Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ رضایی مدير جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: با توجه به مشکل کمبود آب در این شهرستان به دنبال اجرای کشت‌های جایگزین با نیاز آبی پایین هستیم و در این زمینه کشت گیاهانی از جمله زعفران، آلوئه‌ورا، زرشک، گل گاوزبان، عناب و گیاهان دارویی آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سال گذشته پاجوش گیاه آلوئه‌ورا از بوشهر و عسلویه تهیه و کشت آن در شهرستان رفسنجان آغاز شد، تصریح کرد: در حال حاضر در پنج گلخانه به مساحت ۵ هزار مترمربع کشت این گیاه انجام شده و درصدد هستیم کشت این گیاه را در شهرستان توسعه دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ادامه داد: طی روزهای اخیر نخستین برداشت از این گیاه به میزان ۳ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم برگ آلوئه‌ورا انجام شد و به شهرهای مشهد و بوشهر برای تهیه کمپوت و شامپو از ژل این گیاه ارسال شد.

رضایی با اشاره به اینکه از جمله مزایای کشت آلوئه‌ورا این است که این گیاه در زمینه آب کم مصرف است، افزود: آلوئه‌ورا در ماه‌های تیر و مرداد هر هفته یکبار و در بقیه زمان از سال هر یک ماه یکبار به آب نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: این گیاه به سرما حساسیت دارد و نباید دمای آن به کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد برسد به همین منظور در گلخانه‌ها کشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان ابراز داشت: این گیاه ارگانیک است و از کودها و سموم شیمیایی برای رشد آنها استفاده نمی‌شود.

رضایی ابراز داشت: اقتصاد شهرستان رفسنجان بر پایه پسته است و ۴۰ هزار خانوار از این محصول ارتزاق می‌کنند، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی باید در کنار حفظ این محصول کشاورزی به سمت کشت‌های کم‌آب روی آوریم.

وی یادآور شد: طرح کشت گیاه آلوئه‌ورا از طرح‌های گلخانه‌ای است که به متقاضیان تسهیلات پنج۵ ساله با سود کم نیز ارائه می‌شود.

رضایی عنوان کرد: در رفسنجان آب و هوای مناسب رشد این گیاه وجود دارد به طوری که دمای ۵۰ درجه را تحمل می‌کند و نسبت به گرما مقاوم است.

وی در پایان توضیح داد: آلوئه‌ورا به دلیل قابلیت فراوری بالا، زمینه مناسبی برای اشتغالزایی دارد، اگر کشاورزان برای خرید دستگاه‌های صنایع تبدیلی مورد حمایت قرار گیرند یا در صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری کنند با تولید انواع کرم، شربت، ژل، دارو و غیره از آلوئه‌ورا می‌توانند اشتغالزایی و سودآوری کنند.

اقتصاد شهرستان رفسنجان بر پایه پسته است اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر و کمبود منابع آبی باید در کنار حفظ این محصول کشاورزی به سمت کشت‌های گلخانه ای وکم‌آب مانند آلوئه ورا روی آورد.

انتهای پیام/س

 

برداشت گیاه آلوئه‌ورا در شهرستان رفسنجان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۲۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سید بهرام اندرزیان بیان کرد: برای تولید باکیفیت و پربار محصول ضروری است که نیاز گیاه تامین شود؛ بنابراین اجرای عملیات به‌زراعی در مزرعه الزامی است تا این روند به شرایط رشد بذر کمک کند.

وی توجه به مدیریت شرایط محیطی گیاه و تنش‌های موجود احتمالی کشت را مورد تاکید قرار داد و گفت: در چارچوب فعالیت‌های کشاورزی روز، کارشناسان تحقیقاتی و فنی مهندسی اقدامات لازم برای پرورش گیاه را انجام و بستر مناسب برای استقرار آن را فراهم می‌آورند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حفظ سلامت خاک را موضوعی با اهمیت عنوان کرد و اظهارکرد: باید تغذیه خاک متعادل باشد و هرچه نیاز است در اختیار گیاه باشد، در واقع تمام عناصر غذایی باید به اندازه کافی در اختیارش قرار گیرد تا گیاه امکان رشد مناسب را داشته باشند و این درحالی است که هرگونه کمبودی بر روند رشد تاثیر نامطلوب دارد.

اندرزیان بیان کرد: خاک نیز باید آزمایش شود و متناسب با آن نسخه‌پیچی شود، زیرا مزارع مختلف با وجود قرار گرفتن در یک محیط به علت خاک متفاوت باید از کود و سم متفاوتی برخوردار شوند تا بتوانند رشد کاملی داشته باشند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه توصیه‌های فراوانی برای آزمایش خاک قبل از کشت می‌شود اغلب کشاورزان کوتاهی کرده و همین امر باعث شده در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی به عرصه منتقل شود این در حالی است که کشاورزی دانش‌بنیان بر پایه نسخه‌پیچی درست محقق می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: متاسفانه همکاری کشاورزان با محققان ناچیز است و همین امر باعث شده بخش زیادی از دانش کشاورزی در بستر عرصه زمین‌های کشاورزی اجرایی نشود.

اندرزیان ادامه داد: باید کشاورزی دقیق و متناسب با نیاز و عناصر موجود در خاک به کشاورزان توصیه شود تا شاهد عملکرد مطلوب و باکیفیتی در محصولات کشاورزی باشیم.

وی آزمایش خاک را شرط نخست در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: انتظار می‌رود کشاورزان، بخش اجرایی و خدمات کشاورزی که ارتباط ویژه‌ای با کشاورزان دارند همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند؛ دانش فنی در اختیار کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی قرار می‌گیرد و نسخه نویسی توسط کارشناسان انجام می‌شود.

وی بر ضرورت استفاده از دانش و تکنولوژی‌های جدید برای کشاورزی تاکید کرد و ادامه داد: ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در سطح استان خوزستان وجود دارد که به منظور کشت پربار و عملکرد مطلوب تولید توصیه می‌شود تا کشاورزان با محققان و کارشناسان کشاورزی همکاری و تعامل نزدیکی داشته باشند.

دیگر خبرها

  • شکوفه‌های بیدمشک فرصتی برای استشمام عطر بهار
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۷۰ هزار تن محصول از مزارع «گیلانغرب»
  • آغاز برداشت ازگیل از باغ‌های خفر
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • پیش بینی برداشت ۲۳۰ هزار تن گندم از مزارع دهلران
  • چگونه با کمک عسل، گیاه آلوئه ورا را در خانه تکثیر و پرورش دهیم؟ (فیلم)
  • ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت