Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتی است که دیگر اکثریت مردم ایران وقوع بحران آب و خسارت‌های سنگین برآمده از آن را پذیرفته اند و دیگر کم‌تر کسی را می‌توان یافت که این بلای خانمان سوز را انکار کند؛ بلایی که اکثر مناطق جغرافیایی کشور را در برگرفته، اما در جنوب و جنوب شرق کشور شرایطش به مراتب اسفناک‌تر است. مثل استان سیستان و بلوچستان که آمار‌های نگران کننده‌ای از آنجا منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش «تابناک»، تمامی مساحت استان سیستان و بلوچستان و به ویژه مناطق شمالی آن که در روزگاری نچندان دور به انبار غله ایران معروف بود، مدتی است که در پی کاهش شدید بارندگی با مشکل کمبود آب رو به رو است و هزینه‌های بسیاری را از این مسیر متحمل شده است، هزینه‌هایی که دیگر از بخش کشاورزی و صنعت گذشته و اینک حیات میلیون‌ها شهروند را به مخاطره انداخته است.
استان سیستان و بلوچستان با نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت، دومین استان پهناور کشور است و ۱۹ شهرستان بزرگ و کوچک را در خود جای داده است؛ استانی که به دروازه شرقی ایران و دروازه آبی ایران به روی اقیانوس معروف است، اما با همه توانمندی‌های بالقوه در محرومیتی غم انگیز فرو رفته است.
جدا از مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی که در این استان وجود دارد و مجال ورود به همه آن‌ها نیست، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم این منطقه در شرایط کنونی بحران آب و پیامد‌های خانمان سوز برآمده از آن است؛ مصائب دردناکی که راه‌های سریع و آسانی برای خروج از آن‌ها وجود ندارد و راه‌های زمان بر نیز چندان مورد توجه مدیران سیاسی کشور قرار نگرفته است.
در رابطه با بحران آب این منطقه از کشور عبدالاحد ریگی_مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان به رسانه‌ها گفت: میزان بارندگی امسال استان نسبت به پارسال ۷۵ درصد کاهش داشته و این باعث کاهش سفره‌های آبی و سطح آبدهی چاه‌های منطقه شده است.
ریگی به اجرای مطالعه طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: درفاز اول طرح انتقال آب این دریا به داخل کشور، بالغ بر ۲۱۹ میلیون مترمکعب آب دریا به استان انتقال خواهد یافت.
وی افزود: برای مشکل کم آبی در شهرستان قصرقند هم عملیات اجرایی مجتمع آبرسانی حمیری با ۲۳ روستا و مجتمع آبرسانی فضل الهی با ۵ روستا امسال آغاز خواهد شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان در ادامه گفت: در استان سیستان و بلوچستان در مجموع ۵ هزار و ۵۹۴ روستا داریم که ۴۸ درصد از این روستا‌ها دچار تنش آبی هستند از این رو از شهروندان در خواست می‌شود با صرفه جویی در مصرف بهینه آب کوشا باشند.
وی با اشاره به اینکه ۶۱۳ چاه در سیستان و بلوچستان با تنش آبی مواجه هستند، اظهار کرد: از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای این استان ۲ هزار و ۵۷۰ روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند.
ریگی خاطرنشان کرد: هزار و ۶۸۴ روستای سیستان و بلوچستان متقاضی آبرسانی سیار هستند که برای انجام این کار ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند، گفت: آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستا‌ها بوسیله تانکر آبرسانی سیار تامین می‌شود.
بر اساس گفته‌های مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان پهناور سیستان و بلوچستان در شرایط کنونی و در ابتدای تابستان داغ سال جاری، صد‌ها هزار نفر از مردم روستایی این استان که در نزدیک به ۲ و ۷۰ روستا زندگی می‌کنند، با مشکل تأمین آب شرب رو به رو هستند و این مسئله نگران کننده زندگی را برای آن‌ها به شدت سخت خواهد کرد.
البته آمار روستا‌های فاقد شبکه آب رسانی بیشتر از این آمار است و نزدیک به ۳ هزار و ۲۴ روستا به دلیل نبود شبکه آب رسانی ایمن و استاندارد در تأمین آب شرب خود دچار مشکل شده اند.
با توجه به روند به افزایش دمای هوا و آغاز فصل تابستان به نظر می‌رسد شرایط برای این مردم سخت‌تر از آن چیزی که اکنون هست شود و در این بین عملا ًراهکار کوتاه مدتی نیز از سوی مسئولان برای عبور از بحران دیده نمی‌شود.
مسئولان تهران نشین بار‌ها از شروع تلاش‌ها برای انتقال آب از دریای عمان به مناطق خشک و تشنه این استان محروم سخن گفته اند، اما با توجه به نبود هیچ طرح عملیاتی مشخص و امیدوار کننده نباید حداقل در کوتاه مدت به اجرایی شدن چنین طرح‌هایی امیدوار بود.
این مسائل در کنار مشکلات دیگری مثل از بین رفتن منابع درآمدی، نابودی کشاورزی منطقه، افزایش مهاجرت از روستا‌های دچار مشکل و ... قطعاً در آینده تهدید‌های فراوانی را متوجه کشور و منطقه خواهد کرد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۴۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، مریم جلالی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده در نمایشگاه ایران اکسپو افزود: تولیدات صنایع‌دستی زنجیره‌هایی به‌هم پیوسته هستند که نباید صرفاً در حالت فرهنگی و ویترینی بمانند بلکه باید با برنامه‌ریزی های مدون و اقدامات جهادی هماهنگ، به ادبیات توسعه و کسب و کار نزدیک شود و در سطح ملی و بین‌المللی نقش آفرین باشد.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نیز عزم جدی را آغاز کرده و امیدواریم از طریق صنایع‌دستی، گردشگری، شیلات و لنج‌سازی و آبزیان و سایر ظرفیت‌ها و دارایی‌هایی که این استان دارد بتوانیم یک عنصر هویتی ویژه‌ای را به وجود آوریم.

به گفته جلالی، ما نیز در معاونت صنایع‌دستی وزارتخانه در تلاش هستیم تا زنجیره اقتصادی صنایع‌دستی و معیشت عزت آفرین را برای تک تک فعالان حوزه صنایع‌دستی در کشور و فعالان این حوزه در سیستان و بلوچستان را به وجود آوریم.
او تاکید کرد: یکی از اقداماتی که به دنبال انجام آن هستیم ایجاد بازار ثابت عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در تهران و اقصی نقاط کشور است که پیگیر تحقق آن هستیم و در حال حاضر نیز وجود دارد اما نیازمند تقویت و گسترش است.
وی ادامه داد: ضرورت دارد تا محصولاتی که در اقلیم خاص خودش تولید می‌شود زیست بوم آنها نیز کامل و در سایر نقاط عرضه شود.

کد خبر 6096949

دیگر خبرها

  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • شبکه آب ۲۸ روستای سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان متصل شد
  • ثبت ۵۴۰ هزار و ۳۸۸ تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • ثبت بیش از ۵۴۰ هزار تردد بین استانی در جنوب سیستان و بلوچستان
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • ساخت سد کهیر از زیر آب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • ساخت سد کهیر از زیرآب رفتن کنارک و ۳۰ روستا جلوگیری کرد
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور