Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر سندیکای خمیر مایه ایران گفت: با آنکه بارها گفته‌ایم استفاده از خمیر مایه برای تولید نان سالم هزینه چندانی ندارد اما متأسفانه شاهدیم که علاوه بر جوش شیرین دو یا سه سالی است که جوهر قند هم برای نرم و سفید شدن نان مصرف می‌شود.

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، محمود گیاهی در نشستی خبری با اشاره به ضرورت اهمیت تولید نان سالم در کشور، گفت: نان به عنوان یکی از غذاهای اصلی در سفره خانوار در ایران شناخته می‌شود به طوری که سرانه مصرف نان در ایران 170 کیلوگرم است و جزو 5 کشور اول مصرف‌کننده نان محسوب می‌شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه آنکه اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه روزانه سه وعده نان مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در کیفیت نان تأثیر دارد خاطرنشان کرد: علاوه بر کیفیت آرد تجهیزات پخت، مهارت نانوا و فرآوری صحیح خمیر در این زمینه بسیار مؤثر است اما این روزها شاهدیم که برخی از نانوایی‌ها برای سرعت‌دهی و سهولت کارشان از نمک زیاد، جوش شیرین و جوهر قند برای تهیه نان‌هایی از جمله نان لواش که مصرف زیادی هم دارد استفاده می‌کنند.

دبیر سندیکای خمیر مایه ایران با اشاره به اینکه فرآوری صحیح خمیر باید به وسیله خمیر مایه انجام شود، تصریح کرد: در طول این مدت آنزیم‌های مخمر منجر به شکسته شدن مولکول‌ها و در دسترس قرار گرفتن ریزمغذی‌های موجود در آرد گندم می‌شود ما بالعکس استفاده از جوهر قند که برای سفید شدن و نرم شدن خمیر و همچنین جوش‌شیرین برای سرعت‌دهی در تهیه نان و ور آمدن استفاده می‌شود باعث می‌شود که املاحی از جمله منیزیم، کلسیم و آهن نه تنها جذب بدن نشود بلکه در طولانی‌مدت موجب ریزش مو، کوتاه قدی و انواع بیماری‌های گوارشی می‌شود.

گیاهی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که زمانی وزارت بهداشت طرح غنی‌سازی آرد با آهن، روی و حتی انواع ویتامین‌ها را در دستور کار قرار داده بود و آیا استفاده از جوش‌شیرین و جوهر قند تأثیری بر روی این مواد دارد، گفت: تمام هزینه‌هایی که وزارت بهداشت برای غنی‌سازی آرد انجام می‌دهد با استفاده از جوش شیرین و جوهر قند به هدر می‌رود چرا که تمام این مواد اجازه جذب هیچ ماده معدنی را نمی‌دهد.

وی به افرادی که سلامت و امنیت غذایی برایشان بسیار اهمیت دارد توصیه کرد تا مصرف نان سنگک و نان‌های صنعتی را در دستور غذایی خانواده قرار دهند، افزود: متأسفانه هیچ آیین‌نامه یا استانداردی برای نحوه پخت و تهیه نان در نانوایی‌ها ابلاغ نشده و جالب‌تر آنکه نظارتی هم بر کیفیت تهیه خمیر نمی‌شود.

دبیر سندیکای خمیر مایه ایران در واکنش به صحبت‌های زراعت‌کار رئیس اتحادیه نانوایان که گفته بود خمیر مایه به اندازه کافی در دسترس برای نانوایی‌ها نیست، گفت: طبق آمار نانوایی‌های موجود در کشور ما سالانه 40 هزار تن خمیر مایه نیاز داریم و این در صورتی است که همه نانوایی‌ها از خمیر مایه استفاده کنند اما شاهدیم که تنها 20 هزار تن درخواست مشتری وجود دارد در حالی که در تمام استان‌ها امکان تهیه خمیر مایه وجود دارد و حتی سال گذشته 12 هزار تن خمیر مایه به کشورهایی همچون عراق، افغانستان و پاکستان صادر کرده‌ایم که خود گواهی بر کیفیت محصول است.

گیاهی همچنین به قشر فرهیخته و دانشگاهی هم انتقاد کرده و گفت: متأسفانه قشر دانشگاهی ما در مقالات علمی خود می‌گویند اگر از جوهر قند به میزان اندک در تولید نان استفاده شود اشکالی ندارد ولی کسی نیست که مسئول کنترل میزان استفاده از این محصول در خمیر نان باشد و نتیجه آن می‌شود که نان بی‌کیفیت زرد که مضر سلامت مردم هم است عرضه می‌شود که امیدواریم مسئولان نسبت به این موضوع فکری بکنند.

طی یک دهه اخیر وزارت بهداشت تلاش‌های زیادی برای کنترل استفاده نکردن از جوش شیرین در نانوایی‌ها داشته است اما متأسفانه همچنان نیمی از نانوایی‌های کشور از جوش‌شیرین برای سرعت در عمل‌آوری نان استفاده می‌کنند که این روزها جوهر قند هم به این معضل اضافه شده است. متخصصان تغذیه استفاده از نان‌های صنعتی را به دلیل روش صحیح پخت و استفاده از خمیر مایه توصیه می‌کنند اما به دلیل قیمت بالای این نوع نان خانواده‌ها ترجیح می‌دهند تا همچنان نان سنتی را تهیه کنند که با مشکلات این چنینی مواجه است و ظاهراً دولت بیشتر بر قیمت‌های دستوری نان نظارت دارد تا کیفیت آن.

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علوم پزشکی قم۴۰۰میلیاردتومان طلب دارد/کمبودهزار نیرو درحوزه سلامت

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مصری ظهر سه شنبه در نشست خبری هفته سلامت در جمع خبرنگاران گفت: شعار هفته سلامت امسال، «سلامت خانواده و مردمی‌سازی» تعیین شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: موضوع سلامت خانواده در دولت سیزدهم در اولویت قرار گرفته و برنامه‌هایی در این راستا در حال اجرا است.

وی گفت: طرح پزشک خانواده در سال گذشته از پردیسان آغاز شده و امیدواریم بتوانیم تا تیرماه امسال جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مردمی سازی سلامت را گامی مهم در راستای تقویت و ارتقا شاخص‌های سلامت برشمرد و گفت: هوشمندسازی فرآیندها در حوزه سلامت می‌تواند امر مهمی در یکپارچه سازی و ارتقا خدمات درمانی باشد.

وی اضافه کرد: در طرح سلامت خانواده، بهبود شاخص‌های سلامت در بعد جسمی، روانی و معنوی مدنظر است که مجموعه این برنامه‌ها موجب تقویت امید آفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهد شد.

مصری اضافه کرد: در طرح سراج تلاش می‌شود تا بهداشت روانی جامعه بهبود یابد و در سال گذشته پایگاهی برای این امر راه اندازی شد که در سال جاری نیز چندین پایگاه دیگر افتتاح خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ۲۵۰ میلیارد تومان بدهی به زیر مجموعه‌های خود از جمله کارکنان، پزشکان و پرستاران دارد؛ این در حالی است که از سایر سازمان‌های بیمه گر رقمی بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان طلب داریم.

وی با بیان اینکه اگر سازمان‌های بیمه گر بتوانند بدهی‌های خود را به دانشگاه علوم پزشکی قم پرداخت کنند در این صورت مطالبات کارکنان نیز پرداخت خواهد شد گفت: تلاش می‌شود تا نیروهای متخصص در استان قم جذب شوند و در حال حاضر استان قم در برخی از رشته‌ها در رتبه‌های آخر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در سال گذشته رشته فوق تخصص گوارش در استان قم راه اندازی شد و از مهر امسال نیز سه پزشک فوق تخصص غدد اطفال و یک دندانپزشک اطفال برای قم جذب شوند.

وی افزود: طی چند سال آینده تا ۲۷ رشته در استان قم جذب داریم که این امر موجب تقویت کیفیت خدمات دهی در نظام سلامت استان و رضایتمندی شهروندان خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر در استان قم عضو هیأت علمی هستند که طی فراخوانی جدید این آمار به ۳۳۰ نفر می‌رسد و برنامه داریم طی چند سال آینده این تعداد به ۴۰۰ نفر افزایش یابد.

مصری گفت: در زمینه نیروی انسانی استان قم هزار نیرو در بخش پرستاری، حوزه سلامت خانواده، اورژانس و مرکز بهداشت کمبود نیرو دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه استان قم در زمینه سرانه تخت بیمارستانی در رده‌های آخر کشوری قرار دارد افزود گ: تلاش می‌شود تا تخت‌های قدیمی با تخت‌های جدید جایگزین شود و در این راستا ۲۵۰ تخت مادر و کودک در بیمارستان شهید بهشتی قم اضافه می‌شود.

مصری بیان کرد: ۱۲ خودروی اورژانس ۱۱۵ به زودی به دانشگاه علوم پزشکی قم ملحق خواهد شد تا بخشی از کمبودها در این حوزه برطرف شود.

کد خبر 6086839

دیگر خبرها

  • آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود
  • کاکائو معضل جهانی شد!
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره
  • علوم پزشکی قم۴۰۰میلیاردتومان طلب دارد/کمبودهزار نیرو درحوزه سلامت
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • مدارس، کانون مردمی‌سازی سلامت است
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • ۲۹ درصد از ناوگان باری در جاده‌های استان بوشهر دارای اضافه بودند
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است