Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه پیروزی مجدد در انتخابات و حفظ کرسی ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

این پیروزی که با اجرای اصلاحات قانون اساسی همراه خواهد بود، با تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، اختیارات اردوغان را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر اعلام کمیته انتخاباتی ترکیه، تاکنون بیش از ۲۰% آرا شمارش شده و بر اساس آمار کنونی، اردوغان توانسته حدود ۶۰% آرا را از آن خود کند. «محرم اینجه» از حزب «جمهوری‌خواه خلق» هم با کسب ۲۸.۶% آرا در جایگاه دوم انتخابات قرار گرفته است.

در انتخابات پارلمانی هم که امروز همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، حزب «عدالت و توسعه»، متشکل از متحدان اردوغان، توانسته ۶۳% آرا را به دست آورد. نزدیک‌ترین رقیب این حزب، ائتلاف معارضین دولت است که تا این لحظه تنها ۲۷% کرسی‌ها را به دست آورده است.

همزمان با انتشار این آمار، مخالفان اردوغان که بر خلاف تبلیغات پیش از انتخابات با شکست سنگینی مواجه شده‌اند، شائبه تقلب در انتخابات را مطرح کرده‌اند.

«بلونت تزکان» معاون حزب جمهوری‌خواه خلق مدعی شده که نتایج اعلام‌شده از سوی ناظران این حزب که در مراکز رأی‌گیری حضور داشته‌اند، با آمار اعلام‌شده از سوی دولت تفاوت فاحشی دارد.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، تزکان مدعی شده که بر اساس آمارهای ناظران این حزب، اردوغان ۴۷% و اینجه ۴۰% آرا را کسب کرده و انتخابات باید به دور دوم کشیده شود.

حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ در ترکیه در قدرت است و از آن زمان تاکنون اقتصاد این کشور چهره متفاوتی به خود گرفته است. این کشور از آن زمان، سالانه به صورت متوسط ۶% رشد اقتصادی داشته است.

اردوغان پارسال اصلاحات قانون اساسی را به رأی عمومی گذاشت و مردم ترکیه به این اصلاحات رأی مثبت دادند. بر اساس نسخه اصلاح‌شده قانون اساسی، در دولت جدید دفتر نخست‌وزیری حذف شده و اختیارات اجرایی در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و او می‌تواند اعضای کابینه را از افرادی که نماینده پارلمان نیستند انتخاب کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: حزب عدالت و توسعه اردوغان ترکیه جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۸۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المیادین اعلام کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پایان هفته آینده برای دیدار با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به این کشور سفر می کند.

این در حالی است که اردوغان امروز در اظهاراتی گفته بود تا زمانی که عمر دارد به حمایت از مساله فلسطین ادامه خواهد داد.

هنوز جزئیات بیشتری از برنامه سفر رئیس دفتر سیاسی حماس به ترکیه منتشر نشده است.

کد خبر 6081180 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال ایجاد یک درگیری منطقه ای است/ کشورهایی که در مورد حمله به کنسولگری ایران سکوت کردند، برای حمایت از اسرائیل به میدان آمدند
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است
  • حضور در انتخابات از پشت میله‌های زندان؟
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • ویژه برنامه 24 ساعته در خصوص شهدای خبرنگار در فلسطین
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود