Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش نقش دستگاه قضایی و رسانه ها در احقاق حقوق جامعه، روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام صادقی، معاون رئیس قوه قضائیه، پروفسور ساروخانی استاد علوم رسانه و جامعه شناس، حشمتی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، زاهدی استاندار، رئیس کل دادگستری و دادستان استان، روسای دادگستری شهرستانها، دادستانها، قضات و فعالان رسانه در دادگستری قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام نورالله قدرتی در این همایش گفت: یکی از مراکزی که در احقاق حقوق عامه نقش کلیدی دارند دستگاه قضایی است هرچند بدون همکاری سایر دستگاهها نمی توان به موفقیت در کار امیدوار بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه گاهی اوقات تضییع حقوق مردم از سوی دستگاههای دولتی است و مراکز قدرت و ثروت در این زمینه تاثیرگذارند که باید این موضوع بدقت مورد توجه جدی قرار گیرد و برای آن تدبیر شود.

قدرتی تصریح کرد: بعد از بیانات رهبری موضوع احقاق حقوق عامه از سوی دستگاه قضایی مورد توجه ویژه قرار گرفته و معاونتی در این زمینه ایجاد شده تا کارها به سرانجام برسد.

وی گفت: دستگاه قضایی باید پرچمدار احقاق حقوق عامه باشد و این رویکرد امسال تقویت شده و امیدواریم با کمک دستگاهها و رسانه ها به دستاوردهای خوبی دست یابیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین بیان کرد: ۷۰ مورد مصداق حقوق عامه در قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن هر کسی نمی تواند هر حرفی خواست بزند، هر مطلبی را منتشر کند و حقوق عامه را نادیده بگیرد.

وی اضافه کرد: در اجرای احقاق حقوق عامه مردم بدنبال مچ گیری نیستیم اما به عنوان ناظر و مدعی العموم وظیفه داریم پرچمدار اصلی مبارزه با کسانی باشیم که حق مردم را ضایع می کنند.

قدرتی تصریح کرد: می خواهیم دستگری از مدیرانی کنیم که نا آگاهانه مسیری را می روند که حق مردم ضایع می شود لذا تلاش می کنیم هرجا حقی نادیده گرفته شد ورود کنیم و از مردم دفاع کنیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین یادآورشد: شاید اولین جایی که حقوق مردم نادیده گرفته می شود مراجع قانون گذاری است که در دستورالعمل ها دیده می شود به همین دلیل دیوان عدالت اداری ایجاد شده تا این حقوق ضایع شده را احیا کند.

مجلس با دادن مجوز به چاههای غیرمجاز مشکل ساز شد

قدرتی از تصویب قانون دریافت مجوز برای چاههای غیرمجاز در مجلس انتقاد کرد و گفت: شاید بخشی از مشکلات امروز در بحران آب ناشی از قانونی است که در مجلس تصویب شد و با این کار ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز توانست پروانه فعالیت بگیرد و امروز با بحران مواجه شده ایم.

وی اضافه کرد: با این مصوبه به آبهای زیرزمینی چوب حراج زده شد و در سال ۸۵ نیز در قالب فرم یک و ۵ دوباره ۲۰۰ هزار چاه غیرمجاز توانست فعالیت کند و این موضوع دشت قزوین را در شرایط کنونی با بحران جدی مواجه کرده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهارداشت: ورود بموقع دادستان قزوین در موضوع عوارضی ها موجب شد بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از حقوق مردم زنده شود و این کارها موجب شده تا عده ای که منافعشان به مخاطره افتاده سنگ اندازی کنند.

قزوین پایلوت احقاق حقوق عامه می شود

قدرتی گفت: در استان قزوین آماده ایم تا پایلوت اجرای طرح احقاق حقوق عامه شویم و در اموری که حقوق مردم را نادیده می گیرد ورود کرده و از تضییع آن جلوگیری کنیم.

کد خبر 4329419

منبع: مهر

کلیدواژه: اصحاب رسانه دادگستری قزوین گرگان بوشهر شهرکرد شیراز مشهد عید سعید فطر خبرگزاری مهر یاسوج کرمانشاه بیرجند خرم آباد تبریز مواد مخدر سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۳۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان گفت: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، مسعود امیرمیجانی معاون قضایی دادگستری استان و سرپرست محاکم تجدیدنظر کرمان در نشست با رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی یکسال گذشته به ۲۰ شعبه محاکم تجدیدنظر استان کرمان ۴۱ هزار ۲۷۷ پرونده وارد شده است و در مقابل قضات در مجموع ۴۱ هزار و ۳۹۹ فقره پرونده را مورد رسیدگی قرار داده اند و که این آمار حاکی از آن است که خروجی پرونده‌ها بیش از پرونده‌های وارده بوده است.

او اظهار داشت: علیرغم حجم پرونده‌های زیاد در دادگاه تجدیدنظر، قضات تجدیدنظر تلاش‌های قابل توجهی در جهت رسیدگی به پرونده‌ها انجام داده اند.

 
وی با بیان این مطلب که متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر ۸۴ روز است، تصریح کرد: بایستی قضات اوقات رسیدگی را بدون دلیل به زمان‌های بعد موکول نکنند و رسیدگی در اسرع وقت انجام شود و همچنین لازم است رسیدگی سریع به پرونده‌های مراجعین به همراه اتقان آرا مدنظر قرار گیرد.

این مقام قضائی از قضات درخواست کرد: که متناسب سازی جرم با مجازات را در احکام خود درنظر بگیرند و در سال پیش رو کاهش برنامه‌های معوق و پرونده‌های مسن، ساماندهی پرونده‌های کثیرالشاکی، کاهش صدور قرار‌های شکلی و ساماندهی نحوه ارجاع به کارشناس از اولویت‌های دادگاه‌های تجدیدنظر استان کرمان می‌باشد.

سپس رییس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: هدف از تشکیل این کارگروه‌ها اعمال خرد جمعی و تلاش مستمر در اجرای بهینه سند و دستیابی به رفع چالش‌ها در اجرای ماموریت‌های دادگستری استان کرمان است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، اظهار داشت: آمار و شواهد حاکی از عملکرد مثبت شعب تجدیدنظر استان طی یکسال اخیر است.

او گفت: قضات باید ضمن حفظ استقلال قضایی خود در رسیدگی به پرونده‌ها و صدور آراء به اجرای دستور العمل‌ها و برنامه‌های ستادی قوه قضاییه که در جهت نیل به نتایج اجرای سند تحول قوه قضاییه ارائه می‌شود عنایت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دیگر خبرها

  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا
  • اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران
  • رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • تداوم طرح نور با جدیت
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر
  • بازشدن گره های کور چنددهه ای استان گلستان با اهتمام دستگاه قضایی 
  • راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان