Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@20:34:38 GMT

افزایش 93 درصدی کتابخانه‌های عمومی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۶۷۶۶

افزایش 93 درصدی کتابخانه‌های عمومی

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از مرکز آمار ایران، براساس آخرین انتشار سالنامه آماری، تعدادکتابخانه‌های عمومی کشوردر طول ده سال گذشته یعنی در سال ١٣٩٥، نسبت به سال ١٣٨٥، ٩٣.٥ درصد افزایش یافته است به طوری که از ١٧٢٩ کتابخانه در سال ١٣٨٥، به ٣٣٤٦ کتابخانه در سال ١٣٩٥ رسیده است.

استان‌های تهران با ٢٩٧ کتابخانه عمومی، اصفهان با ٢٩٥، خوزستان با ٢١٦، فارس با ٢١٣ و خراسان رضوی با ٢٠٤ کتابخانه، بیشترین کتابخانه‌های عمومی کشور را دارا هستند و استان‌های قم با ٣٩ کتابخانه عمومی، ایلام ٤٨، لرستان ٥٢، خراسان شمالی ٦٢ و چهار محال بختیاری با ٦٣ کتابخانه عمومی نسبت به استان‌های دیگر کشور کمترین تعداد کتابخانه‌ها را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد عضو کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ١٣٩٥، نسبت به سال ١٣٨٥، ٢.٢ برابر شده که از رشد ١٢٠ درصد برخوردار شده است و به‌ازای هر ٧١٠ نفر عضو، یک کتابخانه در کشور وجود داشته است.

در سال ١٣٨٥ به‌ازای هر نفر عضو حدود ٩ کتاب در کتابخانه‌های کشور وجود داشته که در سال ١٣٩٥، به ١٢ کتاب به‌ازای هر عضو رسیده است.

در سال ١٣٩٥، به‌ازای هر فرد ایرانی در کتابخانه‌های عمومی کشور، ٠.٢٢ (٢.٢ دهم) کتاب وجود داشته که در سال ١٣٩٥ به ٠.٥٢ (٥.٢ دهم) کتاب رسیده است.

برای هر شهروند یزدی ١.٧٥ کتاب، سمنانی ١.٥٢ کتاب، زنجانی ١.٢٠ کتاب، خراسان جنوبی ١.٠٥ کتاب و چهارمحال بختیاری ٠.٩٦ (٩.٦ دهم) کتاب، در کتابخانه‌های عمومی این استان‌ها وجود داشته که جزو استان‌های بیشترین کتاب نسبت به فرد در بین استان‌ها و برای هر شهروند تهرانی در کتابخانه‌های عمومی این استان ٠.١٩ (١.٩ دهم) کتاب، سیستان و بلوچستان ٠.٢٣ (٢.٣ دهم) کتاب، قمی ٠.٣٤ (٣.٤ دهم) کتاب، لرستانی با ٠.٣٥ (٣.٥ دهم) کتاب، هرمزگان با ٠.٣٦ (٣.٦ دهم) کتاب جزو استان‌های با کمترین کتاب نسبت به هر فرد در کتابخانه‌های عمومی در بین استان‌ها دیگر کشور، بوده‌اند.

502

کتابخانه‌ مرکز آمار سالنامه آماری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کتابخانه مرکز آمار سالنامه آماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۶۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه استان همدان با توجه به ظرفیت‌های ادبی، گهواره ادبیات کودک و نوجوان ایران به حساب می‌آید، گفت: دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه رسید.

عاطفه زارعی گفت: هیئت داوران این جشنواره از استادان برجسته ادبیات کودکان و نوجوان، مانند مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب تشکیل شده که از افتخارات ایران اسلامی به حساب می‌آیند.

او گفت: مراسماختتامیه این جشنواره روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن ابن‌سینا همدان واقع در بلوار مفتح با حضور برگزیدگان، علاقمندان و چهره‌های شاخص ادبی برگزار می‌شود. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه روز سه‌شنبه نیز دو کارگاه آموزشی شعر و داستان در محل کتابخانه مرکزی همدان برگزار می‌شود، گفت: کارگاه آموزشی شعر با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی و کارگاه آموزشی داستان با حضور محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • گشایش نخستین نمایشگاه توانمندی‌های هنرمندان صنایع دستی کتابخوان
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام