Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@05:42:13 GMT

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۴۵۰۲

چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شمارش معکوس تا رسیدن به بزرگترین ماراتن علمی آغاز شده است و داوطلبان در این روزها هیجان بسیاری دارند تا در این رقابت بتوانند موفق ظاهر شوند؛ هیجانی که تا حدی محرک و بیشتر مخرب است.

حال و هوای این روزهای داوطلبان تاثیر بسیاری بر کیفیت حضور آنها در روز آزمون دارد و درست عمل کردن در این روزها تضمینی برای نتایج مطلوب در جلسه کنکور و به تبع آن تحصیل در رشته مورد علاقه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر زنده نام مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره کنترل میزان هیجان داوطلبان در این روزها اظهار کرد: هرچه به روز کنکور نزدیکتر می‌شویم طبیعی است که هیجانات در بین داوطلبان و حتی خانواده های آنان افزایش پیدا می‌کند؛ گاه سطح هیجانات به حدی افزایش پیدا می‌کند که داوطلب قبل از برگزاری آزمون دچار اضطراب شدید می‌شود و خود را می‌بازد؛ این اتفاق باعث می شود که داوطلب نتواند حاصل زحمات و تلاش‌های خود را  به خوبی اجرا کند، در نهایت رتبه بدی بدست می آورد.

وی ادامه داد: داوطلبان باید در روزهای منتهی به کنکور بتوانند مدیریت هیجان داشته باشند و اولین موردی که باید درباره استرس بدانند این است که فکر کردن درباره نتیجه امتحان باعث افزایش استرس خواهد شد.

این مشاور تحصیلی گفت: داوطلب باید بداند که این تفکر با اینکه حقیقت دارد اما قبل از برگزاری آزمون مفید نیست و کمکی هم نخواهد کرد پس نگرانی از آینده این روزها دردی را برای داوطلب مداوا نخواهد کرد .

کنکور آزمایشی استرس آور هستند

زنده نام با اشاره به محاسبات سطح علمی داوطلب است توسط خود داوطلب گفت: متاسفانه کنکورهای آزمایشی که در کشور برگزار می‌شود، عامل استرس داوطلبان شده است؛ این روزها برگزار کنندگان آزمون‌های جامع کنکور آزمایشی در کارنامه‌های خود حتی اقدام به پیش بینی رتبه یا مقایسه‌هایی از رتبه داوطلب در آزمون آزمایشی نسبت به کنکور های برگزار شده، می‌کنند یعنی اعلام می کنند که رتبه داوطلب در کنکور آزمایشی مثلا ۱۰۰۰ شده و در جدول دیگری معادل رتبه داوطلب را در کنکور سال گذشته هم اعلام می کنند؛ داوطلب هم با مشاهده این رتبه در واقع انگار که کارنامه خود را در آزمون پیش رو گرفته است و اکثر داوطلبان دچار استرس می شوند.

این مشاور تحصیلی تصریح کرد: در یک شبیه‌سازی می‌توانم کارنامه کنکور آزمایشی را شبیه نتیجه یک آزمایش پزشکی بدانم که بیمار پس از گرفتن نتیجه آزمایش و برای تحلیل آن باید به پزشک مراجعه کند و البته پزشک متخصص آزمایشگاه اینطور واضح نتیجه آزمایش را به اطلاع بیمار نمی‌رساند و این کار را به پزشک معالج موکول می‌کند و با صلاح دید وی در صورتیکه برگزار کننده کنکور آزمایشی دقیقا بجای سازمان سنجش کشور وضعیت داوطلب را کارشناسی کرده و در یک کارنامه در اختیار داوطلب گذاشته که لازم است مسئولان در این زمینه پیگیری و برخورد کنند.

وی افزود: البته توصیه من به این گروه داوطلبانی که در کنکور آزمایشی شرکت کرده‌اند و چنین کارنامه‌هایی دارند ، این است که حقیقت تخمین رتبه نمی تواند درست باشد؛ به هرحال هر آزمون سطح سوالات خودش را دارد و داوطلبان شرکت کننده در آزمون روزهای بعد رفتار متفاوتی نسبت به داوطلبان سال گذشته می توانند داشته باشد، پس بهتر است اصلا به کارنامه های این چنینی توجه نداشت و دچار استرس نشد.

توصیه‌های کنکوری به خانواده‌ها

زنده نام درباره کنترل هیجان خانواده‌ها در این روزها گفت: به خانواده‌ها هم توصیه می‌کنم که مرتبا با دانش آموز خود درباره آزمون صحبت نکنند، نقش یک خانواده موثر و مفید نقش حمایتی است و نه حاشیه پردازی و افزایش نگرانی داوطلب؛ اولیا باید صبر و تحمل داشته باشند تا فرزندشان با آرامش در آزمون شرکت کنند و پس از اعلام نتایج به فکر چاره جویی‌ها و راه حل‌ها باشند.

وی ادامه داد: البته خوشبختانه این روزها مشاوران  با آگاهی از قوانین و تنوع دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی می‌توانند در این زمینه به داوطلبان کمک‌های مفید کنند؛ مسئله آخر هم پرهیز از تنش‌ها و درگیری‌ها است که به داوطلبان و اولیا آنها توصیه می‌کنم که از بگو مگو کردن و کشمکش در این روزها پرهیز کنند که هرگز اینکار به نفع یک داوطلب کنکوری نیست پس از یک سال تلاش و سرگرم بودن در حوزه کنکور؛ صحیح نیست داوطلب با اعصاب ناراحت در آزمون شرکت کند.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی آزمون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۴۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۷ هزار و ۵۱۴ داوطلب قمی در آزمون سراسری/ ۶۳ درصد داوطلبان زن هستند

عباس حبیب زاده گفت: این داوطلبین در روز‌های پنجشنبه و جمعه هفته جاری ششم و هفتم اردیبهشت‌ماه در پنج گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان‌های خارجی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

 نماینده سازمان سنجش در قم افزود: از استان قم در گروه آزمایشی ریاضی از مجموع ٢ هزار و ۱۶۷ داوطلب ۷۴۹ نفر خانم و یک‌هزار ۴۱۸ نفر آقا، در گروه آزمایشی تجربی از مجموع هفت‌هزار و ۶۰۹ داوطلب پنج هزار و ۷۷ نفر خانم و ٢ هزار و ۵۳۲ نفر آقا، در گروه آزمایشی انسانی از مجموع پنج هزار و ۷۳۳ داوطلب سه هزار و ۶۹۷ نفر خانم و ۲ هزار و ۳۶ نفر آقا، در گروه آزمایشی هنر از مجموع ۸۳۲ داوطلب ۶۱۴ نفر خانم و ۲۱۸ نفر آقا و در نهایت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی از مجموع یک‌هزار و ۱۷۳ داوطلب ۸۲۷ نفر خانم و ۳۴۶ نفر آقا در آزمون شرکت کردند.

حبیب زاده همچنین در خصوص نوبت و تاریخ برگزاری آزمون سراسری اردیبهشت‌ماه گفت: گروه ریاضی فیزیک و علوم انسانی صبح پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، گروه آزمایشی هنر و زبان عصر پنجشنبه ششم اردیبهشت‌ماه و گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.

حبیب‌زاده گفت: علاوه بر دانشگاه قم، دانشگاه‌های مفید، آزاد اسلامی، شهاب دانش و فنی و حرفه‌ای نیز در گروه‌های آزمایشی مختلف در استان قم به عنوان حوزه امتحانی در آزمون سراسری اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳، تعیین شده‌اند.

گفتنی‌است نوبت اول برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برای همه داوطلبانی که در موعد مقرر پنجم تا ۱۵ آذر ماه نسبت به ثبت نام در آزمون سراسری اقدام کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در مازندران
  • آغاز رقابت بیش از ۶۵۰ هزار داوطلب کنکور در اولین روز آزمون
  • رقابت بیش از سه هزار داوطلب کنکور در سمنان
  • شرکت یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری
  • شرکت ۲۶ هزار و ۳۸۰ داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • آخرین مهلت توزیع کارت کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان کنکور سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • رقابت ۱۷ هزار و ۵۱۴ داوطلب قمی در آزمون سراسری/ ۶۳ درصد داوطلبان زن هستند
  • ۳۲۷ هزار داوطلب کارت ورد به جلسه کنکور را دریافت کردند