Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:رییس موسسه خیریه الزهرا (س) ضمن تشریح برنامه های این موسسه در حوزه ازدواج جوانان با ابراز تاسف از مغفول ماندن امور جوانان در سطح کلان،ادغام سازمان ملی جوانان با وزارت ورزش را موجب قربانی شدن این سازمان عنوان کرد.

حجت الاسلام سیدحسین امامی، رییس و هیئت مدیره موسسه خیریه الزهرا و  مدرس دروس خارج در سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: نزدیک به 30 سال از تاسیس موسسه الزهرا می گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسان این موسسه عمدتا از مراجع، علما و اساتید حوزه علمیه قم بودند. محورهای مهم فعالیت موسسه الزهرا امور فرهنگی و اجتماعی جوانان و مسایل مرتبط با امور خیریه به شکل عام است و در طول این 30 سال به صورت فراگیر در سطح جهان اسلام و برون مرزها (در سطح بین الملل) برنامه های مهمی داشته است.

 

وی با بیان اینکه 18 محور از موضوعات مرتبط با این سه محور فرهنگی، اجتماعی و امور خیریه در دستور کار موسسه قرار دارد، بیان کرد: مسئله ازدواج، ترکیب جمعیت و سیر نزولی آن تبدیل به یک مسئله فوق العاده حساس در کشور شده است که مهمترین عامل آن هم کاهش ازدواج، افزایش طلاق و مهمتر از همه اینها پایین آمدن انگیزه نسل جوان برای ورود به صحنه ازدواج است که در اثر القائات خارجی و ضعف داخلی، این پدیده نامبارک ایجاد شده است، قطعا تهاجم فرهنگی بیگانگان در این خصوص و فضاهای مجازی هم از طرق مختلفی که دسترسی برای تاثیرگذاری بر فرهنگ جامعه داشتند، فوق العاده موثر بوده است به طوری که نسل امروز را نسبت به نسل گذشته با یک تفاوت ماهوی در رفتار و کردار مواجه کرده است.

 

حجت الاسلام امامی با اشاره به دلایل بی تفاوتی مسئولان و نهادهای مربوطه به حل مشکلات حوزه جوانان تصریح کرد: مسئولان کشور با مشکلاتی که دشمنان ایجاد کردند به قدری گرفتار مسایل روزمرگی و رفع آسیب های مختلف هستند که فرصت لازم برای پرداختن با موضوعات بسیار مهم مانند ازدواج در صحنه عملیاتی و فکری شان آن طور که باید و شاید وارد نشده و به نوعی حتی خارج  هم شده اند به گونه ای که اکنون ما این مسئله مهم را در تکالیف جدی کارگزاران نظام در سطوح مختلف نمی بینیم و از سوی دیگر به قدری فضا متفاوت شده که به مسئولان اجازه پرداختن به این امر را نمی دهد.

 

رییس موسسه الزهرا در ادامه اظهار کرد: متاسفانه افرادی که در طول 4 دهه گذشته می بایست در این زمینه تصمیم سازی و سیاست گزاری می کردند گاهی گرفتار تهاجم خارجی و گاهی تحریم ها و گرفتاری ها در ابعاد بسیار گسترده شدند. این امر موجب مغفول ماندن امور جوانان در سطح کلان شده است.

 

وی در ادامه افزود: حتی تنها مرکزی که امید می رفت تاثیر شایسته ای در بحث ازدواج داشته باشد تحت عنوان سازمان ملی جوانان این را هم در سازمان ورزش ادغام کردند نه ادغام بلکه قربانی و از بین بردند. وزارت ورزش و جوانانی که اکنون وجود دارد،وزارت ورزش است نه وزارت جوانان. امروز سازمان، اداره و وزارتخانه ای که بخواهد به طور مستقیم به امور جوانان بپردازد و یا پاسخگو باشد را نمی بینیم. این بزرگترین مشکلی است که در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد.

 

حجت الاسلام امامی با اشاره به بازنگری و بررسی تفکیک وزارت ورزش از جوانان در مجلس خاطرنشان کرد: امیدواریم این بازنگری منجر به جبران آسیب های گذشته شود اما نگرانی ای که همچنان باقی ایست، این است که حتی در شرایط کنونی و هم در فضای بازنگری آن فرصت ها و ظرفیت هایی که ممکن است برای یک تصمیم جامع و کامل وجود داشته باشد باز هم مغفول بماند و مورد بررسی قرار نگیرد.

 

رییس موسسه الزهرا در ادامه یادآور شد: با توجه به آسیب های جدی که اکنون شاهد آن هستیم ،هرچه جلوتر می رویم این آسیب ها بیشتر خود را نشان می دهد، مسئله توقف ازدواج فقط مربوط به تشکیل خانواده نیست بلکه بسیاری از ناهنجاری های جامعه در محیط امنیت فکری و سلامت روحی و صحت معیشت اجتماعی مستقیما مربوط به امر ازدواج می شود. امروزه زمینه هایی که برای رفع این آسیب ها و آلودگی ها وجود دارد به مراتب شکننده تر از آن هزینه هایی است که برای پیشگیری می توانیم داشته باشیم تا شاهد چنین مصیبتی نباشیم.

 

وی پیر شدن جمعیت را یکی از مشکلات آینده کشور عنوان کرد و افزود: وقتی ازدواج ها در حد معقول انجام نگیرد ،تولید نسل متوقف می شود، در چنین شرایطی ما با یک جامعه فرسوده و سالمند مواجه می شویم که توانمندی از آن گرفته شده است. بزرگترین امتیاز کشور ما در طول دوره های گذشته، جوانی جمعیت بوده و در ابعاد مختلف این ویژگی جوان بودن ،کارآمدی داشته است. به اعتقاد بنده سیاستگذاری دشمن در این راستا بسیار دقیق و حساب شده بود که توانسته از درون نظام و کشور ما را به سوی تحلیل و فروریختگی در انسجام به مرحله فعلی برساند.

 

حجت الاسلام امامی ابراز امیدواری کرد با توجه به احساس مسئولیتی که در مسئولان بالای مملکتی وجود دارد، تصمیمات اساسی در این راستا اتخاذ شود.

این مدرس حوزه با بیان اینکه اولویت مهم ما در 18 محور اساسی موسسه الزهرا ازدواج است، گفت: دو سال است که نهضت ترویج ازدواج را در دستور کار خود قرار دادیم و با برگزاری همایش ها و پیگیری در سطح بسیار کلان برای ورود طبقات مختلف جامعه به گسترش امر ازدواج برنامه های مختلفی داشتیم.

 

مساجد  فعال ترین پایگاه اجتماعی، دینی و فرهنگی کشور

وی ادامه داد: همچنین با امور مساجد که فعال ترین پایگاه اجتماعی، دینی و فرهنگی کشور هستند ،تفاهم نامه هایی منعقد کردیم به دلیل اینکه مساجد فراوانی بالایی در پهنای اجتماعی در محلات دارند، احساس و انگیزه دینی و معنوی مسجدی ها برای پرداختن به مسئله ازدواج در مساجد بسیار بالا است و همچنین اطلاع آنها از تعداد جوانان ازدواج نکرده محلشان نسبت به هر سازمان و نهاد دیگری بیشتر است و از سوی دیگر هزینه مساجد در پرداختن به امر ازدواج به تناسب نهادهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد ،چون مساجد با هزینه خودشان وارد این مسئله می شوند و بدون اینکه بودجه ای بخواهند، احساس مسئولیت می کنند لذا هر مسجدی دارای افراد مختلف در اصناف مختلف کارشناسان، مشاوران و فعالان اجتماعی هستند و چون تکلیف دینی را پشتوانه این حرکت قرار می دهند، همان اتفاقی رخ می دهد که ما انتظارش را داریم (به عنوان مثال نقش مساجد در زمان وقوع زلزله و هشت سال دفاع مقدس).

 

حجت الاسلام امامی ادامه داد: بنابراین اگر این طرح در امر ازدواج اجرایی شود ،بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل خواهد شد. مضاف بر اینکه اگر از طریق هیئت مذهبی که عمده مخاطبانش قشر جوان هستند و از طریق اصناف مرتبط با مسایل فرهنگی، اجتماعی و دینی که متولی در سطح کشور می باشند و همچنین از طریق دانشگاه ها که یکی از عرصه های فراوانی جمعیت جوانان می باشند این موضوع در دست پیگیری و اقدام است. اگر این حرکت به شکل جامع و کامل اجرایی شود ما شاهد یک حرکت فراگیر و هجوم جهادی در افزایش ازدواج و جمعیت کشور خواهیم بود.

 

رییس موسسه الزهرا با اشاره به دلایل فاصله گرفتن جوانان از مساجد خاطرنشان کرد: چون مساجد به وظایف اصلی خود که بحث فرهنگی و اجتماعی است به صورت جامع ورود پیدا نکردند ،مساجد فقط جای نماز خواندن نیستند. در زمان پیامبر اکرم (ص) مساجد مراکز مدیریت کلان اجتماعی و مباحث فرهنگی و دینی در سطح کلان بودند لذا این طرح می تواند ضمن اینکه موضوع ازدواج را مدیریت کند ارتباط مساجد، مردم و قشر جوان را هم به نوعی به حالت ممتاز خود برگرداند،یعنی وقتی مساجد به سراغ قشر جوان محله برود ،عملا این فاصله هم برطرف می شود. ممکن است بگویید دیگر جوانان حال ارتباط با مسجد را ندارند ولی این امر می طلبد که یک برنامه بسیار موثر و کارآمدی داشته باشیم لذا ما در این راستا به دنبال طرحی با هماهنگی امور مساجد و نخبگان فرهنگی هستیم که بتوانیم جذابیت ارتباط با مساجد را در جامعه افزایش دهیم، بنابراین وقتی جوان احساس کرد که مسجد می تواند مشکلات اساسی او از جمله بنیاد خانواده و رفع معضل کلان کشورش ورود پیدا کند، عملا صمیمیت و فضای بین جوان و مسجد هم به حالت ممتاز خود خواهد رسید.

 

طرح تحول در مساجد در دستور کار امور مساجد قرار دارد

حجت الاسلام امامی یادآور شد: قطعا طرح تحول در مساجد در دستور کار امور مساجد قرار دارد لذا پیشنهادی مبنی بر بازنگری در نوع ارتباط با مدیران و مردم به مسئولان امور مساجد و علما ارایه خواهد شد، این حرکت ،بسیار خوبی است که با فتوای مرجعیت شیعه آیت الله صافی نسبت به نهضت ترویج ازدواج صادر شده است. ایشان جایگاه نهضت ازدواج را به عنوان یک تکلیف شرعی برای مردم تبیین کردند. با توجه به این موضوع، ارتباط مساجد با قشر جوان در قالب امنای جوان به ائمه جماعات که یا خودشان جوان باشند یا روحیه جوانگرایی داشته باشند، ایجاد خواهد شد.

 

این مدرس حوزه ادامه داد: گفته می شود مستمع صاحب سخن را به سر حرف آورد. وقتی مساجد جایگاه پیران امت شود قاعدتا امام جماعت هم در همین مامونی ورود پیدا کرده و احساس تکلیف می کند لذا وقتی جوانان گرایش به مسجد یافتند حال و هوای مسجد هم متفاوت می شود.

 

وی با بیان اینکه ما در طول این 40 سال از خیلی چیزها غافل بودیم، گفت: یکی از این موضوعات مهم، جایگاه مساجد در حمایت از مباحث فرهنگی و اجتماعی جامعه است. اگر مساجد را در حد یک سازمان مقتدر یا یک وزارتخانه و یا در قالب یک قانون یا در قالب یک جایگاه ویژه اجتماعی ببینیم ، بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

حجت الاسلام امامی اظهار کرد:تفاهم نامه های موسسه بر اساس توانمندی هایی منعقد می شود که موسسه در سطح کشوری و بین المللی دارد مثلا با امور مساجد درخصوص ورود مساجد به  بحث ازدواج  همچنین با سازمان تبلیغات، صدا و سیما  هم تفاهم نامه هایی امضاء کردیم. خوشبختانه وزارت کشور به ویژه اداره کل سمن ها با مدیریت توانمندی که در حال حاضر عهده دار هست (دکتر اکبری) به صورت بسیار جدی این موضوع را پیگیر هستند.

 

حمایت پلیس امنیت از موسسه الزهرا(س) در راستای ازدواج جوانان

وی ادامه داد: پلیس امنیت کشور هم حمایت خوبی را در این بخش از فعالین موسسه داشته، سازمان های دیگر هم به صورت مختلف در موارد نیاز ورود پیدا کردند، قطعا اگر همه دستگاه ها با هم همراه نشوند اتفاق خوبی نخواهد افتا.آنچه در طول سال های گذشته در قالب فعالیت های موسسه الزهرا عملیاتی شده، سالی یک بار در مجله میثاق و کوثر موسسه منتشر می شود. اینها مرهون همراهی،تعامل و تفاهم بین موسسه و تمامی دستگاه ها چه رسمی و دولتی و چه مردمی و اجتماعی بوده است.

 

همچنین خلقتی، مسئول دفتر مرکزی موسسه الزهرا)س) نیز در خصوص روند جاری دفتر مرکزی و برنامه‌های آتی این موسسه به شبستان گفت: در حال حاضر ثبت نام  برای ازدواج در این موسسه به صورت رایگان صورت می گیرد و صرفا مبلغ 10 هزار تومان بابت فرم و چاپ عکس رنگی متقاضی و هزینه های جاری از ثبت نام کنندگان اخذ می شود، در صورتی که بر اساس تشخیص معرفین شخص متقاضی ازدواج نیاز به مشاوره داشته باشد به مشاور مورد امین موسسه معرفی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برنامه های آتی دفتر تهران بسیار فراتر از روال فعلی خواهد بود، تصریح کرد: از مهمترین این برنامه ها ارتقای سطح مشاوران در تهران و در سایر استان ها است.

 

مسئول دفتر مرکزی موسسه الزهرا(س) با اشاره به ارتقای سطح علمی و تخصصی کارشناسان بیان کرد:در برنامه پیش بینی شده که بحث مشاوران به بخش های تخصصی تر تبدیل شود بدین معنی که مشاوران حوزه روانشناسی، مشاوران حوزه حقوقی و قضایی، مشاوران کودک و نوجوان در این مرکز ایجاد شود تا نه تنها بحث همسریابی بلکه تحکیم بنیان خانواده ها به صورت جدی در دستور کار موسسه باشد.

 

طرح پدیده نوین برای کمک به  هزینه های ازدواج زوج ها

خلقتی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های آتی دفتر تهران همراهی پس از ازدواج زوج ها است که از طریق این موسسه آشنا و ازدواج می کنند، افزود: از جمله طرح پدیده نوین که با هماهنگی با سالن های مزون عروس، سالن های پذیرایی، سالن های آرایش عروس، عکاس و فیلمبردار می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از مشاوران مرکز در طول سال های اولیه زندگی، استفاده از مزایایی که برای عروس و دامادها در نظر گرفته شده و حتی ایجاد زمینه هایی که کارفرمایان از افرادی که قصد ازدواج دارند اما به دلیل شغل ناپایدار ازدواج خود را به تاخیر می اندازند.

 

خلقتی تصریح کرد: تغییرات و اصلاح تیپ ساختمانی دفتر تهران نیز یکی از اقدامات زیرساختی است که به محض تامین اعتبار توسط هیئت مدیره و خیرین کار بهسازی دفتر نیز شروع خواهد شد.

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت فوتبال گرانی بازار مجلس بازدید روحانی از توچال اقتصاد اسحاق جهانگیری آمریکا برجام محور فرهنگی اجتماعی مساجد و جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۶۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟

خلاصه بیانات حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار که صبح چهارشنبه ۱۲ اردیبهش ۱۴۰۳ برگزار شد، به این شرح است:

- پیشرفت،‌ امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌وپرورش است.

- ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزش‌وپرورش، باید مستمر ادامه یابد.

- توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأکید بوده و اکنون نیز هرچه ممکن است باید در این زمینه تلاش شود.

- معلم از نیروی معنوی و عشقی که در وجود هر انسانی به تعلیم و تربیت وجود دارد، استفاده کند و با بهره‌مندی از ملزومات، نیازها و تجربیات، شغل پرمرتبت معلم را قوام و استواری و استحکام دهد.

- نیت، روحیه، انگیزه و درک حقیقی از «معلمی»  لازمه پرورش نسل‌ نو است.

 - تقویت مراکز تربیت معلم لازمه دستیابی جامعه معلمین به سطح تراز است.

- دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراکز تربیت معلم باید کاملاً تقویت شوند.

- صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعه‌ای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد.

- جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی جزو توقعات از جوانان است.

- در خود مدارس آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد که این جزو وظایف معاونت پرورشی است.

- تبیین صحیح مسائل بنیادی کشور و نظام برای نوجوانان و جوانان، وظیفه دیگر معاونت پرورشی است.

- دانش‌آموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاست‌ها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای  «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیلِ» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولت‌ها نیست.

- ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش مهم است.

- در مدیریت‌های سطح بالا تا متوسط تأکید بر ثبات دارم تا بتوان برنامه‌ها و کارهای مهم را دنبال کرد.

- الگوسازی و معرفی نمونه‌های برتر معلمان ضروری و شوق‌آفرین است.

- معلم باید در کنار علم‌آموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و کار هم به دانش‌آموز بدهد تا ظرفیت‌های درونی او شکوفا شود.

- «دادن نگاه ملی به دانش‌آموز» انتظار دیگر است، یعنی دانش‌آموز بداند که تحصیل و کلاس درس قطعه‌ای از حرکت عمومیِ پیشرفت و جزیی از ماشین عظیم پیش‌برنده کشور و نظام است.

- «امیدآفرینی» ، «تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های اجتماعی» و همچنین «مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان»، توصیه‌های دیگر رهبر انقلاب به معلمان بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • نقش تاثیرگذار مادران برای جذب جوانان به مساجد
  • آغاز گردهمایی معاونان امور جوانان ادارات کل ورزش و جوانان در مشهد
  • شکل گیری ۱۴ شبکه تخصصی در حوزه سمن‌های جوانان
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • ۲۰ توصیه رهبر معظم انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • ۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری
  • تاکید سازمان بازرسی بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری