Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:14:09 GMT

خلیج گرگان با تهیه طرح جامع از خشکی رها می شود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۳۹۳۳۷

خلیج گرگان با تهیه طرح جامع از خشکی رها می شود

گرگان – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: نجات خلیج گرگان از تهدید خشکی بیشتر با تهیه طرح جامع و اجرایی شدن آن دست یافتنی است.

علی نظری روز یکشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین اقدامات برای نجات خلیج گرگان اظهار کرد: از سال قبل کارگروه نجات خلیج گرگان با حضور استان های گلستان و مازندران و کارشناسان مرتبط محیط زیست کشور فعال و مقرر شده مطالعه نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش مطالعات شناسایی و ارزیابی راهکارهای اضطراری و مطالعات جامع انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اکنون مطالعه لایروبی دو کانال جریان آب 'خزینی' و 'چپاقلی' به خلیج گرگان انجام و اجرای آن در قالب طرح اضطراری هفته گذشته در تهران نهایی شده است.
به گزارش ایرنا مطالعات اضطراری در یک دوره کوتاه مدت جهت ارائه برنامه اقدامات فوری مقابله با بحران انجام و مطالعات جامع به صورت تفصیلی با در نظر گرفتن تمامی جوانب طرح اعم از اثرات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و به همراه نمونه برداری و پایش کمی و کیفی در دوره یکساله انجام شود.
'خلیج گرگان' تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده که به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.
این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (درگلستان ومازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی که حالا با مشکلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌کند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند که با ادامه روند کنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر سه متر می‌رسید، اینک دراثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر کاهش پیدا کرده است و به‌همین‌دلیل به‌سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.

*ممانعت از حفر 472حلقه چاه غیرمجاز در گلستان
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان نیز روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که از حفر 472 حلقه چاه غیرمجاز جدید در سطح استان توسط گروه های نظارت این شرکت ممانعت شد.
به گزارش ایرنا سید محسن حسینی افزود: این گونه چاه ها بیشتر در ساعت های غیراداری، روزهای تعطیل و شب ها حفر می شود.
وی اضافه کرد: 440 حلقه چاه غیرمجاز نیز در سطح استان شناسایی و به مراجع قضایی برای برخورد قانونی ارسال شده است.
معاون آب منطقه ای گلستان از پلمب 26حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال نیز خبر داد و افزود: سال گذشته 120 حلقه چاه غیرمجاز پلمب شد.
حسینی؛ تعداد چاه های غیرمجاز در سطح استان را 16 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: این تعداد 40 درصد چاه های موجود در استان بوده و 13 درصد برداشت آب را انجام می دهند.
به گفته وی؛ بیشتر چاه های غیرمجاز کم عمق و با توان برداشت محدود بوده، ولی برای کاهش آسیب ها و مشکلات خشکسالی باید از فعالیت آنها ممانعت شود.
وی؛ برنامه سال جاری را تعیین تکلیف 7هزار حلقه از چاه های غیرمجاز اعلام کرد.
حسینی همچنین گفت: رودخانه های گلستان 2هزار و 799کیلومتر طول دارد که 650کیلومتر آن از داخل شهرها و روستاهای استان عبور می کند.
به گفته وی؛ نقشه برداری و مطالعه حد بستر رودخانه یکی از اقدام ها در این حوزه است.
وی اضافه کرد: از یکهزار و 180 فقره تخلف در حوزه رودخانه های استان 30 مورد به مراجع قضایی برای برخورد قانونی ارجاع شده و مابقی در دست پیگیری است.
6204/1648

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آب منطقه اي خليج گرگان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۳۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، این نشست تخصصی روز چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403 با حضور مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان، مدیران پایگاه‌های ملی میراث‌فرهنگی، مدیران ادارات شهرستانی و کارشناسان میراث‌فرهنگی در محل کاخ‌موزه گرگان برگزار شد.نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی ازجمله فرونشست، سیل، زلزله و... با سخنرانی دکتر حامد رضایی هیئت‌علمی دانشگاه گلستان برگزار شد. شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با عنوان «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» انتخاب شده است و ایکوموس(شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث‌فرهنگی در سراسر جهان) به کشورها توصیه کرده که دراین‌باره برنامه‌های خود را ارائه دهند.برگزاری تورهای معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی، برگزاری سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و وبینارهای آموزشی از اهم برنامه‌ها به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در استان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری نخستین همایش روز ملی گندم و نان در گرگان
  • تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در گرگان
  • تجمع طلاب و اساتید جامعه المصطفی گرگان در حمایت از عملیات وعده صادق
  • قدردانی طلاب و اساتید جامعه المصطفی گرگان از اقدام نیرو‌های مسلح در انجام عملیات وعده صادق
  • گشتی در چهارشنبه بازار گرگان
  • برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان
  • جمهوری اسلامی ایران اکنون در قله قدرت نظامی است
  • جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود
  • هفت چالش مهم مرکز استان گلستان از زبان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر گرگان