Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@01:10:49 GMT

«۳۳ سال بعد هور دورق» از نگاه مستندساز پیشکسوت

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۳۵۸۱۶۱

«۳۳ سال بعد هور دورق» از نگاه مستندساز پیشکسوت

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد ورهرام درباره قسمت جدید مجموعه «خاطرات روستا» گفت: سال ۶۲ ساخت فیلمی درباره «تالاب شادگان» با نام قدیمی «هور دورق» به تهیه کنندگی اصغر توسلی در شبکه دو تصویب شد. سوژه اصلی این فیلم را مرتضی پورصمدی پیشنهاد داد که در زمان جنگ با این منطقه برخورد کرده بود.

این مستندساز پیشکسوت ادامه داد: موضوع را با عباس گروسی محقق و ایرانشناس شناخته شده کشور مطرح کردم و با هم برای تحقیق و پژوهش درباره تالاب، شهر، بازار و تالاب نشینان شادگان به این منطقه سفر کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیقات تبدیل شد به فیلم ««تالاب شادگان هور دورق» که سال ۶۳ جایزه بهترین فیلم مستند را از جشنواره فیلم فجر گرفت. پس از آن دیگر تالاب شادگان را رها نکردم به این منطقه سر می زدم در پروژه «یاد و یادگار» از تصاویرش استفاده کردم و در فیلم «سیاهان» خودم هم نگاه کوتاهی به این منطقه داشتم تا اینکه طرح «خاطرات روستا» در شبکه مستند تصویب شد و دوباره به این منطقه برگشتم.

وی افزود: در سفر آخرم به تالاب شادگان دیدم که دیگر اثری از منطقه ای که ما از آن فیلم ساختیم  و عکس گرفتیم نیست. شادگان به طور کلی عوض شده و از نظر زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد؛ رودخانه جراحی‌ در طول سال خشک و نیمه خشک است، بازار قدیمی اش هم که به نظرم از مهمترین بازارهای قدیمی ایران بود و من اسمش را «ونیز» گذاشته بودم به طور کلی از بین رفته است و از قایق هایی که در این منطقه رفت و آمد می کردند هم خبری نیست و آن شکل از قایق سازی هم تقریبا متروک شده است بنابراین تصمیم گرفتم برگردم و درباره تالاب شایگان و شرایط فعلی اش فیلم بسازم.  

ورهرام تصریح کرد: «۳۳ سال بعد هور دورق» بر اساس مونوگرافی مفصلی که سال ۶۲ در تالاب شادگان انجام دادم، ساخته شده است البته در این مستند از تصاویر فیلم «تالاب شادگان هور دورق» و عکس ها و تصاویر سفرهای متعددم به این منطقه هم استفاده کردم.  

وی در پایان با بیان اینکه این فیلم پر از تصاویری است که ما را به گذشته تالاب شادگان می برد، عنوان کرد: فیلمبرداری «۳۳ سال بعد، هور دورق» حدود یک هفته طول کشید، دوباره از شهر و بازار تصویر گرفتیم و دوباره با مجاهد، کاظم و تعداد دیگری از شخصیت هایی که در مستند «تالاب شادگان، هور دورق» بودند، گفت و گو کردیم.

«خاطرات روستا» محصول شبکه مستند سیما دوشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن سه‌شنبه ها ساعت ۹ خواهد بود.

کد خبر 4330306 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: شبکه مستند سیما فرهاد ورهرام فیلم مستند تئاتر ایران فیلم سینمایی جام جهانی 2018 روسیه سینمای مستند کنسرت موسیقی نمايشگاه عكس موسیقی ایرانی سریال ایرانی فیلم کوتاه رادیو برنامه تلویزیونی رادیو نمایش سینمای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۳۵۸۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی یک رستوران در شادگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان،  سرپرست مرکز بهداشت شادگان گفت: باهدف حفظ سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها، در بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت و رئیس اداره اماکن شادگان یک رستوران به علت نواقص متعدد، رعایت نکردن توصیه و شیوه نامه‌های بهداشتی براساس قانون مهر و موم شد.
در این بازرسی‌ها نیز برای برخی واحد‌های صنفی تهیه و توزیع مواد غذایی متخلف اخطاریه صادر شد. 
سیدغالب موسوی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلفات بهداشتی در همه ساعات شبانه روز می‌توانند به سامانه ۱۹۰ بهداشت شکایات و گزارشات خود اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری لازم انجام شود.

دیگر خبرها

  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت دولتی در اصفهان
  • صدور حکم قضایی علیه مدیرعامل شرکت آب اصفهان
  • تعطیلی یک رستوران در شادگان
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی تصفیه خانه شرقی بندرانزلی
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • اسناد مالکیت ۵ تالاب استان خوزستان صادر شد
  • پخش مستند پرندگان ایلام از شبکه مستند
  • «نون خ ۵» چهره زیبای سیستان و بلوچستان را به مردم نشان داد
  • نگاه کرامت‌مندانه ایران به کشورهای همسایه برای تشکیل یک منطقه قوی