Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - حدود 900 کارگر نانوايي در دزفول محروم از حداقل حقوق در دو راهي ماندن در اين حرفه و يا تغيير شغل قرار گرفته و نسبت به آينده شغلي خود نگرانند.

به گزارش ايرنا کار و فعاليت در مجاورت تنور داغ نانوايي در استان خوزستان و شهري چون دزفول که دماي هوا در بسياري از روزهاي فصل بهار و تابستان آن از 50 درجه سانتيگراد نيز فراتر مي رود کاري بسيار دشوار است که شرايط سخت آن با دستمزد پرداختي به کارگران هم خواني ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حاليکه کارفرمايان و متصديان واحدهاي نانوايي در دزفول اين شغل را مقرون به صرفه و سود آور نمي دانند ، کارگران نانوايي نيز از دستمزد ناچيز پرداختي از سوي کارفرمايان گله دارند.
به گفته کارگران نانوايي ، قانون کار در خصوص پرداخت حداقل دستمزد روزانه از سوي بسياري از کارفرمايان رعايت نمي شود و بسياري از کارگران با دستمزد ناچيزي به ناچار در اين حرفه فعاليت مي کنند.
نماينده انجمن صنفي نانوايان شهرستان دزفول در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي با تشريح مشکلات کارگران واحدهاي نانوايي به ويژه در شرايط سخت تابستان در سه نوبت کاري گفت: آخرين زمان افزايش کارمزد کارگران واحدهاي نانوايي در اين شهرستان به دي ماه 93 بر مي گردد و از آن زمان به بعد هيچ گونه افزايش دستمزدي براي اين قشر زحمتکش صورت نگرفته است.
فرخ منصوريان افزود:دستمزد يک کارگر نانوايي در دزفول طبق اعلام اداره تعاون ، کار و رفاه اجتماعي روزانه حدود 310 هزار ريال تعيين شده که رقم ناچيزي براي اين شغل سخت و طاقت فرسا مي باشد و اين درحالي است که اين دستمزد ناچيز نيز به کارگران نانوايي پرداخت نمي شود و بسياري روزانه بين 160 تا 280 هزار ريال دستمزد دريافت مي کنند .
وي گفت:تاکنون پيگيري زيادي از طريق فرمانداري دزفول براي حل مشکلات کارگران نانوايي صورت گرفته است ولي نتيجه بخش نبوده و در صورتيکه همچنان اين روند ادامه يابد و مسئولان بي توجهي کنند کارگران نانوايي چاره اي جز توقف فعاليت در اين شغل ندارند.
ايرج عشيري يکي از کارگران نانوايي در دزفول نيز گفت:هر کارگر نانوايي که نسبت به رعايت نشدن قانون کار معترض شود و يا به اداره کار شکايت کند اخراج مي شود البته بايد به اين نکته هم توجه داشت که با توجه به تورم و افزايش هزينه ها ، شغل نانوايي براي کارفرمايان نيز مقرون به صرفه نيست.
وي با بيان اينکه با دستمزد روزانه 160 تا 280 هزار ريال براي سه نوبت کاري نمي توان هزينه زندگي يک خانواده را تامين کرد افزود:کارگران نانوايي توان پرداخت هزينه هاي درماني اعضاي خانواده خود را نيز ندارند.
علي بابا حسينوند ديگر کارگر نانوايي در دزفول نيز به خبرنگار ايرنا گفت:از چهار سال پيش تاکنون هيچ گونه افزايش دستمزدي براي ما اعمال نشده ولي قيمت کليه اقلام ضروري و غيرضروري خانوار چندين برابر شده است و دستمزد چهار سال پيش کفاف مخارج زندگي را نمي دهد.
وي ادامه داد:در چهار سال اخير قيمت آب و آرد افزايش چشمگيري داشته ولي قيمت نان تغييري نکرده و دستمزد کارگران افزايش نيافته است.
کورش نوروزي رئيس اداره تعاون،کار و رفاه شهرستان دزفول در خصوص مطالبه کارگران واحدهاي نانوايي به خبرنگار ايرنا گفت:حداقل دستمزد تعيين شده از سوي اداره کار براي کارگران نانوايي روزانه 307 هزار ريال است و کارفرمايان ملزم به پرداخت اين دستمزد هستد اما پرداخت اين دستمزد براي کارفرمايان نيز به دليل درآمد ناچيز واحدهاي نانوايي مقرون به صرفه نيست.
وي افزود:با اين وجود در صورتي که کارگران نانوايي نسبت به دستمزد خود شکايت کنند به شکايت آنها رسيدگي خواهد شد.
222 واحد نانوايي از جمله هشت واحد پخت نان بربري در سطح شهرستان دزفول فعاليت دارند.
7278/6068
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۱۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است


به گزارش تابناک، امسال حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار تعیین شد؛ هر چند به امضا نمایندگان جامعه کارگری نرسید.

در سال جدید و پس از فروکش کردن فضا ملتهب تعیین حداقل دستمزد، قرار شد در نخستین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، با تغییراتی در مصوبه مانند افزایش ۳۵ درصدی حق مسکن و نیز افزایش یک درصد به ۲۲ درصد سایر موارد، مصوبه تعیین حداقل دستمزد به امضا جامعه کارگری نیز برسد.

در این راستا دولت اصرار داشت نمایندگان جامعه کارگری کل مصوبه را امضا کنند اما نمایندگان جامعه کارگری تاکید دارند تنها افزایش حق مسکن به امضا برسد. در نتیجه عدم توافق نمایندگان دولت و جامعه کارگری در شورای عالی کار، اعمال تغییرات را منتفی کرد.

گفتنی است؛ حداقل دستمزد کارگران در سیصد و بیست و نهمین نشست شورای عالی کار مبلغ ۸ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان تعیین شد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • مرتضوی: حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • وزیر کار تکلیف کارگران را روشن کرد/ حداقل دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • چه کسی گفته سه‌جانبه‌گرایی در حقوق کارگران باید حذف شود؟ | حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟ وزیر کار تکلیف را روشن کرد
  • عقب‌نشینی وزارت کار از تغییر لایحه تعیین دستمزد کارگران
  • تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی شد
  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است
  • تصمیم نهایی وزارت کار درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳/ تغییر دستمزد کارگران جدی شد؟