Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: راحت لهجه و بدن نرم و منعطف بازيگر نقش سياه، به همراه شوخي هاي بكر و گزنده، سياه را به عنوان يك تيپ شيرين، ثابت و هميشگي در ذهن مخاطب ماندگار مي كنند.

خبرگزاری شبستان/اراک


چند روز پیش به صورت اتفاقی آگهی فوت مرحوم اسماعیل حرم آبادی از هنرمندان سیاه بازی و نمایش های سنتی اراک را دیدم  پیشتر نیز خبر  فوت مرحوم محمود شیر محمدی را شنیده بودم  با رفتن این مرحومین حس عجیبی به من دست داد هنرمندانی که برای مردم کارمی کردند و به درآمد اندکی قانع بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در اواخر دهه 70 در یکی از روستاهای فراهان جشن عروسی به پابود و این هنرمندان که زیر نظر ابراهیم خندان فعالیت می کردند به اجرای یک نمایش تخته حوضی پرداختند و در آنجا هنرنمایی مرحوم حرم آبادی را در نقش شاهپوش دیدم سالها گذشت تا اینکه چند سال پیش متوجه شدم که این افراد مجددا در اراک به اجرای نمایش تخته حوضی خواهند پرداخت، با یک اکیپ تقریبا حرفه ای فیلمسازی به محل اجرایشان رفتیم ابراهیم خندان، شیر محمدی، سعید پناهی، اسماعیل حرم آبادی، ناصر غضنفر و....همه بودند از تک تک آنها مصاحبه گرفتم و در نهایت صفر تا صد اجرایشان را ضبط کردم پس از آن دیگر در هیچ کجا سخنی از اجرای تخت حوضی این هنرمندان نشنیدم.

 

فیلمی را هم که ضبط کرده ام همچنان بلا استفاده مانده است اما بر آن شدم که چند سطری در مورد نمایش های سیاه بازی تقدیم حضورتان کنم.

 


نمايش «سياه بازي» يكي از انواع نمايش هاي شادي آور است كه در آن از زبان «سياه» كه شخصيتي خاص تلقي مي شود، با رويكردي انتقادي و طنزآميز به موضوعات اجتماعي، سياسي، عاطفي و حتي تاريخي پرداخته مي شود.«سياه» در نمايش سياه بازي يا رو حوضي، به عنوان پرسوناژ تابع تعريف مي شود؛ زيرا سياه بودن او چندان مورد سووال قرار نمي گيرد و به صورت قاعده اي پذيرفته شده است. سياه شخصيت خود مختار است كه ظرفيت نمايش سياه بازي را بسيار بالا مي برد و به جرات مي توان گفت همه بن مايه هاي موضوعي زندگي ايراني، با ظرافت ها و برداشت هاي خاص او و با شور و نشاط بسيار، آناليز و تحليل مي شود. نقش سياه بر پايه موسيقي، كلام، حركت و ضرباهنگ بدني، بر نظم هارموني استوار و از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 

 

نمايش هاي سياه بازي، فقط يك خط روايي دارد كه بازيگران به طور بداهه آن را پيش مي برند، به همين علت حضور ذهن بازيگر نقش سياه، همواره تاثير قابل توجهي در موفقيت گروه نمايشي در بين مردم دارد. سياه به نوعي، به عنوان نماينده مردم، از وضعيت سياسي و اجتماعي جامعه انتقاد مي كند و عملكرد حكام زورگو و ثروتمندان را به باد انتقاد و گاه تمسخر مي گيرد. صراحت لهجه و بدن نرم و منعطف بازيگر نقش سياه، به همراه شوخي هاي بكر و گزنده، سياه را به عنوان يك تيپ شيرين، ثابت و هميشگي در ذهن مخاطب ماندگار مي كنند.

 


نمایش سیاه بازی از گونه های نمایش کاملا ایرانی است که ازبطن خود مردم برخاسته بود و در جشن ها و عروسی ها یکی از پایه های اصلی این مراسمات بود و به دعوت مردم عام، هنرمندان سیاه باز به اجرای این نمایش می پرداختند و این یک دلیل بسیار مستحکمی برای قرابت ایرانیان با هنر نمایش است.

 


امروز دیگر خبری از اجرای نمایش سیاه بازی در جشن های مردمی نیست و فقط به یک یا دو اجرای جشنواره ای بسنده می شود.

 

 

 

پایان پیام/87

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت گرانی بازار آمریکا فوتبال تیم ملی ایران بازدید روحانی از توچال سبک زندگی منتظرانه مهدویت قوه قضائیه درگذشت هنرهای نمایشی هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۶۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت نفت اندکی بالا رفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  بهای معاملات نفت برنت با ۲۷ سنت افزایش، به ۸۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۶ سنت افزایش، به ۸۲ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز گذشته تحت تاثیر نشانه‌های عدم تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و مختل شدن عرضه نفت این منطقه، ۲۹ سنت کاهش یافتند.
سوگاندها ساچدوا، موسس شرکت تحقیقاتی اس‌اس‌ولث استریت، در این باره گفت: کاهش نرخ اضافی ریسک ژئوپلیتیکی، به قیمت نفت ضربه زده، زیرا عرضه دچار اختلال قابل توجهی نشده است. اما چشم انداز ژئوپلیتیکی همچنان در جهت قیمت نفت، مهم مانده است. تحلیلگران گروه بانکی ANZ، نظر مشابهی را منعکس کردند.
سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا هستند و آمار هزینه مصرفی شخصی در مارس که معیار مورد نظر فدرال رزرو برای ارزیابی تورم است، اواخر هفته جاری منتشر می‌شود و برای ارزیابی مسیر سیاست پولی، به دقت دنبال خواهد شد.
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته افزایش پیدا کرده است، در حالی که ذخایر محصولات نفتی احتمالا کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • بخش اندکی از حق آبه هیرمند آزاد شده است
  • هنرمندانی که از غزل رهبر معظم انقلاب استقبال کردند
  • اجرای نمایش «سپیده» در حوزه هنری
  • اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان
  • قیمت نفت اندکی بالا رفت
  • نماهنگ | راضی هستم، قانع نیستم
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان