Web Analytics Made Easy - Statcounter

همایش نقش دستگاه قضایی و رسانه‌ها در احیای حقوق عامه پیش از ظهر امروز در حالی در سالن اجتماعات دادگستری برگزار شد که علاوه بر کارشناسان، رؤسای دادگستری و جمعی از حقوقدانان و اصحاب رسانه در آن حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، قدرتی رئیس‌کل دادگستری استان قزوین در این همایش با اشاره به اینکه تحقق عدالت بدون حقوق عامه معنی و مفهوم نخواهد داشت، گفت: در طول تاریخ در بازه‌هایی از زمان جهالت و غفلت نهادهای قدرت و ثروت موجب شده تا حقوق عامه تضییع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قدرتی افزود: قبل از دستگاه قضایی سایر نهادها و سازمان‌ها هم باید به اجرا و احیای حقوق عامه بپردازند و عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که حقوق مردم داده شود.

وی گفت: تحقق عدالت بدون حقوق عامه معنی و مفهوم نخواهد داشت و همواره در طول تاریخ نهادهای قدرت و ثروت بوده‌اند که موجب شدند تا حقوق عامه مورد تضییع قرار گیرد.

قدرتی یادآورشد: جامعه باید از سلامت اعتقادی برخورد باشد که البته این در حالی است که هنوز مفهوم و معنای حقوق عامه تفهیم نشده است.

رئیس دادگستری استان ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند تا احقاق حقوق عامه احیا شود که این امر با همدلی و همکاری جمعی صورت می‌پذیرد.
 

احیای حقوق عامه تنها بر عهده دستگاه قضا نیست


حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه نیز طی سخنانی در این همایش گفت: شهید بهشتی ضمن نوگرایی، اصولگرای تمام‌عیار بود که این اصولگرایی به معنای نگاه حزبی و جناحی نبوده بلکه به معنای اعتقاد و پایه‌ای است.

وی ادامه داد: حقوق عامه یک امر عمومی است که در حال حاضر در جامعه ما به‌خوبی تبیین نشده است که البته حقوق عمومی را همه دستگاه‌هایی که جنبه عمومی دارند نیز عهده‌دار هستند.

صادقی خاطرنشان کرد: نمی‌توان انتظار داشت تمامی موارد مربوط به احیای حقوق عامه بر عهده دستگاه قضایی باشد بلکه سایر دستگاه‌ها و نهادها نیز باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

وی یادآور شد: در دستگاه قضایی تنها دادستان‌ها عهده‌دار احیای حقوق عامه نیستند چرا که شأن دادستانی معطوف به جرم است و تعقیب جرم تا اجرای مجازات از وظایف اصیل دادستانی به شمار می‌رود.
 

صادقی ادامه  داد: رسانه‌ها در فضای امروز بسیار سرنوشت‌ساز و اثرگذار هستند و چشم و گوش جامعه محسوب می‌شوند بنابراین نقش بسزایی در احیای حقوق عامه دارند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تأکید کرد: رسانه‌ها امروز قدرت زیادی دارند و می‌توانند واقعیت را به همان شکلی که می‌خواهند بسازند و با این کار حقوق مردم را احیا یا تضییع کنند.

وی افزود: امنیت اقتصادی و رفاهی از مهم‌ترین ارکان رسانه‌ها در حقوق عامه به شمار می‌رود که رسانه‌ها می‌توانند در این راستا این ارکان را ارتقا و یا متزلزل کنند.

معاون فرهنگی رئیس قوه قضائیه گفت: نتیجه برجسته‌سازی نادرست توسط رسانه‌ها برهم خوردن اعتماد عمومی و از میان رفتن سرمایه اجتماعی است از این‌رو از فعالان این حوزه انتظار می‌رود تا با هوشمندی و آگاهی بیشتری به فعالیت بپردازند تا دشمن از فضای رسانه داخل برای ضربه به کشور استفاده نکند.

وی تاکید کرد: اجرای حقوق عامه صرفاً بر عهده دستگاه قضا نیست بنابراین این انتظار ایجاد می‌شود که دستگاه‌های مختلف نظارتی باید با دستگاه قضا همراه و به برطرف کردن مشکلات و احقاق حقوق عامه بپردازند.

کار دستگاه قضا بسیار حساس است


عبدالمحمد زاهدی  استاندار قزوین نیز در این همایش گفت: در یک جامعه قانون‌مدار جامعه‌ای که بنا است با مشارکت همگان به سامان برسد نقش همه دستگاه‌ها در درون حاکمیت در قالب تشکل‌ها، سازمان‌ها و نهادها تعریف و دنبال شود.

وی افزود: ارتباط رسانه‌ها با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دوسویه است و باید در همین راستا مراقب خود و یکدیگر باشیم و در همین زمینه رسانه‌ها باید یار دستگاه قضائیه، مجریه و مقننه باشند.

زاهدی گفت: با توجه به همکاری خوبی که بین  دستگاه قضائی با رسانه‌های استان به وجود آمده می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده جامعه‌ای پویاتر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی قزوین فراهم شود.

استاندار قزوین تأکید کرد: باید فضایی را به وجود آورد که رسانه‌ها بتوانند در راستای حفظ حقوق عامه در چهارچوب قوانین و مصالح ملی و منطقه‌ای و حفظ حیثیت دستگاه‌ها مطالب خود را منعکس کنند.

قزوین  می‌تواند پایلوت اجرای طرح احقاق حقوق عامه شود

محمدجواد حشمتی معاون قضایی دادستانی کل کشور در امور احیا حقوق عامه در این همایش با تاکید بر اینکه قزوین با توجه به موقعیت خاص و تعامل خوب دستگاه قضایی با رسانه‌ها می‌تواند پایلوت اجرای طرح احقاق حقوق عامه باشد، گفت: تاکنون ۲۰۰ مورد از حقوق عامه با اقدامات کارشناسی شناسایی‌شده و نقشه راه و شرح موضوعات را استخراج کرده‌ایم که در همین راستا اقداماتی با ذکر مصادیق و موانع قانونی برای برطرف شدن آن انجام‌شده است.

وی افزود: مواردی هم چون  محیط‌زیست، آلودگی هوا، گرانی و بحران آب مصداق بارز حقوق عامه است که دستگاه قضایی می‌تواند در آن ورود کند اگرچه در نگاه اول بی‌ارتباط به دستگاه قضا به نظر می‌رسد.

معاون قضایی دادستانی تصریح کرد: در برخی از امور مانند دادن مجوز به چاه‌های غیرمجاز و بروز مشکل کم‌آبی با سوء مدیریت مواجه بوده‌ایم و این سوء مدیریت کشور را امروز با چالش جدی مواجه کرده است.

وی گفت: گاهی مدیریت و تصمیمات غلط می‌تواند امنیت کشور را به مخاطره اندازد لذا باید دستگاه قضایی به‌عنوان مدعی‌العموم در هر زمانی که حقی از مردم ضایع می‌شود ورود کرده و حافظ بیت‌المال و منافع عمومی باشد.

معاون قضایی دادستانی اضافه کرد: مشارکت دادن مردم در کارها یکی از راهکارهای حمایتی است ازاین‌رو رسانه‌ها باید منعکس‌کننده دیدگاه‌های مردم باشند چراکه اگر خود را با نظر مردم هماهنگ کنند بسیاری از ناسازگاری‌ها جبران خواهد شد.
 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش فصلی اوج هنر برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، شاعران و هنرمندان استان در این همایش به قرائت شعر‌هایی در زمینه انتفاضه، مقاومت فلسطین و محکومیت جنایت‌های ددمنشانه رژیم صهیونیستی پرداختند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان یزد با اشاره به قدردانی از هنرمندان بسیجی فعال در عرصه حجاب، طوفان الاقصی و انتخابات گفت: در این رویداد هنری از هنرمندان فعال در سال ۱۴۰۲، برگزیدگان جشنواره شعر بسیج و هنرمندان برگزیده در جشنواره صنایع دستی بسیج نیز تجلیل به عمل آمد.

سرهنگ دهقان افزود: این رویداد هنری با محوریت انجمن‌های هشتگانه هنری و با حضور جمع زیادی از هنرمندان استان برگزار شد.

دیگر خبرها

  • تداوم طرح نور با جدیت
  • کشف ۱۷ دستگاه ماینر قاچاق در یزد
  • طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد
  • دادستانی از اقدامات شهرداری‌ها حمایت قضایی می‌کند
  • همایش حدنگاری برای تسهیل اجرای کاداستر برگزار شد
  • قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد
  • راه اندازی شعبه ویژه قضایی رسانه‌ها درگیلان
  • راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های رسانه‌ها
  • همایش فصلی اوج هنر برگزار شد
  • همایش پیاده روی خانوادگی در دهدشت