Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@11:49:31 GMT

مارلیک شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۰۰۶۶

مارلیک شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان

‍‍‍‍‍‍

گزارش تسنیم از برپایی نمایشگاه "مارلیک، شکوه فرهنگ عصر آهن گیلان" در موزه رشت. ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، نمایشگاه "مارلیک" با مروری بر آثار هنری فرهنگ‌های شاخص عصر آهن گیلان که بصورت باشکوهی در یافته های باستان شناختی محوطه باستانی مارلیک تجلی یافته در محل موزه رشت به بازدید عموم گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تپه مارلیک در 14 کیلومتری شمال شرقی شهر رودبار و در حاشیه شمالی روستای نصفی، در دره زیبای گوهر رود قرار گرفته و مردم روستای نصفی این تپه باستانی را به نام مالک پیشین محل، "چراغعلی تپه" می‌نامند.

تپه مارلیک بستر صخره‌ای دارد که در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد در فاصله بین این تخته سنگها آرامگاه‌هایی ایجاد شده و در این گورستان باستانی، گورهای بزرگ با دیوارهای لاشه سنگی کشف شد که حاوی انبوهی از هدایای تدفینی ارزشمند بود.

این هدایای تدفینی شامل 2 هزار و 500 قلم شی است که بزرگترین مجموعه اشیای تدفینی کشف شده از گورستانی باستانی در تمام غرب آسیا قلمداد می‌شود که در حفاری‌های دهه 1340 خورشیدی به‌دست آمد.

در پی حفاری‌های غیرمجاز، یک هیئت باستان‌شناسی به سرپرستی عزت الله نگهبان از سوی اداره کل باستان‌شناسی ایران عازم منطقه رودبار شدند و توانستند در منطقه رحمت آباد ، پنج تپه باستانی به نام‌های پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه(مارلیک) را در دره گوهررود شناسایی کنند.

با حفر گمانه آزمایشی در مارلیک آثار ارزشمندی همچون مجسمه‌های مفرغی، دکمه‌های طلا و ظروف زرین و سیمین، نوید دستیابی به آثاری از یک تمدن درخشان داد و تلاش‌های این گروه باستان‌شناسی ادامه یافت.

در طی این کاوش 14 ماهه پیوسته تا پاییز 1341، تعداد 53 آرامگاه باستانی کشف و در تمام آرامگاه‌ها انبوهی از اشیای هنری و انواع رزم افزارها پیدا شد و نشان از این داشت که این محل آرامگاه نخبگان و حکمرانان محلی است و "گورستان سلطنتی" نامیده شد.

تحلیل‌های گونه‌شناختی بیشتر بر اشیای حاصل از کاوش مارلیک و محوطه‌های باستانی دیگر در گیلان نشان داد بیشتر گورهای مارلیک در نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد ایجاد شده ولی تعدادی از این گورها در سده های بعد باز شده و برای تدفین مجدد مورد استفاده قرار گرفته است.

فراوانی رزم افزار در گورها، وجود پیکرک‌های کمانداران، سواران، مجسمه گردونه چهارچرخ و تدفین‌های اسب در این گورستان، تعلق این مکان به یک جامعه جنگاور را  نشان می‌دهد که به احتمال زیاد جزء طبقه حاکم هندوایرانی بوده‌اند.

با دوربین خبرگزاری تسنیم به موزه رشت رفتیم تا با جنبه‌های دیگری از تاریخ درخشان گیلان زمین و شکوه فرهنگ عصر آهن این سرزمین آشنا شویم.

کارشناس موزه شهر رشت در قاب دوربین تسنیم از آثار ارزشمند به‌دست آمده از مارلیک گفت: قدمت آثار کشف شده در تپه مارلیک روستای نصفی شهر رودبار که در حفاری‌های سال‌های 1340 و 41 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است به 3 هزار و 500 سال قبل از میلاد تا هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد.

صدیقه شعبانی با بیان اینکه جام‌های یافت شده مثل جام مارلیک با ارتفاع 18 سانتی متر و 316 گرم طلای خالص جنبه آیینی داشته است اظهار داشت: روی آن جام 2 گاو بالدار که نماد خدای باروری و زایش است و از درخت زندگی در حال محافطت است نقش بسته است.

وی با اشاره به جام دیگری که نقش روی آن برجسته شده است گفت: اسب مورد قداست بوده و در قدیم با مردگان دفن می‌شد و حتی اسب به قدری ارزشمند بود که پسوند نام‌ها به اسب ختم می‌شد همچون طهماسب، گرشاسب و روی سنگ قبرهای دوره اسلامی نقش اسب را می‌بینیم.

شعبانی با تاکید بر اینکه اشیای دیگری مثل ریتون‌ها که به شکل حیوان هستند و هر کدام سنبل یک خدا بودند در این مجموعه آثار دیده می‌شود تصریح کرد: گاو کوهان‌دار که سنبل خدای هوا بوده و گوزن که قداست خاصی داشت در این موزه به نمایش درآمده است.

این کارشناس موزه با اشاره به دیگر جام‌های موجود در موزه که ظروف تدفین بودند و با آب مقدس جهت شستشوی مردگان مورد استفاده قرار می‌گرفتند گفت: نقش عقاب که نماد جاودانگی است و ماهی که نماد فراوانی محسوب می‌شد روی بدنه جام‌ها به چشم می‌خورد.

شعبانی خاطرنشان کرد: ظروف کاربردی همچون شیرمک‌ها برای کمک به مادران جهت تغذیه اطفال و وسایل زینتی و سربندها که نقش خورشید دارند از دیگر آثار یافت شده در این منطقه است.

این کارشناس موزه عنوان کرد: ابزار جنگی از جنس مفرغ که آلیاژی ترکیبی حاصل قلع و سرب بودند و سرگرزها با نقش حک شده انسان روی آن از اشیای شگفت‌انگیز دست‌ساخته انسان‌های هنرمند آن دوره زمانی در گیلان است.

مدیر موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی رشت نیز به خبرنگار تسنیم گفت: 57 سال از کشف یافته‌های ارزشمند باستان‌شناسی مارلیک می‌گذرد و برای نخستین بار مجموعه‌ای شامل 59 اثر زرین، سیمین، سفالی و فلزی از تهران به موزه رشت منتقل شد و به همراه 60 اثر دیگر در نمایشگاه مارلیک به نمایش عموم گذاشته شد.

نسرین قوامی بیان کرد: از اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه مارلیک معرفی تاریخ و تمدن غنی گیلان زمین به مردم و به نمایش گذاشتن آثار کشف شده از این استان است که در موزه های دنیا به نمایش درآمده است.

مدیر موزه باستان‌شناسی و مردم شناسی رشت اظهار داشت: مجموعه مارلیک سفرهای مختلفی به کشورهای آلمان، فرانسه، ژاپن و چندین کشور دیگر داشته و به زودی این آثار در کشور هلند به نمایش در می‌آید.

قوامی خاطرنشان کرد: از اهداف دیگر برپایی نمایشگاه مارلیک این است که به مسئولان استان بگوییم موزه رشت با دارا بودن 40 هزار شی نیازمند فضای بزرگتری است تا موزه‌ای در شأن مردم گیلان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آثار فلزی، سفالی، زرین، مهرها و مجموعه سکه‌های موزه رشت می‌توانند خود به‌طور اختصاصی مجموعه موزه‌های مستقلی را تشکیل دهند افزود: باید دست به دست هم دهیم تا این آثار منحصر به فرد در یک موزه بزرگ در فضایی متناسب‌تر نگهداری شود.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۰۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی

با شور و شوق فراوان، آرش مال در تاریخ سوم خرداد ۱۴۰۳ در منطقه آزاد انزلی افتتاح خواهد شد. این مجتمع تجاری نتیجه‌ی سال‌ها تلاش مداوم و برنامه‌ریزی دقیق است که با هدف ارتقاء سطح اقتصادی و فرهنگی منطقه و افزایش جذابیت‌های گردشگری استان گیلان طراحی شده است. آرش مال به عنوان یک نماد اعتباری برای منطقه آزاد انزلی و شهروندان گیلانی، قرار است محیطی مملو از فرصت‌های نوین تجاری و تفریحی ارائه دهد که می‌تواند به تحولی بزرگ در الگوی خرید و سبک زندگی مردم منجر شود.

در طول سال‌های گذشته، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای به سرانجام رساندن این پروژه صورت گرفته است. از جذب سرمایه‌گذاران بزرگ داخلی و خارجی گرفته تا همکاری با طراحان و معماران برجسته، هر قدم با دقت فراوان برداشته شده تا اطمینان حاصل شود که آرش مال نه تنها به یک مرکز خرید معمولی تبدیل نشود، بلکه به یک مرکز جامع تجاری، فرهنگی و تفریحی مبدل شود که می‌تواند به عنوان قلب تپنده اقتصاد منطقه آزاد انزلی عمل کند.

همچنین، این افتتاحیه تنها آغاز راه است؛ برنامه‌های ما برای آینده آرش مال همچنان ادامه دارد. ما می‌دانیم که مسیر توسعه و پیشرفت این مجموعه بی‌پایان است و با هر گام، خدمات و امکانات جدیدی به آن افزوده خواهد شد تا نیازهای رو به رشد گردشگران و شهروندان را برآورده سازد. آرش مال نه تنها یک مرکز خرید است، بلکه باید به مکانی برای پیوندهای اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود که افتخار آن متعلق به همه شهروندان خواهد بود.

ما در آرش مال، مفتخریم که این مسیر را در کنار شما طی کنیم و با اطمینان به آینده‌ای روشن، دعوت می‌کنیم تا در این سفر هیجان‌انگیز با ما همراه باشید.‌ همراهان عزیز، آرش مال در روز افتتاحیه خود، شاهد برگزاری یک فستیوال بزرگ خواهد بود که بی‌شک، به یکی از به‌یادماندنی‌ترین رویدادها در منطقه آزاد انزلی تبدیل خواهد شد. این فستیوال با برنامه‌های متنوع و جذابی همچون نمایش های زنده، برنامه های هنری، نمایش های فرهنگی و فعالیت‌های تفریحی برای همه سنین، قرار است تجربه‌ای منحصر به فرد برای بازدیدکنندگان ایجاد کند.‌

‌این فستیوال نه تنها فرصتی برای تفریح و خرید است، بلکه می‌تواند به عنوان محرکی برای توسعه گردشگری و تجارت در منطقه نیز عمل کند. ما امیدواریم که شما در این روز بزرگ همراه ما باشید و شاهد آغاز دوران جدیدی در تاریخ منطقه آزاد انزلی باشید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • افتتاح موزه‌های دفاع مقدس در ۵ استان کشور
  • نمایشگاه کاریکاتور "فرهنگ شهروندی" در اردبیل
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • درخشش آثار هنرمند خراسانی در نمایشگاه جهانی هنر امارات
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • تصویب اولویت‌های اساسی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی گیلان
  • فستیوال بزرگ آرش مال: جشن افتتاحیه‌ای با شکوه در قلب منطقه آزاد انزلی
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • افتتاح فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود