Web Analytics Made Easy - Statcounter

۷۶ درصد مخاطبان ماه رمضان تلویزیون دیده‌اند و آمار ۸۳ درصد مربوط به نیمه اول ماه رمضان است؛ شبهه‌های که در رسانه‌ها مطرح کردند اصلا کارشناسی و علمی نیست. ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ فرهنگی تلویزیون ، سینما و تئاتر نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا قرار بود در معاونت پژوهشی رسانه ملی حسین رضی معاون پژوهش سازمان صدا و سیما حضور پیدا کند و درباره فرآیند نظرسنجی و آمارهای دقیق و شبهه‌هایی که در این راستا ایجاد شده بود با خبرنگاران سخن بگوید که به دلیل بیماری نتوانست در این نشست حضور پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی طلوعی رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار این رسالت را برعهده گرفت؛ او به آخرین یافته‌های گروه پژوهشی  تحقیقاتی رسانه ملی در دهه آخر رمضان اشاره کرد و گفت: طبق آخرین یافته‌ها 76 درصد در ماه رمضان برنامه‌ها و سریالهای تلویزیونی ما را دیدند و 23.7 هم از تلویزیون استقبال نکردند. این آمارها نشان می‌دهد مخاطب ما به طور متوسط دو ساعت و 27 دقیقه در شبانهروز پای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بوده و در این بین پربینده‌ترین برنامه تاکشویی اختصاص به ماه اصل دارد که 55.5 در سطح بیننده داشته است. خندوانه با توجه به پخش 13 قسمت در ماه رمضان رده دوم پربیننده‌ترین ویژه‌‌برنامه تلویزیونی را از آن خود کرده است. 30 ردصد از برنامه تعزیه‌خوانی و 23.5 درصد به تماشای سخنرانیهای مذهبی استقبال کردند. همچنین برنامه‌های استیجی هم آمار نسبتا مطلوبی برجای گذاشت که در بین آنها جشن رمضان به عنوان پربیننده‌ترین برنامه انتخاب شد.

طلوعی رهایم نکن را پربیننده ترین سریال رمضان 97 دانست و اضافه کرد: سریال رهایم نکن ساخته محمدمهدی عسگرپور با آماری بالغ بر 40.8 درصد مخاطب به عنوان پربیننده‌ترین و بچه‌مهندس و انتصاب 31.2 درصد در رده دوم و سر دلبران هم 27.3 درصد بیننده داشته است. پارامتری مانند حضور بازیگردان، کارکردهای دینی و اخلاقی، داشتن قصه وداستان و همچنین توجه به موسیقی متن سریال نیز حائز اهمیت بوده است.

از میان بیننده‌ها زنان بیشتر از مردان پای تماشای برنامه تلویزیونی نشستند و از میان گروه‌های سنی نیز نوجوانان و افراد با تحصیلات بیشتر از سایر گروه‌ها برنامه‌های تلویزیونی را دنبال کردند.

وی سریال پایتخت 4 را پربیننده‌ترین سریال بازپخش شده تلویزیون دانست و گفت: با توجه به پخش برنامه‌ها و سریالهای تولیدی ماه مبارک رمضان آی‌فیلم با بازپخش سریال پایتخت 4 گوی سبقت را به خود ا ختصاص داد و این سریال بازپخش شده با آماری بالغ بر 50 درصد بیننده نشان داد که مخاطب کماکان از سریالهای گذشته طنز تلویزیونی استقبال چشمگیری دارد.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در پاسخ به پرسش خبرنگار فرهنگی تسنیم درباره آمار 83 درصدی استقبال مخاطبین از برنامه تلویزیونی رمضان که چندی پیش معاون سیمای رسانه ملی در رسانه‌ها مطرح کرده بود، تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان و منتقدین رسانه در مقالات و گزارشهای خود این آمارها را زیر سوال بردند و اعلام کردند که تلویزیون ما با یک ریزش شدید مخاطب مواجه است و به هیچ وجه این آمارها مصداقی ندارد. در پاسخ به این شبهه‌هایی که در رسانه‌ها ایجاد شد باید بگویم که هیچکدام کارشناسی شده و علمی نبودند، چرا که مرکز پژوهش سنجش افکار ما جزء نظام‌مندترین،قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین مرکز افکارسنجی به شمار می‌رود که حدود 12 هزار پرسشگر در سراسر کشور با انگیزه، آموزش دیده و علمی این پژوهش میدانی را انجام داده‌اند، ما امروز ادعا داریم که علمی‌ترین، کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین پایش‌های نظرسنجی‌ها را در داخل کشور انجام می‌دهیم و در مقایسه با آمارهایی که دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی درباره تلویزیون ایران اعلام می‌کنند ما همواره درصدهایی پایین‌تر از آن رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم. نمونه بارز دقت و تبحر در اعلام آمار از سوی مرکز پژوهش صدا و سیما پیش‌بینی اقبال نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر بود. که بعد از تخمین وزارت کشو ربرای خیلی از نهادها این دقت روشن شد.

وی با اشاره به اینکه در سانه‌ها می‌بینیم که می‌گویند آمارهایی به مدیران رسانه ملی ارائه می‌دهیم که با واقعیات همخوانی ندارد، تاکید کرد: ما همیشه در مرکز پژوهش صدا و سیما به دنبال کار عالمانه و عاری از پز ویترینی بوده‌ایم، چون یافته‌های این مرکز داخلی است و شاید هم به همین دلیل بعضا مخاطب ما با این نوع پژوهشها و تحقیقات که به صورت نمونه‌گیری‌های تصادفی قابل تامین انجام می‌شود آشنا نبوده‌اند. باور ما این است که دقیق‌ترین آمار را به تناسب گستره جغرافیایی و قدمت 51 ساله‌ای که این مرکز دارد تاکنون ارائه داده‌ایم و هیچکدام از دستگاه‌های افکاربندی داخلی و خارجی توان مخاطب شناسی را به اندازه صدا و سیما نداشته و ندارد.

طلوعی در پایان با بیان اینکه ریزش مخاطبی که برخی به آن اشاره می‌کنند خاطرنشان کرد: روند 30 ساله افکارسنجی ما نشان می‌دهد تقریبا با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجه هستیم و این ریزش مخاطبی که برخی به آن اشاره می‌کنند، معنادار نیست؛ چرا که اگر به وضع سریالهای ما در سالهای گذشته نگاه کنیم وضعیت خوبی به لحاظ وجود مخاطب در تلویزیون داشته‌ایم. البته شاید فقدان برنامه و یا سریال طنز در رمضان 97 به بخشی از مخاطبینی که تلویزیون ندیدند را تحت‌الشعاع خودش قرار می‌دهد. اینکه مدتی است برخی شبهه‌ای ایجاد کرده‌اند که آمار صدا و سیما از تلفن‌هایی که مرکز 162 انجام می‌شود، بدانند که پژوهشهای ما میدانی است و اصلا چنین اقداماتی مبنای نظرسنجی ما نیست.

انتهای پیام/

 

 

R1515/P1356/S4,34/CT11 واژه های کاربردی مرتبط رسانه ملی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رسانه ملی رسانه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۹۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ تکراری انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

به گزارش "ورزش سه"، پاری سن ژرمن چهارشنبه‌شب با درخشش کیلیان امباپه و عثمان دمبله که هر کدام دو گل به ثمر رساندند و موفق‌ به ثبت دبل شدند، لوریان را ۴-۱ شکست داد و یک گام دیگر به قهرمانی لیگ یک نزدیک‌تر شد. لوئیز انریکه در نشست خبری پس از بازی به سوالاتی در مورد پیروزی پرگل، برنامه‌های تیم برای هفته‌های آینده و شرایط امباپه پاسخ داد‌.

پیروزی امروز؟
از بازی لذت بردم. بدون استرس بازی را دیدم و می‌توانستید ببینید که بر بازی مسلط هستیم.‌ فکر می‌کنم تیم در بازی‌های اخیر نشان داده که برای بازی در هر رقابتی آماده است.

برنامه‌تان برای بازی‌های بعدی؟
فعلاً قرار است به پاریس برگردیم. با این احساس که وظیفه خود را انجام داده‌ایم سوار هواپیما می‌شویم. این تیم امر‌وز با تغییراتی در تیم و ادغام جوانان بهترین نسخه خود را ارائه داد. در مورد برنامه‌ها بعدا سخن می‌گوییم و الان فقط می‌خواهیم ریکاوری کنیم و به استقبال بازی بعد برویم.

بزرگ‌ترین افتخار شما در این فصل؟
مثل مدرسه تا زمانی که سال تحصیلی را تمام نکنید، نمی‌توانید نمره نهایی خود را بگیرید. اما ما برای هر چیزی آماده‌ایم و برای اهداف نهایی خواهیم جنگید.

قهرمانی در لیگ فرانسه قطعی است؟
به این موضوع فکر نمی‌کنم. البته که ما خوشحالیم اما هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم. تیم باید متمرکز بماند.

درخشش دمبله و امباپه؟
آنها آماده‌اند. مانند بقیه تیم. می‌خواهند تمام تلاش‌شان را انجام دهند که فصل را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند. نتیجه‌اش را در بازی امروز دیدید.

تغییری در نظر امباپه برای جدایی رخ نداده؟
یک بار دیگر از من این سوال را پرسیدید. هر روز می‌پرسید. تعجب نکردم که این را پرسیدی. من باز هم همین پاسخ را می‌دهم، تا زمانی که امباپه علنی صحبت نکند، من صحبت نخواهم کرد. من فقط سعی می‌کنم از همه بازیکنانم بهترین نتیجه را بگیرم.

دیگر خبرها

  • رستگاری به افق فلسطین
  • تقدیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • پاسخ تکراری انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!
  • نخستین اظهار نظر اسماعیلیان در مورد سریال رمضانی الحشاشین
  • چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • جشنواره شهر رمضان برای برنامه‌های دیگر پایتخت الگو است
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • عوامل ویژه برنامه‌های قرآنی در ماه رمضان تجلیل شدند