روزی از خداست، ولی این همه تفاوت میان بندگان چرا؟
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۶۵۲۳
خداوند میفرماید: «.. روزی طلبان را یکسان در کسب روزی گردانید.» با وجود تساوی تلاشهای انسانها در کسب روزی، تفاوت درآمدها، ناشی از چیست؟ در ادامه این مطلب را به نقل از تبیان بخوانید.
روزی از خداست، ولی این همه تفاوت چرا؟
پاسخ:
خداوند نیازمندیهای همه نیازمندان را پیشبینی کرده است و هیچ نیازی را بدون جواب و پاسخ نگذاشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تفسیر صحیح قسمت آخر آیه این است که مواد غذایی به اندازه و مساوی نیاز نیازمندان و تقاضا کنندگان است (سواء للسائلین) چنان که قرآن در آیه دیگری میفرماید: «پروردگار ما کسی است که به هر موجودی آنچه آفرینش او اقتضاء داشت عطا کرد و سپس او را در مسیرش هدایت نمود.» [طه/۵۰]منظور از سائلین در اینجا ممکن است انسانها یا اعم از انسانها و حیوانات و گیاهان باشد مطابق این تفسیر نه تنها انسانها بلکه نیاز حیوانات و گیاهان را از آغاز در زمین پیشبینی کرده و آنچه برای ادامه حیات آنها لازم بوده، آفریده است. [۱]«کلمه «سواءً» مفعول مطلق برای فعلی تقدیری است که معنایش این میشود: «روزی مخصوص نیازمندان فراهم شد» احتمال دیگر این است که سواء حال باشد. از «اقوات»، یعنی؛ خداوند روزی را برای نیازمندان به اندازه قرار داد به نحوی که همه از آن استفاده کنند نه زیاد بیاید و نه کم. منظور از «سائلین» انواع نباتات و حیوانات و انسان است که همه در زنده ماندن خود محتاج به روزی هستند و به این اعتبار این نیاز را سائل (درخواست کننده) خواند، چون با زبان حال و زبان تکوین از پروردگار خود روزی میخواهند. [۲]پس اینکه «خداوند روزی، روزی طلبان را به طور یکسان قرار داده است» برداشت صحیحی از آیه نیست. خود قرآن در آیه «۷۱» سوره نحل به تفاوت روزیها تصریح دارد، میفرماید: خداوند بعضی شما را بر بعضی دیگر از نظر روزی برتری داد...) یعنی روزی بعضی بیشتر از دیگری است. در اینجا این سؤال مطرح میگردد که آیا ایجاد تفاوت و اختلاف از نظر رزق و روزی در میان مردم با اصل عدالت پروردگار و مساواتی که باید بر نظام جوامع بشری حاکم باشد، سازگار است؟
بدون شک اختلافی که میان انسانها از نظر بهرههای مادی و درآمدها وجود دارد بیشتر مربوط به عمل و رفتار و تلاش افراد و استفاده صحیح از استعداد و تواناییها است. این باعث میشود بهره بعضی بیشتر و درآمد بعضی کمتر شود (البتّه موضوع بحث مربوط به یک جامعه سالم و خالی از استثمار و بهرهکشیهای ظالمانه است، نه جوامع منحرف و ظالمانه که از قوانین آفرینش و اسلام برکنارند.) حتّی کسانی که گاهی از آنها انسانهای بیدست و پا و بی عرضهای یاد میشود و از اینکه درآمدهای قابل ملاحظهای دارند تعجب آور است. اگر با دقّت بیشتری در عمل و رفتار و اخلاق آنها اندیشه شود، دیده میشود که آنها از نقطه قوّتی نیز برخوردار بودهاند و به خا طر آن به چنین چیزی دست یافتهاند. [۳]پس آنچه در خلقت وجود دارد تفاوت است نه تبعیض. تبعیض آن است که در شرایط مساوی و استحقاقهای همسان بین اشیاء و انسانها فرق گذاشته شود، ولی تفاوت آن است که در شرایط نامساوی چنین فرقی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر تبعیض از ناحیه دهنده است و تفاوت مربوط به گیرنده. به عنوان مثال اگر یک معلم به دانشآموزانی که همه در یک درجه هستند و کار آنها یکسان است نمرههای مختلفی بدهد این تبعیض است، ولی اگر معلم همه دانشآموزان را به یک دیده بنگرد و همه را تعلیم دهد و به یک نحو امتحان کند، آن گاه برخی بر اثر کمهوشی یا به خاطر کم کاری، درست از عهدهی امتحان بر نیانید و نمرهی خوب اخذ نکنند و برخی به خاطر کوشش و تلاش نمره خوب اخذ نمایند در این صورت تفاوت عین عدالت است. چون عدالت همین است که هر کس را به اندازه استحقاقش نمره آورد. [۴]معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۸، ج. ۹، صص ۱۸ تا ۲۳.
۲. محمد حسین طباطبایی، المیزان، ج. ۱۷، ص. ۵۸۱.
پی نوشتها:
[۱]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۶۸، ج. ۲۰، ص. ۲۲۴.
[۲]. طباطبائی، محمد حسین، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، تهران، انتشارات رجاء، ۱۳۶۳، ج. ۱۷، ص. ۵۸۱.
[۳]. تفسیر نمونه، ج. ۱۱، ص. ۳۱۲.
[۴]. همان، ج. ۱۱، صص ۳۱۰ تا ۳۲۱. منبع: تبیان
منبع: پارسینه
کلیدواژه: مذهب دین اسلام رزق و روزی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۶۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمیتوانم نسبت به ظلم و نسلکشی در غزه بیتفاوت باشم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی اسدی یکی از پنج هنرمندی است که تابلوی نقاشیاش در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است.
این هنرمند که به تازگی برای بازدید از پاویون کشورمان به ونیز سفر کرده است، درباره اثر خود گفت: متاثر از واقعهای که در نوار غزه و در کشور فلسطین پیش آمد، این تابلو را کار کردم. به اعتقاد من هرجا که ظلمی روا شود و نسلکشی صورت گیرد، هنرمند نمیتواند نسبت به آن بیتفاوت باشد.
وی بیان کرد: در واکنش به این ظلم، کوشیدم چند موضوع را به صورت تلفیقی در اثرم مطرح و بر آنها تاکید کنم که به لحاظ ساختاری دارای پارادوکسهای گوناگونی است. با بهرهگیری از بیان نقاشی انتزاعی تمام تلاشم را به کار بستم تا حسی که باید را به بیننده منتقل کنم. با انسانها و کودکانی که در این جنگ جان خود را از دست دادند، سمبلیک برخورد کردم و به جای آنها از پرنده بهره گرفتم.
اسدی گفت: از ماحصل کارم راضی هستم و زحمت زیادی برای آن کشیدم. امیدوارم روزی بیاید که هیچ جنگی را در دنیا شاهد نباشیم. فرقی نمیکند که این جنگ، سیاسی، ایدئولوژیک یا نژادپرستانه باشد. من به شدت از جنگ پرهیز میکنم؛ زیرا فجایع جنگ را از نزدیک لمس کرده و با آن زندگی کردهام. دوستان بسیار خوبی را در جنگ از دست دادهام. جنگ، آوارگی، ویرانی و کشتار به بار میآورد. جنگ باعث میشود نوزادی که هنوز به دنیا نیامده، زیر خروارها خاک مدفون و پیکرش متلاشی شود. فرقی نمیکند این ظلم در فلسطین رخ دهد یا در سارایوو. در هر نقطهای از جهان که اتفاق بیفتد، من به عنوان یک نقاش سعی میکنم نسبت به آن بیتفاوت نباشم.
این هنرمند عنوان کرد: این تابلو حاصل عدم بیتفاوتی من نسبت به فجایع غزه بود. البته تابلوهای دیگری را هم طی سالهای گذشته در همین زمینه کار کردهام؛ از جمله اثر «صلح خونین، از فلسطین تا بوسنی». این کار هم در همان فضا تعریف میشود. در این تابلو، فرمها، رنگها و ترکیب، ایستایی خاصی ندارد و بیشتر در حرکت است. رنگهای درخشان، پرکنتراست و ترکیبهایی را میبینیم که میتواند بیننده را به خود مشغول سازد تا نگاهش در سراسر تابلو بچرخد و حتی بیرون از تابلو حرکت کند.
وی تصریح کرد: بارها گفتهام و باز هم میگویم که من به عنوان یک نقاش، نمیتوانم فقط ساختارگرا باشم. همواره کوشیدهام که نسبت به مسایل اجتماعی و جهانی واکنش داشته باشم. در آثار من ردپای اعتراض به تمامی ناخرسندیهایی که در حرکتهای اجتماعی در سراسر جهان پیش میآید، دیده میشود. از این منظر جغرافیا برای من اهمیت چندانی ندارد.
اسدی در پایان گفت: همه مردم در هر نقطهای از جهان حق دارند که نفس بکشند، زندگی کنند و از زندگی خود لذت ببرند. این حق را هیچ کس نمیتواند از آنها بگیرد. من در تمام تابلوهایی که با این مضمون کار کردهام، کوشیدهام که دیدگاههای خود را به وسیله خط، رنگ، سطح و ترکیب همه اینها با یکدیگر در خدمت موضوع قرار دهم. به اعتقاد من این موضوع است که کمپوزیسیون یک کار را چه از نظر رنگ و چه از حیث ترکیب، انتخاب میکند نه برعکس.
کد خبر 6097476