Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@17:08:43 GMT

راه حلی نوین برای از بین بردن زباله های فضایی

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۴۲۹۵

راه حلی نوین برای از بین بردن زباله های فضایی

رکنا: فضاپیمای 100 کیلویی به فضا فرستاده شد تا ماموریت خود را آغاز کند.

فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی یک فضاپیمای ۱۰۰ کیلوگرمی را به آسمان فرستادند تا ۴ فناوری مختلف از جمله روش هایی برای از بین بردن زباله های فضایی را آزمایش کنند.

به گزارش  اسپیس، فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی یک فضا پیمای ۱۰۰ کیلوگرمی به نامDerbis Remove را به نخستین ماموریت خود فرستادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برای ارسال فضاپیما از بازوی رباتیک ۱۷.۶ متریCanadarm استفاده کردند.

شرکتNanoRacks در هیوستن آمریکا هماهنگی های لازم برای ارسال فضاپیمای Remove Derbis را انجام داد. به گفته این شرکت، Remove Derbis سنگین ترین باری است که تاکنون به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شده است. این هواپیما در ماه های آتی چهار فناوری مختلف را برای از بین بردن زباله های فضایی آزمایش می کند.این ماموریت با بودجه ۵.۲ میلیون یورویی اتحادیه اروپا انجام می شود.

واحدهای زمینی دانشگاه سوری در انگلیس در دوماه آتی تمام سیستم های زیرمجموعه ماهواره را روشن و فعالیت آن را رصد می کنند.

آزمایش های این فضاپیما از ماه سپتامبر آغاز می شود. هرمرحله از آزمایش نیز ۳تا۴ هفته طول می کشد. دلیل طولانی شدن مدت آزمایش تصویربرداری با کیفیت بالا از فرایند هرکدام است.

جالب آنکه شرکت ایرباس سه مورد از چهار آزمایش موجود در این فضاپیما را ساخته است. آزمایش جمع آوری زباله با تور در ماه اکتبر انجام می شود که شرکت ایرباس آن را در آلمان آماده کرده است.در این آزمایش نخست فضاپیمای اصلی Remove Derbis یک ماهواره کیوب ست کوچک را به آسمان می فرستد و اجازه می دهد ۵تا۷ کیلومتر فاصله بگیرد. سپس توری از فضاپیما خارج شده و سعی می کند ماهواره را به دام اندازد.

در ماه دسامبر Remove Derbis یک فناوری جهت یابی بصری را آزمایش می کند که این مورد نیز توسط ایرباس ساخته شده است. این فناوری با استفاده از چند دوربین دو بعدی و فناوری LIDARسه بعدی یک ماهواره کیوب ست را پس از جدایی از فضاپیمای اصلی، ردیابی می کند.

در فوریه ۲۰۱۹ میلادی آخرین آزمایش ایرباس انجام می شود و فضاپیما یک سیستم موشکی به اندازه یک قلم را پرتاب می کند. این سیستم برای از بین بردن زباله های فضایی به کار برده می شود.

در نهایت در مارس ۲۰۱۹ میلادی این فضاپیما یک بادبان را به کار می گیرد که فرایند خارج شدن ماهواره از مدار را سرعت می بخشد.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: جام جهانی سلامت مهم ترین های 24 ساعت زباله آمریکا فضا فضایی ماه عکس مرد جوان حوادث دختر قتل قاتل فیلم زنان تجاوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟

آزمایش‌کنندگان اولیه فناوری Voice Engine پذیرفته اند تا بدون رضایت افراد هویت آنها جعل نشود و توضیح دادند که صدا‌ها توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

اخیراً نوع جدیدی از دیپ فیک معروف به «کلونینگ صدا» ظاهر شده است که از هوش مصنوعی (AI) برای تقلید صدای شما استفاده می‌کند.

 OpenAI، سازنده ChatGPT، در توسعه از نرم افزار شبیه سازی صوتی جدیدتر است، اما آن را برای عموم منتشر نمی‌کند.

شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد. این فناوری مشکوک می‌تواند صدای هر کسی را تنها در ۱۵ ثانیه پس از سخنرانی ضبط شده کپی کند.

شرکت OpenAI استفاده عمومی از این فناوری را "بسیار خطرناک" در نظر گرفت.

این شرکت در بیانیه‌ای گفت: ما می‌دانیم که تولید صوتی که صدای مردم را تقلید می‌کند، خطرات قابل‌توجهی را به همراه دارد، و به‌ویژه در سال‌های انتخاباتی مهم است.

OpenAI توضیح داد که قصد دارد این فناوری را با برخی آزمایش کند، "اما در حال حاضر آن را به خاطر خطرات بالقوه‌ای که دارد، در مقیاس بزرگ منتشر نخواهد کرد".

همچنین توضیح داد که آزمایش‌کنندگان اولیه Voice Engine موافقت کردند که بدون رضایت آنها جعل هویت افراد را جعل نکنند و اینکه این صدا‌ها توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

تعدادی از استارت‌آپ‌ها در حال حاضر فناوری بازتولید صدا را می‌فروشند که برخی از آنها در دسترس عموم یا مشتریان تجاری منتخب مانند استودیو‌های سرگرمی است.

منبع: المیادین

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • فناوری شبیه سازی Voice Engine چه خطراتی دارد؟
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد
  • ۵ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ایلان ماسک: شواهدی از بیگانگان ندیده‌ایم
  • ایلان ماسک: اگر فرازمینی‌ها وجود داشتند من می‌فهمیدم
  • تولید زباله فضایی هند صفر می‌شود
  • ایلان ماسک: با ۶۰۰۰ ماهواره در مدار زمین، هیچ مدرکی برای بیگانگان ندیده‌ام