Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - گرگان – ايرنا – مديرعامل شرکت آب منطقه اي گلستان گفت: نجات خليج گرگان از تهديد خشکي بيشتر با تهيه طرح جامع و اجرايي شدن آن دست يافتني است.

علي نظري روز يکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ايرنا در خصوص آخرين اقدامات براي نجات خليج گرگان اظهار کرد: از سال قبل کارگروه نجات خليج گرگان با حضور استان هاي گلستان و مازندران و کارشناسان مرتبط محيط زيست کشور فعال و مقرر شده مطالعه نجات خليج گرگان و تالاب ميانکاله در دو بخش مطالعات شناسايي و ارزيابي راهکارهاي اضطراري و مطالعات جامع انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: اکنون مطالعه لايروبي دو کانال جريان آب `خزيني` و `چپاقلي` به خليج گرگان انجام و اجراي آن در قالب طرح اضطراري هفته گذشته در تهران نهايي شده است.
به گزارش ايرنا مطالعات اضطراري در يک دوره کوتاه مدت جهت ارائه برنامه اقدامات فوري مقابله با بحران انجام و مطالعات جامع به صورت تفصيلي با در نظر گرفتن تمامي جوانب طرح اعم از اثرات زيست محيطي، اجتماعي، اقتصادي، حقوقي و به همراه نمونه برداري و پايش کمي و کيفي در دوره يکساله انجام شود.
گرگان تنها خليج درياي خزر در محدوده جغرافيايي ايران و استان گلستان بوده که به دليل پسروي زياد آب و ناتواني در اجراي طرح هاي مناسب و کارشناسي، فاصله چنداني با خشکي کامل ندارد.
اين خليج در سال 1354 به همراه تالاب ميانکاله و لپوي زاغمرز (درگلستان ومازندران) به‌ عنوان نخستين مجموعه تالاب بين‌المللي جهان در فهرست تالاب‌هاي کنوانسيون رامسر به ثبت رسيد تا ثابت شود نه فقط اين خليج، بلکه نواحي اطراف آن شامل شبه جزيره ميانکاله (پناهگاه حيات‌وحش) و تالاب بين‌المللي گُميشان يک مجموعه ارزشمند زيست ‌محيطي است.
خليج چهار هزار هکتاري گرگان يکي از بزرگ‌ترين مخازن آب شيرين متصل به درياي خزر نيز است و تداوم زندگي بسياري از جانداران در بزرگ‌ترين درياچه زمين به اتصال اين خليج با دريا وابسته است؛ خليجي که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم مي‌کند و فعالان و مسوولان محيط ‌زيست معتقدند که با ادامه روند کنوني تبديل به نسخه ديگري از درياچه اروميه مي شود.
عمق خليج گرگان که در برخي نقاط به حداکثر سه متر مي‌رسيد، اينک دراثر رسوب‌گذاري به 1,5 متر کاهش پيدا کرده است و به‌همين‌دليل به‌سرعت به سمت نابودي پيش مي‌رود.
خليج گرگان از لحاظ موقعيت جغرافيايي در جنوب شرقي درياي خزر و در حوزه شهرستان هاي بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کيلومتر طول و حداکثر 12 کيلومتر عرض برخوردار بوده و داراي امتداد شرقي – غربي است.
اين خليج از لحاظ اقتصادي و اکولوژيکي داراي اهميت بالا و به عنوان مرکزي تفريحي و شيلاتي مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش هاي تکثير آبزيان، ماهيان استخواني و ماهيان غضروفي و جذب پرندگان مهاجرزمستاني نقش مهمي دارد.
*ممانعت از حفر 472حلقه چاه غيرمجاز در گلستان
معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي گلستان روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که از حفر 472 حلقه چاه غيرمجاز جديد در سطح استان توسط گروه هاي نظارت اين شرکت ممانعت شد.
به گزارش ايرنا سيد محسن حسيني افزود: اين گونه چاه ها بيشتر در ساعت هاي غيراداري، روزهاي تعطيل و شب ها حفر مي شود.
وي اضافه کرد: همچنين 440 حلقه چاه غيرمجاز در سطح استان شناسايي و به مراجع قضايي براي برخورد قانوني ارسال شده است.
معاون آب منطقه اي گلستان از پلمب 26حلقه چاه غيرمجاز از ابتداي امسال نيز خبر داد و افزود: سال گذشته 120 حلقه چاه غيرمجاز پلمب شده است.
حسيني؛ تعداد چاه هاي غيرمجاز در سطح استان را 16 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: اين تعداد 40 درصد چاه هاي موجود در استان بوده و 13 درصد برداشت آب را انجام مي دهند.
به گفته وي؛ بيشتر چاه هاي غيرمجاز در سطح استان کم عمق و با توان برداشت محدود بوده ولي براي رفع مشکلات خشکسالي بايد از فعاليت آنها ممانعت شود.
وي برنامه سال جاري را تعيين تکليف 7هزار حلقه از چاه هاي غيرمجاز اعلام کرد.
حسيني همچنين گفت: در گلستان 2هزار و 799کيلومتر طول رودخانه وجود دارد که 650کيلومتر آن از داخل شهرها و روستاهاي استان عبور مي کند.
به گفته وي؛ نقشه برداري و مطالعه حد بستر رودخانه يکي از اقدام ها در اين حوزه است.
وي اضافه کرد: از يکهزار و 180 فقره تخلف در حوزه رودخانه هاي استان 30 مورد به مراجع قضايي براي برخورد ارجاع شده و مابقي در دست پيگيري است.
6204/1648
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۲۲ سوارکار در مسابقات پرش با اسب در گرگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان محمود شیرنگی رئیس هیئت سوارکاری گرگان گفت : در این مسابقات یک روزه بیست و دو سوارکار در سه رده تمرینی ، مبتدی و رده اسب ترکمن در باشگاه سوارکاری هیرکان رقابت کردند.

او افزود : قرار است تا پایان سال هفت دوره مسابقه پرش با اسب دیگر برگزار شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نیاز گلستان به ساخت ۶ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای
  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • برگزاری دومین دوره مسابقات اسکواش «گرگان‌جونیور» در گلستان
  • فعالیت پایلوت ۸ خانه محیط زیستی در گلستان
  • پیش بینی افزایش نسبی و تدریجی دما در استان گلستان
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • طرح جهادی به صرف لبخند در گرگان برگزار شد
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • رقابت ۲۲ سوارکار در مسابقات پرش با اسب در گرگان