Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@06:31:44 GMT

اردوغان و رویایی که تعبیر شد/ تا ۲۰۲۵ با افندی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۳۶۲۸

اردوغان و رویایی که تعبیر شد/ تا ۲۰۲۵ با افندی

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: شورای عالی انتخابات ترکیه با اعلام اینکه اردوغان بیش از ۵۰ درصد از آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور را به دست آورده وی را برنده انتخابات روز گذشته اعلام کرد.

بر اساس اعلام رسانه های ترکیه، اردوغان با ۵۲ درصد آراء پیروز شده و پس از او نیز «محرم اینجه «نامزد حزب جمهوریخواه خلق، با ۳۱ درصد آراء قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیروزی در حالی به دست آمد که اردوغان از سالها قبل مقدمات طرحی را آماده کرده که به موجب آن رئیس جمهوری ترکیه قدرت تام را داشته باشد. از همان زمانی که موضوع اصلاح قانون اساسی ترکیه مطرح شد مخالفان اردوغان مدعی شدند که وی با هدف قبضه کردن قدرت و با عوام فریبی در پی آن است که تا سال ۲۰۲۵ یعنی صدمین سالگرد ترکیه نوین در قدرت باقی بماند، از همین رو پیروزی در انتخابات ۲۰۱۸ را می توان آخرین مرحله از نقشه ای دانست که اردوغان از سال ها قبل در حال اجرای آن است.

این پیروزی در حالی به دست آمد که اردوغان از سالها قبل مقدمات طرحی را آماده کرده که به موجب آن رئیس جمهور ترکیه قدرت تام را داشته باشد.پالایش ارتش و آژانس اطلاعاتی ترکیه، اصلاح قانون اساسی و سیستم حکومتی، اصلاح و تغییر قاضیان حاضر در دادگاه عالی، بازداشت های مرتبط با کودتای ۲۰۱۶ و ... همگی از مواردی هستند که اردوغان در سال های گذشته آنها را با هدف رسیدن به جایگاه امروز انجام داده است.

چالش های پیش روی اردوغان

هر چند اردوغان در نظر دارد که دست کم تا سال ۲۰۲۵ در قدرت باقی بماند اما این امر چندان هم ساده نیست و چالش های داخلی و خارجی در مسیر وی قرار دارند. از جمله چالش های داخلی می توان به وضعیت اقتصادی ترکیه اشاره کرد که در ماه های اخیر بغرنج شده است.

اردوغان که بخش زیادی از موفقیت خود را به مدیون عملکرد مثبت در سال های ابتدایی نخست وزیری و نجات اقتصاد ترکیه است، در ماه های اخیر در این زمینه با مشکلات زیادی از جمله کاهش ارزش پول ملی ترکیه مواجه شده است. رهبران ترکیه بارها سقوط ارزش لیر ترکیه را به توطئه دشمنان خارجی ترکیه نسبت داده و استدلال کارشناسان، که معتقدند سیاستهای پوپولیستی اقتصادی دولت عامل بحران اقتصادی است، را رد کرده‌اند.

در این میان موسسه رتبه‌سنجی مودیز، یکی از سه موسسه معتبر رتبه‌سنجی جهان، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ترکیه را کاهش داده و علت آن را تعمیق فشارهای بازار خواند که در اقدامات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور ریشه دارد. مودیز  اعلام کرد پیش‌بینی‌اش از رشد تولید ناخالص داخلی واقعی ترکیه را برای سال‌جاری میلادی به ۵/ ۲ درصد و برای سال ۲۰۱۹ به ۲ درصد کاهش داده و این در شرایطی است که تا پیش از این رشد اقتصادی ترکیه را برای سال‌جاری ۴ درصد و برای سال آینده ۵/ ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود. این در شرایطی است که رشد اقتصادی ترکیه در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴/ ۷ درصد بوده است. مودیز اعلام کرده است: اظهارات اخیر اردوغان در مورد کنترل داشتن بر سیاست‌های پولی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در تاریخ ۲۴ ژوئن، از اعتبار راهکارهای هدفگذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی کاسته و استقلال این بانک را زیر سوال برده است.

افزایش اختیارات پولی و مالی رئیس جمهوری در سیستم جدید حکومتی که قرار است پس از انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری ترکیه به اجرا در آید و نیز  پیروزی حزب حاکم و اردوغان در انتخابات دیروز از جمله دلایل تشدید بحران ارزی اخیر در ترکیه به شمار می رود.

اردوغان در بخش سیاست خارجی تا اینجای کار توانسته به نوعی میانه بازی میان آمریکا و روسیه را بگیرد و هر زمان که منافع ترکیه ایجاد کرده اردوغان یا به سمت مسکو و یا به سمت واشنگتن گرایش بیشتری پیدا کرده تا از این طریق بتواند از طرف مقابل امتیازهای ویژه ای بگیردرجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که از مخالفان افزایش نرخ بوده و در ماه های گذشته همواره مقابل این ایده مقاومت کرده و خواستار اعطای وام با بهره کم برای کسب آرای بیشتر در انتخابات سوم تیرماه بوده، چند روز پیش اعلام کرده بود که اگر در انتخابات ریاست جمهوری برنده شود، نظارت بیشتری بر سیاست های پولی اعمال خواهد کرد و همین اظهارات باعث تشدید افت ارزش پول ملی این کشور شد.

در بعد داخلی مخالفان اردوغان معتقدند که تمدید حضور وی در قدرت وضعیت دموکراسی در ترکیه را وخیم تر از قبل خواهد کرد. ترکیه در چند سال اخیر بنا بر گزارش های سازمان ملل تبدیل به بزرگترین زندان روزنامه نگاران شده و از جولای سال ۲۰۱۶ تاکنون در هر روز خبرهای متعددی درباره بازداشت چندین نفر به ظن ارتباط آنها با کودتای نافرجام ۲۰۱۶ منتشر می شود.

در بعد خارجی نیز تشدید اختلافها با آمریکا بر سر کردستان سوریه و تداوم نزدیکتر شدن ترکیه به روسیه و احساس خطر ناتو از این روند بر سیاست و اقتصاد ترکیه تاثیر منفی نهاده است و در حال حاضر نیز اردوغان در حال بازی میان آمریکا و روسیه بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ است.

اردوغان در بخش سیاست خارجی تا اینجای کار توانسته به نوعی میانه بازی میان آمریکا و روسیه را بگیرد و هر زمان که منافع ترکیه ایجاد کرده اردوغان یا به سمت مسکو و یا به سمت واشنگتن گرایش بیشتری پیدا کرده تا از این طریق بتواند از طرف مقابل امتیازهای ویژه ای بگیرد.

در خصوص خاورمیانه نیز فلسطین همواره طناب نجات اردوغان بوده به نحوی که در مواقع خطر با نزدیک کردن خود به مردم فلسطین و انجام انتقادات تند و تیز از رژیم صهیونیستی و بهره گیری از پروژه عوام فریبی توانسته جایگاه خوبی را برای خود در میان اسلام گرایان ترکیه دست و پا کند.

در مورد سوریه نیز اردوغان پس از سال ها حمایت از معارضین سوری مدتی است که با ایران و روسیه هم پیمان شده و برای پایان جنگ در سوریه تلاش می کند اما همزمان با این تلاش ها ارتش ترکیه در منطاق کرد نشین سوریه دست به عملیات نظامی می زند. 

اما با این حال اردوغان تاکید دارد که ترکیه در سیاست خارجی مستقل عمل می کند، وی یک روز پیش از برگزاری انتخابات در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در منطقه اسن‌یورت استانبول اعلام کرد: نظام ریاستی می‌تواند موفقیت زیادی برای کشور به ارمغان آورد. ترکیه در سیاست خارجی از کسی دستور نمی‌گیرد و در میز مذاکره و میدان حضور دارد.

کد خبر 4329860 عبدالحمید بیاتی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتخابات 2018 ترکیه ترکیه رجب طیب اردوغان ایالات متحده آمریکا سوریه دونالد ترامپ جنگ 2015 یمن رژیم صهیونیستی عربستان سعودی ترکیه روسیه فلسطین عراق الحدیده ایران کره شمالی افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۳۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است

رئیس‌جمهور ترکیه که در صدر هیأتی بلندپایه و بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شده است، می‌گوید عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

اردوغان، ظهر امروز، در صدر هیأتی بلندپایه از وزرای این کشور وارد عراق شده است. «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه اخیرا در کنفرانسی مطبوعاتی در ترکیه اشاره کرد که قرار است دو طرف در این سفر بیش از ۲۰ توافقنامه و قرارداد امضا کنند.

براساس گزارش پایگاه خبری «المعلومه»، اردوغان در حاشیه دیدار با السودانی به او گفته است که ترکیه در جنگ با تروریسم و در تقابل با چالش‌های امنیتی، محیط‌زیستی و اقتصادی در کنار عراق است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اضافه کرد: «عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است و بهتر است سازوکارهای همکاری تجاری و اقتصادی توسعه یابد.»

اردوغان همچنین گفت: «نیاز عراق به آب را درک می‌کنیم و سعی می‌کنیم از طریق‌ کمیته‌های مشترک در این زمینه همکاری کنیم.»

عراق چند سالی است که با مشکل کم‌آبی و تبعات ناشی از آن از جمله طوفان‌های شن دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از منابع اصلی تامین آب عراق رودهای دجله و فرات هستند که هر دو از خاک ترکیه سرچشمه می‌گیرند.

ترکیه با سدسازی در مسیر این دو رودخانه حیاتی باعث شده است آب کمتری وارد عراق شود و در نتیجه عراق نیاز مبرمی به آب داشته باشد.

مقامات عراقی بارها با ارسال هیأت‌های متعدد به ترکیه از این کشور درخواست اجازه ورود مقادیر بیشتری آب به خاک خود را کرده‌اند که این درخواست بی‌نتیجه بوده است.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • اردوغان: عراق یک مرکز تجاری مهم برای ترکیه است
  • اردوغان وارد عراق شد
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟
  • دیدار رئیس جمهور ترکیه با اسماعیل هنیه
  • دفاع اخیر موشکی ایران در برابر صهیونیست‌ها تنبیه و تلنگری بیش نبود
  • اسرائیل تاوان جنایات خود را خواهد داد
  • هنیه و اردوغان در استانبول دیدار کردند
  • هنیه با اردوغان دیدار کرد