Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@17:42:41 GMT

بهترين زمان مصرف ويتامينها

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۴۹۵۵۹

بهترين زمان مصرف ويتامينها

خبرگزاري آريا -

آيا مي دانيد بهترين ساعت روز براي جذب ويتامين چه ساعتي است؟
يا مي دانيد بهترين ساعت براي جذب ويتامين هاي مختلف چه ساعتي در روز است ؟
امروزه حتي با داشتن يک برنامه غذايي کامل و صحيح تنها درصدي از نيازهاي تغذيه‌اي روزانه تأمين مي‌شود و از طرفي در شرايطي همچون رژيم‌هاي سخت، کم اشتهايي، اصلاح نيازهاي تغذيه‌اي، مصرف مولتي ويتامين‌ها ضرورت پيدا مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ضرورت مصرف مولتي ويتامين
يک برنامه غذايي صحيح بيشتر نياز تغذيه‌اي فرد را از بهترين منابع تأمين مي‌کند. اما براي اطمينان از دريافت کافي ويتامين‌ها و املاح بسياري از افراد مولتي ويتامين مصرف مي‌کنند. البته بايد توجه داشت که مولتي ويتامين‌ها هرگز جايگزين گروه‌هاي غذايي نيستند و نبايد به دليل استفاده از آن‌ها مصرف مواد غذايي تازه را از برنامه غذايي خود حذف کرد بلکه مکمل‌ها تنها برنامه غذايي را از لحاظ دريافت ويتامين و املاح غني‌تر مي‌کنند.
مصرف مکمل نه تنها موجب تأمين نيازهاي تغذيه‌اي تأمين نشده از غذاها مي‌شود بلکه در بسياري موارد موجب پيشگيري يا کاهش عوارض يک بيماري مي‌شود. براي مثال مصرف فوليک اسيد در کم خوني و يا قرص‌هاي کلسيم + ويتامين D در پيشگيري يا کاهش عوارض استئوپروز (پوکي استخوان).
از آنجا که عوارض دريافت ناکافي ويتامين و املاح بسيار بيشتر از عوارض مصرف بيش از حد نياز آن‌هاست مي‌توان به اين نتيجه رسيد که مصرف مکمل‌ها کار عاقلانه‌اي است.
بدن در ساعت هاي مختلف روز، فعاليتهاي متفاوتي انجام مي دهد. بسياري از افراد خوردن مکمل هاي غذايي را در ساعتهاي مختلف روز پيشنهاد مي کنند تا با دستگاه گوارش و هضم و جذب اين مواد مغذي مطابقت داشته باشد.
بسياري خوردن کلسيم را در شب پيشنهاد مي کنند. به اين دليل که کلسيم در شب مورد استفاده قرار مي گيرد و همچنين به دليل اينکه کلسيم مي تواند زماني که در رختخواب هستيد به خوابيدن تان کمک کند. براي مثال خوردن يک ليوان شير را قبل از خواب به خاطر بسپاريد. جذب کلسيم دليل اين امر است. منيزيم نياز است که با کلسيم همراه شود. بسياري از افراد منيزيم را با کلسيم، با مکمل هاي شبيه به هم، در موقع خواب مصرف مي کنند اگرچه برخي معتقدند که منيزيم در روز بهتر جذب مي شود. اگر مکمل کلسيم که شامل منيزيم مي شود، هر دو در يک زمان مصرف شود مناسبتر است.
بسياري از ويتامين ها با غذا مصرف مي شود، بنابراين مصرف آنها همراه با غذا توصيه مي شود. به خاطر داشته باشيد که ويتامين ها را با غذا بخوريد زيرا در آن لحظه شما درحال خوردن و آشاميدن هستيد.
ويتامين هاي محلول در چربي به چربي نياز دارند تا جذب شوند بنابراين آنها بايد هميشه با غذاهايي که چربي دارند مصرف شود. اين ويتامين ها شامل ويتامين آ، ويتامين د، ويتامين اي، و ويتامين کا هستند.
ويتامين سي فقط چند ساعت در رگ درحال گردش است. براي کسب نتيجه بهتر ويتامين سي بايد هر 3 ساعت يکبار يا در 3 وعده غذايي تقسيم شده و مصرف شود.
بهترين زمان براي جذب فيبر صبح است. در اين لحظه، فيبر در روده وارد شده بدون اينکه غذايي مانع ورود آن شود. فيبر مي تواند مانع جذب ويتامين ها شود، زيرا به عنوان يک پوشش براي روده عمل مي کند، بنابراين بهتر است قبل از مصرف فيبر ويتامين استفاده نکنيم. آهن نيز همراه با فيبر به خوبي جذب نمي شود.

پروبيوتيک ها همراه با غذا و گاهي اوقات قبل از غذا مخصوصا 20 دقيقه قبل از غذا جذب مي شود.
آنزيم هاي گوارشي جهت تاثيرگذاري بيشتر، همراه با غذا مصرف شوند.
ويتامين هاي محرک مثل ويتامين سي، نبايد قبل از خواب مصرف شوند زيرا شخص را بيدار نگه مي دارد. بعضي ها معتقدند که آب مرکبات و ويتامين سي خواب را برهم مي زند اما اين مورد تاييد نشده است.
اگر شما مکمل هاي غذايي زياد مصرف مي کنيد، بايستي آنها را در قوطي هاي قرص سر و سامان دهيد و هر قوطي اي را مختص ساعتي از روز قرار دهيد. آنها را به اندازه اي که توصيه شده و سر ساعت مصرف کنيد.
گذاشتن قوطي قرص ها نزديک ميز شامتان باعث مي شود که موقع غذا خوردن، خوردن آنها را فراموش نکنيد. حتي اگر ويتامين ها را سر ساعت نخورديد، اضافه کردن آنها در برنامه غذايي تان در هر ساعتي از روز به سلامتي شما کمک مي کند.
بيشتر پزشکان و متخصصان تغذيه معتقدند که خوردن ويتامين ها و املاح در زمان هايي مي تواند جذب بيشتري داشته باشد يا برعکس همراه کردن آنها با بعضي از خوراکي ها مي تواند از اثربخشي آنها بکاهد.
در بين مکمل هاي خوراکي به زمان مناسب خوردن نمونه هايي از آنها اشاره مي کنيم، مثلا بسياري خوردن کلسيم را در شب پيشنهاد مي کنند به اين دليل که مصرف کلسيم در بدن بيشتر در شب صورت مي گيرد و همچنين به دليل اين که کلسيم مي تواند به خوابيدن کمک کند.
همچنين ويتامين هاي محلول در چربي براي جذب به چربي نياز دارند بنابراين آنها بايد هميشه با غذاهايي که چربي دارند مصرف شود.
اين ويتامين ها شامل ويتامين A، ويتامين D، ويتامين E، و ويتامين K هستند.
از طرف ديگر همراه کردن قرص کلسيم در صورتي که پزشک براي شما تجويز کرده با شير جذب آن را افزايش مي دهد بنابراين نوشيدن يک ليوان شير شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسيم را فراموش نکنيد.
در مورد مجموعه اي از ويتامين هاي گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته مي شود چون ما در حالت عادي اين ويتامين ها را که از جمله ويتامين هاي محلول در آب هستند با غذا دريافت مي کنيم پس بهتر است اين ويتامين ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص ميوه ها و سبزي ها مصرف شوند.
دقت کنيد در صورتي که قرص آهن براي شما تجويز شده است از نوشيدن شير و لبنيات و همچنين قرص کلسيم با آن خودداري کنيد چون جذب آهن را کاهش مي دهد.
ويتامين C هم از ويتامين هاي محلول در آب است اما تفاوت آن با ديگر ويتامين ها اين است که فقط چند ساعت در خون مي ماند و به سرعت از راه کليه ها دفع مي شود به همين علت براي کسب نتيجه بهتر، ويتامين C بهتر است در هر سه وعده غذايي تقسيم و مصرف شود.

خوشبختانه ويتامين C تنها ويتاميني است که خوردن ميزان بيش از نياز آن دفع مي شود و عارضه اي ندارد.
اگر از فيبر خوراکي هم براي رفع يبوست يا کاهش وزن استفاده مي کنيد، بهترين زمان براي جذب آن صبح است و لازم است که قرص هاي مکمل ويتاميني و املاح همراه با آن ميل نشوند چون فيبر مانع جذب ويتامين ها مي شود.
در واقع پودرهاي حاوي فيبر به عنوان پوششي براي روده عمل مي کنند، بنابراين بهتر است مصرف فيبر را به صبح ها موکول کنيم و ويتامين ها را با وعده ديگري از غذا ميل کنيم. آهن نيز همراه با فيبر به خوبي جذب نمي شود.
به تازگي لبنيات مثلا ماست حاوي پروبيوتيک ها هم به بازار آمده اند.
اضافه کردن پروبيوتيک ها که گروهي از باکتري هاي مفيد براي بدن هستند به اين علت در علم تغذيه امروز مهم شمرده مي شوند که ثابت شده اين مواد مي توانند از بدن در مقابل سرطان ها حفاظت کنند.
پروبيوتيک ها هم بهتر است همراه با غذا و گاهي قبل از غذا مخصوصا 20 دقيقه قبل از غذا مصرف شوند چون جذب آنها در آن زمان بهتر است.
دقت کنيد که ويتامين C نبايد قبل از خواب مصرف شوند چون ماده اي محرک است و شخص را بيدار نگاه مي دارد.
اگر شما مکمل هاي غذايي زياد مصرف مي کنيد، بايستي آنها را در قوطي هاي قرص سر و سامان دهيد و هر قوطي را مختص ساعتي از روز قرار دهيد.
آنها را به اندازه اي که توصيه شده است و سر ساعت مصرف کنيد. گذاشتن قوطي قرص ها نزديک ميز غذا کمک مي کند، خوردن آنها را فراموش نکنيد.
مصرف قرص هاي مکمل ويتامين ها و املاح در شرايط خاص مثلا در گروهي از سالمندان، برخي از کودکان، مبتلايان به بيماري هاي مزمن و همچنين کساني که تحت رژيم هاي غذايي قرار دارند يا مبتلا به بيماري هاي گوارشي هستند توصيه مي شود.
البته پزشکان تاکيد مي کنند خوردن نابجا و بدون تجويز ويتامين ها فقط از اين جنبه که بخواهيم سلامت بيشتري داشته باشيم صحيح نيست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آنها در بدنمان هم بشويم.
منبع:edcoan.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۴۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت کلی بدن دارد. این ویتامین برای رشد و توسعه سلول‌های عضلانی، عملکرد مناسب و سازگار سیستم ایمنی، حفظ سلامت سیستم اسکلتی و موارد دیگر ضروری است. به همین دلیل است که سطوح ناکافی یا کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به بیماری و عفونت، تخریب استخوان و بسیاری دیگر از پیامدهای منفی سلامتی را افزایش دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کمبود ویتامین D بسیار رایج است و در سراسر جهان، حدود ۱ میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عواملی که خطر کمبود ویتامین D را افزایش می دهند عبارتند از:

رنگ پوست، محل زندگی، توانایی بدن برای جذب ویتامین D، قرارگیری در معرض نور خورشید، شرایط پزشکی، وزن بدن.

مصرف بیش از حد و تصادفی ویتامین D تحت شرایط زیر پیش می‌آید:

خطاهای نسخه، استفاده نادرست از مکمل‌های ویتامین D با دوز بالا و ...

افزایش مصرف ویتامین D چه عوارضی را به دنبال دارد؟

۱. افزایش سطح ویتامین D موجود در خون

سطوح ویتامین D بیشتر از ۱۰۰ نانوگرم در میلی لیتر ممکن است مضر باشد. در مواردی که افراد مگادوز (دوزهای بسیار بالا) مکمل‌های ویتامین D را برای مدت طولانی مصرف می‌کردند، علائم مسمومیت در سطوح خونی بسیار بالا گزارش شده است.

بیشتر موارد مسمومیت ویتامین D ناشی از دوز نامناسب مکمل و اشتباهات تجویزی است.

۲. افزایش سطح کلسیم خون

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، کلسیم خون شما ممکن است به سطوحی برسد که علائم ناخوشایند و بالقوه خطرناکی ایجاد کند.

علائم هایپرکلسمی (کلسیم بالا) عبارتند از:

ناراحتی‌های گوارشی مانند استفراغ، حالت تهوع، یبوست و درد معده خستگی، سرگیجه، توهم و گیجی بی‌اشتهایی ادرار بیش از حد سنگ کلیه، آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه فشار خون بالا و ناهنجاری‌های قلبی کم‌آبی بدن

هایپرکلسمی معمولاً پس از مصرف مگادوز ویتامین D برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و نوعی تهدید برای سلامتی به شمار می‌آید.

۳. تغییر وضعیت روانی

هایپرکلسمی می‌تواند منجر به تغییر وضعیت روانی در افراد مبتلا به مسمومیت ویتامین D شود. افراد مبتلا به هایپرکلسمیِ ناشی از مسمومیت ویتامین D معمولاً علائمی مانند گیجی، افسردگی و روان پریشی دارند. در موارد شدید، کما نیز گزارش شده است.

۴. عوارض کلیوی

در برخی موارد، مسمومیت ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب به کلیه و حتی نارسایی کلیه شود. این به این دلیل است که داشتن ویتامین D بیش از حد در بدن می‌تواند منجر به سطوح بالای کلسیم شود که همین امر منجر به از دست دادن آب از طریق ادرار زیاد و کلسیفیکاسیون (انباشت کلسیم) کلیه‌ها می‌گردد.

هایپرکلسمی همچنین می‌تواند باعث انقباض عروق خونی کلیه و در نهایت افت عملکرد کلیه ‌شود.

منبع: healthline

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب | مضرات خوردن قهوه در شب را بدانید
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد