Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیرا موسویان از دیپلمات‌های پیشین پیشنهاد استعفای دولت و انتخابات زودرس را مطرح کرده/ برخی زمزمه‌ها نیز مبنی بر عدم کفایت رئیس جمهوری مطرح می‌شود و همزمان برخی هجمه‌ها و تهمت‌ها و ادعاهای ناروا و بی اساس علیه دولت ادامه می‌یابد/ اخیراً کتابی با عنوان «حسن روحانی در یک نگاه» به قلم کامران غضنفری از نویسندگان نزدیک به جبهه پایداری در فضای مجازی منتشر شده که سراسر توهین و تهمت به رئیس‌‎جمهور است

ایران آنلاین /  همزمان با اعلام تدابیر مجموعه حاکمیت برای مواجهه با آنچه جنگ اقتصادی امریکا علیه کشور خوانده می‌شود، برخی پیشنهادات و زمزمه‌ها درباره دولت به نظر می‌رسد در جهت مخالف این تدابیر ویژه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیشنهادات اگر چه مورد استقبال فعالان و کارشناسان سیاسی قرار نمی‌گیرد، اما طرح آنها در شرایط فعلی به گفته کارشناسان چه بسا پیام‌های نادرستی از ایران به جهان مخابره می‌کند و در داخل کشور هم چه بسا القای ناامیدی باشد.

اخیراً سید حسین موسویان از دیپلمات‌های پیشین در گفت‌وگویی با روزنامه همشهری، پیشنهاد استعفای دولت و انتخابات زودرس را مطرح کرده است. از سویی دیگر برخی زمزمه‌ها مبنی بر عدم کفایت رئیس جمهوری هم مطرح می‌شود و همزمان برخی هجمه‌ها و تهمت‌ها و ادعاهای ناروا و بی اساس علیه دولت هم ادامه می‌یابد چنانکه اخیراً کتابی با عنوان «حسن روحانی در یک نگاه» به قلم کامران غضنفری از نویسندگان نزدیک به جبهه پایداری در فضای مجازی منتشر شده که سراسر توهین و تهمت به رئیس جمهوری است.
اگر چه نیت و هدف ارائه کنندگان این پیشنهادها در یک ردیف نیستند چنانکه سید حسین موسویان و مدعیان طرح عدم کفایت رئیس جمهوری و نویسنده کتاب موهوم قطعاً در یک جایگاه و طیف نیستند، اما واکنش‌ها به این پیشنهادها حکایت از آن دارد که قاطبه کارشناسان حوزه سیاست چنین راهکارهایی را نه مشکل‌گشا که مشکل‌افزا می‌دانند. موسویان در بخشی از گفت‌وگوی خود گفته است: «برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است.
با این وضع، مشکلات اقتصادی فعلی مردم و منافع کلان ملی کشور 2 قربانی اصلی اختلافات فعلی جناح‌های سیاسی داخلی هستند. بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا 2 سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.»
 

باهنر: «زیرآب زدن» درست نیست


دیروز موضوع طرح عدم کفایت رئیس جمهوری که از سوی برخی طیف‌های تندرو مخالف دولت زمزمه می‌شود، در نشست خبری محمدرضا باهنر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری مطرح شد.
باهنر اما پاسخ مثبتی به خواسته تندرو‌ها نداد و راهکار حل مشکلات فعلی را وحدت مقام‌های کشور دانست. او گفت: «اگر قرار باشد یک قرارگاهی را تأسیس کنیم، اقتصادی است و نه لزوماً نظامی که سیاستش هم مشخص است که اقتصاد مقاومتی است و نیاز این قرارگاه هم مشخص است که همان وحدت مقام‌های کشور و نیروهای سیاسی و اقتصادی است  که به ایران اسلامی چشم دوخته‌اند. معاون اول رئیس جمهوری این قرارگاه را تأسیس کرده‌اند، بنابراین زیرآب زدن و آجر از زیر پا کشیدن درست نیست.»
 

ظریف: هدف  دشمن نه روحانی و نظام، بلکه ایران است
سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران هم چه بسا واکنشی بود به همین زمزمه‌ها و طرح‌های مشکوک. ظریف که به ندرت درباره سیاست داخلی اعلام موضع می‌کند، دیروز به مخالفان دولت و آنها که برای زمینگیر کردن دولت نقشه می‌کشند، یادآور شد که هدف دشمنان نه فقط روحانی و نظام بلکه کل ایران است.
او گفت: «ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی ایران یا مخالف دولت همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اکنون هدف دشمنان نه نظام ایران، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که اکنون برای تحقق برخی از اهداف و تمایلات مانع است، می‌خواهند ایران را نابود کنند. خیال نکنید که اگر آقای روحانی رفت و اصولگرایان آمدند، موفق می‌شوند. بعضی‌ها خیال نکنند که اگر جمهوری اسلامی ایران رفت، آنها سر کار می‌آیند. اکنون ایران یعنی این جغرافیا و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم و توانمندی‌ها و امکانات مورد هدف است و ان‌شاءالله ما این هدف را ناکام می‌کنیم.»

دولت توان مدیریت بحران ها را دارد

غلامرضا مصباحی مقدم
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

پیشنهاد استعفای دولت و انتخابات زودرس و همچنین برخی زمزمه‌ها مبنی بر طرح عدم کفایت رئیس جمهوری  در شرایط فعلی به هیچ وجه قابل دفاع نیست. در حالی که هم در داخل کشور با مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم و هم در سطح بین‌الملل با اعمال فشارهای خارجی و عمدتاً از سوی امریکا مواجه هستیم، اولویت اول تدبیر و ایستادگی دولت و ملت در برابر مشکلات و ناامید نشدن است. ما پیش از این با وضعیت به مراتب بدتر از این هم روبه‌رو بوده‌ایم. در زمان جنگ که درآمدهای ارزی کاهش یافته بود و هم قیمت نفت بسیار پایین بود، ما با تحمل سربلند بیرون آمدیم و شرایط را مدیریت کردیم. در حال حاضر که وضعیت ارزی ما به نسبت دوره‌های حاد گذشته  نامناسب نیست. دیدیم که اخیراً سران قوا هم پیام وضعیت موجود را درک کرده و تدابیر مهم اقتصادی را در برابر جنگ اقتصادی امریکا علیه کشور اتخاذ کرده‌اند. کاش این تصمیم یکی دو سال پیش گرفته می‌شد. بنابر این ما توان و امکانات مناسب برای مواجهه با شرایط جدید را داریم. دولت باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند و دستگاه‌ها و نهادهای مختلف هم در این جنگ اقتصادی کمک و همراه دولت باشند. در جاهایی اگر شرایط موجود اقتضا کرد و لازم بود که معطوف به وضعیت اقتصادی جدید تغییراتی در دولت انجام شود هم قطعاً کمک کننده خواهد بود و راه آن بسته نیست. به هر روی سمت و سوی اقدامات و تصمیمات باید در جهتی باشد که به مردم آسیب نرسد اگر چه تبعات این جنگ اقتصادی غیرقابل انکار است اما شرایط کشور ما به گونه‌ای نیست که اظهار نگرانی شدید و مواضعی اتخاذ شود که قدرت مدیریت وجود ندارد. زمزمه طرح عدم کفایت رئیس جمهوری مختص زمانی است که رئیس دولت واقعاً قدرت، توان و مدیریت کشور را نداشته باشد. با شناختی که از آقای روحانی داریم بخصوص اینکه ایشان 20 سال دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده و در دوران جنگ هم بخوبی ایفای نقش کرده و سابقه چند دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد، نمی‌توان حکم به ناتوانی رئیس جمهوری داد. بیان این قبیل پیشنهادها بیش از آنکه کمک کننده به حال و وضع اقتصاد کشور و مردم باشد، خواسته یا ناخواسته القای تفرق و پمپاژ یأس در جامعه است و نمی‌تواند واجد منطق درست و قابل دفاع باشد. دولت باید برخی رویکردها را در مواجهه با شرایط جدید اصلاح کند که گام‌هایی در این راستا برداشته و دیگران هم باید به آن کمک کنند. ما با اتحاد دوران سخت گذشته را پشت سرگذاشته‌ایم و فکر می‌کنیم در دوره فعلی هم به لحاظ امکانات و توان مدیریتی این ظرفیت در همین دولت وجود دارد که این دوره را هم پشت سر بگذاریم.

خودی‌ها را مأیوس نکنید

حسن بهشتی‌پور
کارشناس مسائل بین‌الملل

خروج امریکا از توافق هسته‌ای شرایط ویژه‌ای را بر سیاست خارجی ایران حاکم کرده است. در چنین شرایطی که بی‌تردید کشورمان در موقعیت پیچیده و مهم تاریخی قرار گرفته است، ایجاد تردید در رویکرد سیاست خارجی‌اش می‌تواند رسماً به تضعیف تدابیری بینجامد که مقام‌های ایرانی در روزهای دشوار آینده باید در پیش گیرند. ضمن آنکه منتقدان باید بدانند سیل انتقادات را متوجه چه کسانی کنند. دیگر کمتر کسی تردید دارد که رئیس جمهوری امریکا تا به امروز به هیچ یکی از توافقنامه‌های مهم بین‌المللی امریکا پایبند نمانده است و رسماً بر هر توافق چندجانبه‌ای که با هدف پایان بخشیدن به مشکلات دوجانبه و چندجانبه کشورها منعقد شده، خط بطلان کشیده است. اینجا طرف انتقاد اصلی ما باید دولتی باشد که رسماً با یک رویکرد تک جانبه، بی اعتمادی ایجاد کرده و فقط برجام نبوده است که از سوی این کشور مورد هجمه قرار گرفته است.
به این ترتیب ترامپ چنان که مورد انتقاد بسیاری از نزدیک‌ترین شرکای تاریخی امریکا قرار گرفته باید مورد عتاب و خطاب منتقدان داخلی قرار گیرد نه اینکه مخالفان با هجمه به دولت و ربط دادن مشکلات اقتصادی که امریکا با مانع‌تراشی‌های زیاد در ایجاد آن نقش مؤثری دارد، زمزمه‌های تغییر دولت یا بی‌کفایتی دولت را مورد پیگیری قرار دهند.
پیگیری این موضوع به آن معناست که عده‌ای در داخل راه را اشتباه می‌روند و به جای اینکه دولت امریکا را مورد انتقاد قرار دهند و با یک عزم ملی برای مقابله با مواجهه کنونی امریکا با ملت ایران همراهی کنند، خود دولت ایران را نشانه می‌روند و زیر سؤال می‌برند. برای من عجیب است که چطور مثلاً تیم ملی فوتبال ایران که در برابر تیم اسپانیا حتی شکست می‌خورد ولی شکست مقتدرانه‌اش از دید مردم مغفول نمی‌ماند و مورد حمایت واقع می‌شود و یکپارچه 80 میلیون ایرانی از آن حمایت می‌کنند اما برخی در داخل در مواجهه با یکی از مهم‌ترین موضوعات سیاست خارجی کشور ما که بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام و حمایت ملی دارد، میدان را خالی می‌کنند و جای شاکی و متشاکی را عوض می‌کنند. هر چند ممکن است این عده بگویند این فشارها به دولت باعث می‌شود که دست دولت در عرصه مذاکرات خارجی باز شود و به عنوان یک عامل پشتیبانی از دولت عمل کند اما در این باره باید گفت که طرف مقابل ارزیابی کاملی از تحولات سیاسی ایران دارد و نگاه‌های مختلف را پیگیری می‌کند بنابراین بهترین سیاست در شرایط فعلی این است که از دولت و حاکمیت در برابر امریکا حمایت شود و خودی‌ها را به خاطر خدمتی که انجام می‌دهند مأیوس نکرد. یعنی طرف مقابل باید احساس کند که با 80 میلیون ایرانی متحد رو‌به‌روست نه با ملتی که برخی جریان‌هایش بر سر اختلافات جناحی، فشارهای خود را در چنین موقعیت مهمی از تاریخ ایران تا سطح اعلام بی کفایتی رئیس جمهوری بروز می‌دهند./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۱۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان

ایرنا، خبرگزاری دولت در واکنش به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان مطلبی منتشر کرد. 

این خبرگزاری در ادامه نوشت: در جریان سفر مهم رئیس جمهور کشورمان به پاکستان یک موج و فضاسازی رسانه‌ای پیرامون اعطای مدرک دکتری افتخاری به آیت الله رئیسی از بزرگترین دانشگاه پاکستان از سوی منتقدین دولت به راه افتاد، ادعاهایی بی اساس که به گفته کارشناسان در جهت به حاشیه بردن دستاوردهای این سفر استراتژیک تعبیر می‌شود، اما واقعیت ماجرا چیست؟

«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» در پایان سفر دو روزه به پاکستان که روز دوم آن به شهرهای لاهور و کراچی قلب فرهنگی و اقتصادی این کشور اختصاص داشت، دکترای افتخاری از ریاست دانشگاه کراچی دریافت کرد. اقدامی که در دنیا رایج است و بسیاری مقامات ارشد دولت‌ها در سفر به دیگر کشورها در دانشگاه‌های مطرح این کشورها حاضر می‌شوند و مدرک دکترای افتخاری دریافت می‌کنند.

در ایران نیز به مقامات ارشد دولت‌هایی که به کشورمان سفر کرده‌اند و با کشورمان روابط عمیق و استراتژیک دارند، برخی دانشگاه‌های مطرح کشور خصوصا دانشگاه تهران که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان دانشگاه مادر دانشگاه‌های ایران یاد کرده اند، به این مقامات دکترای افتخاری داده اند.

پاکستان به عنوان یکی از کشورهایی که در جنوب آسیا توانسته رتبه خوبی در دانشگاه‌های منطقه و حتی دنیا خصوصا در حوزه‌های «های تِک» و فناوری‌های نوین کسب کند، شناخته می‌شود و فارغ‌التحصیلان رشته‌های تکنولوژی ارتباطات این کشور دوشادوش هندی‌ها در شرکت‌های بزرگ تکنولوژیکی دنیا از جمله شرکت‌های مستقر در «سیلیکون‌ولی» آمریکا که محل استقرار آمازون و دیگر برندهای حوزه آی‌تی مطرح دنیا مشغول به کار شده اند.

بی‌دلیل نیست که ایرانیان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های دیگر کشورها، برخی دانشگاه‌های شبه جزیره هند از جمله دانشگاه کراچی پاکستان را به خاطر داشتن مزایایی چون سطح علمی متناسب و نیز مدارج علمی مورد تأیید وزارتین علوم و بهداشت کشورمان، در مقایسه با برخی دانشگاه هایِ با درجه اعتبار نازل‌تر در کشورهای اروپای شرقی یا جنوب شرق آسیا برمی گزینند.

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به اعطای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی پاکستان به رئیس جمهوری اسلامی ایران انتقاد داشته و گفته این دانشگاه، فرعی است و ثانیا از دست معاون دانشگاه به رییس‌جمهور اعطا شده است. این در حالی است که دانشگاه کراچی بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی ایالت سند و کل پاکستان محسوب می‌شود؛ در سایت دانشگاه هم به این موضوع اشاره شده است. ۷۳ سال قدمت و ۴۱ هزار دانشجو دارد.

همچنین اینکه گفته شده دانشگاه اعطاکننده مدرک دکترای افتخاری به رییس‌جمهوری اسلامی ایران، غیرانتفاعی است، کاملا بی‌اساس است و این دانشگاه دولتی و در وزارت علوم ایران مورد تایید است؛ وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران هم رشته داروسازی این دانشگاه را تایید کرده است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی نیز اعلام کرد: در مراسم اعطای این مدرک دکترای افتخاری به آیت الله رئیسی، «حکمران» یا استاندار ایالت سند پاکستان که همزمان ریاست هیأت امنای دانشگاه‌های کراچی را هم در اختیار دارد، حضور داشت؛ دکتر خالد عراقی که رئیس دانشگاه کراچی است، طبق قوانین پاکستان، همزمان معاون رئیس هیات امنای دانشگاه هم محسوب می‌شود و شخصِ دکتر عراقی مدرک دکترای افتخاری را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد در حالی که لباس مخصوص این مراسم را بر تن کرده بود. بنابراین اینکه گفته شده معاون دانشگاه کراچی مدرک دکترا را به آیت الله رئیسی اعطا کرد، صحت ندارد و از روی ناآگاهی است.

به عبارت دیگر، در سیستم حکومتی پاکستان، حکمران یا استاندار ایالت به تعبیر ایرانی آن، رئیس هیأت امنای دانشگاه‌های آن ایالت است و رئیس دانشگاه‌ها را تعیین می‌کند؛ فرد تعیین شده به عنوان رئیس دانشگاه از سوی استاندار هر ایالت، همزمان معاون رئیس هیات امنا هم هست.

دانشگاه کراچی به عنوان یک دانشگاه دولتی در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۸ دانشکده هنر، علوم فنی، مطالعات اسلامی، داروسازی، مدیریت، حقوق، داروسازی و علوم آموزشی و همچنین ۲۰ مرکز تحقیقاتی معتبر دارد.

این دانشگاه با داشتن ۴۱ هزار دانشجو و ۷۰۰ استاد در همه مقاطع تحصیلی، ۱۴۵ دانشکده و مرکز آموزش مستقل با ۱۵۰ هزار دانشجو زیرمجموعه خود دارد.

دانشکده علوم فنی و مهندسی دانشگاه کراچی به عنوان مهم‌ترین قطب آموزش علوم و فناوری در پاکستان شناخته می‌شود و تعداد فارغ التحصیلان آن از کل فارغ التحصیلان رشته‌های فنی از سایر دانشگاه‌های این کشور بیشتر است.

آیت‌الله رییسی در سفری هم که شهریور ۱۴۰۰ به دوشنبه پایتخت تاجیکستان داشت، در مراسم اعطای دکترای افتخاری به وی از سوی دانشگاه ملی تاجیکستان حاضر شد و نه تنها این مدرک را دریافت کرد، بلکه عضویت هیأت علمی دانشگاه تاجیکستان هم به رییس‌جمهوری اسلامی ایران و بدون حضور مقامات سیاسی دوشنبه و صرفا از طرف رییس دانشگاه اعطا شد. روندی که در عرف دیپلماتیک دنیا رایج است.

این در حالی است که حسن روحانی رییس پیشین جمهوری اسلامی ایران در سفری که فروردین ۱۳۹۶ به مسکو داشت، از دست ریاست یک دانشگاه دولتی این شهر با نام «ام گ او» مدرک دکترای افتخاری دریافت کرد؛ مراسمی که بدون حضور مقامات ارشد دولتی روسیه برگزارشد.

اتفاقی که در این مراسم مورد انتقاد قرار گرفت این بود که رییس این دانشگاه هنگام اعطای مدرک دکترای افتخاری به حسن روحانی اعلام کرد: اینکه مدرکی که به روحانی داده شد، مورد تأیید شورای علمی دانشگاه قرار گرفته است؛ به عبارت دیگر یک دانشگاه نه چندان مطرح روسی که قصد داشته تا به رییس‌جمهور یک کشور دیگر دکترای افتخاری بدهد، نیاز به بررسی سوابق علمی روحانی داشته است!

مرحوم هاشمی رفسنجانی در طول ریاست جمهوری خود از هیچ یک از دانشگاه‌های غیر ایرانی مدرک دکترای افتخاری دریافت نکرد و صرفا به دریافت دکترای افتخاری دانشگاه تهران اکتفا کرد. در کتاب خاطرات وی، آمده که مدرک دکترای افتخاری‌اش را در حضور مقامات سیاسی و لشکری و بعضا علمی و دانشگاهی آن زمان کشورمان دریافت کرده است.

یک فرد نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم نیز در توییت دیگری، دریافت مدرک دکترای افتخاری از سوی رییس‌جمهور در دانشگاه کراچی را یک دانشگاه بدنام و بی‌اعتبار و محصول لابی سیاستمداران دریافت‌کننده این مدرک با مقامات این دانشگاه عنوان کرد.

این در حالی است که رییس دولت‌های نهم و دهم در زمان ریاست‌جمهوری خود یک مدرک دکترای افتخاری «مدیریت تحول (!)» از دانشگاه دارالحکمه که گفته می‌شد رییسی شعبه ایران این دانشگاه تحت زعامت آیت الله سیستانی است دریافت کرد؛ موضوعی که بعدها از سوی این مرجع تقلید رد و اعلام شد این دانشگاه ارتباطی با ایشان ندارد. اما هیچگاه اعلام نشد این مدرک واقعا از کجا آمده و چرا در حاشیه جلسه هیات دولت و نه در دانشگاه مورد ادعا اعطا شده است.

دیگر خبرها

  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • معاون رئیس‌جمهور: ۵۰۰ هزار خانه تحویل متقاضیان شد
  • واکنش خبرگزاری دولت به انتقادات پیرامون دکترای افتخاری رئیسی در پاکستان
  • رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است