرزهای ایران، تلاش استکبار جهانی برای نابودی انقلاب نوپای ایران به رهبری امام خمینی(ره)، تلاش برای ناامیدی مردم و تفرقه میان گروه‌های مختلف، حمایت منافقان، ترور افراد و شخصیت‌های اثرگذار مانند شهیدان محراب، جدال نفتی برای ورشکستگی ایران از سوی عربستان و متحدانش و ده‌ها مورد دیگر باعث می‌شدند تا ایران اسلامی روزانه با یک مقوله جدید روبرو شود مواردی که هرکدامشان برای براندازی یک حکومت کافی بودند اما دراین‌بین دو رکن اساسی باعث احیای انقلاب و عبور از پیچ خطرناک بحران‌ها بود:

الف: حضور مردم درصحنه‌های مختلف؛ ب: درایت امام خمینی(ره) به‌مثابه کشتی انقلاب؛

مردم پای انقلاب هستند/ دشمنان در کمین

مردم ایران اسلامی حتی یک روز پس از ترور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر کشور با حضورشان در مراسم تشییع پیکر آن‌ها به جهانیان نشان می‌دادند همیشه درصحنه هستند و امام راحل(ره) با سخنانش، اقداماتش، عزل و نصب‌هایش و نافرمان‌هایی مانند تأسیس سپاه و بنیاد مستضعفان و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به‌طور روزمره با توطئه‌های دشمنان مقابله می‌کرد. دراین‌بین اما شرایط فقط مرتبط با اقتصاد و اجتماع نبود بلکه انقلاب نو پای ایران در تیررس افکار و اندیشه‌های مختلف بود.

افکاری که از چپ‌ترین آن‌ها تا بنیادگرایانه‌ترین حالات، در ایران جولان می‌دادند و احسان طبری و کیانوری، تقی ارانی توده‌ای  و ...  که در زمره نظریه‌پردازان چپ‌گرا بودند و پیروانی را به خود جلب کردند و گاهی هم با چهره‌هایی شاخص به بحث و مناظره تلویزیونی می‌پرداختند از سوی دیگر رجوی پس‌ازاینکه می‌دید سهمی در اداره کشور و کابینه ندارد عجولانه و از روی بی‌درایتی و بی‌عقلی حکمی صادر کرد که طرفداران منافقش را به خیابان خواند تا آتش جنگ داخلی را شعله‌ور سازند آتشی که اوجش را فروغ جاویدان نام نهاد و در سال۶۷ با دریای مرصاد مردم ما خاموش و به قهقرا رفت.

حتی این هم پایان کار نبود مارکسیست‌ها، مارکسیست لنینیست‌ها، کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، سوسیال‌دموکرات‌ها، حزب توده که توانسته بود طرفداران پرشماری را در کشور داشته و حتی نشریه سازمانی خود را نیز منتشر کند، سازمان مجاهدین خلق و ده‌ها گروه و فرقه دیگر همگی در برابر حزب اسلامی و انقلابی ایستادند که در آن طرفداران انقلاب حضور داشتند حتی برخی مانند کامران غضنفری تحلیلگر کیهان نهضت آزادی را نیز با این گروه‌ها در مقابل انقلاب می‌داند.

تمام این‌ها نشان می‌دهد که اوضاع در ابتدای انقلاب چگونه بود و مردم دچار چه سردرگمی‌شده بودند، جنگ باید مدیریت می‌شد، نفتی که با هزاران سختی دور از تیررس بعث سالم به تانکر منتقل می‌شود، می‌بایست فروخته می‌شد آمپاست قیمت‌ها، کاهش شدید قیمت نفت از سوی عربستان برای به‌زانو درآوردن ایران باید مدیریت می‌شد از سوی دیگر نباید غائله بنی‌صدر دوباره اتفاق می‌افتاد تمام این‌ها یک نسخه شفابخش داشت ...امام خمینی(ره).

باید کاری کرد/ امام راهگشایی می‌کند

در این‌ آشفته‌بازار شرایط سیاسی و فرهنگی اما امام خمینی(ره) که به دنبال تحقق انقلاب فرهنگی به سمت ایران اسلامی بود سخت‌ترین دوران را از ابتدای سال ۵۹ تا تابستان سال ۶۰ می‌گذراند. این در حالی است که ایشان از همان ابتدا تصمیم را گرفته بود... باید کاری می‌شد باید تکلیف مردم با گروه‌ها مشخص می‌شد...

در نخستین روزهای تابستان ۶۰ که قرار بود آبستن حوادث فراوانی شود ... باید با اندیشه‌های التقاطی مقابله می‌شد از سویی آزادی دینی، اندیشه و تفکر نیز بر پایه مردم‌سالاری دینی می‌بایست محفوظ می‌ماند حتی حق ترویج دین برای اقلیت‌های دینی نیز برجا و حتی در مفاد قانون اساسی نیز دیده‌شده بود پس امام با همان هوش همیشگی به اقدامی دست زد که از آن به صدور فرمان تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی تعبیر می‌شود فرمانی که بر پایه تفکر اسلامی امام یعنی عدم اتخاذ سیاست‌های مقابله‌ای با تفکرات سیاسی بلکه ترویج دین اسلامی ناب محمدی(ص)، تبیین انقلاب اسلامی، حاکمیت دینی و اسلامی در تشیع و اندیشه‌های ناب اسلامی به‌حساب می‌آمد تا در آن جذابیت‌های تشیع آن‌چنان به نمایش گذاشته شود که دیگر تفکرات تحت تأثیر قرارگرفته و دعوت شوند. این هوشیاری برای اتحاد جامعه ازنظر فرهنگی، تبیین اسلام ناب و تشیع و فرهنگ دینی در کنار سبک زندگی اسلامی نیازمند ایجاد سازوکاری بود که سازمان تبلیغات اسلامی نام داشت.

از سوی دیگر در اوایل انقلاب و پس از خروج شاه به‌هم‌ریختگی در سبک زندگی مردم می‌طلبید تا رسم و خط و مشی واحدی برای سبک زندگی اسلامی بر پایه سیره ائمه اطهار(ع) و مدل ایرانی آن‌ها با توجه به سنت‌های کهن، به مردم ارائه شود به‌عبارت‌دیگر یکی از نخستین مأموریت‌های سازمان تبلیغات اسلامی، ترجمه و تفسیر سبک زندگی اسلامی از تعالیم دینی و سیره ائمه(ع) به زندگی روزمره قرن بیستمی بود این نخستین رسالت سازمان نام بود رسالتی به نام تبیین اندیشه اسلامی...

سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت مسائلی مانند سبک زندگی اسلامی، حجاب، حاکمیت دینی، تبلیغ حکیمانه دین، اجرای مراسم و آئین‌های دینی و مذهبی و ده‌ها مورد دیگر در زمره رسالت‌های این نهاد قرار گرفت اما هنوز فاصله تهران تا روستاها و شهرهای دورتر در استان‌های محروم زیاد بود لذا تأسیس ۲۰ اداره کل در فاز نخست در دستور کار تبلیغات اسلامی و در رأس برنامه‌ای شش‌ساله قرار گرفت تا برکات انقلاب اسلامی به روستاهایی برسد که هیچ بهره‌ای از پول هنگفت نفت شاهنشاهی نبرده و در عین فقر می‌زیستند روستاهایی که حتی برای تدفین امواتشان نیز به مشکل برمی‌خوردند درنتیجه سازمان تبلیغات وارد فاز دوم خود شد یعنی ترویج اندیشه اسلامی ...

سال‌ها گذشت/ امروز فتح قله خدمت‌رسانی

سال‌ها از آن زمان می‌گذرد امروز قریب به ۸۰ خانه عالم فقط در استان سمنان وجود دارد روحانیان در جای‌جای استان حضور دارند روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای روحانی هستند نماز جماعت و فرایض دینی در سوناها طرفداران بسیاری دارد خانه‌های قرآن روستایی و شهری فراوان هستند حافظان قرآن کریم بیش از ۳۰ برابر ۴۰ سال پیش شده‌اند و برکات انقلاب در بندبند آجرهای روستاهای مناطق محروم دیده می‌شود این امر مرهون اندیشه تابناک امام خمینی(ره) است و مقوله‌ای که امروز شکرانه آن را سالگرد تأسیس تبلیغات اسلامی می‌کنیم.

اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در سال‌های اخیر نیز با همان نگرش یعنی تبلیغ حکیمانه دین مبین اسلام در شهرستان‌های تابعه با اعزام مبلغان بومی و غیربومی در طول سال نسبت به برگزاری مراسم دینی و ملی اقدام ورزیده است از سوی دیگر این نهاد با زیرمجموعه‌های خود مانند روحانیان اعزامی، مستقر و طرح هجرت، مداحان، تشکل‌های دینی، هیئات مذهبی، رسانه‌های دیجیتال و نوشتاری، رابطان طرح‌های اوقات فراغت، خانه قرآن شهری و روستایی و موارد دیگر در طول سال سعی دارد تا در محروم‌ترین نقاط از زمان‌آباد خارتوران تا غربی‌ترین مناطق استان به مردم ارائه خدمت کند.

ده‌ها هزار نفر روز اعزام مبلغ در مناسبت‌هایی مانند اعیاد سعید قربان، فطر، غدیر و ...، ماه رمضان، محرم، صفر، شعبان، مراسمی مانند اعتکاف، راهیان نور و همچنین برنامه‌هایی مانند اوقات فراغت، تلاوت قرآن کریم، تربیت حفاظ و مربیان قرآنی، آموزش اصناف و مربیان مهدهای کودک و ده‌ها زیرشاخه دیگر که در طول سال باوجود نیروی انسانی اندک اما با توان مضاعف و تلاش گسترده گوشه‌ای از اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی است.

بسیاری از روستاهای استان سمنان در دوران پیش از انقلاب اسلامی دچار سختی‌های فراوانی بودند حتی فقدان روحانی ۲۰ روستای یک منطقه مانند خارتوران بیارجمند مردم را دچار مشکل کرده بود تا جایی که حتی در نبود روحانی اگر کسی وفات می‌کرد می‌بایست پیکرش تا آمدم روحانی و انجام مراسم ویژه تدفین می‌ماند، تمام این‌ها امروز به برکت انقلاب اسلامی، نگاه روشن و فکر باز امام راحل(ره) به خاطراتی دور تبدیل‌شده‌اند و امروز بسیاری از روستاهای استان دارای روحانی هستند، از سوی دیگر امام در تغییر نگرش این مردم تأثیرگذاری بسزایی داشت، امروز وقتی در میان مردم روستاهای محروم می‌روی در کنار مسائل عمرانی مانند خانه بهداشت و مدرسه و راه و ابنیه، مطالبه حضور روحانی را نیز دارند و این نشان می‌دهد که مردم تا چه اندازه به این باور رسیده‌اند که می‌بایست با معنویات، نشاط زندگی را افزایش داد.

درنهایت باید گفت این‌ها همه از دستاوردهای انقلاب اسلامی است،  سالروز تأسیس تبلیغات اسلامی شاید هرسال بهانه‌ای باشد برای خسته نباشید به مردان بزرگی که درراه تبلیغ حکیمانه دین مبین اسلام می‌کوشند.

کد خبر 4327728

منبع: مهر

کلیدواژه: امام خمینی ره انقلاب اسلامی ایران تبلیغات اسلامی سمنان سمنان مبلغان دینی گرگان بوشهر شهرکرد مشهد شیراز عید سعید فطر خبرگزاری مهر کرمانشاه یاسوج بیرجند خرم آباد تبریز مواد مخدر سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۸۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حبیب الله غفوری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه و محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه طی پیام تسلیتی ماموستا فخری امام جمعه سابق جوانرود را از علمای پیشتاز در تبیین حقایق انقلاب دانستند.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

إنّا لله و إنّا الیه راجعون

خبر رحلت امام‌جمعه سابق شهر جوانرود، عالم وارسته و فاضل ارجمند مرحوم مغفور حاج ماموستا ملأ احمد فخری (رحمةالله‌علیه) موجب تاثّر و تألم این‌جانبان گردید.

آن مرحوم از جمله عالمان فرهیخته، انقلابی، اخلاق‌مدار و بصیر بود که با روحیه مردمداری و تواضع، نقش بزرگی در وحدت و همدلی مردم منطقه و مقابله با توطئه‌های بدخواهان و ضدانقلاب ایفا نمود.

ایشان ۴۴ سال در سنگر امامت جمعه جوانرود به اسلام، مردم و انقلاب اسلامی خدمت کرد و همواره در تبیین حقایق و معارف اسلام و انقلاب اسلامی از علمای پیشتاز بود.

این‌جانبان درگذشت این شخصیت ارزشمند را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)، مردم مؤمن و انقلابی استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود بخصوص شاگردان و خانواده محترم ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند حکیم علو درجات برای آن عالم بصیر و صبر و اجر برای عموم بازماندگان مسألت می‌نمائیم.

کد خبر 6088605

دیگر خبرها

  • نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • چگونه با وجود محدودیت ها در گوگل تبلیغ کنیم؟
  • تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
  • آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی: روحانیت فقط به عبا و عمامه نیست/ اشتباه عالِم مانند اشتباه فرد عادی نیست، عده‌ای را منحرف می کند/ روحانی واقعی برای تربیت دینی و انسانی باید تلاش و تبلیغ کند‌
  • عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست