Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
اشعه ماورای بنفش (UV) همیشه از خورشید ساطع می‌شوند و باورهای درست و غلط زیادی در خصوصشان وجود دارد. این اشعه‌ها خطرات خود را دارند و عدم آگاهی کافی در خصوصشان ممکن است سلامتی را با مشکل مواجه کند. بنابراین بهتر است باورهای غلط را به خوبی بشناسید.

اشعه ماورای بنفش (UV) همیشه از خورشید ساطع می‌شوند و باورهای درست و غلط زیادی در خصوصشان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اشعه‌ها خطرات خود را دارند و عدم آگاهی کافی در خصوصشان ممکن است سلامتی را با مشکل مواجه کند. بنابراین بهتر است باورهای غلط را به خوبی بشناسید.

در هوای ابری اشعه ماورای بنفش بی‌خطر هستند

اشعه‌های ماورای بنفش در هر نوع آب و هوایی خطرات خود را دارند و بدین معنی نیست که در هوای ابری این اشعه مضر وجود نداشته باشند. لایه‌های ابر در ارتفاعات پایین صرفاً 30 تا 70 درصد اشعه‌های ماورای بنفش را پوشش می‌دهند. بدتر اینکه در برخی شرایط جوی مانند بارندگی، برف یا ساحل دریا انعکاس نور می‌تواند شدت اشعه‌های ماورای بنفش را بیشتر کند و چشم‌ها در معرض آسیب بیشتری قرار بگیرد. بهتر است بدانید این اشعه‌ها ارتباطی با گرمی هوا ندارند و در فصل زمستان نیز به اندازه یک بعد از ظهر تابستانی خطرناک هستند. بنابراین باید در هر فصلی از سال خودتان را از این اشعه‌ها محافظت کنید.

کودکان نیازی به محافظت از اشعه ماورای بنفش ندارند

قبل از 12 سالگی چشم کودکان نسبت به اشعه‌های خورشید بسیار حساس است. بنابراین قرار گرفتن مداوم یا طولانی مدت در معرض خورشید می‌تواند در سنین بزرگسالی باعث بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولای چشم و غیره شود.
برای محافظت از کودکان باید آن‌ها را از تماس مستقیم و طولانی با نور خورشید دور کرد. کلاه لبه‌دار، سایه‌بان برای کالسکه یا عینک‌های مخصوص کودکان انتخاب‌های مناسبی برای این کار است.

اشعه ماورای بنفش برای چشم‌ها مضر نیستند

برخی افراد تصور می‌کنند اشعه ماورای بنفش فقط برای پوست مضر است و با استفاده از ضدآفتاب مشکل حل می‌شود. اما باید گفت که این اشعه‌ها با نفوذ به داخل چشم‌ها به بافت‌ها، آسیب زده و باعث پیری سلولی به‌ویژه در ناحیه قرنیه و جلیدیه می‌شود. در نتیجه تماس مکرر و طولانی با اشعه‌های ماورای بنفش زمینه بروز بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، دژنراسیون ماکولا و ورم قرینه را فراهم کرده و حتی باعث بروز نابینایی می‌شود.

تمام عینک آفتابی‌های موجود در بازار برای محافظت از چشم‌ها مناسب هستند

این باور اشتباه است. انتخاب عینک آفتابی باید با دقت انجام شده و معیارهای لازم در نظر گرفته شود. از عینک‌های استاندارد و اصل استفاده کنید. در حین خرید، عینک‌هایی انتخاب کنید که 99 تا 100 درصد اشعه‌ها را جذب کند. این شاخص با کمک دستگاه‌هایی که در عینک فروشی‌ها وجود دارد به سادگی قابل بررسی است.

حتماً از عینک‌هایی با شیشه‌های باکیفیت استفاده کنید. بدانید عینک‌های ارزان‌قیمت کنار خیابان تأثیری در حفظ چشمانتان در برابر این اشعه‌ها ندارد. بنابراین به مراکز معتبر مراجعه کرده و عینک‌های استاندارد انتخاب کنید.

منبع: تبيان

در همین زمینه: اشعه ماوراءبنفش خورشید تهدیدی برای سلامت چشم‌ها عوارض اشعه فرابنفش در چشم و پوست مراقب اشعه خورشید باشید؛ استفاده از ضدآفتاب‌ها تأثیر تابش اشعه فرابنفش بر RNA موجب آفتاب سوختگی می‌شود نقش اشعه فرابنفش خورشید در سردی زمستان‌های زمینی توصیه‌هایی برای محافظت در برابر اشعه خطرناک خورشید

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۰۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

استاندار مازندران گفت: سرعت تغییرات در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و غیره به حدی است که باید آینده نگر نسبت به تغییرات باشیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، یوسف نوری در جلسه شورای فرهنگ عمومی که ظهر امروز در ساری برگزار شد با تاکید بر مشارکت  در اجرای مصوبات شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: انقلاب امام راحل یک انقلاب فرهنگی است و امروز اگر مشکلاتی را در همه حوزه‌ها می‌بینیم بی توجهی به مقوله فرهنگ است.

وی افزود: با الگوگیری‌های نامناسب دوگانگی‌هایی ایجاد شده و صاحب نظران فرهنگ اعتقاد دارند باور هرگونه شکل بگیرد ارزش‌هایی نمود پیدا می‌کند.

استاندار مازندران، تصریح کرد: امروز کسانی که باورمندی قوی دارند در جامعه منشا تحول بوده‌اند و بزرگان زیادی از استان مازندران با باورهای قوی هستند که الگوگیری از آنان می‌تواند در تقویت باورها اثرگذار باشد.

نوری با بیان اینکه تغییرات در فرهنگ زیاد است عنوان کرد: سرعت تغییرات در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و ‌...به حدی است که باید آینده نگر نسبت به تغییرات باشیم چرا که شاهد تغییر نسل‌ها هستیم.

استاندار مازندران برنامه‌ریزی از منظر روش و ابزار برای دو نسل آینده را ضروری دانست و گفت: برنامه شورای فرهنگی استان‌ها مبتنی بر تغییرات باید پیگیری شود.

وی به پیشگامی مازندران در کسل رتبه‌ها در المپیادها و فعالیت‌های قرآنی و برپایی یادواره‌‌های شهدا اشاره کرد و افزود: باید اقتصاد را هم در کشاورزی و صنعت و خدمات تعریف کرده و ببینیم.

نوری با بیان اینکه نیازمند برنامه‌ریزی برای اقشار بیکار هستیم تصریح کرد: درد دل فارغ التحصیلان را باید بشنویم و مسئولین مسئولیت در قبال جوانان دارند.

نوری یادآور شد: در دانشگاه، حوزه، مدارس با ورود مشارکت‌های مردمی باید در باورمندی‌ها تلاش و کوشش کنیم.

وی تحقق شعار سال با تعریف بسته کاری مشخص با پیوست اطلاع رسانی را مهم دانست.

آیت‌الله لائینی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران نیز در جلسه فرهنگ عمومی گفت: لایه اول فرهنگ باورمندی است و باید در این زمینه اقدامات پایدار و مانایی انجام شود.

وی افزود: باید ایمان و باورهای خود را قوی کنیم و ضعف معرفت و باور دینی وجود دارد و اطلاعات دینی بسیار ضعیف است که باید در این زمینه اقدامات موثر انجام دهیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران تصریح کرد: امیدواریم جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی‌های اثرگذار دست یابد.

وی ورود به مسئله ازدواج، زاد و ولد و جمعیت را خواستار شد و پایبندی به اصول فرهنگ حجاب و عفاف را ضروری دانست.

نماینده ولی فقیه در مازندران بر رفع موانع تولید تاکید کرد و ادامه داد: باید گره‌های ماشین اقتصاد و تولید طرح، بررسی و حل و فصل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) خورشید قرمز رنگ در آسمان چین پدیدار شد
  • پیروزی آتالانتا مقابل بنفش‌ها/ یوونتوس حریف خود را در فینال شناخت
  • تغییر باورهای ۳۰ سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است
  • لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • غرب فرهنگ خود را بر دیگر کشورها تحمیل نکند
  • تم بنفش برای دکوراسیون اشرافی، نظرتان چیست؟ (عکس)
  • امیرعبداللهیان: اروپا از توصیه واشنگتن پیروی نکند