Web Analytics Made Easy - Statcounter

چند ماه از تخریب سد تاریخی «بستان خانی» خرم بید در استان فارس می‌گذرد اما همچنان پاسخ مسئول میراث فرهنگی این شهرستان درباره چگونگی تخریب این اثر ثبت ملی شده مبهم است. زهرا کشوری روزنامه نگار

ایران آنلاین / «طیبی» مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرم بید در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از توقیف دستگاه‌های کشف شده در کنار سد 2500 ساله خبر می‌دهد، با وجود این تأکید می‌کند که نمی‌داند ارتباطی بین دستگاه‌های کشف شده چون بلدوزر، لودر، تراکتور، کانکس و تأسیسات لوله کشی و تخریب دیواره این سد هخامنشی وجود دارد یا نه!

باستان شناسان منطقه احتمال می‌دهند بین تخریب بخشی از این سد در سال 78 و تخریب‌های اخیر ارتباطی وجود داشته باشد، اما این مسأله هم توسط طیبی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان رد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این او تأکید می‌کند تحقیقات درباره تخریب سد همچنان ادامه دارد.

تلاش‌های ما برای گفت‌و‌گو با مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس و معاون میراث فرهنگی آن بی‌نتیجه ماند اما «محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» از متواری بودن صاحبان دستگاه‌های کشف شده در کنار سد هخامنشی خبر می‌دهد. او این خبر را براساس گزارش‌های استانی داده شده به مرکز می‌گوید.

همچنین باستان شناسان منطقه هشدار می‌دهند که از دوره هخامنشی زیرساخت‌هایی وجود دارد که شاید در حریم و چشم‌انداز مصوب آثار ثبت جهانی شده‌ای چون تخت جمشید یا پاسارگاد نباشد اما به لحاظ تاریخی و فرهنگی با آن مرتبط است. آنها روی حفاظت از این آثار تأکید می‌کنند. «حمید فدایی» مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از نخستین کسانی است که نسبت به تخریب این سد تاریخی هشدار داد. او در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران تأکید می‌کند که این سد در عرصه و حریم پاسارگاد قرار ندارد و به‌ لحاظ مدیریتی مسئولیت آن به عهده پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیست اما او و همکارانش به صرف وظیفه نسبت به تخریب آن اطلاع‌رسانی کرده‌اند. نصیری معاون میراث فرهنگی استان فارس پیشتر در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با توجه به وجود یک دستگاه بولدوزر، تراکتور، لودر، یک عدد کانکس، یک دستگاه ترانس برق، مقداری لوله آبرسانی و... تخریب سد «بستان خانی» را کار قاچاقچی‌هایی که به‌دنبال اشیای تاریخی هستند ندانسته است. «طیبی» مدیر میراث فرهنگی خرم بید هم وجود هرگونه شیء تاریخی در محدوده تأسیسات آبی و یک سد تاریخی را دور از ذهن و منطق می‌داند. مهندسی آب ایران یکی از مهم‌ترین داشته‌های تاریخی ایرانیان است که البته در دهه‌های اخیر به آن توجهی نشده. هرچند مسئولان استان فارس سعی می‌کنند کمتر جزئیات تخریب را در اختیار رسانه‌ها قرار بدهند اما برخی  کارشناسان استان واگذاری زمین‌های اطراف این سد را به برنامه منابع طبیعی در سال 78 مربوط می‌دانند. به گفته یکی از آنها این زمین‌ها در آن سال توسط منابع طبیعی وقت به شخصی واگذار می‌شود. واگذاری‌ها همان سال به تخریب بخشی از تأسیسات سد منجر می‌شود اما بعد از آن متوقف می‌شود تا چند ماه پیش که بخشی از دیوار سد تخریب می‌شود.

آیا سد قابل مرمت است؟
«حمید فدایی» مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفته است که بررسی‌های همکارانش با توجه به حجم تخریب، مرمت سد را غیرقابل اجرا می‌داند اما طیبی مدیر میراث خرم بید نظر دیگری دارد. او می‌گوید:«اتفاقی که افتاده باعث شده خاک سد جابه جا شده، براحتی می‌توان آنها را برداشت و مرمت کرد.»

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۱۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه