Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@05:14:14 GMT

پیوست فرهنگی، هنری برای صنایع و معادن

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۰۰۰۷

پیوست فرهنگی، هنری برای صنایع و معادن

کرمان - ایرنا - پایگاه خبری صدای زرند با انتشار گزارشی با عنوان پیوست فرهنگی، هنری برای صنایع و معادن به قلم یاسر سیستانی نژاد به ظرفیت های فرهنگی صنایع و معادن برای توسعه این شهرستان پرداخته است.

در این گزارش آمده است، شهرستان زرند مهد عارفان بزرگ است و وجود مقبره های مشاهیری ازجمله عبدالسلام زرندی و خواجه فقیه از عارفان قرن هفتم هجری گواهی بر این واقعیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاه نعمت الله ولی، عارف نامدار، برای دیدار با عبدالسلام زرندی نزد او آمده است و این شهر علاوه بر فرهنگ و هنر در زمینه کشاورزی و صنعت و معدن نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد.
زرند در سال 1395 به عنوان شهر خلاق در ترویج کتاب خوانی انتخاب شده و همچنین در سال 1396 میزبان اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان کرمان بوده است.
**سازِ کوکِ موسیقی
آب و غذا و پوشاک و مسکن جزو نیازهای اولیه هر انسانی است، استفاده از محصولات هنری طبعا پس از این اولویت ها قرار می گیرد.
البته اگر مسافرت، استراحت، تفریح، ورزش را نیز جزو نیازهای بشر امروز به شمار بیاوریم، شاید محصولات هنری و فرهنگی در رده‌‌ های بعدی قرار بگیرد، بدیهی است خانواده‌ ها پس از تأمین نیازهای ضروری به لذت هنری روی می آورند.
کیانا معلمی 39 ساله است که گفت: آخرین باری که به تئاتر رفتم، یک ماه قبل بود.
وی هم چنین افزود: در پنج سال اخیر بیش از سال های قبل از آن به تئاتر و کنسرت می روم.
یک هنرمند فعال در حوزه موسیقی نیز، استقبال مردم از هنر موسیقی را بسیار مطلوبتر از گذشته ارزیابی و تصریح کرد: تعداد اجراهای موسیقی‌ سال گذشته حداقل 2 برابر پنج سال قبل است و مردم نیز استقبال بسیار خوبی دارند.
وی گفت: قشر متوسط جامعه مخاطبان ما هستند.
یک بانوی خانه دار نیز ابراز کرد: ماه قبل به یک کنسرت موسیقی رفتم و سالانه پنج تا 6 عنوان کتاب مطالعه می کنم.
این بانو، سینما و تئاتر رفتن های خود را در پنج سال اخیر بیش از پنج سال قبل از آن عنوان می کند.
همچنین هنرمند دیگری گفت: تعداد کنسرت ها و تئاترهای شهر فراوان است، بخصوص در چهار، پنج سال اخیر روند رو به رشدی داشته است و قابل قیاس با قبل از آن نیست.
وی افزود: فرهنگ موسیقی در شهرستان زرند بسیار تغییر کرده است زیرا پیش از این اجراها بسیار کم و به ندرت در مناسبت ها انجام می گرفت؛ اما الآن این گونه نیست.
نریمان ادامه داد: استقبال مردم چشمگیر بوده است، علاقه مردم به اجراها بیشتر شده و این روند در حال افزایش است.
وی مخاطبان کنسرت ها را بیشتر، کارمندان و حقوق بگیران می داند.
**صحنه ها خاک نمی خورند
اما زرندی ها، تنها از موسیقی استقبال نمی کنند، گویا سالن های تئاتر هم بی مشتری نیستند.
یک هنرمند حوزه تئاتر اظهار داشت: طبیعی است که تعداد اجراهای یک اثر هنری نسبت به گذشته افزایش داشته باشد. مثلاً زمانی اجراهای تئاتر نهایتاً یک هفته بود، اما اکنون اجراهای گروه ما یک ماه طول می کشد.
وی گفت: این فقط مربوط به اجرای تئاتر صحنه است، هرچند در شرایط فعلی هم هر کارگردان خودش تصمیم می ‌گیرد که یک تئاتر را طی چند روز اجرا کند.
وی ادامه داد: وقتی بصورت مداوم کار انجام شود، مردم به دیدن تئاتر عادت می کنند و همه از دیدن آن لذت می برند. اما پس از گذراندن یک دوره بدون تئاتر میزان مخاطبان آن کمتر می‌شود.
وی افزود: استقبال مردم از تئاتر راضی کننده است زیرا با این شرایطِ بدِ تبلیغِ آثارِ هنری که در زرند وجود دارد، نیز استقبال خوبی می شود.
این هنرمند تماشای تئاتر را ویژه قشر خاصی نمی داند و اظهار داشت: ببیننده های تئاتر از اقشار مختلف زرند هستند و نمی توان گفت فلان صنف به تماشای تئاتر می آید، از همه قشری ازجمله کارمند، کارگر، خانه‌دار، پزشک، مهندس، فرهنگی و بازاری در بین تماشاگران دیده می ‌شود و همواره در اجراهای تئاتر مخاطبان خاصی حضور دارند.
وی گفت: چهره این مخاطبان خاص بدلیل حضور مستمرشان در خاطر ما ثبت شده است و از دیدن آنها حس خوبی داریم، این نشان می ‌دهد ما مخاطبان ارزشمندی برای تئاتر جذب کردیم که همچنان بر تعداد آنها افزوده می شود.
**نیاز به آمایش فرهنگی داریم
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان زرند نیز گفت: فرهنگ یک جریان سیال و متکثر است و نمی توان آن را در یک نهاد محدود کرد، ما برای رسیدن به اهداف فرهنگی خودمان به طرح و آمایش فرهنگی نیاز داریم.
احمد رشیدی زرندی افزود: طرح‌ها و پروژه های اقتصادی زرند به تدریج به زمان افتتاح و کارایی نزدیک می شوند، شرکت فولاد هنوز به بهره برداری نرسیده اما ایجاد اشتغال کرده است و این اشتغال، توانایی خرید بلیت توسط علاقمندان به هنر را فراهم کرده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار شغل جدید در شهرستان ایجاد شده که صاحبان این مشاغل توان خرید بلیت را دارند، در قدم نخست توانستیم این جمعیت را به خریدن بلیت مجاب کنیم، صنایع و معادن حمایت های مستقیم و غیرمستقیم از تولید و ایجاد محصولات فرهنگی، هنری دارند.
وی گفت: ما به دنبال ایجاد پیوست فرهنگی، هنری برای صنایع و معادن زرند هستیم، صنایع پیوست فرهنگی ندارد و اگر چنین پیوستی ایجاد شود، به لحاظ ترویج فرهنگ و هنر و استفاده مردم از سبد کالای فرهنگی، هنری بسیار مفید است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان زرند به فعالیت یک سالن سینما در شهر زرند اشاره کرد و افزود: یک سینمای فعال در زرند وجود دارد که در نیمه نخست امسال راه اندازی شده و استقبال مردم از این سینما چشمگیر بوده است.
وی بیان کرد: گاه اتفاق افتاده که بیش از 200 نفر به این سالن سینما رفتند، در حالی که شاید در یک سالن سینما تماشاگران کمتر از صد نفر باشند.
وی در خصوص اجرای تئاتر و کنسرت موسیقی در این شهرستان گفت: از ابتدای سال 96 تاکنون چهار تئاتر اجرا شده و بلیت فروشی تئاتر بصورت تک فروشی بوده است، کنسرت ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است.
رشیدی زرندی تاکید کرد: استقبال مردم از تئاتر، تحت تاثیر فضای اجتماعی کشور و عملکرد رسانه ها، افزایش یافته است و اشتغال در کارخانه فولاد رفاه نسبی را برای مردم زرند به ارمغان آورده و باعث استفاده مردم از سبد کالای فرهنگی شده است.
**زیربنای توسعه اجتماعی
فرهنگ زیربنای توسعه اجتماعی است و اگر فرهنگ بر تمامی شئونات یک جامعه اعم از اقتصاد و سیاست حکمفرما شود، آنگاه می توان به توسعه، پیشرفت و بقای آن جامعه امید بست.
لذا اگر فرهنگ در کنار این بخش ها دیده نشود، جامعه دچار زیان‌های جبران ناپذیری می شود.
فرهنگ و هنر بهترین ابزار برای معرفی ظرفیت های اقتصادی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی یک جامعه بشمار می رود و جوامع پیشرفته و توسعه یافته از این ابزار به نحو مطلوب بهره می برند.
آیا جامعه ما نیز این اراده را در خود تقویت خواهد کرد؟
7420/ 5054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي صنعت و معدن كرمان پيوست فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۰۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرین است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز جمعه در نشست صمیمی با اهالی «فرهنگ و هنر» پس از استماع دیدگاه‌ها و نظرات 6 تن از هنرمندان حوزه‌های شعر، سینما، خوشنویسی، موسیقی و ادبیات، در سخنانی توانمندی فرهنگی را همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور دانست و بر توجه جدی به عرصه هنر و فرهنگ کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور اعتلای هنر و فرهنگ را موجب افتخارآفرینی، عزتمندی و ارتقا و سربلندی کشور دانست و با اشاره به پیشرفت‌های علمی، صنعتی، فرهنگی و هنری چشمگیری که به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، به دست آمده است، تصریح کرد: صرف‌نظر از اینکه این پیشرفت‌ها در دوره کدام دولت به دست آمده‌اند، باید با هنرمندی به تصویر کشیده شوند تا بتوان ایران پیشرفته و فناور را به جهان معرفی کرد.

رئیسی با اشاره به نقش‌آفرینی هنرمندان در به تصویر کشیدن بخشی از افتخارات خلق شده در دوران دفاع مقدس، تلاش جوانان برای حصول پیشرفت‌های فناورانه در کشور را از دیگر عرصه‌هایی دانست که قابلیت بالایی برای به تصویر کشیده شدن دارند.

رئیس جمهور از فعالان عرصه‌های فرهنگی و هنری خواست با تکیه بر داشته‌های ارزشمند این ملت، برای متبلور کردن جلوه‌های متعالی و والای داشته‌های علمی، فرهنگی و هنری این کشور گام‌های بلندی بردارند.

رئیسی در ادامه حمایت مالی و حقوقی از هنرمندان را از جمله وظایف دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و افزود: در مقابل هنرمندان نیز وظیفه دارند با جوشش درونی هنر خود در آرامش و امید دادن به جامعه به ویژه در نسل جوان پیشرو و پیشتاز باشند و مظاهر زیبایی که به برکت انقلاب اسلامی در این کشور خلق شده حفظ و به تصویر بکشند.

رئیس جمهور عمومیت یافتن حمایت از فلسطین به کل جهان پس از وقایع اخیر غزه را نشانی از بصیرت، آگاهی و دشمن‌شناسی ملت ایران دانست و گفت: حمایت 45 ساله ملت ایران از فلسطین، گواه صدق و درستی مواضع این ملت در تشخیص درست غده سرطانی بودن رژیم صهیونسیتی در منطقه است که مردم دنیا امروز پس از 45 سال به آن رسیده‌اند.

«مرور اقدامات صورت گرفته از سوی دولت در بخش سینما»، «تنظیم سند ملی موسیقی بر اساس سند فنی و فقهی گردآوری شده از سوی رهبری معظم انقلاب» و «لزوم بررسی اخذ مالیات از هنرمندان کم درآمد» از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور ناظر به سخنان برخی از اهالی فرهنگ و هنر به آنها اشاره کرد.

رئیسی در پایان با بیان اینکه دولت به معنای واقعی برای اهالی فرهنگ و هنر به عنوان مفاخر کشور احترام قائل است، تصریح کرد: نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده از سوی اهالی فرهنگ و هنر، برای دولت ارزشمند و مفید بوده و نقدهای مطرح شده نیز از نظر دولت دغدغه‌هایی در جهت اصلاح امور است که مورد توجه قرار خواهد گرفت.

پیش از سخنان رئیس جمهور در این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با بیان اینکه دولت مردمی تلاش کرده همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را برای رشد و تعالی فرهنگ و هنر در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد، گفت: امسال سینما پررونق‌ترین و پرمخاطب‌ترین سال تاریخ خود را پشت سر گذاشت و در عرصه‌های تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی و شعر نیز رویدادها و جشنواره‌های مهم فرهنگی و هنری کشور با استقبال چشمگیری برگزار شدند.

اسماعیلی با اشاره به تصویب سند ملی موسیقی بعد از 45 سال، در گزارشی از دستاوردهای دو ساله اخیر خبر داد: تمام اسناد بالادستی عرصه هنر و فرهنگ در حال تدوین است؛ بنیاد پویانمایی با ابلاغ سند آن کار خود را آغاز کرده، برگزاری بازار هنر (اکسپوی) هنرهای تجسمی به تصویب رسیده و مصوبه فعالیت شهر خلاق صنایع فرهنگی نیز در روزهای اخیر ابلاغ شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه دولت مردمی به حوزه معیشت هنرمندان نیز توجه جدی داشته، آغاز احداث شهر هنر در شهر جدید پرند را از جمله اقدامات دولت در این زمینه دانست و تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده واحدهای مسکونی شهر هنر تا پیش از پایان دولت مردمی به هنرمندان تحویل خواهد شد و احداث پردیس تالارهای فرهنگی هنری نوین تهران نیز در گذر هنر در بلوار حجاب تهران آغاز شده و تا پیش از جشن 50 سالگی انقلاب در خدمت هنرمندان و اهالی فرهنگ خواهد بود.

در ادامه مرتضی امیری اسفندقه به نمایندگی از شاعران، علی دهکردی رئیس خانه سینما، ایرج نعمیایی به نمایندگی از خوشنویسان، علی نصیریان به نمایندگی از بازیگران سینما، محسن نفر به نمایندگی از فعالان عرصه موسیقی و راضیه تجار به نمایندگی از نویسندگان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات‌شان پرداختند.

لزوم توجه به مشکلات معیشتی و مسکن و تامین اجتماعی هنرمندان، ساماندهی مسئله دریافت مالیات از هنرمندان، تعیین و تقویت ردیف بودجه و منابع حمایتی از هنرمندان و فعالیت‌های هنری و فرهنگی، توجه به هنر خوشنویسی در آموزش عالی، توجه دولت و ترغیب مردم به استفاده از هنر خوشنویسی در معماری همچون بناهای تاریخی، ایجاد بستر مناسب و رفع موانع و محدودیت‌ها برای شکوفایی استعدادهای جوان در عرصه هنر و به خصوص سینما، اصلاح برخی رویکردهای محدودیت‌زا به عرصه موسیقی، اجرای جدی قانون مالکیت معنوی، حمایت از توسعه صنعت نشر و حمایت از مردم برای خرید کتاب از جمله نظرات و نکات مطرح شده از سوی هنرمندان در این نشست بود.

هنرمندان آقا و خانم‌ شرکت‌کننده‌ در این نشست پس از یک ساعت و نیم گفت‌وگو با رئیس جمهور، افطار را مهمان رئیسی بودند و پس از افطار نیز حدود یک ساعت و نیم دیگر به شکل انفرادی و گروهی با رئیس جمهور به گفت‌وگو نشسته و دیدگاه‌ها، نظرات و مطالبات خود را با وی در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم ساخت تولیدات فرهنگی در سال جدید
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی هنری «اتقان» منتشر شد
  • فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی- هنری «اتقان» منتشر شد
  • لزوم ترسیم پیوست فرهنگی و هنری برای اقدامات جهادی در استان مرکزی
  • زیرساخت های فرهنگی و هنری در خور هنرمندان قزوین نیست
  • چهره‌های هنری که برای دیدار با رئیس جمهور آمدند | تصاویر
  • توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرینی برای کشور است
  • در دیدار رییس جمهور با هنرمندان چه گذشت؟/ طرح چند نکته مهم
  • رئیسی: توانمندی فرهنگی همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر اقتدارآفرین است