Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@22:12:34 GMT

قدیمی‌ترین فرهنگ روستانشینی در شاهرود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۳۹۰۷

قدیمی‌ترین فرهنگ روستانشینی در شاهرود

فرهنگ > هنر - همشهری آنلاین:
محوطه ۹ هزار ساله عمادالدین، هفتمین محوطه دوره نوسنگی و برخوردار از قدیمی‌ترین فرهنگ دوره روستانشینی در نیمه شرقی فلات ایران در سمنان، به‌رغم تخریب بخش‌هایی از آن به دلیل باغ‌های میوه و جاده کمربندی تعیین عرصه شد.

به گزارش ایسنا، حسن رضوانی نیک آبادی - سرپرست هیأت باستان‌شناسی - با اعلام این خبر گفت: به منظور تعیین عرصه  واقعی محوطه تاریخی عماد الدین (2)شاهرود، عملیات گمانه زنی در این محوطه  دوره نوسنگی آغاز شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به قرار گرفتن این محوطه در حاشیه جنوبی شهر شاهرود از شناسایی آن در سال 1394 به طور اتفاقی توسط مالک زمینی که بخشی از محوطه در آن واقع شده خبر داد.

محوطه‌ای مربوط به فرهنگ چخماق

این باستان‌شناس توضیح داد: بخش اصلی این محوطه بر اساس شواهد سطحی مربوط به فرهنگ سنگ چخماق در منطقه  شمال شرق فلات ایران است که قدمت آن به اواخر هزاره  هفتم تا اواخر هزاره  ششم قبل از میلاد می‌رسد. با وجود این، شواهد سطحی دیگری گویای ادامه استقرار در این محوطه تا اواسط هزاره  پنجم پیش از میلاد است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان این‌که بیش از 90 درصد این محوطه‌ی نویافته در کنار جاده‌ی کمربندی شاهرود ـ مشهد به دلیل ایجاد تاکستان و باغ‌های میوه شدیداً آسیب دیده، ادامه داد: محوطه  معیارِ فرهنگ نوسنگیِ شمال شرق ایران، تپه‌های سنگ چخماق بسطام در 14 کیلومتری شمال محوطه عمادالدین است که در دهه  1350 توسط هیاتی ژاپنی به طور گسترده کاوش شد اما نتایج آن منتشر نشد.

کشف انواع دست ساخته‌های دوره نوسنگی

رضوانی نیک آبادی در ادامه با بیان این‌که شمار قابل توجهی انواع دست ساخته‌های زندگی دوره  نوسنگی، مانند هاون‌های سنگی، دست‌آس، سنگِ ساب و تبر سنگی از خاک‌های شخم خورده  این محوطه به دست آمده است، اهمیت این محوطه را وجود شواهد روشنی در آن از ادامه استقرار از اواخر هزاره هفتم تا اواسط هزاره  پنجم پیش از میلاد و حدود دو هزار سال دانست.

وی تخریب بخش‌هایی از این محوطه بزرگ را به دلیل ایجاد باغ‌های میوه و جاده کمربندی دانست و افزود: ایناتفاق بر پیچیدگی عملیات گمانه‌زنی و تعیین عرصه‌ی واقعی آن افزوده است.

به گفته این باستان‌شناس، تاکنون شواهد زندگانی نوسنگی در عمق سه متری زمین شناسایی شده و گمان می‌رود که شواهد بیشتری در اعماق بیشتر در نقاط دیگر محوطه به دست آید.

وی با بیان اینکه محوطه عمادالدین هفتمین محوطه دوره نوسنگی (فرهنگ چخماق)است که تاکنون در ناحیه شاهرود شناسایی شده، ادامه داد: این فرهنگ قدیمی‌ترین فرهنگ دوره روستانشینی در نیمه شرقی فلات ایران است.

در همین زمینه: ارسباران به یونسکو نرسیده حذف شد پرونده بازگشت الواح هخامنشی به کجا رسید؟ گلدان قرن ۱۸ چین ۱۶ میلیون یورو فروخته شد ۵۰۰ هزار یورو برای گلدان سرامیکی ۳۰۰ ساله

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آتش سوزی گسترده ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، ساختمان تاریخی و قدیمی بورس اوراق بهادار دانمارک در مرکز «کپنهاگ»، پایتخت این کشور طعمه حریق شده است.

ایسنا در خبری نوشت: این بنا یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های این شهر است که بخش‌هایی از آن در شعله‌های آتش، فروریخته است.

گفته می‌شود همه افراد حاضر در این ساختمان توانستند آن را ترک کنند و مردم نیز برای بیرون آوردن برخی از نقاشی‌های تاریخی آن تلاش کردند.

وزیر فرهنگ دانمارک گفت میراث فرهنگی ۴۰۰ ساله این کشور در آتش سوخته است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895875

دیگر خبرها

  • بازدید ۱۵۷ هزار نفر از موزه‌های استان همدان
  • این پنج شهر از تهران قدیمی‌تر هستند
  • آتش سوزی گسترده ساختمان تاریخی ۴۰۰ ساله/ عکس
  • آرامش قبل از طوفان اگر تصویر بود! (عکس)
  • سردار افشار: میراث مرتضی هنر متعهد است/ آوینی فرهنگ ایثار را در قله معرفی کرد
  • وزیر فرهنگ در صف اول دفاع از حجاب و عفاف
  • دو مصدوم بر اثر ریزش آوار و سقوط از ارتفاع یک ساختمان قدیمی در سبزوار
  • پیش‌بینی تمهیدات برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در اصفهان
  • یک داور قدیمی دیگر با کت و شلوار مدیریتی!
  • دوره آموزش مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شاهرود آغاز شد