Web Analytics Made Easy - Statcounter

حریرچی از راه‌اندازی سامانه‌ای برای اطلاع مردم از وضعیت دارویی کشور و قیمت‌های دارو‌ها گفت: هموطنان می‌توانند مشکلات در زمینه دارو را از طریق این سامانه و یا شماره ۱۹۰ اطلاع دهند.  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با راه‌اندازی سامانه تیپک اظهارداشت: اخیراً در سایت رسمی سازمان غذا و دارو سامانه‌ای را برای دسترسی مردم به وضعیت دارویی کشور راه‌اندازی کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: آدرس این سایت IRC.FDA.GOV.IR است که این سامانه از 2 هفته پیش راه‌اندازی شده و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را موجود دارد برایشان اعلام می‌شود و در صورتیکه مشکلی در قیمت و کمبود بود آن را از طریق این سامانه و یا شماره 190 می‌توانند اطلاع دهند.

* کمبودی در داروهای تولید داخل نداریم

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم، گفت: برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

* افزایش تخت‌های بیمارستانی به بیش از 130 هزار مورد

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش تخت‌های بیمارستانی به 130 هزار و 650 مورد اشاره کرد و گفت: ضمن حرکت به سمت تأمین استاندارد تخت‌ها از لحاظ تعداد و کیفیت نیز برنامه‌های متعددی برای بستری‌های غیر ضروری و جایگزینی درمان به صورت سرپایی انجام شده است.

حریرچی اضافه کرد: 685 درصد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت بوده و 6 درصد دیگر در سایر بیمارستان‌های دولتی، 9.5 درصد در نهادهای عمومی غیر دولتی، 13 درصد در بخش خصوصی و 3 درصد در بیمارستان‌های خیریه است.

وی بیان داشت: 981 بیمارستان در کشور مشغول فعالیت بوده که چند مورد دیگر نیز آماده راه‌اندازی است همچنین 401 هزار و 395 نفر در مجموع این بیمارستان‌ها مشغول فعالیتند که 64.6 درصد (259 هزار نفر) در بخش دولتی مشغول هستند.

* بستری بیش از 34 میلیون نفر در بیمارستان‌های وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت 34 میلیون و 215 هزار مورد بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت داشته‌ایم، گفت: 77.14 درصد بستری کشور (سه چهارم) در بخش دولتی و تحت پوشش این طرح صورت گرفته است.

حریرچی عنوان کرد: همچنین 22 هزار و 180 مورد بستری نیز به صورت موقت در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم.

* انجام بیش از 2 میلیون زایمان طبیعی رایگان

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سیاست‌های جمعیتی 2 میلیون و 32 هزار زایمان طبیعی کاملاً رایگان با اجرای طرح تحول انجام شده است و جهت راحتی مادران 1800 واحد تک نفره زایمان در سراسر کشور در 366 بیمارستان دولتی ایجاد شد.

* 85 درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه دولتی

وی گفت: اکنون 85 درصد هزینه درمان ناباروری با تعرفه بخش دولتی انجام می‌گیرد و 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم تأسیس و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

* شاغلین حرفه پزشکی در مورد درمان سلبریتی‌ها چگونه باید عمل کنند؟

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سلبریتی‌ها، مسئولان اجرایی، سیاستمداران و به طور کلی افرادیکه مورد اقبال عموم هستند و مردم نسبت به سلامت آنها حساسیت دارند 2 سوال برای انجام درمان آنها وجود دارد. اول اینکه آیا مجازیم وضعیت سلامتی، نوع درمان و سوابق آنها را اعلام کنیم؟

وی گفت: دوم اینکه برای این مشاهیر آیا سیستم بهداشتی و درمانی مجاز است خدمات مازادی را ارائه دهد که بحث نظری در این زمینه وجود دارد و براساس اسناد بین‌المللی اخلاقی و قانونی اصل عدالت و بی‌طرفی برای همه افراد باید رعایت شود مگر اینکه شخص شرایطش اورژانسی و نیاز فوری به خدمات درمانی داشته باشد.

حریرچی اضافه کرد: براساس ماده 48 راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلین حرف پزشکی باید انصاف را در مورد همه بیماران و عدالت را بین بیماران و همه مراجعه کنندگان پاس بدارند و در اولویت دادن به بیماران باید شاخص روشن، مشخص و موجهی مانند وضعیت بیمار و شرایطش مد نظر باشد.

وی تأکید کرد: شاغلین حرف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمات به بیماران با انگیزه مالی و غیرمالی و یا به دلیل تمکن مالی بیمار به طور مثال خدمات بیشتری همچون جلو انداختن نوبت آنها انجام دهند.

حریرچی عنوان کرد: براساس ماده 50 این آئین‌نامه شاغلین حرف پزشکی ضمن رعایت انصاف بین بیماران باید افرادی که آسیب‌پذیر هستند را مورد توجه ویژه قرار دهند که سالمندان ، کودکان، زندانیان، معلولان جسمی و ذهنی از این دسته هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت به نمایش یکی از سریال های کشورهای غربی اشاره کرد و گفت: در این سریال رئیس جمهور فرضی احتیاج به پیوند کبد داشت که شبکه پیوند آن کشور پاسخ داد کامپیوتر ما شناختی به رئیس جمهور و مقامات ندارد و نمی‌داند که مشهور و ثروتمند چه کسی است و تنها براساس معیار درمانی تصمیم می‌گیریم.

حریرچی در پاسخ به سوالی در ارتباط به خروج برخی از داروها از پوشش بیمه‌ای اظهارداشت: وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه یک عضو بوده و ما یک رأی داریم همچنین این مصوبات بخشی مرتبط به دوره قبل و بخشی مربوط به این دوره است. دو بار در این زمینه بحث شده و ما هم در امور بیمه‌ای براساس ابلاغ دبیرخانه شورای عالی بیمه عمل می‌کنیم.

*تبلیغات پزشکان محدودیت جدی قانونی دارد

سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با تبلیغات پزشکان گفت: تبلیغات در حوزه پزشکان محدودیت جدی قانونی دارد و این تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، مجلات و ... مدنظر بوده که اکثر آنها در حال حاضر غیرعلمی، غیرقانونی یا غیر اخلاقی است و طب رسمی، مکمل و سنتی را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه تبلیغ غیرعلمی که منجر به عارضه شود پیگیری قانونی محکمی دارد، گفت: در مورد سهم‌خواهی و رشوه برخی از پزشکان اگر این مسئله معلوم و ثابت شود چه به صورت محکمی یا شهودی با آن برخورد قانونی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد سخنان رئیس سازمان نظام پزشکی مبنی بر سهم‌خواهی و رشوه گفت: استاد فاضل از اخلاقی‌ترین پزشکان بوده که بالاترین رعایت را از نظر مسائل اقتصادی با مردم دارند و رابطه مالی، کالایی یا سفر خارج از کشور به دلیل استفاده از تجهیزات خاص پزشکی و نه به دلیل مصحلت بیمار برخورد قانونی داشته و همان اصطلاحات دکتر فاضل را باید برای این افراد به کار برد.

* کل افزایش قیمت دارو در سال جاری بیشتر از 9 درصد نخواهد بود

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های واردکننده دارویی در حال حاضر سفارش نمی‌پذیرند و برنامه‌های وزارت بهداشت در این زمینه چیست، گفت: اقداماتی در حوزه سلامت انجام می‌شود که گاهی به آن کم توجهی شده یا بدیهی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: طی 2 ماه تعداد زیادی کالای خارجی تحت تاثیر معنادار قرار گرفتند ولی وزارت بهداشت تولید و واردکنندگان دارو سینه سپر کرده که کل افزایش قیمت دارو کمتر از 9 درصد در یکسال باشد و بر این مسئله پافشاری و عمل می‌کنیم.

وی بیان داشت: هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز 4200 خواسته و ما آن را تأمین نکرده‌ایم چرا که رسیدگی سریع در این زمینه در بانک مرکزی گذاشته‌ایم و دولت با هوشمندی این شرایط را کنترل کرده است.

حریرچی عنوان کرد: روزانه وضعیت داروخانه‌ها را به صورت لحظه‌ای و در سراسر کشور رصد می‌کنیم ولی باید توجه داشت که در همه کشورهای دنیا با بازار چندهزار قلمی دارو، کمبود یک تا 1.5 درصد قابل قبول و اجتناب ناپذیر است. و بهترین سیستم‌ها که تولیدکننده دارو هستند بازازرشان به دلیل نوسانات مختلف است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته در زمینه برخی داروهای خارجی کمبود وجود دارد و بعضاً تخلفاتی در مورد دارو و تجهیزات داریم، اگر کسی با دلار 4200 دارو آورد باید با همان قیمت عرضه کند و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم نظارتی وجود داشته و از کانال‌های مختلفی بررسی می‌شود.

* مردم به داروهای ایرانی اعتماد کنند

سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه لازم است فرهنگ مردم در زمینه دارویی تغییر کند، اظهارداشت: مردم باید به داروی ایرانی اعتماد کنند و توجه داشته باشند که این داروها آزمایشات خود را با موفقیت گذرانده است. بنده خود قرص‌های مختلف ایرانی همچون قرص چربی و سردرد ایرانی می‌خورم و مشکلی در این زمینه ندارم.

وی گفت: تدابیر لازم در زمینه آنچه باید در حوزه داروهای داخلی و خارجی انجام دهیم صورت گرفته و اگر اتفاقی رخ دهد حتی تا سال‌های آینده در ذخیره رسمی و قانونی دارو مشکلی نخواهیم داشت.

* انتقاد از صدا و سیما به دلیل آموزش پخت غذاهایی که با استطاعت مالی مردم مطابقت ندارد

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد تبلیغات صدا و سیما گفت: این سازمان در کشور نقش کلیدی دارد و در مورد این مسائل حوزه سلامت سبک زندگی مردم مورد توجه است. البته می‌دانیم این سازمان محدودیت بودجه‌ای و اعتباری دارد ولی درخواست ما این بوده که غذاهایی که برای سلامت مردم مضر است تبلیغ نشود.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: در آموزش پخت غذاها باید سلامت روانی و اجتماعی جامعه مد نظر باشد چرا که اکنون عمده غذاهای آموزش داده شده با استطاعت مردم مطابقت نداشته و ما نسبت به این مسئله گلایه داریم.

حریرچی خاطرنشان کرد: همه خانواده‌ها هر روز نمی‌توانند پروتئین حیوانی مصرف کنند ولی باید به حسرتی که از طریق آموزش پخت غذا و سریال برجای گذاشته می‌شود توجه داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایرج حریرچی وزارت بهداشت قیمت دارو اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 

با گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، حجاب از ارزنده ترین نمودهای فرهنگی، اجتماعی در تمدن ایرانی ـ اسلامی است که پیشینه آن به قبل از ورود اسلام می گردد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج تعالی و منتهای ارزش و اعتبار خود می رسد.

نداشتن حجاب کامل و پوشش نامناسب موجب می شود که زنان در جامعه و خیابان، دانشگاه و محل کار با اضطراب های جنسی، نگرانی ها و هیجانات بسیاری همراه باشند و پزشکان معتقد هستند اضطراب، استرس و هیجانات می تواند در شکل گیری بیماری ها و تشدید آن ها بسیار موثر باشند.

رعایت حجاب ضمن اینکه باعث حفظ پاکی درونی می شود در حفظ پاکی و بهداشت بدن زنان نیز خیلی موثر است. بدن زنان با استفاده از حجاب پوشیده می شود و در مقابل آلودگی ها و دیگر آسیب های اجتماعی محدود می گردد.

همانطور که می دانید متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که در این لایحه70 ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است.

با توجه به اینکه لایحه عفاف و حجاب برای برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها وظایفی را تعیین کرده است. بنا بر این لایحه، وزارت بهداشت که یکی از اعضا و سازمان های می باشد که شرح وظایف 17گانه در خصوص عفاف و حجاب برای این وزارتخانه تدوین و ابلاغ شده است.

همانطور که می دانید این وزارتخانه می بایست بچیدمان اداری در ساختمان‌های ستادی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و سایر مراکز مربوط به این وزارتخانه را بر اساس حفظ حدود حریم شرعی بین کارمندان زن و مرد و ایجاد محیط اختصاصی جهت ارائه خدمات پزشکی طراحی کند.

بنا بر ماده ۱۴ لایحه عفاف و حجاب، وزارت بهداشت مکلف است که برای رعایت حجاب، دستورالعمل‌های رفتاری را بازنگری و بر حجاب بیماران و همراهان نیز نظارت کند.

با توجه به مصوبات عفاف و حجاب که به کلیه نهاد ها و سازمان های مرتبط تدوین و ابلاغ شده است، این انتظار می رود که برای ترویج فرهنگ اسلامی و مصونیت جامعه ،دستگاه های مختلف به نحو احسن به شرح وظایف خود در خصوص مصوبات برنامه ریزی و فعالیت مستمر داشته باشند که این مهم تاثیر به سزایی در ارائه خدمات درمانی و پزشکی به شهروندان خواهد داشت.

علی محمد میرزایی کارشناس رسانه، علوم اجتماعی و ارتباطات

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897050

دیگر خبرها

  • نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 
  • پزشکان هرگونه اشتباه دارویی را به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند
  • دولت سیزدهم برای جاده معلمان و بیمارستان دامغان چه اعتباری درنظرگرفت؟
  • کدام داروها را می توان بدون نسخه خرید؟ | زمانی که باید مصرف داروهای OTC را قطع کنید
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند | ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۶ هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت
  • سوژه‌های «محفل» که به سلبریتی قرآنی تبدیل شدند/ ماجرای دعوت عربستان از قاری نوجوان چه بود؟