Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- جنگ عربستان و امارات در بندر الحُديده از بدترين تحولات جنگ ائتلاف سعودي عليه يمن قلمداد مي‌شود.
«إبراهيم درويش» در مقاله‌اي که در روزنامه القدس‌العربي، چاپ لندن منتشر شد، حمله عربستان و امارات به بندر الحديده يمن را تحولي خطرناک در جنگ عليه يمن دانست و نوشت: نيروهاي مورد حمايت عربستان و امارات در نبرد براي تصرف بندر «الحديده» ترکيبي از نيروهاي طرفدار «منصورعبد ربه هادي» رئيس جمهوري مستعفي يمن و نيروهاي عشايريي هستند که در واقع تحت امر افسران اماراتي قرار دارند و از حدود دو هفته قبل تلاش خود را براي کنترل اين بندر حياتي تحت کنترل نيروهاي حوثي (انصار الله)، به کار بسته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محاسبات ماجراجويانه در جنگ يمن
«تحقق سريع پيروزي»، از جمله محاسبات اشتباهي است که آل سعود و همپيمانان اين رژيم از همان آغاز جنگ در سال 2015 ضد يمن بر آن تاکيد کردند.
شاهزاده «محمد بن سلمان»، وزير دفاع عربستان و وليعهد کنوني اين کشور جنگ عليه يمن را به بهانه اخراج حوثي‌ها از صنعاء، پايتخت اين کشور و بازگردان دولت مورد تاييد سازمان ملل و جلوگيري از نفوذ ايران در يمن که نويسنده از آن به عنوان «حياط خلوت عربستان» ياد کرده است، آغاز کرد.
طراح جنگ ضد يمن بر اين عقيده بود که تنها طي چند هفته اين جنگ به پايان مي‌رسد و اهداف مورد نظر آن تحقق مي‌يابد. اما جنگ چند هفته‌اي به جنگ فرسايشي تبديل شد و اکنون بيش از سه سال از آغاز آن مي‌گذرد و به جاي تقويت امنيت در مرزهاي عربستان در برابر حوثي‌ها، شهرهاي عربستان را هدف موشک‌هايي قرار داده است که بي‌وقفه از سوي يمن شليک مي‌شود.
نبرد در الحديده نيز با همين محاسبات اشتباه کليد خورد و پس از گذشت يک هفته از درگيري‌هاي اطراف فرودگاه الحديده، نيروهاي ائتلاف اميدوارند با وارد کردن ضربات سنگين به نيروهاي حوثي و حاميان آنان، به سمت صنعا پيشروي و معضل حوثي‌ها را يکباره و براي هميشه حل و فصل کنند اما روند امور بيانگر مسائل ديگري است و امروز پايتخت يمن به رويايي دور و دراز براي نيروهاي ائتلاف تبديل شده است. روند امور حاکي از آن است حوثي‌ها آنطور که نيروهاي ائتلاف فکر مي‌کنند، به سادگي تسليم نخواهند شد و حتي ممکن است نيروهاي ائتلاف را درگير جنگ خياباني در بندر الحديده کنند، جنگي که نيروهاي ائتلاف از آن اجتناب مي کنند.
بندر استراتژيک الحديده يمناما بحران انساني در يمن تنها به الحديده که بيش از پانصد هزار نفر در آن سکونت دارند، محدود نمي‌شود و اکنون ميليون‌ها يمني گرفتار آن شده‌اند.
جنگ در يمن باعث شده است تا مردم اين کشور به کمک‌هاي بشردوستانه نيازمند شوند و طبق گزارش سازمان ملل بيش از 8 ميليون نفر در معرض خطر گرسنگي قرار گيرند.
اين درحالي است که «مارتين گريفيتس» فرستاده سازمان ملل در امور يمن تلاش دارد از حمله به بندر الحديده جلوگيري و حوثي‌ها را راضي کند تا با قرار گرفتن بندر الحديده تحت قيموميت بين‌المللي موافقت کنند و به اين طريق مانع از اخلال در روند ارسال کمک‌هاي بشردوستانه به يمن شوند؛ چرا که 70 درصد کمک‌هاي بشردوستانه و 80 درصد کالاهاي تجاري از طريق بندر الحديده به يمن ارسال مي‌شود و در اختيار مردم يمن قرار مي‌گيرد.
به همين دليل قبل از حمله به الحديده، زنگ هشدار درخصوص وقوع فاجعه انساني در صورت تعطيلي بندر الحديده به سبب حملات هوايي، به صدا درآمد.
نيروهاي ائتلاف که گمان مي‌کنند، اگر بتوانند اين بندر را تحت کنترل خود درآورند، حوثي‌ها را تسليم خود خواهند کرد، اکنون با دو راهکار دشور مواجه هستند: اين که از همين فرودگاه، شهر الحديده را هدف حمله قرار دهند که در اين صورت مجبور مي‌شوند به جنگ خياباني تن دهند اما حمله هوايي و بمباران مناطق مسکوني دومين گزينه نيروهاي ائتلاف در الحديده است. شايد هم اين نيروها در انديشه حمله دريايي به بندر باشند و وجود اين احتمال، توجيه کننده تقويت استحکامات نظامي در پايگاه امارات در سواحل اريترهاست؛ البته اين راهکار بيشتر ماجراجويي قلمداد مي شود و نيروهاي مهاجم بايد پس از آن منتظر حملات موشکي حوثي ها باشند و به همين دليل بود که امارات از آمريکا درخواست کمک کرد؛ کمکي که به سبب بحث و جدال در داخل کنگره آمريکا درخصوص اوضاع انساني حاکم در يمن و درخواست برخي نمايندگان درخصوص شفاف‌سازي ماهيت نقش آمريکا در جنگ يمن تحقق نيافت.
مخالفت با حمايت از متجاوزان به يمن
روزنامه واشنگتن‌پست در تاريخ 13 ژوئن در سرمقاله‌اي تحت عنوان «8 ميليون يمني در آستانه گرسنگي قرار دارند و آمريکا در اين جنايت شريک است»، به نقل سخنان «رو خانا» نماينده دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا پرداخت و تلاش براي توقف جنگ را در يمن خواستار شد.
به گفته رو خانا، آمريکا ازعاملان حمله به شريان حياتي ارسال کمک هاي بشردوستانه به يمن (الحديده) حمايت سياسي و اطلاعاتي به عمل مي آورد.
اين نماينده دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا در ادامه با فاجعه‌آميز خواندن فصل جديد جنگ ضد يمن گفت: دست دولت ترامپ در دور جديد فاجعه‌آفريني در يمن به خوبي آشکار است و اين مساله ضرورت مداخله کنگره را براي پايان دادن به حمايت واشنگتن از ادامه جنگ در يمن مي طلبد.
به گفته اين نماينده مجلس نمايندگان آمريکا، ادامه جنگ عربستان ضد يمن تنها در سايه حمايت آمريکا امکان‌پذير شده است. تلاش کنگره براي توقف اين جنگ نه تنها به جلوگيري از وقوع گرسنگي در فقيرترين کشور جهان کمک خواهد کرد، بلکه مسير سياست‌هاي واشنگتن را که با استناد به قانون اساسي و همکاري با محافظه کاران به اجرا در مي آيد، تغيير خواهد داد و اختيارات وسيع رياست جمهوري را در آمريکا محدود خواهد کرد.
رو خانا مي‌افزايد ترامپ بدون مجوز کنگره، در جنگ ضد يمن مشارکت دارد و کاخ سفيد از 2015 يکطرفه اين تصميم را با هدف اطمينان بخشيدن به نظام هاي حاکم در کشورهاي حاشيه خليج فارس که نگران توافقنامه هسته‌اي با ايران (برجام) بودند، اتخاذ کرده است؛ هر چند که کاخ سفيد هم پيش بيني اين حجم از اقدامات وحشيانه ضد يمن را نمي‌کرد.
به گفته اين نماينده دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا امروز که اداره دولت آمريکا به دست دونالد ترامپ افتاده است؛ کسي که روابط مشکوکش با سعودي هاي و اماراتي ها در دوره رقابت انتخاباتي در حال فاش شدن است، اين کشورها (امارات و عربستان) جرات بيشتري براي تشديد حملات خود به يمن پيدا کرده اند، مشارکت ارتش آمريکا در اين جنگ گسترده تر شده است و اکنون نيروهاي کلاه سبز نيز وارد ميدان شده اند.
روزنامه واشنگتن‌پست درمقاله‌اي مورخ (20/6/2018) نوشت، آمريکا که اسلحه و اطلاعات در اختيار ائتلاف سعودي - امارات قرار مي‌دهد، بايد اکنون از نفوذ خود براي توقف اين جنگ ماجراجويانه استفاده کند.
تظاهرات مقابل سفارت عربستان در آمريکا
براي محکوميت حمله به يمن به نوشته واشگتن پست، جنگ ضد يمن اکنون به باتلاقي براي سعودي‌ها و همپيمانانش تبديل شده، نتيجه‌اي جز کشتار هزاران نفر در حملات هوايي نداشته است و نيروهاي ائتلاف تاکنون به اهداف مورد نظر خود نرسيده‌اند.
در اين همين مقاله آمده است: سعودي‌هاي و حاميان آنان در واشنگتن مدعي هستند که گرفتن کنترل بندر الحديده از دست حوثي‌ها، روند کمک‌هاي بشردوستانه را بهبود مي‌بخشد و باعث قطع کمک‌هاي موشکي ايران به نيروهاي حوثي مي‌شود. اين درحالي است که نهادهاي بشردوستانه عقيده ديگري دارند و بر اين باورند نيروهاي ائتلاف در الحديده با مقاومت بيشتري ازسوي مردم يمن مواجه خواهند شد و اگر هم قرار است پيروز شوند، اين پيروزي به اين زودي‌ها حاصل نخواهد شد و ممکن است ماهها طول بکشد و در اين مدت توقف حرکت کشتي‌هاي حامل کمک‌هاي بشردوستانه به سمت الحديده ممکن است مردم يمن را در معرض خطر گرسنگي قرار دهد.
مخالفت‌ها در انگليس
در انگليس که يکي از طرف‌هاي جنگ و همدست ائتلاف سعودي ضد يمن قلمداد مي‌شود، هم مخالفت با جنگ ضد يمن روبه گسترش است.
انديشمندان، نمايندگان و هنرمندان بريتانيايي در طوماري که در روزنامه گاردين (22/6/2018) منتشر شد، اعلام کردند: «دونالد ترامپ» رئيس جمهور آمريکا درصدد توسعه نقش آمريکا در جنگ ضد يمن است، هيچ اهتمامي به جنبه انساني و بهايي که در اين عرصه تاکنون پرداخت شده و حتي انتقاد نمايندگان کنگره آمريکا را برانگيخته است، نمي‌کند.
در ادامه اين پيام اعتراض‌آميز آمده است: انگليس در ماه مارس براي وليعهد عربستان به عنوان طراح و مهندس اين جنگ فرش قرمز پهن کرد و از آغاز جنگ هم مجوز فروش جنگنده به گردانندگان جنگ را به ارزش بيش از چهار ميليارد و ششصد ميليون پوند صادر کرد و از همين جنگنده ها در بمباران شهرهاي يمن استفاده شد. طي همين بمباران ها حدود ده هزار نفر که بيشترشان غير نظامي بوده اند، کشته شدند. اين آمار شامل يمني هايي که از 2015 و پس از آغاز جنگ ضد يمن در اثر بيماري و ابتلا به وبا جان خود را از دست داده اند و آمار و ارقام سازمان ملل در خصوص قربانيان جنگ در يمن نمي‌شود. با وجود اين حجم از کشتار و ويراني در يمن، انگليس بايد فروش تسليحات به عربستان و کشورهاي شرکت کننده در جنگ ضد يمن و نيز حمايت خود را از اين جنگ متوقف کند.
افزايش شمار قربانيان غيرنظامي در يمنتصويري جديد
در همين زمينه، «ديويد ايگناتيوس» در تحليلي تحت عنوان «عمليات آخر در يمن» در روزنامه واشنگتن پست مورخ (22/6/2018) نوشت: حمله به بندر الحديده، سخت‌ترين فصل جنگ ضد يمن است که پس از محاصره بحث برانگيز اين بندر از سوي امارات و عربستان و با وجود ابراز اميدواري ميانجي بين المللي و يک مسوول اماراتي درخصوص دست‌يابي به راهکار مسالمت آميز با حوثي ها کليد خورد.
در حالي که اختلافات درخصوص بحران يمن همچنان به قوت خود باقي است، نهادهاي بشردوستانه هشدار داده‌اند که جنگ در الحديده، ارسال کمک‌هاي بشردوستانه را با مشکل مواجه و اوضاع انساني در يمن را وخيم‌تر مي‌کند.
ايگناتيوس بر اين باور است که يمن گرفتار جنگي فرسايشي است و عاملان جنگ تنها در انديشه تحقق منافعي هستند که از سال 2015 نتوانسته‌اند به آن تحقق بخشند.
گريفيتس روز پنج شنبه در بيانيه اي تاکيد کرد امکان دستيابي به توافق براي توقف خشونت و درگيري در الحديده وجود دارد.
برخي گزارش ها حکايت از آن دارد که حوثي ها با هدف کمک به ادامه کمک هاي بشردوستانه به مردم يمن آمادگي آن را دارند که بندر الحديده را به سازمان ملل تحويل دهند.
سعودي‌ها و اماراتي‌ها که تسليم بي قيد و شرط حوثي‌ها را خواهان هستند باز هم اشتباهات گذشته را تکرار مي‌کنند. آنان فراموش کرده‌اند که چند سال جنگ ضد حوثي‌ها نتيجه‌اي جز وخامت اوضاع انساني، تخريب و آوارگي شهروندان يمني نداشته است و آنان نتوانسته‌اند نيروهاي انصار الله را به زانو درآورند.
امارات و عربستان همچنان در روياي تحقق اهداف خود در بندر الحديده هستند، جنگ در يمن متوقف نخواهد شد و افکار عمومي جهان همچنان شاهد کشتار و رنج ملت يمن بويژه کودکان و بيماران يمني خواهند بود که بدون آنکه مداوا شوند، در بستر بيماري و در سکوتي غم انگيز، جان خود را از دست مي دهند.
امروز يمن داستاني جز آوارگي، نقض حقوق بشر، کشتار و شکنجه در زندان‌ها ندارد. 114/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن

خبرگزاری رسمی یمن سبأ، امروز دوشنبه جزئیاتی از خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی و دستگیری جاسوسان آنها و اعترافات آنها منتشر کرد.

به گزارش مشرق، یک منبع آگاه امنیتی در یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (سبأ) گفت که سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی یمن جاسوسهایی را که برای آمریکا و رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کردند را دستگیر کردند.

بر اساس این گزارش، این مزدوران از طریق افسران و اعضای یک نهاد اطلاعاتی موسوم به نیروی ۴۰۰ (قوة ۴۰۰) به خدمت گرفته شده و تحت فرمان یک فرد تحت تعقیب به نام عمار عفاش بودند. ماموریت این جاسوسان جمع آوری اطلاعات و رصد سایت‌های نظامی وابسته به نیروهای مسلح یمن در سواحل غربی کشور به نفع دشمن آمریکایی و اسرائیلی بود.

به گفته این منبع آگاه، این جاسوس‌ها پس از دستگیری اعتراف کردند که اطلاعات لازم درباره مکان‌های شلیک موشک‌ها و پهپادهای یمن علیه مواضع صهیونیست‌ها و محل قایق‌های نیروهای مسلح را در اختیار دشمن آمریکایی - اسرائیلی قرار می‌دادند. این افراد مختصات مکان‌های مذکور را به اپراتورهای خود در نیروی ۴۰۰ می‌فرستادند تا این مکان‌ها توسط هواپیماهای دشمن آمریکایی و انگلیسی هدف قرار گیرند.

بر اساس اعترافات این جاسوسان، ماموریت دیگر آنها انجام کارهای خرابکارانه‌ای چون تخریب و سوزاندن خودروها و تجهیزات نیروهای مسلح و امنیتی و ترور نیروهای مسلح با هدف منحرف کردن آنها از اهداف تعیین شده و ضربه زدن به جبهه داخلی و بی ثبات کردن جامعه یمنی بود.

بر اساس این گزارش، تصاویری از اعترافات افراد بازداشت شده ساعت ۳ عصر امروز به وقت صنعاء (۳.۳۰ ایران) منتشر خواهد شد.

خبرگزاری سبأ روز گذشته با انتشار پیش‌خبری در این خصوص اعلام کرده بود که جزئیات این خنثی‌سازی عملیات آمریکا و اسرائیل در روز دوشنبه منتشر خواهد شد.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن
  • هشدار رییس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ تن/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام دو پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده‌های روسیه
  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • هشدار رئیس سیا درباره شراکت ایران و روسیه/ افزایش مجروحان رزمایش دریایی آمریکا به ۳۵ نفر/ حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات/ انهدام ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه توسط جنگنده های روسیه
  • نبرد مسلحانه نیروهای مقاومت فلسطین با متجاوزان در «طولکرم»
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • تسلط سرایا القدس بر پهپاد اسکای لارک اشغالگران در خان یونس+فیلم
  • دشمن برای جوانان فضای مجازی آلوده را تدارک دیده است
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین