Web Analytics Made Easy - Statcounter

وجود چنین دورگه‌هایی شاید در نگاه اول طبیعی به‌نظر برسد؛ اگر گونه‌های زیستی ذاتاً اقسام مختلف از جانداران باشند، آنگاه انتظار می‌رود که مرزهای سفت و سخت زیستی این گونه‌ها را از هم جدا کند. پیش از داروین نیز طبیعی‌دانان بر این باور بودند که این «جدایی تولیدمثلی» میان گونه به منظور جلوگیری از درهم‌ریختگی نظم حیات و آشفتگی حدود میان اقسام زیستی مختلف (سگ‌ها، گربه‌ها، خرگوش‌ها، ماهی‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..) طراحی شده‌است. از نظر داروین اما چنین توجیهی عجیب می‌نمود؛ زیرا از منظر او صفات موجودات زنده «طراحی» نشده‌اند و می‌باید توضیحی در قالب سازوکارهای تکاملی برای این پدیده‌ها یافت. از سوی دیگر، پدیدآوردن فرزندان دورگه و نازا صفتی بیهوده است. زیرا انرژی و وقت جانور را صرف نوعی از آمیزش می‌کند که برخلاف آمیزش با افراد هم‌گونه به تکثیر ژن‌های والدین نمی‌انجامد؛ از این رو انتخاب طبیعی نمی‌تواند به تثبیت چنین صفت مضری در طی تکامل منجر شده باشد.

در خصوص قاطر و یابو، مشکل اساسی این است که تعداد کروموزوم‌ها (واحدهای مجزای فیزیکی که حامل تمام ماده ژنتیکی موجود هستند) در والدین آنها تفاوت دارد: اسب ۶۴کروموزوم و الاغ ۶۲ کروموزوم دارد و به دلیل همین ناهمسانی تعداد کروموزوم‌ها، آمیزش این دوگونه، دورگه‌هایی با ۶۳کروموزوم پدید می‌آورد که عدد فرد به ناتوانی این دورگه‌ها در زادآوری می‌انجامد. این ناهمسانی تعداد کروموزوم علت پدید آمدن دورگه‌های نازا در تمام گونه‌ها نیست. در بسیاری با وجود یکسانی تعداد کروموزوم‌های والدین، ژن‌هایی که از والدین به ارث می‌رسند در کنار یکدیگر مشکل ایجاد کرده و سرنوشت دورگه را به پیامدی شوم مبتلا می‌کند.

یکی از راه‌ها برای توضیح وجود این بن‌بست‌های تولیدمثلی این است که اگر گونه‌های مختلف، جدا از یکدیگر تکامل یافته باشند، آن‌گاه به‌صورت طبیعی هرگز دورگه‌ای پدید نمی‌آید و در نتیجه امکان اثر انتخاب طبیعی بر دورگه‌زایی وجود نخواهد داشت. اگر این توضیح صحیح باشد، آنگاه در صورت هم‌پوشانی زیستگاه گونه‌ها، انتخاب طبیعی باید جلوی آمیزش میان گونه‌ای را بگیرد. این پیش‌بینی در طبیعت به واقعیت می‌پیوندد: به عنوان نمونه، دو گونه پرنده کمرکولی که در آسیای صغیر تا آسیای مرکزی پراکنده‌هستند در ایران با هم همپوشانی دارند. تنها در ایران نوارهای رنگی روی صورت اعضای این دوگونه با هم متفاوت است تا خودی را از غیرخودی تشخیص داده و بیهوده انرژی خود را صرف آمیزش با اعضای گونه دیگر نکنند. در نواحی که این دو گونه با هم همپوشانی ندارند و در نتیجه الگوریتم انتخاب طبیعی نیز از امکان ایجاد دورگه‌های نازا بی‌اطلاع است، این تفاوت در رنگ و لعاب صورت دو گونه کمرکولی دیده نمی‌شود.

دکتر عطا کالیراد

پژوهشگر زیست‌شناسی تکاملی در IPM

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: گونه تکامل جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند

داود میرشکار مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: خوشبختانه شرایط در منطقه برای زاد و ولد این گونه حیوانی مناسب است که باعث شده این اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در استان در پارک ملی کرخه متولد شوند.

او ادامه داد: برنامه حفاظت از گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به طور شبانه روزی در زیستگاه‌های طبیعی این گونه در حال انجام است.

میر شکار ادامه داد: بعد از بیماری میاز که در سال ۱۳۹۳ باعث تلف شدن تعداد زیادی از گوزن‌های پارک ملی کرخه شد این اداره کل با بر نامه‌های پایشی و رصد شبانه روزی زیستگاه را برای احیای مجدد این گونه آماده کرده و برنامه‌های خاص حفاظتی و کنترل بیماری در این پارک انجام می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هدف این اداره کل علاوه بر تکثیر در محیط‌های کنترلی، تکثیر بصورت آزاد در محیط‌های طبیعی بوده و به همین منظور در سایت تکثیر از ۵ رأس در سال ۱۳۹۸به ۱۲ در سال ۱۴۰۲ راس رسید است که نشان از پویایی و موفقیت این سایت و مدیریت مطلوب منطقه می‌باشد وی پیشبنی کرد که در سال جاری ۳ تا ۴ گوساله به این جمعیت اضافه شود.

گوزن زرد ایرانی که با نام علمی «Dama mesopotamica» شناخته می‌شود، زیرگونه‌ای از گوزن زرد اروپایی است که در حال حاضر از گونه‌های در معرض خطر است و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی قرار دارد.

زیستگاه اصلی این گونه حیوانی در جنگل‌های دز و کرخه استان خوزستان است و در طول سال‌های اخیر مناطقی هم در استان‌های مختلف برای تکثیر این گونه در نظر گرفته شد. جزیره اشک ارومیه، دشت ناز ساری از جمله این مناطق هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • نابودی بزرگترین دشت لاله‌های واژگون کشور، خیلی دور، خیلی نزدیک
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • ممنوعیت چیدن لاله واژگون
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • الوند همدان زادگاه گیاهان دارویی