Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > اصفهان - مدیر کل هواشناسی استان اصفهان گفت: بارشهای پاییزی اصفهان زودتر از زمان مقرر و از شهریورماه آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید بیجندی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: خشکسالی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در اصفهان داشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۹ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی و تبعات آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: پیش بینی می شود طی تیر و مردادماه وضعیت بارش ها نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال باشد اما میانگین بارش ها آنقدر نیست که بتواند کمبود بارش ها را جبران کند.

بیجندی با بیان اینکه وضعیت کانون گرد و غبار شرق مقداری کمتر شده است، اضافه کرد: با توجه به این‌که شرق استان به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار مطرح می‌شود بارش باران در شهرستان‌های اردستان، نطنز و ورزنه در کاهش گرد و غبار این مناطق مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه نیمی از استان ما در حوزه کم‌بارشی و نیمی در حوزه دریافت بیشتر باران قرار دارد، افزود: در مناطق غربی استان بارش بسیار کم‌تر از سال گذشته بوده است و ۶۲ درصد کاهش بارش را در چادگان شاهد بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان اعلام کرد: برای تمام ادارات استان نمودار بارش مؤثر تهیه شده است، طی بهار امسال اکثر شهرستان‌های ما بارشی که دریافت کرده‌اند در حوزه بارش مؤثر بوده و در تمام ایستگاه‌های هواشناسی بارش مؤثر اتفاق افتاده است.

وی گفت: میزان بارشی که در برج دو امسال شاهد بودیم در مقایسه با دوره زمانی سال گذشته و بلندمدت در اکثر شهرستان‌های استان بیشتر بوده است.

استان اصفهان رتبه دوازدهم کم بارشی کشور را دارد

در ادامه این نشست نوید حاج بابایی معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان به وضعیت بارش‌ها در سال بارشی ۹۶-۹۷ اشاره و اضافه کرد: استان اصفهان رتبه دوازدهم کم بارشی کشور را دارد.

وی از نزدیک شدن وضعیت بارشی استان اصفهان به حوزه طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که امسال استان چهار محال و بختیاری به عنوان حوضه آبریز زاینده‌رود حدود ۴۰ درصد کاهش بارش داشته است.

حاج بابایی با اشاره به اینکه میانگین وزنی بارش در سال زراعی۹۶-۹۷ در استان اصفهان ۱۱۴ میلی‌متر بوده است، گفت: بارش‌های دریافتی استان نسبت به میانگین بلندمدت ۴۴ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: اکثر شهرستان‌های استان در مقایسه آمار بلندمدت کاهش دریافت بارش را دارند.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان بیان داشت: پاییز پارسال رکود بارشی را پشت سر گذراندیم که در ۵۰ سال گذشته یک رخداد بی سابقه‌ بوده است که تا نیمه زمستان هم این کم‌بارشی ادامه پیدا کرد.

وی بیان داشت: از اواخر اسفند ماه در معدود مناطقی مخصوصاً غرب و سرچشمه‌های زاینده‌رود بارش داشتیم و در اردیبهشت امسال نیز باران های به صورت رگباری و سیلاب جاری شد.

حاج بابایی گفت: کم بودن بارش‌ها در زمستان و پائیز عمدتاً مرتبط با الگوهای هواشناسی و علمی است و هیچ دلیلی غیر از الگوهای جوی و مسائل تجربه شده وجود ندارد.

 

۴۶ کلید واژه‌ها : سازمان هواشناسی - تغییرات آب و هوایی - آب و هوا - استان اصفهان - بارش برف - باران - کم آبی - خشکسالی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سازمان هواشناسی تغییرات آب و هوایی آب و هوا استان اصفهان بارش برف باران کم آبی خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۶۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان گفت: ۱۰۷ تیم امدادی از جمله راهداری، هلال احمر، امداد خودرو، پلیس راه و راهور و دهیاری‌ها در مناطق تحت تأثیر استقرار داده شدند.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در پی صدور هشدار سطح نارنجی مبنی بر تشدید فعالیت سامانه بارشی وارد شده به استان از سمت جنوبی و استقرار سامانه بارشی از اوایل وقت امروز تا فردا، شاهد رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک و تگرگ خواهیم بود که این شرایط بیشتر در مناطق جنوب، جنوب شرق، ارتفاعات سمیرم، شهرضا، نائین، ورزنه و دهاقان انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه متناسب با شرایط مذکور، جلسه مدیریت بحران برگزار و آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی اعلام شد، افزود: ۱۰۷ تیم امدادی از جمله راهداری، هلال احمر، امداد خودرو، پلیس راه و راهور و دهیاری‌ها در مناطق تحت تأثیر استقرار داده شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: خاصیت بارش‌های بهاری، همرفتی بودن است و این بارش‌ها بیشتر در بعدازظهر و اوایل شب رخ خواهد داد که می‌تواند منجر به ایجاد خسارت نیز شود، از همین رو هشدارهای لازم به دستگاه‌های مربوطه اعلام شده است.

شیشه فروش ادامه داد: طی این ماه شاهد رخداد مخاطرات جوی بودیم که خساراتی نیز به همراه داشته است که از جمله آنها می‌توان به وزش باد و طوفان طی بیست‌وسوم فروردین در کاشان، بارش برف در بویین‌میاندشت طی بیست‌وسوم فروردین و وارد شدن خساراتی به درختان و مناطق موقت روستایی به علت وقوع صاعقه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به سیلابی شدن مسیل‌ها، کاهش میدان دید و لغزندگی محورها و معابر شهری و روستایی، استقرار تجهیزات امدادی، آماده به‌کار بودن ماشین‌آلات در معابر شهری و روستایی و جاده‌ها، راهدارخانه‌ها، پایگاه‌های امدادی شهری و روستایی، ضرورت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه پرهیز از سفرهای غیرضرور، پاکسازی دهانه پل‌ها از رسوبات و توجه به توصیه‌های ایمنی از جمله موارد دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد، اضافه کرد: به منظور پیشگیری از بروز خسارات در پی هشدار صادر شده، اداره راه اکیپ‌های خود را در ۳۲ راهدارخانه، هلال احمر در ۴۳ پایگاه جاده‌ای و اورژانس اصفهان و کاشان نیروهای امدادی خود را در بیش از ۲۰۰ پایگاه ثابت و سیار مستقر کرده‌اند.

شیشه فروش با بیان اینکه بارش‌ها طی مدت زمانی مذکور بیشتر متوجه غرب و جنوب استان خواهد بود، افزود: در مناطقی از استان نیز وزش تندباد پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند کاهش میدان دید و بروز تصادفات را در پی داشته باشد.

کد خبر 745192

دیگر خبرها

  • بارش‎ها درجنوب بی‌سابقه بوده / ثبت ۱۰ رکورد بارشی
  • بارش بی‌سابقه باران در جنبوب/ ثبت ۱۰ رکورد جدید بارشی
  •  بارش‌های جنوب کشور در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است |‌ثبت حداقل ۱۰ رکورد جدید بارشی
  • احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود
  • شکرگزاری مردم از بارشهای رحمت الهی در 19 شهرستان کرمان
  • بارش ۴۶ میلیمتری باران در لارستان
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند
  • ورود سامانه بارشی به جو خراسان جنوبی
  • هوای اصفهان بارشی می‌شود + جزئیات
  • هواشناسی اصفهان فردا ۲۹ فروردین؛ صدور هشدار نارنجی بارش