Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@12:11:01 GMT

آینده مبهم مذاکرات دو کره

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۱۱۶۲

آینده مبهم مذاکرات دو کره

پکن - ایرنا - «سایه جنگ بر شبه جزیره کره» در عصر 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا با توجه به سیاست های غیرمنتظره و رادیکال وی، بیش از هر زمانی سنگینی می کند و هر روز با راهبردهای پر فراز و نشیب آمریکا و نبود یک سیاست منسجم، شبه جزیره کره تنش و بحرانی متفاوت را تجربه می کند.

به گزارش ایرنا سیاست های سرسختانه ترامپ و تحریم های بسیار گسترده این کشور به طور یکجانبه با همکاری کره جنوبی و ژاپن و فشار بر شورای امنیت برای اعمال آنها و تمدید این تحریم ها علیرغم نشست سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، باز هم اوضاع را بغرنج تر از هر زمانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همان طور که بسیاری پیش بینی می کردند ترامپ فردی نیست که به راحتی بتوان به وعده هایش اطمینان کرد سیاست مبهم وی در مذاکرات چهره به چهره و تغییرات کاربردی در راهبردهای آتی وی در قبال کشورها، موجب شده است تا او به مردی با وعده های توخالی در جهان معرفی شود که هر کشوری از مذاکرات با وی، بتدریج راه انصراف در پیش گیرد.
هنوز جملات چند روز قبل وی مبنی بر اینکه «کره شمالی دیگر تهدید نیست و همه آسوده باشند» در گوش ها زمزمه می کند که ناگهانی اخباری از دولت وی منتشر می شود مبنی بر اینکه «تحریم های کره شمالی برای یک سال دیگر تمدید شده است» زیرا «این کشور هنوز یک تهدید بسیار بزرگ و خطرناک علیه آمریکا» است.
از جمله موارد تحریم هایی که آمریکا روی آن متمرکز شده است جلوگیری از تبادلات نفتی و سوخت برای کره شمالی، تعقیب کشتی های باربری و تحریم خطوط هواپیمایی این کشور است.
این موضوع نیز مطرح شده است که در صورت همکاری بانک های چینی با پیونگ یانگ، این بانک ها مورد تحریم قرار خواهند گرفت.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا رهیافت بسیار سرسختانه ای علیه کره شمالی به اجرا گذاشته است و تیم امنیت ملی وی روی تحریم های جدید متمرکز شده است این در شرایطی است که این کشور از یک سو به دنبال همکاری با چین است و بر این موضوع تاکید می ورزد و می خواهد پکن موضوع کره شمالی را حل و فصل کند و از طرف دیگر در حال وارد کردن فشار بیشتر بر پکن برای همکاری است که این هم از سیاست های پر تناقض آمریکا در روابط بین المللی محسوب می شود و نماد این تناقض شخص رییس جمهوری ترامپ است.
تحریم های آمریکا علیه کره شمالی شامل بانک ها و شرکت های چینی و فشار بر کشورهای دیگر بتدریج باعث شده است تا دیگران همکاری زیادی با آمریکا نداشته باشند و امروز صدای روسیه و چین و حتی کره جنوبی هم بلند است که معقتدند باید به کره شمالی امتیاز و تحریم ها را کاهش داد.
در واقع پس از آنکه کره شمالی آزمایش های هسته ای و موشکی قاره پیمای بالستیک را متوقف، سایت اتمی اش را در حضور خبرنگاران منفجر و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی با ترامپ در سنگاپور دیدار کرد، غیرمنتظره ترین خبر این بود که ترامپ تحریم ها را دوباره تمدید کند موضوعی که بیانگر سیاست زورگویانه و قلدرمآبانه آمریکا در برابر هر کشوری است.
بسیاری بر این باورند چین تنها قدرتی است که به دلیل روابط نزدیک با کره شمالی می تواند برای توقف برنامه هسته ای شبه جزیره کره تلاش کند اما تحریم بانک های چینی و حالا شروع یک جنگ تجاری از سوی آمریکا علیه پکن، تمایل این کشور برای همکاری را کاهش داده است.
البته شماری از کارشناسان مانند 'سباستین گورکا' از مشاوران دولتمردان آمریکایی بر این باور هستند که تحریم ها کار ساز بوده است و باید ادامه یابد او می گوید «فشارهای اقتصادی بر کره شمالی بود که باعث شد این کشور به برخی از خواسته ها تن دهد» و حاضر به برگزاری گفت و گو با آمریکا شود.
'دان کوتس' رییس آژانس اطلاعاتی آمریکا هم می گوید: ما راه های زیادی را در گذشته در قبال کره شمالی دنبال کرده ایم که نتیجه مشابهی داشته است.
او می افزاید وقتی به طرح های گذشته نگاه می شود که موفقیتی در پی نداشته است باید به این فکر کرد که شاید رهیافت جدید دولت آمریکا پیشرفت هایی را حاصل کند.
'اولیویا اوینز' کارشناس مرکز مطالعات در آسیا از بنیاد هریتیج می گوید‌: ما فکر می کنیم که این یک رهیافت تازه است. اما در 25 سال گذشته این یک سیر تسلسلی بوده است ما همواره با کره شمالی وارد گفت و گو شده ایم و توافقاتی حاصل شده است و دوباره تنش ها بالا گرفته و توافقات خنثی و ملغی شده است.
'میونگ هیون' از موسسه مطالعات و تحقیقاتی 'آس آن' در کره جنوبی هم می گوید که کره جنوبی از هر تلاشی در هر شرایطی که بتواند باعث بهبود روابط شود استقبال می کند و این را رهبران این کشورها بارها اعلام کرده اند.
وی البته بر این باور است که دیدارها و گفت و گوهای کره شمالی با آمریکا ممکن است تلاشی از سوی این کشور برای کاستن از تنش ها و جلوگیری از حملات پیشدستانه آمریکا باشد.
با این اوصاف آمریکا همچنان نگران است که روابط تجاری چین با کره شمالی مانع اجرای قطعنامه های تحریم شورای امنیت شود و به همین سبب تحریم های یکجانبه را نیز علیه کره شمالی و چین دنبال خواهد کرد و این باز هم اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.
اظهارات 'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا در سفرش به کره جنوبی مبنی بر استقرار سامانه پیشرفته موشکی آمریکایی تاد در کره برای مقابله با کره شمالی و بی اعتنایی وی به اعتراض ها و انتقادهای چین و روسیه، مصداقی از راهبردهای جنگ طلبانه واشنگتن توصیف شده است.
او قرار است در روزهای آینده به چین و کره جنوبی سفر کند و طبیعتا از موضوعات مهمی که روی آن متمرکز خواهد شد مساله شبه جزیره کره و برخورد و تعامل با کره شمالی خواهد بود.
شبه جزیره کره منطقه ای حساس است که در بی ثباتی بسر می برد و با توجه به راهبردهای تند نظامی آمریکا و نامعلوم بودن برنامه های دولت ترامپ و تحریم های گسترده علیه کره شمالی و دستیابی پیونگ یانگ به قدرت تسلیحاتی اتمی، ظرفیت پذیرش جنگ را بیشتر از هر جایی دارد.
اما باید به این اعتراف کرد که کشورهای شرق آسیا نمی خواهند درگیری در این منطقه رخ دهد و لذا اگر قرار باشد با اقدامات بی ثبات کننده اوضاع از کنترل چین خارج شود و جنگی شروع شود مصیبتی بزرگ منطقه را فرا خواهد گرفت.
آمریکا سالیان متمادی است که تسلیحات و نیروهای نظامی خود را در شبه جزیره کره مستقر کرده و با برگزاری رزمایش هایی نشان داده است که همیشه آماده جنگ است و حالا اگر ترامپ بخواهد آن سیاست رادیکال نظامی را دنبال کند بی تردید جنگ شروع خواهد شد.
امروز کسی نمی داند دقیقا ترامپ چه برنامه ای برای شبه جزیره کره دارد و از سوی دیگر دولت کره شمالی دارای قدرت پرتاب موشک قاره پیمای بالستیک با قدرت حمل کلاهک هسته ای است که می تواند آمریکا را هدف قرار دهد.
تنش در شبه جزیره کره با «تمدید تحریم های آمریکا علیه کره شمالی» که در واقع شکستی برای نشست سران دو کشور در سنگاپور به حساب می آید بشدت بالا گرفته است و در چنین شرایطی اگر کره شمالی تحرکی نظامی و موشکی صورت دهد معلوم نیست که آمریکا چه خواهد کرد و در آن زمان ابرهای تیره جنگی سایه نفرت انگیز خود را بر شبه جزیره کره گسترش خواهند داد.
در مجموع آمادگی نظامی طرفین در شبه جزیره کره خبر از وقایعی نامطلوب در آینده می دهد و اگر اوضاع از کنترل خارج شود کسی جلودار درگیری نظامی در این منطقه نخواهد بود و فعلا تنها خبری که تا اندازه ای از تنش های نظامی کاسته این بوده که آمریکا و کره جنوبی رزمایش های سالانه شان را به تعلیق دراورده اند که آنهم دوره مشخصی ندارد و به گفته وینسنت بروکز فرمانده نیروهای آمریکا در کره جنوبی مسایل امنیتی احکامی موقتی دارند.
روزنامه گلوبال تایمز چین در این باره می نویسد وقتی نمی دانیم دقیقا برنامه ترامپ که می خواهد از آسیا منتفع شود برای آینده چیست؟ پس بهتر این است که خود را برای شرایط وخیم منطقه ای در شبه جزیره کره آماده کنیم.
**آساق**1904**231**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي كره جنوبي كره شمالي آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۱۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

کد خبر 6097169

دیگر خبرها

  • از بتن‌ریزی در اراک تا بتن‌ریزی برای ساخت جزیره هسته‌ای
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است
  • وضعیت مبهم آزمون برای بازی مقابل یوونتوس